Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#709 2015-03-10, 10:44
Ursprungligen postat av Vossevangen
Piloter skriver at de vil fortsette streiken til Norwegian går konkurs, for da får de nye eiere:

http://www.nettavisen.no/na24/--la-oss-konke-norwegian-sa-far-vi-nye-eie...

Alternativt får de ikke nye eiere, men blir arbeidsledige.
Og når det nå er eksponert slike attityder blant pilotene, kan det vel være at ex-Norwegian piloter ikke blir de som lettest får seg jobb i andre flygbolag.

Se faktaboksen i artikkelen jeg har lenket til:

I norske medier er det kommet godt frem at flygkapteiner i Norwegian har snittlønn på NOK 1.142.000 / år, og i snitt arbeider 17 dager i måneden. For konvertering til SEK, kan man multiplisere med ca 1,1.

De har altså bedre vilkår enn mer enn 95 % av alle ansatte i Norge. Men bruker streikevåpenet for få flyttet sin tariffavtale fra datterbolaget til moderbolaget, og indirekte styre moderbolagets handlingsrom. Slik flytting kommer aldri til å skje, iflg Norweigans ledelse.



Diverse citat ur artikeln länkad ovan:
«Reisen ned i kloakken stopper her og nå!! Jeg vil heller synke og ta selskapet med meg, enn å delta i den komplette ødeleggelsen av våre, og alle andre kollegers, arbeidsbetingelser.»

Medhålles! "The race to the bottom" har pågått i år, någon gång måste det ta slut. Bättre att det tar slut här än när människor dör när trötta piloter eller flygledare begår misstag som leder till en dödlig olycka (för inte tror ni väl på myndighetspropagandan att ingen säkerhetspåverkan sker när folk jobbar längre med sämre bemanning och system?).

informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen hos Norwegian har han følgende kommentar.

- Vi synes det er trist at kolleger har slike holdninger, når vi samtidig opplever at andre jobber døgnet rundt for å ivareta de berørte passasjerene våre så godt som mulig.


Synd då att ledningen i Norwegian över tre månader inte kunde förhandla med sina anställda och undvika strejken.



För övrigt, något som nämns i artikeln jag länkar ovan, så jobbar dom flesta piloter på norwegian och olika lågkostbolag så mycket dom får göra. Det finns lagstadgade arbetsregler på hur många timmar dom får flyga, lågprisbolag ligger normalt på ett sånt sätt att piloterna ligger bara någon enstaka timma under gränsen varje år. Sen kan du säga "dom jobbar bara 17 dagar i månaden" hur mycket du vill.

Om jag jobbat mån-fredag hade jag haft 22 arbetsdagar den här veckan, utan några nattskift, utan några tidiga morgnar och utan några sena kvällar.

Istället har jag ett skiftmönster som den här månaden ger mig 18 arbetsdagar. Men då varierar mina starttider ifrån 0600 till 2200. Vissa dagar går jag upp strax efter fyra. Andra dagar är jag mitt i skiftet klockan 4 på morgonen.

Piloterna jag pratar med på dom här skiften är pressade av företag som i år skurit och skurit i bemanningen och i resurserna. Dessutom flyger dom så mycket som lagarna tillåter. Som det står ovan. Piloter är undantagna från lagarna om vila på jobbet, för det går inte att få rast när man flyger så tighta scheman.


När man jobbar på det sättet vi gör, då behöver du dina dagars vila. Dom behövs för återhämtning från en arbetsstil där du inte kan behålla en normal dygnsrytm samtidigt som du har ansvar för flygplan värda miljoner med hundratals människor i dom.

Tycker inte du det låter vettigt?

Vad gäller lönen. Återigen. Den är inte en faktor i strejken. Oavsett hur många gånger folk skriver ut snittlöner på piloter så har den aldrig varit ett problem i konflikten.
#710 2015-03-10, 12:40
Ballesteros
Tjo. Jo läget är som så att vi bokat en resa till Californien i slutet på April med Norwegian. Det är inte biljetter som går att avbeställa. Finns det något som vi kan göra för att kunna skydda oss mot en eventuell KK eller vad dom nu beslutar sig för? Att det är ett skitbolag visste man väl sedan innan men att det skulle riskera att gå i KK hade man ju kanske inte räknat med.

