Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#181 2012-08-22, 14:51
Tjaeng
Ursprungligen postat av bijjer
Det är knappast en slump att man följer efter Ryanair i personalpolitiken och det är inte heller någon slump att det tar längre tid att fasa ut de gamla 733 som man skulle fasat ut i snabbare takt än vad man gjort. Företaget påstår förstås att det har att göra med hög efterfrågan men när man ser vilken trafik de testar och hur RASK sjunker relativt stadigt så börjar man förstås undra...


Bra och informativt inlägg. Björn Kjos kanske satsar allt på att SAS går i konkurs och lämnar ett enormt vakuum som kan fyllas av Norwegian..?
#182 2012-08-22, 15:27
bijjer
Ursprungligen postat av Tjaeng
Bra och informativt inlägg. Björn Kjos kanske satsar allt på att SAS går i konkurs och lämnar ett enormt vakuum som kan fyllas av Norwegian..?


Ja, det har ju varit ett av de stora målen med Norwegian sedan man gick från att vara ett regionalt flygbolag med Fokker 50 till att bli Europas tredje största lågprisbolag. Framförallt på Norge-marknaden har förstås Kjos drömt om att slå ut SAS. Inrikes Norge är en av de mest lönsamma marknader att flyga på och Kjos har flera gånger påtalat att SAS nyttjat detta till norrmännens nackdel då man i princip haft monopol fram tills för 5-10 år sedan. Många norrmän har genom åren hejat glatt på Kjos och Norwegian som blivit Norges eget bolag (SAS är ju danskarnas motsvarighet till Arbetsförmedlingen enligt elaka tungor ). Man kan ibland skönja föraktet för SAS i Kjos retorik, bland annat hans utspel om hur orättvist det skulle vara om Norge återigen tillät bonusprogram på inrikes flygresor, då ju "SAS Eurobonus är mycket bättre än vårt [knappt existerande]-bonusprogram.

På senare tid verkar dock opinionen ha vänt en aning, framförallt som man börjat flagga ut personal från Norge/Sverige till diverse lågkostnads/lågskatteländer. Kjos utspel under konflikten mellan piloter och företag i våras spädde förmodligen också på det hela.

Skulle SAS duka under uppstår förstås ett extremt vakuum i Skandinavisk flygtrafik. Frågan är förstås bara vilka aktörer som plockar upp marknadsandelarna och vilken intäktsbild de kan sätta för att behålla passagerarna. Norwegian, liksom Ryanair, Easyjet m.fl., har ju i princip skapat en efterfrågan som inte existerade för 5-10 år sedan. Att då börja ta ut högre biljettpriser lär i princip göra att efterfrågan återigen sjunker och frågan är om den marknad som finns kvar då efterfrågar Norwegians och de andra lågprisbolagens produkt eller om de får fortsätta att jobba med extremt låga kostnader och liten marginal?

Andra nätverksbolag i Europa lär vara snabba med att försöka plocka upp de lönsamma affärsresenärerna för Europatrafiken, mindre regionala flygbolag i våra trakter lär snabbt försöka ta inrikesmarknaderna och långlinjetrafiken, åtminstone till Asien än så länge, lär i större utsträckning gå via hubbar i Mellanöstern.

SAS kommer med 99% säkerhet att behöva ägartillskott under nästa räkenskapsår (1/11-13 - 31/10-14) då man har måste kvitta en skuld till pensionssystemet på i princip hela det egna kapitalet. Är staterna och övriga ägare beredda att återigen ställa upp på detta? Om inte, har Norwegian sin gyllene chans att bli Skandinaviens ledande flygbolag, om man spelar sina kort rätt.
#183 2012-08-27, 10:38
ubersanta
trådar sammanfogade

/mod
#184 2012-09-06, 08:36
Anders GP
Hej jag tänkte ev. flyga med Norwegian till Gran Canaria i vinter, hur är det att flyga lite längre med dom?
Har dom någon underhållning ombord, har dom skärmar i ryggstöden?
Hur fungerar det med maten som man får köpa ombord, är den vettig?
Vad är det för plan?
Hur är det med komforten och benutrymmet? Vi är två normallånga vuxna och två barn.

Många frågor blev det visst...

Mvh Anders
#185 2012-09-06, 13:16
ksv
Bra och informativ genomgång av bijjer.

Ursprungligen postat av Anders GP
Hej jag tänkte ev. flyga med Norwegian till Gran Canaria i vinter, hur är det att flyga lite längre med dom?
Har dom någon underhållning ombord, har dom skärmar i ryggstöden?
Nej, men bildskärmar i taket, oftast med tecknad film.

