SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New York i april 2023.

#13 2022-12-21, 21:58
geddo
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Aalborg är en liten stad med 100 000 invånare. Hur kan detta nånsin löna sig (3 x per vecka) i längden?

Kommunen har 220 000 invånare och region Nordjylland har 600 000 invånare.
#14 2022-12-22, 00:04
svampdamp
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?


Jag flög 6h i en gammal A319. Stretchad range för den kärran. Var ingen trevlig upplevelse.

Qatar.
#15 2022-12-22, 02:17
covfefe...
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag flög 6h i en gammal A319. Stretchad range för den kärran. Var ingen trevlig upplevelse.

Qatar.

Ja, jag har flugit 757 från Stockholm till Addis och från New York till Stockholm. Tillhör ej mina trevligaste flygupplevelser.

Hur flög du till/från Qatar med a319? Qatar Airways har väl aldrig haft några mindre Airbus än 320 och i synnerhet inte på längre rutter? Något europeiskt bolag?
#16 2022-12-22, 03:46
elbel
Ja varför aalborg?
Finns ingen bättre budgetflygplats närmare tyskland och sverige?
Nu är den nästan närmare new york
#17 2022-12-22, 03:58
gärningsman
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?


Man sitter alltid mer eller mindre inklämd i flyg, undantaget om du är USA:s president eller hyr/äger eget större privatjet.

Och vad har du tänkt dig göra ombord, löpträna i gången? Fan, sitt ner och håll käften bara. Jag avskyr när folk går fram och tillbaka, gör gymnastikövningar eller ser bara allmänt rastlösa ut och stirrar på medresenärerna i brist på annat. Man lär småbarn att pissa och skita före man går ut till lekparken med dom, men vuxna flygresenärer kan inte tömma sig på flygplatserna så istället måste dom ränna på toaletterna ombord planet för att få utlopp för sin damp. Eller lider så många av inkontinens?

Vilket helvete det måste vara en flygvärdinna och behöva stå ut med alla luftmotionärer som inte ens klarar sitta still i 12h.
#18 2022-12-22, 07:17
Grim.Fandango
Rubriken är missvisande, EWR ligger i New Jersey.

SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New Jersey / EWR i april 2023
#19 2022-12-22, 08:14
Neida
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Rubriken är missvisande, EWR ligger i New Jersey.

SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New Jersey / EWR i april 2023


Fram till alldeles nyligen var både EWR, JFK och LGA under stadskoden NYC. Tar ungefär lika lång tid från EWR till Downtown Manhattan som från JFK. Det är alltså inte som att påstå att Skavsta är Stockholm...
#20 2022-12-22, 08:44
TheFlyingFarang
[QUOTE=covfefe...|82841800
Airbus har tydligen försökt öka "luftigheten" i långdistansversionerna av a321 men det är nog svårt att göra. Mer lyxiga bolag såsom Qatar Airways har sagt att de aldrig någonsin skulle sätta in narrowbodies på längre flygningar, just på grund av att de satsar på kvalitet och kundnöjdhet.[/QUOTE]

Lustigt, Qatar Airways har/hade som policy att öppna nya rutter med en liten Airbus 319LR - ännu mindre än en 321:a som SAS. har och det gick utmärkt, bland annat när de öppnade rutten ARN-DOH så flögs den under första året med en 319. Samma med Helsinki.

Tror det är rätt av SAS att satsa på point to point med personal och bränsleeffektiva plan från andrahands destinationer.
#21 2022-12-22, 08:48
snigel1
Ursprungligen postat av elbel
Ja varför aalborg?
Finns ingen bättre budgetflygplats närmare tyskland och sverige?
Nu är den nästan närmare new york

Kommunen har 220 000 invånare och region Nordjylland har 600 000 invånare.
#22 2022-12-22, 08:49
Mr1931
Fast vem flyger fortfarande med SAS? Enligt dem finns inget skandinaviskt. Bojkotta förrädarna.
#23 2022-12-22, 08:53
snigel1
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Rubriken är missvisande, EWR ligger i New Jersey.

SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New Jersey / EWR i april 2023

Sas flyger väl bara dit. Länge sedan de använde JFK. Enklare att ta sig till Manhattan från EWR.
#24 2022-12-22, 09:13
madnesstookthem
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?


Flög med Continental för många år sedan Sthlm-NY med en B757. Minns att jag tyckte det var i minsta laget. Svenska charterbolag har även packat in solglada svenskar i MD-90 ner till Cypern.

Hönstransport...