Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#325 2013-08-12, 01:09
LFE
Ursprungligen postat av mjulven
Kan verifiera att nu kan man boka en resa (tur och retur) från Arlanda - New York med SAS för runt 7000kr utan mellanlandning under senhösten. Det var då själva fan att det skulle kosta runt 11000kr (under en period på 2 veckor) då jag jämförde i samband med bokning av biljetter med Norwegian (som gick på 10000kr då inklusive deras tillägg för bagage och mat).

Givet den situationen så hävdar jag dock fortfarande att Norwegian är det bättre alternativet (även om jag borde haft mer is i magen med bokningen bevisligen). Av princip försöker jag nämligen undvika SAS i Europa om jag har möjligheten och då gör avsaknaden av bonus mindre.



Inte kollat om det är med mellanlandning eller ej men ja.
Däremot kan jag inte visa dig då länken ej fungerar.

Eller visst jag skulle kunna ta en Screenshot men seriöst, gå och kolla själv.
Biljetterna försvinner ganska snabbt men i November finns det fortfarande nu när jag tittar.

Och ja, varför just undvika SAS? Sällan de är sämre än ett lågprisbolag även om de på korta europeiska resor inte är så värst bra.
#326 2013-08-12, 21:57
mjulven
Ursprungligen postat av LFE
Inte kollat om det är med mellanlandning eller ej men ja.
Däremot kan jag inte visa dig då länken ej fungerar.

Eller visst jag skulle kunna ta en Screenshot men seriöst, gå och kolla själv.
Biljetterna försvinner ganska snabbt men i November finns det fortfarande nu när jag tittar.

Och ja, varför just undvika SAS? Sällan de är sämre än ett lågprisbolag även om de på korta europeiska resor inte är så värst bra.


Som jag skrev, jag håller med dig om att priserna gått ner avsevärt fram emot sensommaren.

Anledningen till att jag ogillar SAS är flera. Deras flotta är i regel omodern inom Europa (har flygit 15talet gånger med dom de senaste 3 åren inom jobbet) med säten som jag finner väldig obekväma, dom bjuder inte på något ätbart vid resor inom Europa och deras priser varierar för kraftigt (Priset bör inte kunna sjunka med 40% på en månad på ett flyg som går om 5 månader).

Då kan man antingen flyga Norwegian inom Europa där man får samma service till ett jämförbart pris men flyger i bekvämare. Eller så flyger man med det bolag som är stort dit man ska. BA till England exempelvis.

SAS har en fördel och det är att dom i regel har bra slottider överallt. Men det väger väldigt sällan upp de brister jag anser att dom har.
#327 2013-08-13, 02:52
zlobodan
Ursprungligen postat av christery
Om dreamlinern får starta ja, jag valde bort NW just pga att dom ev inte skulle ha den i trafik till thairesan (nu i Aug) och då måste ersätta den med (???) nån gammal kärra. men priset var ung lika när man jämförde Thai/Norwegian med samma erbjudande.

Hade varit fränt att testa - men att räka det som en solklar fördel om man bokar flera månader i förväg kan ju vara en chansning (dom hade flygförbud när jag bokade).


Så vitt jag vet har Norwegian hyrt in ett x antal airbus a340 från hi fly som de kör tills att dreamlinern är i trafik. Om du anser att ett flygplan som togs i trafik i början av 2013 (hi flys airbus) är en "gammal kärra" tror jag det blir svårt att toppa det
#328 2013-09-03, 14:42
NAX, har lanserat ett gäng nya linjer:

CPH-LAX 2 weekly starts 1. March 2014
3 weekly from 1. May 2014

CPH-JFK - 2 weekly starts 28. February 2014
4 weekly from April 30. 2014

ARN-LAX 2 weekly starts 2. March 2014
3 weekly from 30. April 2014

ARN-OAK 2 weekly starts 3. May 2014

OSL-LAX 1 weekly starts 1. june 2014 (Sundays)

OSL-OAK 3 weekly starts 28. May 2014

OSL-MCO 2 weekly starts 29. May 2014

http://media.norwegian.com/dk/#/pressrelease/view/norwegian-lancerer-nye...
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5860559
#329 2013-09-04, 23:16
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har bara åkt med BA, billigaste biljettypen de hade, någon timme inom Europa och fick en macka/wrap, kaffe och en bärs.
Norrmännen tar väl betalt för mer avancerad mat än vatten (har du kollat deras www)?

Annars är det väl, gissar jag, ungefär lika trångt i boskapsklass, BA har många 747or, Norwegian planerar att köra med 787. 747 ser fetare ut.

