Hur kan det vara så stor skillnad mellan Landvetter och Arlanda?

#13 2023-05-30, 13:13
-Felix_
Ursprungligen postat av Mittpunkt


Visst är det tråkigt att inte Thai kör direkt från Landvetter till Bangkok eller Emirates till Dubai direkt från Landvetter. Volymen och den pengastarka skaran finns inte på västkusten.


Du kan ju fråga Qatar Airways varför dom inte har några planer på att återuppta Landvetter linjen ?
Dom flög 2018-2022

Från Arlanda flyger dom 1- 2 ggr om dagen, i samarbete med Finnair nuförtiden.

SAS tex hade ju tidigare flera avgångar om dagen från Landvetter till London. I dag, noll.
#14 2023-05-30, 13:20
madnesstookthem
Nästan alla praktiska jämförelser mellan Stockholm och Göteborg haltar eftersom Stockholm är så väldigt mycket större än Göteborg. Att den sistnämda är "näst största stad" säger mer om lilla Sverige än om städerna i sig.

Landvetter känns storleksmässigt som en någorlunda vettigt utförd flygplats givet underlaget men det finns behov att utöka skulle jag vilja påstå. Framförallt en andra bana. Om inte för antalet passagerare så för säkerheten och framtida investeringar.

Inte sällan hör man göteborgare klaga på situationen när man jämför med Stockholm men en hel del kan faktiskt läggas på de egna politikerna. Det finns en vilja i Gbg men allt tycks ta 100 år...and then some.

Staden skall dock ha cred för sitt nytänkande med höga hus/skrapor. Fanimej på tiden, där ligger konservativa Stockholm i lä. Det går att bygga på platser som inte retar upp skönhetsrådet. Ursäkta OT!
#15 2023-05-30, 14:49
KillenArCP
Kom ihåg att man räknar med att Stockholm har egentligen tre flygplatser, Arlanda, Bromma och Skavsta (ja, jag vet att den ligger i Nyköping).


1. Stockholm är ett ekonomiskt center. Här ligger många huvudkontor.
2. Stockholm har mindre konkurrens. Göteborg har Köpenhamn och Oslo också.
3. Stockholm har extremt mycket större upptagningsområde.
Stockholm, Uppland (inkl. Uppsala), Västmanland, Närke (städer som Örebro, Västerås), Sörmland (Eskilstuna), Östergötland (Linköping, Norrköping) så inser man snart att Göteborg är rätt litet jämförelsevis.
#16 2023-05-30, 15:26
HenrikN96
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Arlanda Gardemoen Köpenhamn är hubbar för t.ex SAS så det är dit/därifrån man flyger. Landvetter är en landsortsflygplats.

Antalet flighter speglar ganska exakt hur många som väljer att flyga från en viss flygplats. Inte mycket att grubbla på. Arlanda hade 18M passagerare 2022, Landvetter 4M.


Men Göteborg är ju ändå stort centrum när det gäller bilindustrin osv. Stora bolag som Volvo har sitt centrum där och många bilbolag etablerar sig där. Borde ju finnas kundunderlag för många exempelvis business människor från USA tex.
#17 2023-05-30, 16:32
esteban69
Ursprungligen postat av HenrikN96
Men Göteborg är ju ändå stort centrum när det gäller bilindustrin osv. Stora bolag som Volvo har sitt centrum där och många bilbolag etablerar sig där. Borde ju finnas kundunderlag för många exempelvis business människor från USA tex.


Är detta psyket hos en göteborgare? Geely har en bilfabrik där och sen...? Alltså räcker det med en mindre flygplats
#18 2023-05-30, 17:55
Spikerman
Både Sveriges största, fjärde största, femte största stad ligger nära Arlanda flygplats.
#19 2023-05-30, 18:59
Bojo1969
Handlar väl mer om just att det går tre flyg till new York från Stockholm.

Jämför med rutterna för containerfartygen. Man har väl ca 18 stora hamnar på en tur från Asien till Europa och tillbaka. Sen får man köra feederbåtar mellan 1000 andra småhamnar till dessa 18 hubbar. Passagerare på flygplan är också en last. Samla ihop flyglinjer på hubbarna och kör feeder linjer in för att skapa en vettig infrastruktur. Det gör det mer ekonomiskt med landpersonal, flygplansförvaring osv.

