SJ uppmanar resenärer att gå av och köpa glass, lämnar dem på perrongen. (Tåg 539, Linköping, 2023-07-09 /Mod)

#157 2023-07-11, 22:49
TobiasBeecher
Låter efterblivet att uppmana resenärer att lämna tåget för att köpa glass, och ännu värre att som resenär faktiskt göra det. Har åkt en del tåg genom åren och har alltid med lurar, en bok, en flaska vatten eller läsk, och ett par godispåsar, då går resan fort och 20 minuters stopp väntandes i tåget är lugnt.

Men det blev en rolig tråd tack vare SJ-personalen. TS tror att Sveriges femte största stad heter Lindköping, och förväxlar den med Norrköping, en UL-resenärs historia från 2008 om en våldsam gammal tågvärd som slog honom bort från ett försenat pendeltåg, och den avstigande korvätaren som blev sms:ad av en polare, för att låna hans konto och skriva ett inlägg om den hemska upplevelsen av att med en nyinköpt Diablo i näven försöka springa som Usain Bolt och försöka stoppa det avgående tåget med hans snus ombord! Verkar inte vara nån större skada skedd, tur i oturen att ingen lämnade t.ex. insulin.
#158 2023-07-11, 22:55
bithax
Jättevanligt att tågen i Thailand stannar vid en marknad så att folk kan köpa mat.
Och sedan ser de till att alla har kommit ombord igen innan det börjar rulla vidare.
Men sverige är sämre än ett u-land.
#159 2023-07-11, 23:09
ortensord
Ursprungligen postat av bithax
Jättevanligt att tågen i Thailand stannar vid en marknad så att folk kan köpa mat.
Och sedan ser de till att alla har kommit ombord igen innan det börjar rulla vidare.
Men sverige är sämre än ett u-land.


Vad har de för system för att kontrollera att alla som gått av också går på igen?

Hur löser de att tåget vid dessa shopping-pauser blockerar spåret för bakomliggande tåg?
#160 2023-07-11, 23:12
bithax
Ursprungligen postat av ortensord
Vad har de för system för att kontrollera att alla som gått av också går på igen?

Hur löser de att tåget vid dessa shopping-pauser blockerar spåret för bakomliggande tåg?


Man har växlar vid stationerna så att andra tåg kan köra förbi?

De har tågvärdar som kollar bara.
#161 2023-07-11, 23:21
ortensord
Ursprungligen postat av bithax
Man har växlar vid stationerna så att andra tåg kan köra förbi?

De har tågvärdar som kollar bara.


När jag åkte tåg i grannlandet Malaysia så var det köbildning in till station pågrund av framförvarande tåg.

Vad kollar de? ID-kort?

Kör tågen i Thailand utan tidtabell?
#162 2023-07-11, 23:25
bithax
Ursprungligen postat av ortensord
När jag åkte tåg i grannlandet Malaysia så var det köbildning in till station pågrund av framförvarande tåg.

Vad kollar de? ID-kort?

Kör tågen i Thailand utan tidtabell?


Maylaysia är ett arabiskt muslimskt rövhål, så det kanske inte är så konstigt att det inte funkar där.

I Thailand går det ibland inte så många tåg. Från t.ex. chiangmai till bangkok går det väl 5 om dagen ungefär. Så det blir ju knappast kö då.
#163 2023-07-11, 23:29
ortensord
Ursprungligen postat av bithax
Maylaysia är ett arabiskt muslimskt rövhål, så det kanske inte är så konstigt att det inte funkar där.

I Thailand går det ibland inte så många tåg. Från t.ex. chiangmai till bangkok går det väl ett par om dagen.


Jag kollade hur det fungerar i Thailand och tydligen fungerar det inte alls.

”Trains in Thailand are always delayed. It's often normal for trains to be three or four hours later than scheduled. It is not recommended to arrange a flight after your train journey.”

https://www.trainspread.com/thailand/tips/
#164 2023-07-11, 23:32
Mosquitoseven
Ursprungligen postat av termometern
Aha, där ser man.

