Ursprungligen postat av limetec
Ni som arbetar i Dublin åt IBM och HP, hur ser en vanlig dag ut?
Vad hanterar ni mestadels för ärenden?
Är faktiskt riktigt taggad på söka ett jobb då man sitter i arbetslöshetens oändliga träsk.
Har en bakgrund inom IT-media men kan det mesta om datorbyggnationer, hårdvara, mjukvara, nätverk osv.. självklart sitter man inte på något certifikat eller liknande tyvärr.
Tror ni man har en chans att få ett jobb inom support? Kan engelska flytande i tal och skrift såklart.
Hej!
Jag är sedan juli tillbaks i Sverige men arbetade på ett av IBM:s helpdesk ungefär halva 2013 och tror jag kan svara på dina frågor.
Till att börja med skulle jag rekommendera dig att söka på fler ställen än IBM/HP då de flesta andra aktörerna erbjuder bättre lön eller åtminstone bättre villkor. De tekniska kraven som ställs för att få jobb på IBM/HP är i princip obefintliga. Jag fick själv arbete utan att vara speciellt tekniskt kunnig och min kompis åberopade som enda merit att han byggt sin gamingrigg själv (för att ge två konkreta exempel).
Med tanke på att du säger dig ha en bakgrund inom IT och kunna mycket skulle du nog kunna få ett 1st level technical support-arbete hos någon annan arbetsgivare.
Med detta sagt kan jag väl berätta att mina dagar så ut på följande vis. Svara på samtal från kund (10 min) -> slösurfa facebook/neogaf (20 min) -> snacka lite strunt med mina kollegor (10 min) -> nytt samtal. Min helpdesk var ganska lugn men bekanta på andra desk verkar också haft ganska mycket dötid. Ett kännetecknande drag är att arbetsbördan också varierar väldigt mycket från en dag till en annan. Ifall de interna systemen kraschar på företaget man jobbar mot kan man ju sitta i samtal från början till slut.
Den vanligaste typen av ärenden på mitt desk var att kunderna behövde hjälp med att ändra lösenord, att deras mailklient inte funkade, att de hade problem med att ansluta printer eller att IE betedde sig underligt. Dvs. ganska enkla problem man löser på några minuter. Normalt skickar man vidare svåra problem till 2nd level support.
Ett tips när det gäller själva sökandet är bara att gå ut på ex.
http://ie.indeed.com/ (sök på swedish så får du upp massa supportjobb)
http://www.toplanguagejobs.se/ (välj irland och svenska som språk)
Och bara söka allt du känner för. Bara att säga till om du undrar något mer