Har man något skydd alls i detta läget?
#711 2015-03-10, 13:59
davvelito
Ursprungligen postat av Ballesteros
Tjo. Jo läget är som så att vi bokat en resa till Californien i slutet på April med Norwegian. Det är inte biljetter som går att avbeställa. Finns det något som vi kan göra för att kunna skydda oss mot en eventuell KK eller vad dom nu beslutar sig för? Att det är ett skitbolag visste man väl sedan innan men att det skulle riskera att gå i KK hade man ju kanske inte räknat med.

Har man något skydd alls i detta läget?


Det kan bli lite klurigt. Det tråkiga svaret är att ni helt enkelt får vänta och se. Skulle Norwegian gå i konkurs innan ni rest så är det bäst att höra med konkursförvaltaren (brukar vara rätt så svårt att få tillbaka pengar den vägen). Hur betalade ni biljetten? Hör med banken om ni kan få en återbetalning av dom. Ibland när man bokar biljett kan man också välja att boka med konkursgaranti, har ni gjort det får ni säkert tillbaka era pengar.
#712 2015-03-10, 15:41
Deniniho88
Eller så lugnar du dig.
dom kommer inte gå i konkurs.
kommer lunga sig om några dagar
#713 2015-03-10, 16:15
Podde
Vi är sju personer som har bokat Norweigan till californien i mitten på april, är inte orolig ännu iaf. Det är lång tid kvar.
#714 2015-03-10, 18:42
beaver_se
Trams om att de skulle ha det så himla kasst, det är vad facket parat vill få oss att tro. Facket är ute efter makt... Och det på bekostnad av oss resenärer, troligen kommer jag som har köpt biljetter att få lida hårt när parat gör allt för att kunna styra Norwegian som om det var de som äger bolaget.
parat kommer inte att bry sig utan kan tänka sig att dra bolaget i konkurs i sin idotiska makthunger som bara drabbar oss vanliga resenärer. Att de nu drar in andra fack är sjukt...

Men vad tycker deras medlemmar piloterna om att bli arbetslösa när Norwegian NAN går i konkurs och de har inget jobb alls... Eller om NAN överlever så lär det ju inte finnas några reserver till kommande lönelyft då de dels nu förlorar 100 tals miljoner och i framtiden inga kunder pga parat.

Piloterna i Norwegian hade det himla bra och nu kanske de förlorar allt för maktkåta parat, för inte tror jag de andra bolagen vill anställa strejkglada piloter och inte heller för att alla bolag måste slimma för att få lönsamhet i framtiden...

Fy fan för facket och efter detta kommer jag aldrig att ha respekt för skandinaviska piloter eller fackligt folk, så e de.

Mitt tips till Norwegian är att bara behålla långflygningarna och köpa in sig på kortdistans, ev kanske anlita bussbolag,,, bara man slipper parat och giriga facket som mest är till för dem själva.

Fan va sur ja e.
#715 2015-03-10, 18:50
Vossevangen
Streiken er over.
Status quo: Ingen piloter er ansatt i morselskapet.
Pilotene går fra ytelsespensjon til innskuddspensjon.
Pilotene har fått en juridisk bindende avtale med varighet over 3 år på at det er de skandinaviske pilotene som skal betjene flyvingene i Skandinavia.
Om 24 timer skal alle flyvninger gå som normalt, kanskje litt før 24 timer.

http://www.nrk.no/norge/_-endelig-er-streiken-er-over-1.12252421
#716 2015-03-10, 19:41
Deniniho88
#717 2015-03-10, 20:02
beaver_se
Även om strejken är över ogillar jag flygfacket, sen så visade det sig att piloterna anser att de hade bra avtal och förmåner redan... fy fan va girigt att låta vanliga resenärer bli utsatta för deras iver efter lyxförmåner.
#718 2015-03-10, 20:51
pronh
Ursprungligen postat av Hefaiston


Tycker inte du det låter vettigt?

Vad gäller lönen. Återigen. Den är inte en faktor i strejken. Oavsett hur många gånger folk skriver ut snittlöner på piloter så har den aldrig varit ett problem i konflikten.


Det er ikke så rart mange er opptatt av vilkår og lønn, for de har noen av de beste vilkårene i bransjen. Det innrømmer også piloter i Norwegian som er i mot streiken.

