Ursprungligen postat av Tjaeng
Bra och informativt inlägg. Björn Kjos kanske satsar allt på att SAS går i konkurs och lämnar ett enormt vakuum som kan fyllas av Norwegian..?
Ja, det har ju varit ett av de stora målen med Norwegian sedan man gick från att vara ett regionalt flygbolag med Fokker 50 till att bli Europas tredje största lågprisbolag. Framförallt på Norge-marknaden har förstås Kjos drömt om att slå ut SAS. Inrikes Norge är en av de mest lönsamma marknader att flyga på och Kjos har flera gånger påtalat att SAS nyttjat detta till norrmännens nackdel då man i princip haft monopol fram tills för 5-10 år sedan. Många norrmän har genom åren hejat glatt på Kjos och Norwegian som blivit Norges eget bolag (SAS är ju danskarnas motsvarighet till Arbetsförmedlingen enligt elaka tungor
). Man kan ibland skönja föraktet för SAS i Kjos retorik, bland annat hans utspel om hur orättvist det skulle vara om Norge återigen tillät bonusprogram på inrikes flygresor, då ju "SAS Eurobonus är mycket bättre än vårt [knappt existerande]-bonusprogram.
På senare tid verkar dock opinionen ha vänt en aning, framförallt som man börjat flagga ut personal från Norge/Sverige till diverse lågkostnads/lågskatteländer. Kjos utspel under konflikten mellan piloter och företag i våras spädde förmodligen också på det hela.
Skulle SAS duka under uppstår förstås ett extremt vakuum i Skandinavisk flygtrafik. Frågan är förstås bara vilka aktörer som plockar upp marknadsandelarna och vilken intäktsbild de kan sätta för att behålla passagerarna. Norwegian, liksom Ryanair, Easyjet m.fl., har ju i princip skapat en efterfrågan som inte existerade för 5-10 år sedan. Att då börja ta ut högre biljettpriser lär i princip göra att efterfrågan återigen sjunker och frågan är om den marknad som finns kvar då efterfrågar Norwegians och de andra lågprisbolagens produkt eller om de får fortsätta att jobba med extremt låga kostnader och liten marginal?
Andra nätverksbolag i Europa lär vara snabba med att försöka plocka upp de lönsamma affärsresenärerna för Europatrafiken, mindre regionala flygbolag i våra trakter lär snabbt försöka ta inrikesmarknaderna och långlinjetrafiken, åtminstone till Asien än så länge, lär i större utsträckning gå via hubbar i Mellanöstern.
SAS kommer med 99% säkerhet att behöva ägartillskott under nästa räkenskapsår (1/11-13 - 31/10-14) då man har måste kvitta en skuld till pensionssystemet på i princip hela det egna kapitalet. Är staterna och övriga ägare beredda att återigen ställa upp på detta? Om inte, har Norwegian sin gyllene chans att bli Skandinaviens ledande flygbolag, om man spelar sina kort rätt.