Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#769 2015-07-25, 18:41
Hittar inte Norwegians villkor, så jag kollade hos SAS, antar att det är ungefär samma:
Artikel 7: Nekande och begränsning av transport
7.1 Rätt att neka transport
Utifrån en rimlig skönsmässig bedömning kan vi neka att transportera dig eller ditt bagage om vi har informerat dig skriftligen om att vi inte vid någon tidpunkt efter dagen för sådant meddelande skulle transportera dig på våra flygningar. Vi kan också neka att transportera dig eller ditt bagage om en eller flera av följande händelser har inträffat eller vi rimligen tror att den kan inträffa:

7.1.7 om du inte verkar ha giltiga resehandlingar, verkar försöka komma in i ett land där du befinner dig i transit, eller för vilket du inte har giltiga resehandlingar, förstör dina resehandlingar under flygningen eller vägrar att lämna över dina resehandlingar till flygbesättningen på begäran, eller om vi av annat skäl har anledning att tro att du inte kommer att tillåtas att komma in i det land som är ditt slutresmål eller ett annat land där du befinner dig i transit,

https://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/allmanna-transportvillko... Sida 12
#770 2015-07-29, 16:27
absolut-justice
Lägger Norwegian ner direktflyg till Kalifornien från Stockholm...?

Gick just genom deras bokningssystem, fram till oktober månads slut kan jag flyga t/r Arlanda x Los Angeles (LAX) på runt 10:50 tim dit och 11 tim retur direkt till hyfsat pris.

MEN, med start 1:a november 2015 upphör alla direktflighter i systemet, det ska då antingen mellanlandas i Oslo/Köpenhamn eller i London på samma sträcka, och då uppgår flygtiden till 18 tim istället, inga direktflighter finns längre kvar. Vill man komma ner i flygtid med 1 byte finns andra bolag med kortare flygtid och bättre priser typ KLM/Air France/BA eller American.

Någon som har info/skvaller varför Norwegian slutar med direktflygningar, det var ju detta som var deras stora konkurrensfördel, nu blev det ju bara anka av allt efter den 1:a november....
#771 2015-08-15, 08:41
expiredlife
Hej tänkte flyga till Helsingfors med norweigian, står att bagage inte ingår i priset men gäller det även handbagage??? Aldrig flygit innan mvh
#772 2015-08-15, 11:59
Ursprungligen postat av expiredlife
Hej tänkte flyga till Helsingfors med norweigian, står att bagage inte ingår i priset men gäller det även handbagage??? Aldrig flygit innan mvh


Det brukar normalt alltid ingå handbagage men varje bolag har olika regler. I det finstilta borde stå detaljerat exakt vad du får ta med dig och inte.
#773 2015-08-15, 21:21
EIIer
Ursprungligen postat av expiredlife
Hej tänkte flyga till Helsingfors med norweigian, står att bagage inte ingår i priset men gäller det även handbagage??? Aldrig flygit innan mvh

10 kilo i ett handbagage ingår ilägsta priset, LowFare. Måtten minns jag inte.men runt 550mm långt har jag för mig...
#774 2015-08-16, 03:35
Ursprungligen postat av expiredlife
Hej tänkte flyga till Helsingfors med norweigian, står att bagage inte ingår i priset men gäller det även handbagage??? Aldrig flygit innan mvh

Har flugit ett antal gånger med Norwegian och handbagage har aldrig kostat något att ta med sig. Har man behov att ta med sig incheckat bagage så har jag för mig att det kostat typ 60 kronor så det är ju inte så blodigt. T ex Ryan har jag för mig tar betydligt mera betalt för detta.
#775 2015-08-20, 14:11
absolut-justice
Ursprungligen postat av absolut-justice
Lägger Norwegian ner direktflyg till Kalifornien från Stockholm...?

Gick just genom deras bokningssystem, fram till oktober månads slut kan jag flyga t/r Arlanda x Los Angeles (LAX) på runt 10:50 tim dit och 11 tim retur direkt till hyfsat pris.

MEN, med start 1:a november 2015 upphör alla direktflighter i systemet, det ska då antingen mellanlandas i Oslo/Köpenhamn eller i London på samma sträcka, och då uppgår flygtiden till 18 tim istället, inga direktflighter finns längre kvar. Vill man komma ner i flygtid med 1 byte finns andra bolag med kortare flygtid och bättre priser typ KLM/Air France/BA eller American.

Någon som har info/skvaller varför Norwegian slutar med direktflygningar, det var ju detta som var deras stora konkurrensfördel, nu blev det ju bara anka av allt efter den 1:a november....


