Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#829 2016-06-17, 18:28
SilentVictory
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Stört om det är slitageskador redan..
De är väl många flygbolag som köpt in Dreamlinern, eller en del iallafall, Qatar Airways tex.
Tycker att Dreamlinern kändes tryggare att flyga i än äldre plan, mer robust på nått vis, säker i luften. (är flygrädd och de är väl bara inbillning, och dess återkommande förseningar tyder väl på något, och droppar vatten från taket låter inte så kul)

417 stycken levererade och 737 stycken ligger på order.
Hade varit något stort bekymmer så kan du nog räkna med att det hade kommit ut både det ena och det andra.

Vad någon anonym skriver om vad dennes kollega sagt väger således inte särskilt tungt.

Nog hade 787an lite småproblem när den kom ut på marknaden, men det är absolut inget ovanligt.
Varför Norwegian har drabbats så hårt har enligt en del berott på att det är en ny aktör på marknaden för långdistans och besitter inte denna expertis och erfarenhet som andra bolag som har funnits i årtionden gör.
När det strular för någon som är ny inom området så brukar det ta längre tid att ordna något.

Med tiden kommer erfarenhet, så också för Norwegian.
#830 2016-06-19, 20:43
christery
Ursprungligen postat av SilentVictory
417 stycken levererade och 737 stycken ligger på order.
Hade varit något stort bekymmer så kan du nog räkna med att det hade kommit ut både det ena och det andra.

Vad någon anonym skriver om vad dennes kollega sagt väger således inte särskilt tungt.

Nog hade 787an lite småproblem när den kom ut på marknaden, men det är absolut inget ovanligt.
Varför Norwegian har drabbats så hårt har enligt en del berott på att det är en ny aktör på marknaden för långdistans och besitter inte denna expertis och erfarenhet som andra bolag som har funnits i årtionden gör.
När det strular för någon som är ny inom området så brukar det ta längre tid att ordna något.

Med tiden kommer erfarenhet, så också för Norwegian.

Norwegian köper ju servicen från Boeing så det borde inte vara problemet, men med barnsjukdomar och inga allianser så slår det ganska hårt när en kärra blir stående tror jag i alla fall.

Men hur erfaren man skall vara när LiJo batteriet trilskas fattar jag ju inte.
#831 2016-06-21, 10:30
Någon som vet varför D86652 (2016-06-18 från Palma till Arlanda) blev försenat (först inställt och senare ändrades status till försenat och det blev till slut ett ersättningsplan av Euroatlantic)? Alternativt var man kan hitta information om vad som hände?

Tackar!
#832 2016-06-21, 22:21
Sonnenwende
Ursprungligen postat av Neksnor
Att det droppar eller rinner lite vatten är inte så ovanligt. Det är ju ganska stora skillnader i temperatur och lufttryck runt ett flygplan under en resa.

De får köpa in system från CTT systems så slipper de kondens eller för torr luft.
#833 2016-07-12, 10:59
Pungt.
Är det någon här som varit med om inställda flyg hos Norwegian? Vilka konsekvenser fick det för dig/er? Vad gjorde Norwegian för att lösa det?

En vän skulle flyga till London från Arlanda den 20:e juni men planet blev försenat och till slut inställt. Detta kom i ett SMS när vännen satt vid gaten och väntade, ingen som var där visste någonting och kunde inte ge någon mer information än att det var inställt.

Här står det lite mer om händelsen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23077809.ab
Aftonbladet är väl inte den mest pålitliga källan men i detta fall stämmer det rätt väl överens med vad min vän sagt.

Det enda alternativen Norwegian erbjöd genom SMSet och sedan genom telefonsamtal(som vännens fick ringa själv) var:
- Nytt flyg i eget nät några dagar senare.
- Betala om resenären hittar flyg hos annan operatör.
- Pengarna tillbaka.

http://www.norwegian.com/se/bokning/praktisk-bokningsinformation/regler-... står följande:
Spoiler:
11.2 Inställda flyg och förseningar

11.2.1 Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att transportera dig och ditt bagage på snabbaste sätt. Vi kan ordna ett flyg för vår räkning med en annan operatör eller ordna ett annat transportmedel, av praktiska skäl.

11.2.2 Om vi skulle avbryta, planera om rutten eller försena ditt flyg någon gång efter bokning kommer vi att hjälpa dig i enlighet med förordning (EG) 261/2004. För flyg till eller från USA hjälper vi dig i enlighet med våra riktlinjer för kundservice.

11.2.3 Vi kommer att ge dig något av följande alternativ i händelse av att ditt flyg blir inställt, omdirigerat eller försenas fem timmar eller mer:

a) Vi transporterar dig så fort som möjligt till den överenskomna destinationen när en plats blir tillgänglig med samma typ av flygplan i vårt linjenät.

b) Vi tar dig till den överenskomna destinationen när en plats blir tillgänglig med samma typ av flygplan i vårt linjenät vid ett tillfälle passar dig inom fjorton (14) dagar efter den ursprungliga beräknade avgångstiden.

c) Vid en omdirigering till andra flygplatser än i din resplan ser vi till att du transporteras till den överenskomna destinationen på vår bekostnad.

d) Om du inte accepterar alternativen ger vi dig återbetalning i enlighet med artikel 12.

I punkt 11.2.1 står alltså "Vi kan ordna ett flyg för vår räkning med en annan operatör eller ordna ett annat transportmedel, av praktiska skäl.".
Detta stämmer inte överens med vad jag hört utan de erbjöd enbart att betala om resenären själv ordnade ett flyg med annan operatör. Skulle det kunna betyda att de brutit mot sina egna villkor?

