Hur kan det vara så stor skillnad mellan Landvetter och Arlanda?

#25 2023-05-30, 22:47
vanartad
Obegripligt ni sitter och diskuterar vilka av de små flygplatserna som är störst när CPH är störst i Skandinavien.Jag har haft olyckan att landa på ARN ett par gånger pga omdirigering.
ARN är i klass ANC (Ancorage), ödslig utmarks-flygplats med storhetsvansinne.OSL är ju mer en inrikesflygplats med fåtal rutter utanför Skandinavien.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15272
#26 2023-05-30, 22:56
Malvaktsfantomen
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Såg att United startar en daglig rutt mellan Arlanda och Newark nu. Detta betyder att Stockholm nu har TRE flygbolag som flyger till New York, varav flera dagligen. Jag kan inte låta mig att fundera över hur det kan vara så stor skillnad mellan Landvetter flygplats och Arlanda i detta avseende. ARN har så många fler långdistans rutter och New York linjen är ett ypperligt exempel på detta, när tom 3 flygbolag ser mer lönsamhet på ARN än att ens fundera på att starta någon på Landvetter. Landvetter fick just precis sin första NY linje men den går endast tre gånger i veckan och är ett litet plan.

Jag fattar att Stockholm är en större stad, men det är inte en SÅ mycket större stad som flygplatserna visar. Flygplatsernas skillnader är mycket större än städernas. Storgöteborg är ca 1 miljon, med ett stort upptagningsområde ändå bort till Jönköping. Hur kan inte flygplatsen ha utvecklats mer? Storstockholm är dubbelt så stort som Gbg men Arlanda är långt mycket större än bara dubbelt i jämförelse med Landvetter. Varför vill inte fler bolag satsa på Landvetter?
Jag fattar att ARN är en form av hubb för SAS, även om Köpenhamn är deras absolut största. Detta innebär att många som ska flyga långt flyger via ARB, från säg hela norra Sverige. Men tycker ändå det är underligt, att exempelvis Delta och United ser en så mycket större potential på ARN.


Sthlm är en huvudstad. Många int. företag är represnterade där. GOT är en mindre stad. Det ger avtryck i efterfrågan. För i slutändan är det just brhovet som styr.

Sen är ju ARN en hub med betydande feedertrsfik från/till norra Sverige. GOT är ingen hub airport alls, få rller inga matarlinjer.

GOT hade dock för länge sen linjer till bl.a. SF och kan även ha haft en linje till NY om jag inte minns fel.
#27 2023-05-30, 23:28
Spacy1
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Arlanda är en väldigt mycket större flygplats än Landvetter och har mångt fler direktlinjer. Skall du flyga till USA från Göteborg är det vanligt att du mellanlandar i Frankfurt, Amsterdam eller London. Det finns alltså ingen stor lönsamhet i att bedriva vissa direktlinjer från Göteborg, utan man satsar på linjer till andra större flygplatser som får fylla den linjen.

När det gäller Arlanda så är det många mindre flygplatser runt om i Sverige där de flesta har linje mellan den lilla orten och Stockholm. Därför finns det en lönsamhet i att ha fler direktlinjer ut i världen. Vi säger att en professor på Luleå universitet skall på konferens eller dylikt i USA, då flyger han från Luleå till Stockholm och sen vidare därifrån.

Finns nu bara en direktlinje med SAS från arlanda under ett årsbasis och det är new york. Chicago togs bort och är nu endast en sommarlinje.
#28 2023-06-04, 14:10
HenrikN96
Ursprungligen postat av TheGreenMichael999
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countries
Om du kollar listan så ligger Oslos Gardermoen högst med flest antal passagerare i hela Skandinavien. Gardermoen stjäl nog en hel del från Landvetter.
Sen att Keflavík på Island kan ha så många till sin lilla befolkning handlar väl om att flyg i praktiken är det enda sättet att ta sig till och från ön.


