Hur är det att åka privatflyg?

#25 2023-11-08, 13:48
ConservativeAlpha
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?


Hur funkar det när man flyger privatflyg?

Det är en ganska bekvämt och hyfsat annorlunda, dock mer turbulens eftersom det är ett mindre plan. Kapar massa tid då man kan välja mindre flygplatser tex närmare skidorter i Alperna eller om man har viktiga möten att passa i flera städer under samma dag.

Antigen äger man ett eget flyg själv eller sitter i ledande position i ett större företag som har privatflyg. Många däremot hyr in sig eller blir typ "delägare" i företag som Vistajets eller NetJets som har en flotta man kan få låna utav i olika flygplansstorlekar beroende på vilket medlemskap man har.

Ett billigare alternativ är att flyga med ett privatflyg som är tom ena sträckan. Säg att någon skall flyga från Ibiza till Paris men planet står i Stockholm och inte har några passagerare då kan man köpa in sig att flyga det benet för en mindre peng än vad det vanligtvis skulle kosta.

Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?

Beror på flygplats men oftast så har de egen incheckning och säkerhetskontroll som går väldigt smidigt samt i vissa fall ganska slappt.

Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Ofta har du en tid bokad som också är rätt flexibel. Tex skulle vi flyga en gång från en liten flygplats i Alperna men pga dimma så kunde inte planet landa och då fick åka till en annan flygplats. Då blev vi skjutsade till den andra flygplatsen, vilket var väldigt smidigt och bekvämt för oss.

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?

Nej, bara flugit inom Europa med plan som Cessna Citation och Embraer.
#26 2023-11-08, 13:52
GregerAfGyllenstie
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag måste ha drömt då. Vi var 2 ombord + cockpit. Gick hur bra som helst.
Citation X , em/kväll från Bromma.

hem med vanliga SAS några dagar senare


Den klarar dock inte Stockholm - New york, kollade upp i ett forum där jag är medlem i för flygnördar.

Där pratas det om att den knappt på håret klarar London - New york, så nog drömde du allt.
#27 2023-11-08, 15:08
barkeeper
Jag har flugit leasat privatflyg, som var sådär. Det var bara en kort flygning, trångt och lite smått sunkigt, ingen lyx.

Sen har jag flugit en privat gulfstream som tillhörde en rysk oligark, och det var något HELT annat. Det var mellan London och murmansk, och lite bortslösat sov jag hela vägen, både dit och tillbaks. Roligast var att flygvärdinnan var utbildad sjuksköterska som hade syrgas och annat skoj för att ta hand om ägarens bakfyllor.
#28 2023-11-08, 16:10
anxypants
Inte flugit privatjet själv men är dock bekant med en pilot som flyger dessa kärror. Han verkar leva ett omväxlande liv. Jag vet att han tex. har varit med på Maldiverna och fått hela semestern betald för att flyga en familj fram och tillbaka. Oftast verkar det mest vara kortare uppdrag dock.
#29 2023-11-08, 19:21
GregLestrade
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?


Nästan alla hyr, iom att du behöver underhålla, hantera personal osv. Fungerar närmast som en taxiservice idag.
#30 2023-11-08, 19:40
SkogsSaab
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?


Nu har jag flugit " privatflyg" några gånger för jobbet.

Men är nog samma upplevelse som om man gör det privat.

Det var inga tjänstemän som kom ombord utan man fick använda den terminalen som fanns, på de mindre svenska flygplatser jag använt, däremot så landar man på en internationell storflygplats så har de en speciell terminal just för privata icke reguljära flygningar.

Jag har flugit som längst direkt Sverige newark, i en Bombardier kärra. Var koncernledningens så ok lyxig men mest anpassat för arbetsmöten. Det var orsaken till att jag fick utnyttja den, blev tvungen att delta i ett möte på kort varsel och vi var tvungna att gå igenom en hel del confidenciella frågor innan mötet.

Men personligen föredrar jag nog ett större plan och möjligheten att sova när jag flyger över Atlanten.

Men är väl bra om man vill umgås privat under resan.

Men man måste vara ganska noga met sina slottider om jag förstått det rätt.
Framför allt om du reser på mindre flygplatser och de måste se till att tullpersonal fins på plats.
#31 2023-11-08, 20:25
Sam.Boyd
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?


Det är bekvämt.
O inte fan betalar man själv.
#32 2023-11-08, 21:33
lluminatilluminati
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu åkte vi i ett plan som ägdes av min dåvarande arbetsgivare.

