Jag jobbar i incheckningen till norwegian. Anledningen till att övervikt kostar mer på utland än på inland är att på inland betalar man moms också, det gör man inte på utland.
Och om man måste betala för övervikt beror på vem man kommer till, kommer du till mig så går 22.9 oftast bra, men 23.0 måste du betala för. Vissa kollegor v et jag har inte orkat ta betalt för 30 kg vissa tar betalt från 21 och vissa från 22, men där jag jobbar är det oftast 23 vi börjar på.
Och med att köpa en extra väska, tänk på att bagagevikten är 20 kg per kolli då, inte en 25 och en 15, utan då blir det packa om eller betala övervikt.
Angående Wifi på planen, så håller de på att bygga ut flottan med mer sådana plan. Vet itne exakt hur många idag, men mer än 2 är det iaf =P
Det ska tydligen finnas en wifi-symbol när man bokar ett flyg med wifi-utrustat plan. Flygvärdinnan jag pratade med förra veckan sa att runt hälften av planen hade wifi i dagsläget.
Jag hade för övrigt en väska på 24 kg och slapp betala någonting. Tack Norwegian.
Det är ju i regel omöjligt att veta vilket plan som kommer att operera den aktuella rutten förrän du står vid gaten och det rullar in. Flygplanstyp får man oftast veta innan, men inte på individnivå och "equipment change" händer mer eller mindre sällan beroende på bolag.
Om planet har en "puckel" på ryggen är det utrustat med wifi men det kan fortfarande givetvis vara så att den inte fungerar.
Rent allmänt så tror jag att Norwegian förr eller senare kommer att börja ta furstligt betalt för tjänsten så njut medan det varar..
Det är ju i regel omöjligt att veta vilket plan som kommer att operera den aktuella rutten förrän du står vid gaten och det rullar in. Flygplanstyp får man oftast veta innan, men inte på individnivå och "equipment change" händer mer eller mindre sällan beroende på bolag.
Om planet har en "puckel" på ryggen är det utrustat med wifi men det kan fortfarande givetvis vara så att den inte fungerar.
Rent allmänt så tror jag att Norwegian förr eller senare kommer att börja ta furstligt betalt för tjänsten så njut medan det varar..
Brukar ofta stå om planet har wifi efter det att man valt datum och ska välja själva flyget så att säga om planet har wifi .. gå in på deras sida och klicka på boka tex till oslo så kommer det stå wifi på det planet som åker dit
Brukar ofta stå om planet har wifi efter det att man valt datum och ska välja själva flyget så att säga om planet har wifi .. gå in på deras sida och klicka på boka tex till oslo så kommer det stå wifi på det planet som åker dit
Brukar ofta stå om planet har wifi efter det att man valt datum och ska välja själva flyget så att säga om planet har wifi .. gå in på deras sida och klicka på boka tex till oslo så kommer det stå wifi på det planet som åker dit
Ja - OM det är helt säkert att planet kommer ha Wifi. Men om man som jag flyger Berlin-Skandinavien står det aldrig Wifi men är det ibland ändå. Så som Cliffak säger vet man inte säkert förrän man ser själva planet. Missade man puckeln kan man kolla belysningen när man går ombord - på de nya "Wifi-planen" är belysningen blåaktig, jämfört med den traditionella gulvita flygplansbelysningen.
Flyger aldrig Norwegian privat och när jag flyger i jobbet så är det inte jag som bokar själv och det går dessutom via resebyrå så den där wifi-ikonen försvinner så att säga på vägen
Har alla Norwegianmaskiner med wifi alltså den nyare inredningen också? (Sky Interior)?
Har alla Norwegianmaskiner med wifi alltså den nyare inredningen också? (Sky Interior)?
Inte så insatt i branschen, men efter en googlebildsökning: Ja, så har alla plan sett ut som haft Wifi av de jag har flugit med. Kan inte säga att det gäller till 100 %, men det verkar ju troligt.