Det är intressant. Trodde Köpenhamn var absolut störst i Skandinavien?
Göteborg/Landvetter ligger bra geografiskt sett men som du säger, med tanke på flygplatsen geofrafiska läge och närheten till större städer så har väl inte det hjälpt flygplatsens utveckling.
#29 2023-06-04, 14:11
HenrikN96
Ursprungligen postat av aurun
Ja, lite märkligt. I alla fall hur litet Landvetter är. Otroligt liten flygplats vilket såklart är smidigt om man ska flyga därifrån och bor i närheten, slipper massa spring mellan terminaler osv men ändå. Känns som en vanlig väntehall på Arlanda är större än hela Landvetter och då är Arlanda en liten flygplats.


Jag tycker också det är konstigt. Jag menar, Göteborg är ju ändå Sveriges andra största stad och flygplatsen känns för liten med tanke på att det ändå bor 1 miljon i Storgöteborg.
#30 2023-06-04, 14:12
HenrikN96
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du nämner ju svaret i din fråga tror jag. Det är mindre pga. att Köpenhamn är en hub, och Gardemoen en annan.

Arlanda blir då mer naturligt, samtidigt som Stockholm är vår huvudstad vilket per automatik skapar en hel del trafik.


Absolut att huvudstaden skapar per automatik mer trafik men Sthlm är inte SÅ mycket större än Gbg som flygplatsernas storlek vill göra gällande.
Dessutom växer Göteborg som bara den så fattar faktiskt inte hur Landvetter kan vara så litet.
#31 2023-06-04, 14:14
HenrikN96
Ursprungligen postat av JAQ
Fast Gardermoen har väldigt stor del inrikes. Norge är ett komplicerat land att resa i och till stor del flyger folk inrikes. Testa tåg/bil/buss mellan Oslo, Bergen, Trondheim och Tromsö. När man flyger internationellt från Oslo blir det väldigt ofta via Kastrup eller annan större hub. Den är absolut störst i Norge, men fortfarande inte någon internationell hub.

Det finns uppenbarligen stora vinster med att samla så mycket som möjligt på en flygplats. Då fungerar transfers och liknande. Att SAS hela tiden arbetat med att Kastrup ska vara huben i Skandinavien har säkert påverkat, men största problemet för Göteborg är nog att det är för nära och enkelt att ta sig till andra flygplatser. Inte minst Kastrup.


Så är det absolut. Jag tycker att Göteborg som stad ligger väldigt bra till men ur en ren flygplats synpunkt blir det nog för nära stora flygplatser, på gott och ont. Det är nära för invånarna att ta sig till stora hubar men den lokala flygplatsen kan inte riktigt växa. Vi får se hur Landvetters framtid blir, de har ju onekligen planer på exempelvis en andra bana osv.
#32 2023-06-04, 14:15
HenrikN96
Ursprungligen postat av Himmalajja
Tror att det handlar om upptagningsområde. Dalsland, Värmland m.fl. Kan lika gärna åka från Gardemoen. Halmstad och neråt kan lika gärna åka från Kastrup. Det blir bara närområdet runt Göteborg som åker från Landvetter.


Men närområdet runt Göteborg är ju trots allt ca 1 miljon i Storgöteborg. Borde finnas underlag för en större flygplats kan man tycka.
#33 2023-06-04, 14:16
HenrikN96
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag kan bara prata för mig själv och när jag flyger till Thailand reguljärt då åker jag till Oslo istället för Köpenhamn eller Stockholm. Med bil har jag 23 mil till Oslo och till Köpenhamn 41 mil. Tycker att Oslo är en mycket trevligare flygplats än Arlanda och väljer därför Oslo före Arlanda. Visst okej, jag kan ta SJ eller MTR till Stockholm och sedan tåg till Arlanda men nej det är inget alternativ. När jag flyger charter då väljer jag Arlanda före Landvetter pga att jag vill flyga en större maskin och inte en A321 eller A320.

Visst är det tråkigt att inte Thai kör direkt från Landvetter till Bangkok eller Emirates till Dubai direkt från Landvetter. Volymen och den pengastarka skaran finns inte på västkusten.