Ut och in i shengen krävs att man passerar pass och tull.

Så man måste landa på en internationell flygplats och väljer man en liten så blir man väldigt styrd tidsmässigt, när man kan landa och starta med hänsyn till tillgång på pass och tullpersonal.

Är det så strikt då? Har hört att det är lite 50/50, att vissa slinker igenom. Men det kanske gäller om det är kändisar eller liknande
#33 2023-11-08, 21:59
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har jag flugit " privatflyg" några gånger för jobbet.

Men är nog samma upplevelse som om man gör det privat.

Det var inga tjänstemän som kom ombord utan man fick använda den terminalen som fanns, på de mindre svenska flygplatser jag använt, däremot så landar man på en internationell storflygplats så har de en speciell terminal just för privata icke reguljära flygningar.

Jag har flugit som längst direkt Sverige newark, i en Bombardier kärra. Var koncernledningens så ok lyxig men mest anpassat för arbetsmöten. Det var orsaken till att jag fick utnyttja den, blev tvungen att delta i ett möte på kort varsel och vi var tvungna att gå igenom en hel del confidenciella frågor innan mötet.

Men personligen föredrar jag nog ett större plan och möjligheten att sova när jag flyger över Atlanten.

Men är väl bra om man vill umgås privat under resan.

Men man måste vara ganska noga met sina slottider om jag förstått det rätt.
Framför allt om du reser på mindre flygplatser och de måste se till att tullpersonal fins på plats.

Även en relativt stor maskin, Gulfstream 650, kan nog bli trång om man är flera på en Atlanttrip. Takhöjden i kabinen är 190 cm och bredden är 249 cm. Det borde gå att fixa bättre privat rymlighet i en vanlig reguljär Boeing 777 eller Airbus A350 med rejäl förstaklassinredning.
#34 2023-11-08, 22:06
Kottkompott
Ursprungligen postat av Neksnor
Även en relativt stor maskin, Gulfstream 650, kan nog bli trång om man är flera på en Atlanttrip. Takhöjden i kabinen är 190 cm och bredden är 249 cm. Det borde gå att fixa bättre privat rymlighet i en vanlig reguljär Boeing 777 eller Airbus A350 med rejäl förstaklassinredning.

Det låter rätt fett, men jag antar att det ställs högre krav på pilot såväl som parkeringskostnader, och absolut bränslekostnader och underhåll?

Åter till lyxfrågan, hur är ljudnivån i en Gulfstream av valfri modell?
Kan man hålla normal samtalston utan att känna sig överröstad av dånande motorer?

Kom precis på att jag åkt något i liknande storlek en gång, ambulansflyg då en släkting jag reste med skadade sig rejält utomlands. Ingen aning om modellen, men minns att läkaren ombord var dansk.
Minns dock i princip inget alls annars av resan. Hela den perioden var som en mardröm som var över i ett ögonblick, och jag vaknade till fem år senare med trauma och psykiska besvär från drogmissbruk att behandla.
#35 2023-11-08, 22:41
martinator
Ursprungligen postat av Kottkompott
Satt och fantiserade ifall man pang poff skulle bli lottomiljardär och ville unna sig en semester för hela stora familjen en gång, och isåfall åkte privatjet, typ till Medelhavet eller så.

Hur funkar det när man flyger privatflyg?
Har hört att tjänstemän isåfall kommer till planet och kollar pass, väskor med mera. Stämmer det?
Hur noga är det att hålla tiden? Beror det helt på hur väl man betalar piloten/tjänstemännen, eller har man även ett väldigt smalt fönster för takeoff?

Har någon här åkt lite finare privatflyg en längre sträcka?
Hur var det isåfall?

Här är ett svenskt bolag om du blir sugen...

https://www.efsflight.se
#36 2023-11-08, 22:55
karlsoon
Ursprungligen postat av Neksnor
Även en relativt stor maskin, Gulfstream 650, kan nog bli trång om man är flera på en Atlanttrip. Takhöjden i kabinen är 190 cm och bredden är 249 cm. Det borde gå att fixa bättre privat rymlighet i en vanlig reguljär Boeing 777 eller Airbus A350 med rejäl förstaklassinredning.

Jag som är flygrädd skulle nog nästan föredra att flyga vanligt i förstaklass med serveringspersonal än en liten Gulfstream 650 efter att ha googlat modellen😬