Ursprungligen postat av Vossevangen
Piloter skriver at de vil fortsette streiken til Norwegian går konkurs, for da får de nye eiere:
http://www.nettavisen.no/na24/--la-oss-konke-norwegian-sa-far-vi-nye-eie...
Alternativt får de ikke nye eiere, men blir arbeidsledige.
Og når det nå er eksponert slike attityder blant pilotene, kan det vel være at ex-Norwegian piloter ikke blir de som lettest får seg jobb i andre flygbolag.
Se faktaboksen i artikkelen jeg har lenket til:
I norske medier er det kommet godt frem at flygkapteiner i Norwegian har snittlønn på NOK 1.142.000 / år, og i snitt arbeider 17 dager i måneden. For konvertering til SEK, kan man multiplisere med ca 1,1.
De har altså bedre vilkår enn mer enn 95 % av alle ansatte i Norge. Men bruker streikevåpenet for få flyttet sin tariffavtale fra datterbolaget til moderbolaget, og indirekte styre moderbolagets handlingsrom. Slik flytting kommer aldri til å skje, iflg Norweigans ledelse.
Diverse citat ur artikeln länkad ovan:
«Reisen ned i kloakken stopper her og nå!! Jeg vil heller synke og ta selskapet med meg, enn å delta i den komplette ødeleggelsen av våre, og alle andre kollegers, arbeidsbetingelser.»
Medhålles! "The race to the bottom" har pågått i år, någon gång måste det ta slut. Bättre att det tar slut här än när människor dör när trötta piloter eller flygledare begår misstag som leder till en dödlig olycka (för inte tror ni väl på myndighetspropagandan att ingen säkerhetspåverkan sker när folk jobbar längre med sämre bemanning och system?).
informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen hos Norwegian har han følgende kommentar.
- Vi synes det er trist at kolleger har slike holdninger, når vi samtidig opplever at andre jobber døgnet rundt for å ivareta de berørte passasjerene våre så godt som mulig.
Synd då att ledningen i Norwegian över tre månader inte kunde förhandla med sina anställda och undvika strejken.
För övrigt, något som nämns i artikeln jag länkar ovan, så jobbar dom flesta piloter på norwegian och olika lågkostbolag så mycket dom får göra. Det finns lagstadgade arbetsregler på hur många timmar dom får flyga, lågprisbolag ligger normalt på ett sånt sätt att piloterna ligger bara någon enstaka timma under gränsen varje år. Sen kan du säga "dom jobbar bara 17 dagar i månaden" hur mycket du vill.
Om jag jobbat mån-fredag hade jag haft 22 arbetsdagar den här veckan, utan några nattskift, utan några tidiga morgnar och utan några sena kvällar.
Istället har jag ett skiftmönster som den här månaden ger mig 18 arbetsdagar. Men då varierar mina starttider ifrån 0600 till 2200. Vissa dagar går jag upp strax efter fyra. Andra dagar är jag mitt i skiftet klockan 4 på morgonen.
Piloterna jag pratar med på dom här skiften är pressade av företag som i år skurit och skurit i bemanningen och i resurserna. Dessutom flyger dom så mycket som lagarna tillåter. Som det står ovan. Piloter är undantagna från lagarna om vila på jobbet, för det går inte att få rast när man flyger så tighta scheman.
När man jobbar på det sättet vi gör, då behöver du dina dagars vila. Dom behövs för återhämtning från en arbetsstil där du inte kan behålla en normal dygnsrytm samtidigt som du har ansvar för flygplan värda miljoner med hundratals människor i dom.
Tycker inte du det låter vettigt?
Vad gäller lönen. Återigen. Den är inte en faktor i strejken. Oavsett hur många gånger folk skriver ut snittlöner på piloter så har den aldrig varit ett problem i konflikten.