Jodå - inga direkt-flighter efter 1 november 2015, den lägger dom ned och istället lägger dom direkt-flighten till Las Vegas .
Så minst 15 tim för Norwegian med byte (3-5 tim väntan)i Oslo, Köpenhamn eller London för den som vill åka från Arlanda, och priserna ligger runt 6k. KLM, Air France och BA ligger runt 14 tim och priserna ligger mellan 3,4-4,5k t/r, där anslutningen ligger med c:a 1,30-2 tim väntetid.

Snacka om att skjuta sig i foten, det var ju direkt-flighten som lockade kunder och vad jag har hört har dessa flighter gått fulla. Nu ska SAS öppna direkt mellan Arlanda-Los Angelses, men det blir först i Mars 2016.
#776 2015-08-20, 20:29
Ursprungligen postat av absolut-justice
Jodå - inga direkt-flighter efter 1 november 2015, den lägger dom ned och istället lägger dom direkt-flighten till Las Vegas .
Så minst 15 tim för Norwegian med byte (3-5 tim väntan)i Oslo, Köpenhamn eller London för den som vill åka från Arlanda, och priserna ligger runt 6k. KLM, Air France och BA ligger runt 14 tim och priserna ligger mellan 3,4-4,5k t/r, där anslutningen ligger med c:a 1,30-2 tim väntetid.

Snacka om att skjuta sig i foten, det var ju direkt-flighten som lockade kunder och vad jag har hört har dessa flighter gått fulla. Nu ska SAS öppna direkt mellan Arlanda-Los Angelses, men det blir först i Mars 2016.

Mätte lite och Stockholm - Vegas är lite mer än 300 km kortare än Stockholm - LA. Det innebär att norrmännen sparar 55 minuter på varje resa. Det kanske innebär att det kan klämma in en extra avgång någonstans i linjenätet.

Flyget Stockholm - Los Angeles - Stockholm tar 11+2+10.40 = 23.40 timmar.

Flyget Stockholm - Las Vegas - Stockholm tar 10.40+2+10.05 = 22.45 timmar.
#777 2015-09-06, 12:45
EasyJoe
-Norwegian har blivit kårad till Europas bästa lågprisbolag under årets World Travel Awards

http://media.norwegian.com/#/pressreleases/norwegian-til-topps-i-nok-en-...

Imponerande, bolaget växer i rekordfart. Dom är redan större en Sas i passager växt referens, juli månad.

Har dom nyaste och fresha flygplanen och kommer ha 19 Dreamliners innan 2018 också dom nya stora 787-9

Det är långdistansen och Londonbaserna som ökar mest , där dom nu är 3 störst.
#778 2015-09-06, 13:12
Ursprungligen postat av EasyJoe
-Norwegian har blivit kårad till Europas bästa lågprisbolag under årets World Travel Awards

http://media.norwegian.com/#/pressreleases/norwegian-til-topps-i-nok-en-...

Imponerande, bolaget växer i rekordfart. Dom är redan större en Sas i passager växt referens, juli månad.

Har dom nyaste och fresha flygplanen och kommer ha 19 Dreamliners innan 2018 också dom nya stora 787-9

Det är långdistansen och Londonbaserna som ökar mest , där dom nu är 3 störst.


Är inte WTA en sådan där tävling där alla som køper in sig får pris?

De borde før øvrigt inte "tävla" i lågprisklassen, før det är ju absolut inte lågpris, utan i lågserviceklassen. När det gäller låg service mäter de sig med de "främsta".

Deras konkurrenter i klassen:

Aer Lingus
airberlin
easyJet
Monarch Airlines
Ryanair
Vueling

På pris blir de ju utkonkurrerade av de flesta av de stora flygbolagen numer, før mig är det obegripligt att det finns någon som uppfattar dem som "lågpris" längre.
#779 2015-09-06, 17:02
Bugatti123
Ursprungligen postat av Gromgutten
Är inte WTA en sådan där tävling där alla som køper in sig får pris?

De borde før øvrigt inte "tävla" i lågprisklassen, før det är ju absolut inte lågpris, utan i lågserviceklassen. När det gäller låg service mäter de sig med de "främsta".

Deras konkurrenter i klassen:

Aer Lingus
airberlin
easyJet
Monarch Airlines
Ryanair
Vueling

På pris blir de ju utkonkurrerade av de flesta av de stora flygbolagen numer, før mig är det obegripligt att det finns någon som uppfattar dem som "lågpris" längre.

hur får du Air Berlin till lågservice?
#780 2015-09-06, 17:08
Ursprungligen postat av Bugatti123
hur får du Air Berlin till lågservice?


Det får jag inte. Detta var de som Norwegian hade som andra nominerade i klassen de vann.

Air Berlin borde självklart ha vunnit detta.