En 747 är större än en 787 men tar ju vanligtvis också betydligt fler resenärer så det kan vara lika trångt i 747an. Allt beror på hur respektive flygbolag har inrett flygplanet och hur många stolar dom pressat in.
#330 2013-09-06, 06:38
Imthebest2012
Vad har hänt med Norwegian??????

Nästa sommar kostar biljetterna mellan köpenhamn och alicante mellan 3 och 4 gånger mer än i år!!!

Inga lågprisbiljetter alls
#331 2013-09-06, 18:11
teflonpannan69
Är det något fishy med Norwegians löjligt billiga USA-biljetter måntro?
#332 2013-09-07, 15:12
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Är det något fishy med Norwegians löjligt billiga USA-biljetter måntro?

Det enda är väl att det är från priser i annonserna och att priserna ofta stiger betydligt jämfört med från priserna. Sedan gäller naturligtvis att det kostar extra om man vill checka in bagage och resor till USA klarar man nog sällan på bara handbagage. Dock så brukar ju inte Norwegian ta lika hutlöst betalt för bagage som Ryanair.
Sedan ingår ju i princip ingen som helst service i biljettpriset utan du får ju betala all mat och dricka ombord.
#333 2013-09-07, 21:07
KeanoManu
Mat och bagage måste väl bokas i förväg till långflygningarna och det går på 1200 kronor för tur och retur. De gånger jag har jämfört priser mellan Norwegian och SAS till New York så har skillnaden alltid varit mindre än 1000 kronor (oftast runt 500 kronor) när alla avgifter lagts på för Norwegian.

Med tanke på vad som hände den här veckan när ett(!) av deras 787 gick sönder och som medfört förseningar på 24+ timmar i flera dagar för samtliga långlinjer från Arlanda så känns den där femhundringen inte så farlig. Inom Europa så är Norwegian väldigt trevliga att åka med. Fast de har en tendens att vara en del förseningar på deras flyg rent allmänt.

Men det är väldigt trevligt att de startar upp en direktlinje till Los Angeles. Den kommer säkert att utnyttjas i framtiden. Vi får hoppas att nästa linjer blir typ Houston, Rio de Janeiro eller Tokyo. Vet inte hur lönsamt de linjerna skulle kunna bli men Houston (Sydöstra Texas) skulle nog kunna marknadsföras bra i Sverige. Rio skulle nog gå att få lönsamt under 2014-2016 (VM + OS).

Fler (direkta) långlinjer åt Arlanda!
#334 2013-09-08, 19:42
DjSteffo
Stor cirkus av Norweigan....strandsatta i bangkok..sköter det uselt inga representater på plats...
13 tim försening har nu bytts till 56tim...tisdag em senaste budet...
#335 2013-09-23, 16:18
Fortsatta problem för Norwegians Dreamliners:

http://www.dagbladet.no/2013/09/22/nyheter/fly/norwegian/innenriks/29406410/

Et Norwegian Dreamliner-fly som skulle lette fra Gardermoen klokka 18.00 i
dag er så langt hele tre og en halv time forsinket.

Passasjerer Dagbladet har snakket med forteller at det ble satt inn et erstatningsfly,
men at dette ble stående i flere timer på Gardermoen.

- Bangkok-flyet som skulle til Arlanda fikk problemer med dokumentasjonen,
altså papirene. Flyet skulle videre til Oslo, men da det kom til Gardermoen måtte
man bytte en ventil, sier informasjonssjef hos Norwegian, Åsa Larsson til Dagbladet
om forsinkelsen.



http://www.reuters.com/article/2013/09/23/norwegian-air-idUSL5N0HJ0FF20130923

Reuters) - Norwegian Air Shuttle suffered fresh technical problems with
both its Boeing 787 Dreamliners on Sunday, the airline said, in another set of glitches
to hit the new jet.

One of the planes remained grounded in Oslo on Monday due to problems with the
oxygen supply to the cockpit, according to Norwegian Air spokeswoman Aasa Larsson.



http://www.reuters.com/article/2013/09/23/us-norwegianair-boeing-dreamli...

Norwegian Air (NWC.OL) has called in Boeing (BA.N) management for a meeting
in Oslo this week following a slew of technical problems with its two Dreamliner planes,
the low-cost carrier said on Monday.
#336 2013-09-25, 20:37
avb
Hej,
Har läst en del i media om problemen med dreamlinern.
Är det någon fara med dem eller vågar man boka en resa ?

Tack på förhand