Hur är det att åka privatflyg?

#13 2023-11-07, 20:56
lluminatilluminati
Ursprungligen postat av george.sthlm
Incheckning på Bromma på Grafair terminalen
Ankomst på Teterboro i NJ utan problem bara du landar innan 22.00 lokaltid
men alla skall ju inte till Manhattan så 3-4 flygplatser till finns beroende på vart du skall

Menar om du behövde visa upp passet , för har hört att taxin eller vad för bil man nu kommer med, kör direkt till flygplanet. Alltså ingen personkontroll eller tull. Men det kanske görs stickprover?
#14 2023-11-07, 21:07
SkogsSaab
Ursprungligen postat av lluminatilluminati
Menar om du behövde visa upp passet , för har hört att taxin eller vad för bil man nu kommer med, kör direkt till flygplanet. Alltså ingen personkontroll eller tull. Men det kanske görs stickprover?

Beror på vad man menar med privaflyg, men har flyget med bolagets kärror ett antal gånger.
Från mindre svenska flygplatser till bl.a Frankfurt och Newark.
I bägge fallen kom man in till en mindre terminal direkt från flyget, i Frankfurt var det ingen tullpersonal men på Newark fick man gå igenom den vanliga proceduren, men det gick ju fortare då vi var 8 st.
Så det beror väl på om man flyger innom eller utom Shengen.
Men givetvis var det viktigt att hålla slot tider etc.
#15 2023-11-07, 21:16
Mullret
TS får väl skaffa ett abonnemang här, https://netjets.com/en-gb/private-jet-costs

Tips, inte helt gratis. Billigt är det dock flyga helikopter till Manhattan med Blade Helicopters. Som en uber.

https://youtu.be/TcH6VKJNYrQ?si=925d_DX64Rs15Hys
#16 2023-11-07, 21:32
lluminatilluminati
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror på vad man menar med privaflyg, men har flyget med bolagets kärror ett antal gånger.
Från mindre svenska flygplatser till bl.a Frankfurt och Newark.

Menar dessa tjänster då man hyr ett litet flygplan för sig själv = privatflyg. Finns några aktörer på marknaden som erbjuder den tjänsten.


I bägge fallen kom man in till en mindre terminal direkt från flyget, i Frankfurt var det ingen tullpersonal men på Newark fick man gå igenom den vanliga proceduren, men det gick ju fortare då vi var 8 st.
Så det beror väl på om man flyger innom eller utom Shengen.
Men givetvis var det viktigt att hålla slot tider etc.

Tänker mig in och ut från Schengen. Men då är det alltså der vanliga med passkontroll medmera alltså?
#17 2023-11-07, 23:56
Ska man till USA så bör man åka med ett flygbolag (alltså företag som äger/driver flygplanet) som har ESTA-avtal* med USA. Vilket inte alls är ett ohanterligt problem, köper man ett eget flygplan så kan man låta en "fodervärd" sköta allt sådant.

En stor skillnad mot reguljärflyg är att man i princip kan flyga mellan de två flygplatser som är närmast start- och målpunkterna. Och man kan flyga när det passar.

Vid inresa i Schengenområdet får man inte landa på valfri flygplats, motsvarande regler gäller även för fritidsbåtar, se Vid gränsövergångsställe.

Nej, jag har inte testat själv.

* Osäker på exakt namn, men det handlar ungefär om att det inte räcker att passageraren är ESTA-godkänd, även flygbolaget ska vara det.
#18 2023-11-08, 01:27
george.sthlm
Ursprungligen postat av lluminatilluminati
Menar om du behövde visa upp passet , för har hört att taxin eller vad för bil man nu kommer med, kör direkt till flygplanet. Alltså ingen personkontroll eller tull. Men det kanske görs stickprover?


du visar upp pass och säkerhetskontroll och åker golfbil till planet.
#19 2023-11-08, 04:53
Pa.Forever
Åkte senast privat jet mellan London - Paris 2018.

Otrolig känsla. Lyxigt och bekvämt, men jävligt dyrt.

Räcker med en vanlig 1 klass biljett.
#20 2023-11-08, 06:39
SkogsSaab
Ursprungligen postat av lluminatilluminati
Menar dessa tjänster då man hyr ett litet flygplan för sig själv = privatflyg. Finns några aktörer på marknaden som erbjuder den tjänsten.


Tänker mig in och ut från Schengen. Men då är det alltså der vanliga med passkontroll medmera alltså?



Nu åkte vi i ett plan som ägdes av min dåvarande arbetsgivare.

Ut och in i shengen krävs att man passerar pass och tull.

Så man måste landa på en internationell flygplats och väljer man en liten så blir man väldigt styrd tidsmässigt, när man kan landa och starta med hänsyn till tillgång på pass och tullpersonal.
#21 2023-11-08, 08:14
larsjohansson
Du frågar om någon typ av allmän privatflygplans-service . Det är inte samma sak som att man har ett eget flygplan.

Det är inte fantastiskt mycket bättre att flyga med ett litet plan men mycket dyrare.
#22 2023-11-08, 13:26
GregerAfGyllenstie
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har åkt privatjet från Bromma till New York 3 ggr.
Trångt, obekvämt.

Enda anledningen man frivilligt sätter sej i ett litet rör under 8 timmar är att alternativen
saknas. Kan du inte åka annat än efter kontorstid så finns det inga reguljära biljetter att
köpa. Skall du vara på möte i New York kl 8 dagen efter är det bara att köra charter.


Märks att du ljuger Dom små PJs du pratar om som är så trånga kan inte ta sig hela vägen till NYC, det behövs bra mycket störra kärror likt en G5 eller Bombardier global express, du beskriver typ en liten phenom 300 och den kan du inte flyga över atlanten med. Snacka inte skit om du ändå ska ljuga, har flygit flera gånger själv så vet vad jag pratar om.
#23 2023-11-08, 13:39
george.sthlm
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Märks att du ljuger Dom små PJs du pratar om som är så trånga kan inte ta sig hela vägen till NYC, det behövs bra mycket störra kärror likt en G5 eller Bombardier global express, du beskriver typ en liten phenom 300 och den kan du inte flyga över atlanten med. Snacka inte skit om du ändå ska ljuga, har flygit flera gånger själv så vet vad jag pratar om.


Jag måste ha drömt då. Vi var 2 ombord + cockpit. Gick hur bra som helst.
Citation X , em/kväll från Bromma.

hem med vanliga SAS några dagar senare
#24 2023-11-08, 13:46
Tratten52
Ursprungligen postat av george.sthlm
det är en jävla skillnad på minsta möjliga privatjet och en stor G650/700
Natt och dag !

Privatjet handlar inte om komfort utan att själv få välja tidtabell, inte vara låst


I första hand så handlar det om att visa att man har råd. Annars så är det alltid någon annan som betalar.