Mycket killgissningar och privat logik här. Många verkar inte ha varit utanför Hedemora.
Fact is: I USA dricksar man. Punkt.
Du kan ha hur många synpunkter på systemet som helst, men den diskussionen är det inte läge att ta med personalen på restaurangen eller hotellet. Det är inte deras fel.
Servicepersonal brukar betalas med minimum wage.
• Federal minimum wage är $ 7.25 per timme.
• Sedan stiftar delstaterna egna lagar om minimilön.
Georgia har $ 5.15/timme. D.C. har $ 14.00 per timme (snart $ 15.00).
• För att krångla till det extra mycket kan minimum wage variera med företagets storlek eller om du har health benefits kopplade till din anställning.
För att sammanfatta: Det finns gott om personal på restauranger, hotell, barer... wherever, som tjänar asdåligt. Många har poängterat det: I USA dricksar du. Annars riskerar du att skapa dålig stämning. Eller ge svenskar dåligt rykte.
Att räkna sales tax gånger två:
Flera postare har pekat på att man bör dubbla beloppet för sales tax på kvittot som dricks.
Det är en bra regel.
Men sales tax är även det en grej som staterna beslutar om lokalt. Från Tennessee (högst i USA med 9.53 %) till Oregon, Montana och New Hampshire som inte har någon sales tax.
Svenskar åker vanligen till de här ställena:
Florida - 7.05 %
Californien - 8.66 %
New York - 8.52 %
Dubbla sales taxen blir grovt räknat en dricks på mellan 15 och 17,5 %. Det anses 'lagom'.
Är du väldigt nöjd kan du alltid betala mer.
Är du på ett ställe med många turister, så hjälper man ofta till med en liten tabell längst ner på kvittot.
Varning för dubbel dricks:
Kolla menyer etc. när du beställer/betalar på vissa mer... turistiga ställen. Det är inte ovanligt att restaurangen adderat en post för 'gratuity' eller en 'service charge' för din bekvämlighets skull, med tillägget att 'Feel free to raise or lower this amount at your own discretion.'
Det här ofoget blev vanligt för en 15 år sedan; exempelvis i Miamo South Beach. Innan jag noterade det, laddade jag på med 15-16 % dricks som vanligt. Plus då den gratuity som redan lagts på notan. Den servicepersonalen såg alltid nöjd ut.
Dricksa taxi?
Idag tar taxibilarna i New York (åtminstone de med en NYC medallion) plastkort. Och när du gör kortbetalningen på displayen i baksätet finns förinställda alternativ för hur mycket du kan lägga på taxameterbeloppet.
New Jersey medallions har sällan haft kortterminaler, men det börjar ändras. Någon endollar-sedel eller att runda av lagom uppåt kan vara taktiskt.
Vilka förväntar sig cash?
Men barpersonal, väskbärare och frisörer förväntar sig oftast en sedel i näven (eller för frisörer i ett litet kuvert - de brukar ofta ha förberedda sådana).
Dricksa hotellstädare genom att lägga något i ett litet kuvert märkt 'Housekeeping' eller på ett uppenbart ställe. Lagom är $ 2-3 per dag om du bor på ett lagom fancy hotell. Eller ett litet större belopp på utcheckningsdagen.
På snabbmatskedjorna förväntar man sig ingen dricks.
Men... vi tar det igen:
Att gnälla på servicepersonal är fel ställe att klaga. Det är ungefär lika begåvat som att berätta för dem att du vill avskaffa pengar som betalningsmedel.
Prata med management om du fått rutten service. Men sätt det inte i system bara för att du är snål.
USA är fortfarande en gratuity based economy. Tar du den seden dit du kommit, så blir resan garanterat trevligare.
Mina two cents.