Har ni tur har planet ifråga internet, om än långsamt sådant.

Ursprungligen postat av Anders GP
Vad är det för plan?
Hur är det med komforten och benutrymmet? Vi är två normallånga vuxna och två barn.
Boeing 737-800.
De har tryckt in 189 stolar i dem vilket är det högsta tillåtna. Samma konfiguration som charterbolagen och t.ex. Ryan Air kör med.
Moderna stolar är däremot smala över ryggstödet och stolsfickan har flyttats upp ovanför matbrickan, så benutrymmet i charterplan är nu för tiden ganska okej ändå.
#186 2012-09-08, 14:01
shariqdupont
När släpps dessa lågpris flygbiljetter till Bangkok och New York?

Vill minnas att jag läst artiklar i både DN, SvD och aftonbladet att de skulle släppas under denna sommar?
#187 2012-09-08, 14:13
DjPutte
Ursprungligen postat av shariqdupont
När släpps dessa lågpris flygbiljetter till Bangkok och New York?

Vill minnas att jag läst artiklar i både DN, SvD och aftonbladet att de skulle släppas under denna sommar?


Läste någonstans att leveransen av Dreamlinern var försenad till Norwegian där av så har dem inte startat försäljningen av dessa bilijetter!
#188 2012-09-18, 14:50
Jag har inget emot att åka med Norwegian men jag gillar att planera långt i förväg. Det suger att de inte vet vart de kommer resa nästa vår och sommar.
#189 2012-10-10, 00:44
Captain Caustic
Jag ska åka med Norwegian och läste detta precis via sidan jag bokat:
Bagageinformation
Vissa flygbolag tar betalt för bagage samt för att checka in. Denna avgift ingår inte i priset utan betalas direkt till flygbolaget på flygplatsen.


Ska ha med en 65 liters backpack + en Longboard, behöver jag verkligen betala för ryggsäcken?
Och hur mycket extra bör jag räkna med för att ta med min Longboard?

Tack!

EDIT: Läste nu:
Norwegian Air Shuttle- För resor med Norwegian ingår inget bagage. Du väljer själv antal väskor du vill checka in. Valt antal gäller per bokning, inte per resenär.


Hur mycket får jag betala för en väska likt den jag nämnde tror ni? Kommer packa mest kläder och sånt så kommer inte väga så mycket, mina två laptops tar jag som handbagage i datorväskan.
#190 2012-10-10, 10:22
Koncentrerat
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Jag ska åka med Norwegian och läste detta precis via sidan jag bokat:


Ska ha med en 65 liters backpack + en Longboard, behöver jag verkligen betala för ryggsäcken?
Och hur mycket extra bör jag räkna med för att ta med min Longboard?

Tack!

EDIT: Läste nu:


Hur mycket får jag betala för en väska likt den jag nämnde tror ni? Kommer packa mest kläder och sånt så kommer inte väga så mycket, mina två laptops tar jag som handbagage i datorväskan.


Priserna är följande:

Bokar du bagaget i förväg via telefon/internet - 59->109 SEK*
Fixar du bagaget på flygplatsen - 120->140 SEK*

(* Dessa tillval kostar mer ju längre du reser. I beställningsprocessen kan du se vilka priser som gäller för din resa.)

Sedan är det max 20 kg för priserna ovan

Föreslår att du i förväg på något sätt fäster din Longboard på väskan. Använd remmar och sånt!
#191 2012-10-11, 00:29
Captain Caustic
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Priserna är följande:

Bokar du bagaget i förväg via telefon/internet - 59->109 SEK*
Fixar du bagaget på flygplatsen - 120->140 SEK*

(* Dessa tillval kostar mer ju längre du reser. I beställningsprocessen kan du se vilka priser som gäller för din resa.)

Sedan är det max 20 kg för priserna ovan

Föreslår att du i förväg på något sätt fäster din Longboard på väskan. Använd remmar och sånt!

Tack för info, jag bokade en väska max 20 KG + att jag fick ta "snowboard" då det var det närmsta Longboard jag kunde komma.

Det borde väl inte bli några problem eller ska jag ringa och dubbelkolla?
#192 2012-10-11, 09:32
Koncentrerat
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Tack för info, jag bokade en väska max 20 KG + att jag fick ta "snowboard" då det var det närmsta Longboard jag kunde komma.

Det borde väl inte bli några problem eller ska jag ringa och dubbelkolla?


Är inte en Snowboard större än Longboard? Jag själv tror inte det ska bli problem, de är ju så pass lika! Men om du vill, kan du ju också slå in din Longboard i plast eller något som skyddar under färden