I epostene som streikerammede piloter har sendt og som Aftenposten har fått tilgang til, levnes ikke Parat eller fagforeningen Norwegian Pilot Union (NPU) mye ære:

- Vi har sannsynligvis noen av bransjens beste arbeidsvilkår, og Parats «prinsipper» vil ødelegge vårt selskap, skriver en av pilotene og mener med de krav hans egen fagforening har lagt frem, vil være umulig for en multinasjonal bedrift å godta.

Piloten skriver at han er sterkt uenig i det hans egen fagforening foretar seg. Han skriver dette om belastningen:

- Det antall dager en flyger i NAN faktisk sitter i flyet og produserer flytid, overstiger neppe 160 dager pr år, selv om man oppgir 203 «brutto arbeidsdager».

- Ser en det opp mot lønnen, kan ingen si at dette ikke er gode vilkår, skriver NPU-medlemmet.

En annen epost har noenlunde samme innhold og konkluderer med at pilotene i Norwegian har gode vilkår.
http://www.aftenposten.no/okonomi/--Vi-har-noen-av-bransjens-beste-arbei...


Streiken har handlet om styringen i selskapet, og den kan ledelsen selvsagt ikke gi slipp på.

Samtidig skryter Norwegian-gründeren av sine piloter, men mener fagorganisasjonen Parats kjør mot flyselskapet er et forsøk på å tilrive seg kontroll over selskapets kommersielle beslutninger:

- Det vil de aldri klare, slår Kjos fast og på ett punkt sier han at han er helt enig med lederen for Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar:

- Dette handler ikke om lønn. Det handler om prinsipper og ledelsens rett til å styre, sier Kjos.

Parat burde etter dette bytte navn til Pirat, for det som som sjørøvere de driver.
#719 2015-03-10, 23:17
EasyJoe
Norwegian är bra, om dom inte hade kommit och tagit över flygbranschen och blitt så stora som dom är i dag, ja då hade vi haft skit dyra resor med Sas tex och mycket sämre erbjudande av resor.

Norwegian har ju bra och nyare fresha flygplan och flyr dessutom till Thailand och Usa.
#720 2015-03-10, 23:37
Ursprungligen postat av pronh
Det er ikke så rart mange er opptatt av vilkår og lønn, for de har noen av de beste vilkårene i bransjen. Det innrømmer også piloter i Norwegian som er i mot streiken.

I epostene som streikerammede piloter har sendt og som Aftenposten har fått tilgang til, levnes ikke Parat eller fagforeningen Norwegian Pilot Union (NPU) mye ære:

- Vi har sannsynligvis noen av bransjens beste arbeidsvilkår, og Parats «prinsipper» vil ødelegge vårt selskap, skriver en av pilotene og mener med de krav hans egen fagforening har lagt frem, vil være umulig for en multinasjonal bedrift å godta.

Piloten skriver at han er sterkt uenig i det hans egen fagforening foretar seg. Han skriver dette om belastningen:

- Det antall dager en flyger i NAN faktisk sitter i flyet og produserer flytid, overstiger neppe 160 dager pr år, selv om man oppgir 203 «brutto arbeidsdager».

- Ser en det opp mot lønnen, kan ingen si at dette ikke er gode vilkår, skriver NPU-medlemmet.

En annen epost har noenlunde samme innhold og konkluderer med at pilotene i Norwegian har gode vilkår.
http://www.aftenposten.no/okonomi/--Vi-har-noen-av-bransjens-beste-arbei...


Streiken har handlet om styringen i selskapet, og den kan ledelsen selvsagt ikke gi slipp på.

Samtidig skryter Norwegian-gründeren av sine piloter, men mener fagorganisasjonen Parats kjør mot flyselskapet er et forsøk på å tilrive seg kontroll over selskapets kommersielle beslutninger:

- Det vil de aldri klare, slår Kjos fast og på ett punkt sier han at han er helt enig med lederen for Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar:

- Dette handler ikke om lønn. Det handler om prinsipper og ledelsens rett til å styre, sier Kjos.

Parat burde etter dette bytte navn til Pirat, for det som som sjørøvere de driver.



Där får vi nog vara oense. Förvisso håller jag med om att norwegians nuvarande villkor är rimliga. Men det som var på bordet var ett kasst förslag som ingen vettig fackförening borde godtagit.

Nu har man ju dock hittat en lösning, så då får man hoppas att man framöver kan lösa det här innan det går så långt att det kräver strejk.