Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#313 2013-07-29, 00:11
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Hur tror ni servicen är om man ska flyga över till staterna med Norwegian i början av nästa år? Kan den vara i samma klass som LH och BA eller blir det något som liknar en charterresa där flygbolaget tar betalt för allt ombord.

Jag har bara åkt med BA, billigaste biljettypen de hade, någon timme inom Europa och fick en macka/wrap, kaffe och en bärs.
Norrmännen tar väl betalt för mer avancerad mat än vatten (har du kollat deras www)?

Annars är det väl, gissar jag, ungefär lika trångt i boskapsklass, BA har många 747or, Norwegian planerar att köra med 787. 747 ser fetare ut.
#314 2013-07-29, 00:12
christery
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Hur tror ni servicen är om man ska flyga över till staterna med Norwegian i början av nästa år? Kan den vara i samma klass som LH och BA eller blir det något som liknar en charterresa där flygbolaget tar betalt för allt ombord.


Står inte sånt på bolagets sida, har för mig att Norwegian har opt in på käk osv. dvs att du måste boka/betala extra i förväg om du ska ha med dig bagage, vill käka osv. Fast jag kikade på ARN-BKK och inte åt andra hållet. Men du kan säkert för dyra pengar köpa en macka och en pilsner även om du inte bokat detta i förväg.
#315 2013-07-29, 10:54
bauws
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Hur tror ni servicen är om man ska flyga över till staterna med Norwegian i början av nästa år? Kan den vara i samma klass som LH och BA eller blir det något som liknar en charterresa där flygbolaget tar betalt för allt ombord.



Servicen är obefintligt, du sitter helt okej i din stol och har en skärm (tror jag), men inget utöver det. Mat måste beställas och betalas i förväg, går att köpa på planet men det är dyrt. Vill man bara ta sig från A till B är det perfekt, men det kommer inte vara som på BA eller LH, där man får mat på långflygningarna (om du inte beställer och betalar i förväg).


Kan tilläggas att mat+incheckat bagage kostar 500kr enkel.
#316 2013-08-07, 19:21
mjulven
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Hur tror ni servicen är om man ska flyga över till staterna med Norwegian i början av nästa år? Kan den vara i samma klass som LH och BA eller blir det något som liknar en charterresa där flygbolaget tar betalt för allt ombord.


Som andra nämner i tråden så är väl själva servicen minimal och räkna med att få betala för allt givet de erfarenheter som framkommit från dessa resor. Däremot om man skall flyga till New York exempelvis är biljetterna ca 500 billigare än alternativen då man betalar för mat och extra bagage. (Det var det för egen del vid bokning för en resa i december). Så där har du 500 att spendera på sånt som du annars får gratis och det har jag svårt att se att du spenderar. Dessutom har du tillgång till en skärm, men där är jag osäker på om du behöver betala för att se på något (de vore ju faktiskt logiskt om så var fallet). Till Norwegians fördel så flyger dom då förhoppningsvis 787 som är ny och fräsch.
#317 2013-08-08, 04:38
christery
Ursprungligen postat av mjulven
<klipp> Till Norwegians fördel så flyger dom då förhoppningsvis 787 som är ny och fräsch.


Om dreamlinern får starta ja, jag valde bort NW just pga att dom ev inte skulle ha den i trafik till thairesan (nu i Aug) och då måste ersätta den med (???) nån gammal kärra. men priset var ung lika när man jämförde Thai/Norwegian med samma erbjudande.

Hade varit fränt att testa - men att räka det som en solklar fördel om man bokar flera månader i förväg kan ju vara en chansning (dom hade flygförbud när jag bokade).
#318 2013-08-08, 05:28
LFE
Gud, att åka långdistans med ett lågprisbolag...

Om ni åker ofta, är unga eller pensionärer så ta en titt på bonusprogrammen som finns för exempelvis SAS samt de rabatterade priserna. Det är troligt att endast en flygning fram och tillbaka med en normal biljett för SAS till USA kan ge dig en gratis tur och retur vart du vill i Norden med tanke på alla olika sign-up bonusar du kan få+bonus för hotell, biluthyrning och annat.

Tänk på att du mellanlandar 1 kanske 2 gånger. Inse att chansen att någonting händer under 6 flygningar är rätt stor. Du får då mycket bättre hjälp hos SAS. (new york är ibland direkt).


Mat: Tänk på hur många mål du kommer att äta och att du faktiskt kan be om extra på en SAS-flygning eller AA-flygning. Säg 10 mål + dricka till ett medelvärde av 70kr per mål per flygriktning. Du skulle betala för detta på en Norwegiantur. Alltid bra att ha med sig mat på en sån tur också då maten de serverar sällan är bra ändå.

Sök på AA/SAS först!
#319 2013-08-08, 15:22
SilentVictory
Ursprungligen postat av LFE
Gud, att åka långdistans med ett lågprisbolag...

