Liten heads up kring det här med boarding-passes, online check-in och luggage-tags.
Från Arlanda är jag van vid att checka in online genom att mata in mitt bokningsnummer + efternamn, några timmar före avgång.
Sparar ett digitalt boardingpass, och när jag kommer till flygplatsen behöver jag bara gå till bag-drop där personalen sätter på en luggage-tag på väskan och skickar iväg den. Supersmidigt.
På exempelvis Heathrow är däremot allt self-service. Efter att ha köat till bag-drop får jag reda på att jag inte får lämna väskorna utan först måste printa min egen luggage-tag via en automat. När man va stressad va denna automat inte heller så enkel att hantera. Valde "print luggage tag", fick då frågan "add checked bagage" och tänkte "nej för fan, jag vill inte köpa till extra bagage". Tryckte mig vidare. Fick inte ett skit printat. Fick börja om hela processen, förstod till slut att man faktiskt måste välja "add 1 checked bagage" för att printa en luggage tag (Lite konstigt att den inte printade nåt per default när min biljett inkluderade 1 väska)
Med WizzAir till Lissabon hade jag ännu en förvirrande upplevelse.
Skulle checka in online några timmar innan för att få mitt digitala boardingpass, men upptäcker att WizzAirs incheckningstjänst krävde att man fyllde i massor med uppgifter, såsom passnummer. Hade inte passet på mig just då så det gick inte.
"Skitsamma", tänker jag "det ska väl gå bra att fixa boardingpasset på flygplatsen"
När jag väl kommer till flygplatsen upptäcker jag att det inte finns en enda checkin-automat överhuvudtaget. Det finns bar en "ticket desk" med lång kö. Går fram dit och säger att jag behöver mitt boardingpass. De stirrar besviket på mig. "why you did not check in online?" och ger mig en blick som ser ut att mena att nu kanske det är kört, jag får inte flyga. Efter att ha kollat min bokning och knapprat på sin dator i tre minuter kommer de fram till att "ehm, your boardingpass is already included in your booking. you can go to bag drop". Väl vid bag drop blev de förvirrade över varför jag saknade boardingpass men när jag pekade på tjejen i ticket-desken som berättat att det va lugnt, så verkade de tycka att det va okej. Skumt.