Vet inte riktigt, invånarna finns ju på västkusten. Ca 1 miljon i Storgöteborg. Underlaget bör finnas där.
#34 2023-06-04, 14:17
HenrikN96
Ursprungligen postat av -Felix_
Du kan ju fråga Qatar Airways varför dom inte har några planer på att återuppta Landvetter linjen ?
Dom flög 2018-2022

Från Arlanda flyger dom 1- 2 ggr om dagen, i samarbete med Finnair nuförtiden.

SAS tex hade ju tidigare flera avgångar om dagen från Landvetter till London. I dag, noll.


Anledningen till att SAS sålde sin slotttid från Landvetter till London handlade nog mer om pengar. De fick ca 500 miljoner för den. Och som vi alla vet är SAS i stort behov av pengar. Men fråga bara BA eller Ryanair om Landvetter-London är en lönsam linje, de kommer svara med ett stort JA.

Qatar kommer nog återuppta linjen till Landvetter, ge det lite tid bara.
#35 2023-06-04, 14:21
HenrikN96
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Nästan alla praktiska jämförelser mellan Stockholm och Göteborg haltar eftersom Stockholm är så väldigt mycket större än Göteborg. Att den sistnämda är "näst största stad" säger mer om lilla Sverige än om städerna i sig.

Landvetter känns storleksmässigt som en någorlunda vettigt utförd flygplats givet underlaget men det finns behov att utöka skulle jag vilja påstå. Framförallt en andra bana. Om inte för antalet passagerare så för säkerheten och framtida investeringar.

Inte sällan hör man göteborgare klaga på situationen när man jämför med Stockholm men en hel del kan faktiskt läggas på de egna politikerna. Det finns en vilja i Gbg men allt tycks ta 100 år...and then some.

Staden skall dock ha cred för sitt nytänkande med höga hus/skrapor. Fanimej på tiden, där ligger konservativa Stockholm i lä. Det går att bygga på platser som inte retar upp skönhetsrådet. Ursäkta OT!


Jag tycker inte att allt tar "100 år" i Gbg. Tvärtom expanderar staden riktigt fort och som du säger, det byggs på höjden och massa hög hus överallt. Det är riktigt coolt faktiskt! Och nytänkande. Staden börjar kännas som en, om inte en storstad, så som en riktigt större stad iallafall. Stockholm har nog riktigt emot höghus/skyskrapor och därför känns staden inte riktigt så stor som den är, man får inte känslan av att man är i en storstad när man är i Sthlm. Just för att staden är så platt och utspridd. Där är Gbg långt mycket förre. Finns höghus överallt i Gbg nu.

Sedan lite mer OT så är ändå Storgbg ca 1 miljon, tycker att underlaget för Landvetter borde vara större. Förstår inte hur flygplatsen kan vara så liten. Men Göteborg ligger ju väldigt bra till, närheten till Kastrup gör nog sitt. Då ligger ju Sthlm väldigt "off" och behovet av en stor flygplats har väl varit större.
#36 2023-06-04, 14:24
HenrikN96
Ursprungligen postat av KillenArCP
Kom ihåg att man räknar med att Stockholm har egentligen tre flygplatser, Arlanda, Bromma och Skavsta (ja, jag vet att den ligger i Nyköping).


1. Stockholm är ett ekonomiskt center. Här ligger många huvudkontor.
2. Stockholm har mindre konkurrens. Göteborg har Köpenhamn och Oslo också.
3. Stockholm har extremt mycket större upptagningsområde.
Stockholm, Uppland (inkl. Uppsala), Västmanland, Närke (städer som Örebro, Västerås), Sörmland (Eskilstuna), Östergötland (Linköping, Norrköping) så inser man snart att Göteborg är rätt litet jämförelsevis.


Göteborg har dock extremt många huvudkontor också för sin storlek. Stora internationella bolag som Volvo, SKF samt att det blir en hubb för bilindustrin. EXTREMT många nya bilbolag som etablerar sig i Gbg. Allt detta bör samla till sig underlag för en större flygplats kan man tycka.

Men visst, konkurrensen med Kastrup gör ju sitt. Sthlm ligger mer "off" på östkusten och behovet av en större flygplats är ju större då. Men storgöteborg är ändå ca 1 miljon och då bör det finnas större behov än i dagsläget.