Om ni åker ofta, är unga eller pensionärer så ta en titt på bonusprogrammen som finns för exempelvis SAS samt de rabatterade priserna. Det är troligt att endast en flygning fram och tillbaka med en normal biljett för SAS till USA kan ge dig en gratis tur och retur vart du vill i Norden med tanke på alla olika sign-up bonusar du kan få+bonus för hotell, biluthyrning och annat.

Fast en sas-resa kostar ~10.000 kronor mer än Norwegian, och genererar 8.000 poäng. Till New York då i detta exempel.

En resa från Arlanda till Landvetter kostar 10.000 poäng, en resa från Arlanda - Dublin kostar 30.000 poäng med Sas.
Så det finns inte en möjlighet att man får ihop till att flyga vart man vill bara genom en resa.

Men jag håller med dig på den punkten att åka lågpris långdistans är big no no.
Dels för komforten och även servicen.
#320 2013-08-08, 21:13
LFE
Nja. Till NY kan man få en för ca 7500 med SAS..Inkl 8k bonusar+signup och annat.
De hade något erbjudande nyligen om billigare bonusresor fast det kanske är borta nu.

Gäller dock att boka någon månad innan.
Första klass blir inte ens 10k dyrare?

Då för du över 14k bonus.
#321 2013-08-08, 23:33
SilentVictory
Ursprungligen postat av LFE
Nja. Till NY kan man få en för ca 7500 med SAS..Inkl 8k bonusar+signup och annat.
De hade något erbjudande nyligen om billigare bonusresor fast det kanske är borta nu.

Gäller dock att boka någon månad innan.
Första klass blir inte ens 10k dyrare?

Då för du över 14k bonus.

Hm, kikar jag på ARN - EWR enkelresa med SAS så går det på 14.447 :-.
Det enda som jag får upp är.

SAS Plus SAS Business
14.447 :- 25.326 :-

I princip samma pris på alla datum jag kollade på inom spannet 30e augusti - 30e november.
#322 2013-08-10, 04:28
LFE
Spännande. Verkar vara någon bugg/affärsbeslut som gör att du endast kan flyga Plus och Business om du flyger enkel.


Här har du de vanliga priserna:
https://book.flysas.com/pl/SAS/wds/Override.action?SO_SITE_EXT_PSPURL=ht...


Nu funkade inte länken men testa och sök Tur och Retur så hittar du priser på runt 3500 kr per riktning. (Finns även billigare runt 3200 men det innebär att man aldrig kan byta biljett vilket bara är korkat - tro mig du eller din taxi/bil/tåg/flygande kvast kommer att missa minst en på 10 flygningar).
#323 2013-08-11, 22:31
mjulven
Ursprungligen postat av LFE
Spännande. Verkar vara någon bugg/affärsbeslut som gör att du endast kan flyga Plus och Business om du flyger enkel.


Här har du de vanliga priserna:
https://book.flysas.com/pl/SAS/wds/Override.action?SO_SITE_EXT_PSPURL=ht...


Nu funkade inte länken men testa och sök Tur och Retur så hittar du priser på runt 3500 kr per riktning. (Finns även billigare runt 3200 men det innebär att man aldrig kan byta biljett vilket bara är korkat - tro mig du eller din taxi/bil/tåg/flygande kvast kommer att missa minst en på 10 flygningar).


Kan verifiera att nu kan man boka en resa (tur och retur) från Arlanda - New York med SAS för runt 7000kr utan mellanlandning under senhösten. Det var då själva fan att det skulle kosta runt 11000kr (under en period på 2 veckor) då jag jämförde i samband med bokning av biljetter med Norwegian (som gick på 10000kr då inklusive deras tillägg för bagage och mat).

Givet den situationen så hävdar jag dock fortfarande att Norwegian är det bättre alternativet (även om jag borde haft mer is i magen med bokningen bevisligen). Av princip försöker jag nämligen undvika SAS i Europa om jag har möjligheten och då gör avsaknaden av bonus mindre.
#324 2013-08-11, 22:41
Penkas
Ursprungligen postat av mjulven
Kan verifiera att nu kan man boka en resa (tur och retur) från Arlanda - New York med SAS för runt 7000kr utan mellanlandning under senhösten. Det var då själva fan att det skulle kosta runt 11000kr (under en period på 2 veckor) då jag jämförde i samband med bokning av biljetter med Norwegian (som gick på 10000kr då inklusive deras tillägg för bagage och mat).

Givet den situationen så hävdar jag dock fortfarande att Norwegian är det bättre alternativet (även om jag borde haft mer is i magen med bokningen bevisligen). Av princip försöker jag nämligen undvika SAS i Europa om jag har möjligheten och då gör avsaknaden av bonus mindre.


Varför undviker du SAS i Europa?