Enda nackdelen är att göteborgarna får flyga 50 min till Stockholm vilket i sig är en väldigt låg kostnad.
#20 2023-05-30, 20:13
De lokala flygbolagen har av tradition använt ARN, CPH och OSL som hubbar. Tittar man på enbart svensk inrikestrafik så är Stockholm bäst placerat som hub, så ska man öka sin trafik till Sverige är Stockholm ett bra val. Ska man öka sin trafik till Skandinavien så kan Köpenhamn vara ett bättre alternativ.
När det gäller annat än inrikestrafik så är inte Stockholm vettigt placerat för göteborgare, Köpenhamn ligger närmare väldigt mycket.

Angående SAS Londonflyg som försvann från Göteborg, det verkar till väldigt stor del ha handlat om att de behövde pengar och att slots på LHR är dyra. Och med tanke på övriga flygplatser anslutningar kan det vara bra att inte dra ner på Londonflygen dit. Någon norsk oljehåla, Stavanger eller Bergen fick också behålla Londonflyg, men det är fullt begripligt.
#21 2023-05-30, 20:22
Spacy1
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Såg att United startar en daglig rutt mellan Arlanda och Newark nu. Detta betyder att Stockholm nu har TRE flygbolag som flyger till New York, varav flera dagligen. Jag kan inte låta mig att fundera över hur det kan vara så stor skillnad mellan Landvetter flygplats och Arlanda i detta avseende. ARN har så många fler långdistans rutter och New York linjen är ett ypperligt exempel på detta, när tom 3 flygbolag ser mer lönsamhet på ARN än att ens fundera på att starta någon på Landvetter. Landvetter fick just precis sin första NY linje men den går endast tre gånger i veckan och är ett litet plan.

Jag fattar att Stockholm är en större stad, men det är inte en SÅ mycket större stad som flygplatserna visar. Flygplatsernas skillnader är mycket större än städernas. Storgöteborg är ca 1 miljon, med ett stort upptagningsområde ändå bort till Jönköping. Hur kan inte flygplatsen ha utvecklats mer? Storstockholm är dubbelt så stort som Gbg men Arlanda är långt mycket större än bara dubbelt i jämförelse med Landvetter. Varför vill inte fler bolag satsa på Landvetter?
Jag fattar att ARN är en form av hubb för SAS, även om Köpenhamn är deras absolut största. Detta innebär att många som ska flyga långt flyger via ARB, från säg hela norra Sverige. Men tycker ändå det är underligt, att exempelvis Delta och United ser en så mycket större potential på ARN.

Du skriver fel, arlanda har två säsongslinjer till new york (delta, united) som bara går på sommarprogrammet och en året runt SAS, landvetter har bara sommarlinjen med SAS. Därmed har Arlanda bara en linje till new york vilket inte är så mycket jämfört med köpenhamn t.ex.
#22 2023-05-30, 21:22
Orcinus-orca
Arlanda är en väldigt mycket större flygplats än Landvetter och har mångt fler direktlinjer. Skall du flyga till USA från Göteborg är det vanligt att du mellanlandar i Frankfurt, Amsterdam eller London. Det finns alltså ingen stor lönsamhet i att bedriva vissa direktlinjer från Göteborg, utan man satsar på linjer till andra större flygplatser som får fylla den linjen.

När det gäller Arlanda så är det många mindre flygplatser runt om i Sverige där de flesta har linje mellan den lilla orten och Stockholm. Därför finns det en lönsamhet i att ha fler direktlinjer ut i världen. Vi säger att en professor på Luleå universitet skall på konferens eller dylikt i USA, då flyger han från Luleå till Stockholm och sen vidare därifrån.
#23 2023-05-30, 21:27
Den i trådstarten nämnda Unitedlinjen förefaller köras med Boeing 757-200, vilket också är en ganska liten maskin.
#24 2023-05-30, 21:39
Orcinus-orca
Ursprungligen postat av esteban69
Är detta psyket hos en göteborgare? Geely har en bilfabrik där och sen...? Alltså räcker det med en mindre flygplats


Jag är från Göteborg och kan inte bry mig mindre att vi inte ha en flygplats av Arlandas storlek. För jag förstår att Arlanda alltid kommer vara större än Landvetter. Landvetter är en flygplats som trafikerar europeiska städer, Arlanda trafikerar kontinenter. Samtidigt så kommer inte Stockholm ha samma antal linjer Paris eller London.

Jag är ganska glad att bo nära en hyfsat stor flygplats med ändå internationella direktlinjer. Skall jag utanför Europa så blir det såklart lite bökigare och dyrare. Det får man finna sig i helt enkelt. Jag har själv behövt mellanlanda när jag tagit flyget från Göteborg, där Stockholm har direktlinjer. Det är bara att gilla läget, för är flyget så viktigt så får man väl flytta närmare en större flygplats.