Sedan jag sprang över denna artikel försöker jag hålla mig borta från Norwergian, finns så många andra företag att flyga med.
- Det är passagerarnas ansvar att ta reda på vilka regler som gäller, säger Åsa Larsson, ansvarig för pr och information på Norwegian i Sverige till E24.
På Norwegians egen hemsida sägs dock ingenting om regeln med israeliska stämplar. Bland Norwegians destinationer talar flygbolaget enbart om visumregler till Ryssland.
- Vi har en regelbok på 1 000 sidor som uppdateras varje månad, och som alla måste följa, säger Åsa Larsson.
- Vi kan omöjligtvis publicera all den informationen.
På Förenade Arabemiratens ambassad i Stockholm, varunder emiratet Dubai lyder, är beskedet dock att det inte är några problem att åka till landet med israelisk stämpel.
- Jag har också talat med ambassaden och fått det beskedet, säger Åsa Larsson.
- Men vi kan inte tvinga dem att skriva in det i regelboken.
Hur passagerarna ska kunna få korrekt information, och inte stoppas av Norwegian, har Åsa Larsson dock inget svar på. På UDs hemsida om visumregler står heller inget om Dubai och israeliska stämplar.
- Men vi tar väldigt stort ansvar för våra passagerare, hävdar Åsa Larsson.
Jävlar, det där kan ha varit det värsta jag sett från ett flygbolag nånsin, Ryan bleknar ju vid en jämförelse! Få se här nu:
1. Norwegian hittar på en regel som inte gäller någonstans och lägger in denna i sin 1000-sidiga regelbok.
2. Norwegian publicerar inte denna regelbok så att kunderna kan se den, för "det är omöjligt".
3. Norwegian portar passagerare som inte följer dessa regler, som alltså varken gäller i verkligheten eller finns att läsa på Norwegians hemsida!?!
Tack offe_man, nu ska jag också bojkotta det där skitbolaget :|
Jag jobbar på incheckningen till norwegian. För det första så är den artikeln från 2009. Som det var fram tills iår så stod det i Timatic, som är den databasen vi använder för att ta reda på pass och visum information (och som i princip alla flygbolag använder), att det som hade en israelisk stämpel i passet behövde ha förhandstillåtelse från Crime Investigation Department. Men iår så försvann den regeln. Vi måste gå efter vad som står i den databasen, då den uppdateras hela tiiden, efter infomration som länderna själva tillhanahåller.
Det som står just nu är iaf;
Spoiler:
National Sweden (SE) /Embarkation Sweden (SE)
Destination United Arab Emirates (AE)
Visited Israel (IL)
United Arab Emirates (AE)
Passport required.
- Passport or passport replacing documents of visitors must be
valid for:
- at least 3 months from the date of entry, for visits of up
to 3 months; or
- at least 6 months from the date of entry, for visits
exceeding 3 months.
Visa Issuance:
Visa required, except for Holders of normal passports issued
to nationals of Sweden can obtain a visa on arrival for a max.
stay of 30 days. Free of charge.
Minors:
- Passport is not required if the minor is named in a parent's
passport.
- If named in a parent's passport and being of a visa required
nationality, For details, click here
Additional Information:
- Nationals of Sweden can extend their stay for another 30
days, against a fee of AED 600.-, if applied for at least 2
days prior to the expiry date of the visa issued on arrival.
- A visa:
- included in an expired passport, combined with a valid
passport, can be accepted for travel;
- can be applied for (and issued through internet (e-Visa)),
prior to arrival, if arriving at Abu Dhabi (AUH) and Dubai
Airport (DXB).
Så 1. Norwegian hitar inte på en egen regel utan följer samma pass och visumregler som alla andra flygbolag, då alla använder samma databas.
2. Norwegian publicerar inte denna databas, förmodligen för att slippa betala extra, men exempelvis qantas i länken ovanför gör det.
3. Norwegian portar inte passagerare som följer de regler som finns, men om man inte har de tillstånd, papper eller visa som står beskrivet i Timatic, så får du inte resa.