Det stora felet här var att tågpersonalen ”uppmanade” resenärerna att gå och köpa glass (om detta nu stämmer). Borde naturligtvis inte ha gjorts. Ett ”tåget kommer att stå här i c:a 20 minuter” hade räckt, sen om folk vill knalla iväg så är det deras problem.

Någon som vet var glasskiosken är belägen på den aktuella stationen? Kan tänka mig att den inte finns på plattformen precis. En video från platsen vore även intressant. Tänk er ett gäng människor som springer efter tåget som nyss har avgått, med varsin glass i handen.

Obetalbart!


Du når Pressbyrån på under 2 minuter från de borte spåren, från spår ett så är det bara att kliva av tåget och gå max 60 meter.
Om tåget gick från spår ett så har man hunnit ta sig ut och springa precis bredvid tåget med glassen i handen i full panik.
Det går väldigt fort att ta sig runt på stationen och inga jobbiga sega rulltrappor och byggnader över spåren utan man rör sig under spåren förutom spår ett som ligger precis vid stationsbyggnaden.
#165 2023-07-11, 23:43
bithax
Ursprungligen postat av ortensord
Jag kollade hur det fungerar i Thailand och tydligen fungerar det inte alls.

”Trains in Thailand are always delayed. It's often normal for trains to be three or four hours later than scheduled. It is not recommended to arrange a flight after your train journey.”

https://www.trainspread.com/thailand/tips/


Så var det säkert för 10 år sedan. Nu håller man dock på och bygger höghastighetståg till Hua-Hin. Mer än vad Sverige har lyckats med.
#166 2023-07-12, 00:27
aphuset
Man blir ju inte förvånad.

Lämnade av frugans syster och hennes pojkvän för en månad sedan på tågstationen och följde med dom på perrongen för att säkerställa att de skulle hamna på rätt tåg mot Västerås från våran lilla ort.

När tåget kom så stämde varken tågnummer eller tider enligt biljett och tabell, och vi var säkert 6 Svenskar som ta mig fan inte begrep om detta var det rätta tåget. Helt jävla sjukt att man fick gå fram till föraren och banka för att få rätt information.

SJ skulle behöva omorganisera sig från grunden. SJUKT jävla dåligt hur det är i Sverigei jämförelse med andra länder.
#167 2023-07-12, 19:12
dwon
Ursprungligen postat av aphuset
Man blir ju inte förvånad.

Lämnade av frugans syster och hennes pojkvän för en månad sedan på tågstationen och följde med dom på perrongen för att säkerställa att de skulle hamna på rätt tåg mot Västerås från våran lilla ort.

När tåget kom så stämde varken tågnummer eller tider enligt biljett och tabell, och vi var säkert 6 Svenskar som ta mig fan inte begrep om detta var det rätta tåget. Helt jävla sjukt att man fick gå fram till föraren och banka för att få rätt information.

SJ skulle behöva omorganisera sig från grunden. SJUKT jävla dåligt hur det är i Sverigei jämförelse med andra länder.


Det som behövs är politisk vilja att reformera järnvägen. Men det är väl upp till oss medborgare att kräva det men verkar ju inte spela någon roll hur jäkla illa det än är. Varför händer det inget. Borde inte det va något ett parti kan kapitalicera på. Det finns ju inte en jäkel som tycker det funkar bra. Eller är det för få resenärer helt enkelt?
#168 2023-07-12, 22:20
Villekulla90
Ursprungligen postat av bithax
Så var det säkert för 10 år sedan. Nu håller man dock på och bygger höghastighetståg till Hua-Hin. Mer än vad Sverige har lyckats med.

Inga jävla höghastighetståg i Sverige, vi är inte ett hundramiljonersland, och stambanorna duger gott. Jävla masspsykos.