Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#289 2013-07-08, 23:15
pimmetje
Är Norwegian okej med att man använder Nationellt id-kort när man reser? Och hur stränga är dom med namnen? Jag skriver aldrig ut alla mina mellannamn och det brukar alltid vara okej.

Jag har knappt åkt med något annat flygbolag än Ryanair på flera år nu så jag är inte helt uppdaterad på hur det funkar. Checkar man in på flygplatsen eller på internet är min största fråga.
#290 2013-07-09, 00:29
PerpetualP
Ursprungligen postat av pimmetje
Är Norwegian okej med att man använder Nationellt id-kort när man reser? Och hur stränga är dom med namnen? Jag skriver aldrig ut alla mina mellannamn och det brukar alltid vara okej.

Jag har knappt åkt med något annat flygbolag än Ryanair på flera år nu så jag är inte helt uppdaterad på hur det funkar. Checkar man in på flygplatsen eller på internet är min största fråga.


Inom Europa är det lagstadgat att Nationellt ID-kort (utfärdat av Polisen) gäller som giltig legitimering, även så vid resor.
#291 2013-07-09, 17:26
Cykelpump61
Ursprungligen postat av PerpetualP
Inom Europa är det lagstadgat att Nationellt ID-kort (utfärdat av Polisen) gäller som giltig legitimering, även så vid resor.


Inte inom hela europa, bara inom Schengenområdet! Enda fördelen med ID-kortet är väl att det är litet och smidigt. ID-kortet är dyrare att skaffa än pass och båda gäller bara fem år.
#292 2013-07-15, 07:49
xertion
Vad hände med Norwegian's billiga resor till och från Bangkok? Tidigare låg priserna på 1700, 1900 och 2100 SEK enkel resa under sommaren. Nu när jag tittar så ligger det kring 2900 - 4100 SEK enkel resa från och med nu ända fram till Oktober.

Har det att göra med att Dreamlinern haft problem vilket var det plan som skulle användas för dessa billiga långa resor?
#293 2013-07-15, 10:16
Ursprungligen postat av xertion
Vad hände med Norwegian's billiga resor till och från Bangkok? Tidigare låg priserna på 1700, 1900 och 2100 SEK enkel resa under sommaren. Nu när jag tittar så ligger det kring 2900 - 4100 SEK enkel resa från och med nu ända fram till Oktober.

Har det att göra med att Dreamlinern haft problem vilket var det plan som skulle användas för dessa billiga långa resor?

De säljer väl bara några få biljetter för det priset? Med tanke på att en maskin kostar 1,5 miljarder så vill de kanske få ut mer än en halv miljon totalt för en enkel till Bangkok.
#294 2013-07-15, 11:10
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
De säljer väl bara några få biljetter för det priset? Med tanke på att en maskin kostar 1,5 miljarder så vill de kanske få ut mer än en halv miljon totalt för en enkel till Bangkok.
Självkostnadspriset för en 767:a ligger på runt 3500 kr per stol för en enkelresa dit.
787:an är visserligen billigare i bränslekostnad per stol, men å andra sidan är den som du påpekar väldigt dyr, så leasingkostnaden lär vara minst dubbel så hög.

De kommer antagligen behöva ta 3500-4000 kr per biljett om de inte ska gå back.
Ligger biljettpriserna nere på 2900 - 4100 kr låter det således som ett kap.
#295 2013-07-15, 19:53
Ursprungligen postat av ksv
Självkostnadspriset för en 767:a ligger på runt 3500 kr per stol för en enkelresa dit.
787:an är visserligen billigare i bränslekostnad per stol, men å andra sidan är den som du påpekar väldigt dyr, så leasingkostnaden lär vara minst dubbel så hög.

De kommer antagligen behöva ta 3500-4000 kr per biljett om de inte ska gå back.
Ligger biljettpriserna nere på 2900 - 4100 kr låter det således som ett kap.


Räknar du 100% loadfactor på det priset också? Hade vart intressant att se lite mer detaljerad breakdown i vad kostanden främst är.

Ber om ursäkt för off topic men det kändes inte värt en egen tråd...
#296 2013-07-15, 20:52
xertion
Ursprungligen postat av ksv
Självkostnadspriset för en 767:a ligger på runt 3500 kr per stol för en enkelresa dit.
787:an är visserligen billigare i bränslekostnad per stol, men å andra sidan är den som du påpekar väldigt dyr, så leasingkostnaden lär vara minst dubbel så hög.

De kommer antagligen behöva ta 3500-4000 kr per biljett om de inte ska gå back.
Ligger biljettpriserna nere på 2900 - 4100 kr låter det således som ett kap.


Hela grejen med en Dreamliner är ju just att den ska dra ner självkostnadspriset då den ska vara bränslesnålare. Nu har det ju varit problem med den som sagt, därav min frågeställning om Norwegian har justerat priserna pga detta?

Jag har i alla fall kikat på priser i flera månader då jag bor i Bangkok och har kikat på om det är värt att hälsa på Sverige någonting och priserna har ständigt legat på 1900-2100 SEK enkel resa, och idag när jag kikade då en släkting ligger på en plötslig dödsbädd och jag vill åka hem lite akut, så har priserna trillat upp till alltså det dubbla för enkel resa.
#297 2013-07-15, 22:20
ksv
Ursprungligen postat av Hefaiston
Räknar du 100% loadfactor på det priset också? Hade vart intressant att se lite mer detaljerad breakdown i vad kostanden främst är.
Ja.
Har haft mer exakta uppgifter om detta men hittar dem tyvärr inte nu.

Men bränsle- och leasingkostnaderna är de två överlägset största posterna och står tillsammans för över hälften av kostnaden per timma.

Ursprungligen postat av xertion
Hela grejen med en Dreamliner är ju just att den ska dra ner självkostnadspriset då den ska vara bränslesnålare. Nu har det ju varit problem med den som sagt, därav min frågeställning om Norwegian har justerat priserna pga detta?
Ja, tanken var ju att den skulle dra 20% mindre bränsle, men då leasingkostnaden är mycket högre blir besparingen inte många procent (om ens någon alls).
Går allt som planerat kanske de kan erbjuda biljetter till ett snittpris av 3300 istället för 3500 då.
#298 2013-07-17, 01:52
Gouranga-
Jag har 3 mellannamn men skrev inte alls med dom när jag bokade, måste man det? (Finns alltså med på passet)
Sen undrar jag om det är någon som vet ifall det räcker med mobilbiljetten man får när man bokar eller måste man skriva ut?
#299 2013-07-17, 01:58
Ursprungligen postat av Gouranga-
Jag har 3 mellannamn men skrev inte alls med dom när jag bokade, måste man det? (Finns alltså med på passet)
Sen undrar jag om det är någon som vet ifall det räcker med mobilbiljetten man får när man bokar eller måste man skriva ut?


I mobilbiljetten finns ju en länk till ditt boarding pass (med streckkoden) så inga papper behövs.
#300 2013-07-17, 11:54
Gouranga-
Ursprungligen postat av Oliveira
I mobilbiljetten finns ju en länk till ditt boarding pass (med streckkoden) så inga papper behövs.


Kan streckkoden läsas av även fast hela skärmen är sprucken?