Sen skriver de i punkt 11.2.3 "Vi kommer att ge dig något av följande alternativ i händelse av att ditt flyg blir inställt, omdirigerat eller försenas fem timmar eller mer" och listar fyra alternativ (a-d) där ingen av alternativen är att ordna flyg hos annan operatör. Är inte det motsägelsefullt med tanke på punkt 11.2.1?


Näe, har själv tyckt om och flugit med Norwegian i flera år men efter den här händelsen så sjönk företaget som en sten i mina ögon, min bild av situationen är att de hanterade det inställda flyget extremt dåligt, i form av otydlighet, och därför väldigt oprofessionellt. Eller är det likadant med alla bolag? Kan man förvänta sig samma otydliga bemötande med exempelvis SAS? Någon med erfarenhet?

Mvh En Rätt Så Grinig Jävel
#834 2016-07-12, 11:33
Pungt.
Ursprungligen postat av croby
Någon som vet hur stränga Norwegian är på detta då man reser inom Sverige? Alla säger olika då man frågar, nån i säkerhetskontrollen sa de skulle va lugnt o nån jag ringde på Norwegian sa att man måste checka in det.

Blir galen på sånt här. Tacksam ifall nån har nåt bra svar!

Kanske lite sent svar men det finns ju regler för hur stort ett handbagage får varamax 55 x 40 x 23 cm).
http://www.norwegian.com/se/reseinformation/bagage/handbagage/
En skateboard, som för det mesta är längre än 55 cm, får alltså inte tas som ett handbagage. Men sen kanske de kan vara schyssta och släppa förbi den ändå men jag skulle inte räkna med det. En gång för många år sedan fick jag, efter lite tjafs, ta med en hel akustisk gitarr på ett Ryanairflyg, utöver en ryggsäck som handbagage. Skulle tro att man bidrog till reglerna för musikinstrument som uppkom efter det.
#835 2016-09-03, 08:44
JustZlatan
Är Norwegian bättre eller sämre än SAS? Då tänker jag på flygplanens fräschhet och kvalitet osv.
#836 2016-09-06, 03:39
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är Norwegian bättre eller sämre än SAS? Då tänker jag på flygplanens fräschhet och kvalitet osv.

Norwegian har ju köpt nya plan ganska nyligen medan det var ganska många år sedan nu som SAS fick sina 737or men sedan beror det ju på hur planen underhålls också. Sedan har säkert SAS köpt ett och annat nytt plan senare. Jag har upplevt att både SAS och Norwegian haft hyfsade plan då jag åkt men jag tror att Norwegians är av betydligt senare årsmodell generellt.
#837 2016-09-06, 12:45
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är Norwegian bättre eller sämre än SAS? Då tänker jag på flygplanens fräschhet och kvalitet osv.

SAS: 155 maskiner som är 11,1 år gamla.
Norwegian Long Haul: 10 maskiner som är 1.8 år gamla (B787)
Norwegian Air UK: 2 maskiner som är 2,8 år gamla (B737)
Norwegian Air Shuttle: 56 maskiner som är 3,7 år gamla (B737)
Norwegian Air International: 43 maskiner som är 3,8 år gamla (B737)

Vad gäller Norwegian så finns diverse andra udda fåglar, men de verkar inte flyga. De verkar inte heller medräknade i åldersberäkningen.
Samma sak gäller SAS, diverse gamla maskiner står i förråd. SAS äldsta maskiner är A340 (15,1 år) och deras nyaste är ATR (1,3 år), CRJ (5,1 år) och A330 (6,9 år). Deras vanligaste maskin, 83 exemplar, är 737 (13,4 år).

Enligt http://www.airfleets.net/home/

Gällande fräschhet så brukar man göra storunderhåll ca var 5 - 6 år. SAS A330 har nyligen fått nya kabiner.
#838 2016-09-16, 20:05
brutalare
Är verkligen detta lagligt Norwegian gör?

Avgifter för kreditkortsbetalning
1,99 % av totalbeloppet (undantaget betalkort och Bank Norwegian Visakort/Mastercard).


Att ta ut en avgift bara för att man betalar med kreditkort? Googlat lite och det verkar som att avgifter inte är lagligt i Sverige överhuvudtaget?
#839 2016-09-16, 20:37
BlueMarlin123
Ursprungligen postat av brutalare
Är verkligen detta lagligt Norwegian gör?

Avgifter för kreditkortsbetalning
1,99 % av totalbeloppet (undantaget betalkort och Bank Norwegian Visakort/Mastercard).


Att ta ut en avgift bara för att man betalar med kreditkort? Googlat lite och det verkar som att avgifter inte är lagligt i Sverige överhuvudtaget?

Skaffa deras eget visa /mastercard så slipper du det nog!
Men olagligt nja vettitusan
#840 2016-09-17, 10:04
Ursprungligen postat av brutalare
Är verkligen detta lagligt Norwegian gör?

Avgifter för kreditkortsbetalning
1,99 % av totalbeloppet (undantaget betalkort och Bank Norwegian Visakort/Mastercard).


Att ta ut en avgift bara för att man betalar med kreditkort? Googlat lite och det verkar som att avgifter inte är lagligt i Sverige överhuvudtaget?

Det finns några svenska regler som styr det där, men jag vet inte om de gäller i det här fallet:
Ägare till denna webbplats är Norwegian Air Shuttle ASA, ett norskt företag som är registrerat i Brønnøysund företagsregister med organisationsnummer: NO 965 920 358 MVA. Norwegian Air Shuttle ASA har sitt kontor på Oksenøyveien 3, NO-1330 Fornebu, Norge. Genom att använda denna webbplats godkänner du dessa användarvillkor.

http://www.norwegian.com/se/bokning/praktisk-bokningsinformation/regler-...
Det låter ju som att norsk lag gäller (men jag vet inte).