SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New York i april 2023.

#25 2022-12-22, 09:31
svampdamp
Ursprungligen postat av covfefe...
Ja, jag har flugit 757 från Stockholm till Addis och från New York till Stockholm. Tillhör ej mina trevligaste flygupplevelser.

Hur flög du till/från Qatar med a319? Qatar Airways har väl aldrig haft några mindre Airbus än 320 och i synnerhet inte på längre rutter? Något europeiskt bolag?


Från Doha till Daar när vi var på Zanzibar. Var 5-6 år sedan.
#26 2022-12-22, 09:40
poiuy1298
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?


Finns ju alternativ på flygplanet:

https://finalcall.travel/se/exklusivt-kom-med-ombord-pa-sas-nya-airbus-a...

SAS Business och SAS Plus.

Prispåslaget från Go till Plus är runt 30-35%.

Såg att man annars kunde hitta riktigt billiga resor (utan incheckat bagage) - typ 2500 kr i Go. Bra om man billigast möjligt vill till USA/New York och inte behöver resväska.
#27 2022-12-22, 09:40
Samtidigt bra för vanliga passagerare att kunna åka direkt.
Är troligtvis en satsning för konkurrens.
Ett sista tag innan graven för bolaget
#28 2022-12-22, 09:41
Phantom042
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?



SAS har en väldigt bra premium economy i dessa A321 med 2+2 säten. När jag åkte var det ca 2000 kr mer vilket jag tycker var värt det.
Självklart är Business bättre men det kostar också.

Skulle även ta ekonomi i en narrowbody om jag får flyga direkt. Tidsbedparing på flera timmar för Glteborgargarna. Dessutom ingen risk för strul med missade anslutningar med mera.
#29 2022-12-22, 09:44
Månsan
Vad är detta för larv? Resa över Atlanten i ett litet fjuttplan? Allt blir tamejfan sämre på alla områden just nu. 320 och 737 är ganska trånga flygplan lämpade för max 5-6 timmars flygning. Ska detta funka bör biljettpriset ligga på hälften mot i ett riktigt långdistansplan (330, 777 och liknande).
#30 2022-12-22, 10:05
pudellus
Har de möjligen tänkt sig att kunna mellanlanda i Ålborg om linjerna inte går så bra?

Flygplatsen ligger mindre centralt på Jylland än Billund och Aarhus men har tågförbindelse och troligen finns också en kommun eller region som ligger på.
#31 2022-12-22, 10:49
TheFlyingFarang
Ursprungligen postat av covfefe...
Ja, jag har flugit 757 från Stockholm till Addis och från New York till Stockholm. Tillhör ej mina trevligaste flygupplevelser.

Hur flög du till/från Qatar med a319? Qatar Airways har väl aldrig haft några mindre Airbus än 320 och i synnerhet inte på längre rutter? Något europeiskt bolag?


Vill minnas att de har eller hade 2 eller 4 Airbus A319LR med 8 business och 102 economy stolar som de flög på Stockholm, Helsingfors, Berlin, Zurich, Geneve, osv, osv

https://www.airliners.net/search?keywords=qatar+airways+a319lr&sortB...
#32 2022-12-22, 11:02
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Aalborg är en liten stad med 100 000 invånare. Hur kan detta nånsin löna sig (3 x per vecka) i längden?


Har du missat hur litet Danmark är?
Det är till ytan lika stort som Skåne+Småland..

Inom 1,5h så har vi både Nordjylland med en folkmängd på 590 000 invånare samt
Midjylland på 1,3 miljoner invånare.

Båda dessa regionerna har närmare till Ålborg än vad Örebro har till Arlanda..
#33 2022-12-22, 11:07
suckmyhairyballs
Ursprungligen postat av olikafarger
Har du missat hur litet Danmark är?
Det är till ytan lika stort som Skåne+Småland..


Har du missat man kan flyga till Jew York från CPH och Billund?

Aalborg ligger långt bort från allting. Merparten industri och befolkning i Jylland finns runt Aarhus, Vejle, Kolding och Middelfart.

Nordjylland är Danmarks Norrland här händer inte mycket alla kör omkring med en jydekrog/dragkrok på bilen och handlar i byggmarknader.
#34 2022-12-22, 11:07
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Har du missat man kan flyga till Jew York från CPH och Billund?

Aalborg ligger långt bort från allting. Merparten industri och befolkning i Jylland finns runt Aarhus, Vejle, Kolding och Middelfart.

Nordjylland är Danmarks Norrland här händer inte mycket alla kör omkring med en jydekrog på bilen och handlar i byggmarknadar.


Läs mitt redigerade inlägg
#35 2022-12-22, 11:10
suckmyhairyballs
Ursprungligen postat av olikafarger
Läs mitt redigerade inlägg


Billund ligger i Midtjylland varför då köra till Aalborg?
#36 2022-12-22, 11:11
TröttSvensk
Allt flyttas till Danmark vad gäller SAS.
LA och Hong Kong är två linjer som gick lysande när de utgick från Arlanda, men nej, de skulle flyttas till CPH såklart.
SAS verkar vilja lägga ner Arlanda annat än för anslutningar och Inrikes.
Nästa att läggas ner blir säker New York, sanna mina ord.