Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#337 2013-09-25, 20:47
Snapcount
Det är trubbel, som du ju vet... Personligen skulle jag se på andra alternativ tills de har fått ordning på problemen..

(om flight-tider är viktiga)
#338 2013-09-25, 21:03
avb
Jag är mer rädd på krasha då jag är lite flygrädd..
#339 2013-09-25, 23:09
christery
Ursprungligen postat av avb
Jag är mer rädd på krasha då jag är lite flygrädd..


Dom lär väl inte trilla ner från skyn direkt, men lite förseningar är ju ganska retsamt det åxå då man reser.

Det sista man ska vara rädd för när man flyger är att planet ska krascha, det är större risk att du förolyckas på vägen till/från planet än ombord.

Men jag har undvikit 787an pga att jag ogillar förseningar, bli sittande i Oslo eller på subban i Bangkok i väntan på ersättningsflyg är inte riktigt vad jag kallar roligt. Så turen i januari blir A340 och B777 istället.

Ett litet helskotta att klura ut vad dom flyger med innan man bokar.

Men om jag skulle flyga med dreamlinern eller A380? Definitivt om den är on time. Så jäkla fräckt med nya plan så det är inte sant, men då jag har folk som väntar på mig på flygplatsen i andra ändan så tar jag hellre nåt äldre som jag vet kommer fram i tid.
#340 2013-09-26, 23:44
lottobarn
vet inte hur det är med er men jag tycker inte om att flyga över öppet hav med tvåmotoriga flygplan föredrar boeing 747 eller A340 och att desutom flyga med dreamliner huamig!! By thw way hur långt går det att flyga på en motor?
#341 2013-09-26, 23:47
lottobarn
Ursprungligen postat av christery
Dom lär väl inte trilla ner från skyn direkt, men lite förseningar är ju ganska retsamt det åxå då man reser.

Det sista man ska vara rädd för när man flyger är att planet ska krascha, det är större risk att du förolyckas på vägen till/från planet än ombord.

Men jag har undvikit 787an pga att jag ogillar förseningar, bli sittande i Oslo eller på subban i Bangkok i väntan på ersättningsflyg är inte riktigt vad jag kallar roligt. Så turen i januari blir A340 och B777 istället.

Ett litet helskotta att klura ut vad dom flyger med innan man bokar.

Men om jag skulle flyga med dreamlinern eller A380? Definitivt om den är on time. Så jäkla fräckt med nya plan så det är inte sant, men då jag har folk som väntar på mig på flygplatsen i andra ändan så tar jag hellre nåt äldre som jag vet kommer fram i tid.


Brukar googla på youtube efter stad + flygbolag. Annars finns det att tillgå på respektive flybolag!
#342 2013-09-27, 01:02
Ursprungligen postat av lottobarn
vet inte hur det är med er men jag tycker inte om att flyga över öppet hav med tvåmotoriga flygplan föredrar boeing 747 eller A340 och att desutom flyga med dreamliner huamig!! By thw way hur långt går det att flyga på en motor?

Bör nog gå att flyga så långt bränslet räcker skulle jag tro så länge inte den andra motorn också pajar förståss. Det är nog ett krav för att en flygplanstyp skall bli godkänd. Däremot har det ju varit incidenter då batterier på Dreamlinern börjat brinna. En brand ombord halvvägs över Atlanten är ju inte något jag skulle vilja vara med om.
#343 2013-09-27, 09:54
Om jag minns rätt i huvudet får idag vissa tvåmotoriga flygplan vara över 200 minuter från närmaste flygplats, det vanliga är dock ETOPS 180 vilket är 180 minuter eller 3 timmar från närmaste flygplats.

Mer info här:

http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
#344 2013-09-27, 10:59
Sun Ruler
Slår samman frågeställningen om Norweigan och Dreamliner med den stora tråden om Norweigan. /mod
#345 2013-09-27, 11:41
Ursprungligen postat av lottobarn
Brukar googla på youtube efter stad + flygbolag. Annars finns det att tillgå på respektive flybolag!

http://www.flightradar24.com/data/
Ange flightnr, så ser du vilka flyg som brukar trafikera linjen.
#346 2013-09-27, 15:17
DieTrolle
Fortsatta problem med norwegians Dreamliner.
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article17556069.ab
Norwegian borde nog hyra in ett av de gamla A340 planen igen och skicka räkningen till Boeing tills de får bukt med alla problem
Interessant läsning om ETOPS. Detta fick mig att kolla lite på olyckstatistik. Otroligt vad nyare modeller är säkra. Det har tillverkats omkring 377st Airbus 340 sedan 1993 och ännu har de inte varit inblandade i några dödsolyckor. Och det har tillverkats över 1100st Boeing 777 och det har endast varit två dödsoffer i en olycka (om man nu inte räknar med personen som blev överkörd av brandbilen efteråt).
#347 2013-09-27, 19:59
christery
Ursprungligen postat av Neksnor
http://www.flightradar24.com/data/
Ange flightnr, så ser du vilka flyg som brukar trafikera linjen.


Coolt, sökte på TG960 och mycket riktigt så dyker allt upp om kärran och var den är.

(ARN-BKK med Thai Airways om nån undrar)
#348 2013-09-27, 20:28
pouandreas
Flyger med dessa kottar i dec. De lär har löst detta problemet tills dess hoppas jag? Vad tror ni?

Jag antar att mejla dem och be om pengarna tillbaka är lönlöst?

Tacksam för snabbt svar.

mvh