Hur är det att åka privatflyg?

#1 2023-11-07, 11:06
Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?
#2 2023-11-07, 11:12
Piggekott
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?


Det där med att det inte är så noga med tiden är inte sant. Åtminstone på större flygplatser får varje flygplan en väldigt begränsad tidslucka för start och landning. Och även om man startar på en mindre flygplats där det inte är så noga måste man landa i tid.
#3 2023-11-07, 11:14
PatricHbg
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?


Det läggs en flygplan, man får en så kallad slottid, dvs då man måste vara klar att lyfta. Samma när man inträder i det nya landets flygrum, då placeras man i kö för inflygning.
#4 2023-11-07, 12:02
george.sthlm
Jag har åkt privatjet från Bromma till New York 3 ggr.
Trångt, obekvämt.

Enda anledningen man frivilligt sätter sej i ett litet rör under 8 timmar är att alternativen
saknas. Kan du inte åka annat än efter kontorstid så finns det inga reguljära biljetter att
köpa. Skall du vara på möte i New York kl 8 dagen efter är det bara att köra charter.
#5 2023-11-07, 12:24
Har2meterkuk
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har åkt privatjet från Bromma till New York 3 ggr.
Trångt, obekvämt.

Enda anledningen man frivilligt sätter sej i ett litet rör under 8 timmar är att alternativen
saknas. Kan du inte åka annat än efter kontorstid så finns det inga reguljära biljetter att
köpa. Skall du vara på möte i New York kl 8 dagen efter är det bara att köra charter.


Känns som att du inte åkt privatflyg trots allt?
Det är knappast trångt och åker man de moderna flyg kan man dessutom lägga sig ner i breda härliga säten.
#6 2023-11-07, 12:32
Doraemon-FTW
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har åkt privatjet från Bromma till New York 3 ggr.
Trångt, obekvämt.

Enda anledningen man frivilligt sätter sej i ett litet rör under 8 timmar är att alternativen
saknas. Kan du inte åka annat än efter kontorstid så finns det inga reguljära biljetter att
köpa. Skall du vara på möte i New York kl 8 dagen efter är det bara att köra charter.


Flög du ett hobbyplan då? Sånt där man måste luta med i svängarna?

För privatjet väljer man framför reguljärflyg alla dagar i veckan.
Varför tror du inte att Elon Musk bokar reguljärt, inte ens första klass?
Det säger sig självt.
#7 2023-11-07, 12:59
george.sthlm
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Flög du ett hobbyplan då? Sånt där man måste luta med i svängarna?

För privatjet väljer man framför reguljärflyg alla dagar i veckan.
Varför tror du inte att Elon Musk bokar reguljärt, inte ens första klass?
Det säger sig självt.



Citation X har jag flugit med. Du står inte raklång i kabinen. max 170 cm högt om jag minns rätt

Herr Must flyger helt annan klass tror han har en Gulfstream G700
#8 2023-11-07, 13:01
george.sthlm
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Känns som att du inte åkt privatflyg trots allt?
Det är knappast trångt och åker man de moderna flyg kan man dessutom lägga sig ner i breda härliga säten.


Hawker 800 och Citation X är dom två jag åkt med.
Inte breda säten, sämre än businessclass på modernare flyg som A350 och 787
#9 2023-11-07, 19:34
lluminatilluminati
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har åkt privatjet från Bromma till New York 3 ggr.
Trångt, obekvämt.

Enda anledningen man frivilligt sätter sej i ett litet rör under 8 timmar är att alternativen
saknas. Kan du inte åka annat än efter kontorstid så finns det inga reguljära biljetter att
köpa. Skall du vara på möte i New York kl 8 dagen efter är det bara att köra charter.

Hur var det med incheckningen på Bromma och vid ankomst till new York? Kollades pass, väskor, medmera?
#10 2023-11-07, 19:40
trickydick
Ursprungligen postat av george.sthlm
Citation X har jag flugit med. Du står inte raklång i kabinen. max 170 cm högt om jag minns rätt

Herr Must flyger helt annan klass tror han har en Gulfstream G700



Statsflyget bytte till Gulfstream efter drottning Silvia klagade på att den förra kärran var alldeles för obekväm. Hon fick ont i ryggen.

Men alla dom där är ganska små, stötiga och man känner alla luftgropar.
#11 2023-11-07, 20:49
george.sthlm
Ursprungligen postat av lluminatilluminati
Hur var det med incheckningen på Bromma och vid ankomst till new York? Kollades pass, väskor, medmera?


Incheckning på Bromma på Grafair terminalen
Ankomst på Teterboro i NJ utan problem bara du landar innan 22.00 lokaltid
men alla skall ju inte till Manhattan så 3-4 flygplatser till finns beroende på vart du skall
#12 2023-11-07, 20:53
george.sthlm
Ursprungligen postat av trickydick
Statsflyget bytte till Gulfstream efter drottning Silvia klagade på att den förra kärran var alldeles för obekväm. Hon fick ont i ryggen.

Men alla dom där är ganska små, stötiga och man känner alla luftgropar.


det är en jävla skillnad på minsta möjliga privatjet och en stor G650/700
Natt och dag !

Privatjet handlar inte om komfort utan att själv få välja tidtabell, inte vara låst