Hej,
Såg att United startar en daglig rutt mellan Arlanda och Newark nu. Detta betyder att Stockholm nu har TRE flygbolag som flyger till New York, varav flera dagligen. Jag kan inte låta mig att fundera över hur det kan vara så stor skillnad mellan Landvetter flygplats och Arlanda i detta avseende. ARN har så många fler långdistans rutter och New York linjen är ett ypperligt exempel på detta, när tom 3 flygbolag ser mer lönsamhet på ARN än att ens fundera på att starta någon på Landvetter. Landvetter fick just precis sin första NY linje men den går endast tre gånger i veckan och är ett litet plan.
Jag fattar att Stockholm är en större stad, men det är inte en SÅ mycket större stad som flygplatserna visar. Flygplatsernas skillnader är mycket större än städernas. Storgöteborg är ca 1 miljon, med ett stort upptagningsområde ändå bort till Jönköping. Hur kan inte flygplatsen ha utvecklats mer? Storstockholm är dubbelt så stort som Gbg men Arlanda är långt mycket större än bara dubbelt i jämförelse med Landvetter. Varför vill inte fler bolag satsa på Landvetter?
Jag fattar att ARN är en form av hubb för SAS, även om Köpenhamn är deras absolut största. Detta innebär att många som ska flyga långt flyger via ARB, från säg hela norra Sverige. Men tycker ändå det är underligt, att exempelvis Delta och United ser en så mycket större potential på ARN.