Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#85 2012-01-25, 08:45
MilkywayBob
Ursprungligen postat av Savoy
Oslo har garanterat hubpotential, t.ex. näst närmast Nordamerika av Europas större flygplatser (och Keflavik har inget direkt imponerande Europa-nät).

Nu gällde ju detta köp plan för inomeuropeiska sträckor, men det skulle vara spännande att se Norwegian göra en interkontinentalsatsning.

Inomeuropeiska flygmarknaden 2012 måste för övrigt vara ett paradexempel på lyckad kapitalism för konsumenternas del, men det känns ju nästan som att det inte kommer att hålla i längden att många inomeuropeiska sträckor trafikeras av typ 5 bolag varav 3 är prispressare...


Har Oslos flygplats kapacitet för att vara en bra hub, låt oss säga om tio år?

Om man satsar så stort som Norwegian gör känns det troligt att de i framtiden kommer att starta interkontinentala rutter också. Det skulle definitivt vara spännande. Känns lite som Europas Air Asia.
#86 2012-01-25, 08:58
Savoy
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Har Oslos flygplats kapacitet för att vara en bra hub, låt oss säga om tio år?

Om man satsar så stort som Norwegian gör känns det troligt att de i framtiden kommer att starta interkontinentala rutter också. Det skulle definitivt vara spännande. Känns lite som Europas Air Asia.


Vad jag vet går det bra för Finnair på den ännu mindre flygplatsen i Helsingfors, de är ju med och slåss med de riktigt stora flygplatserna när det gäller att vara hub för expansiva Ostasien.

Så jag tvivlar inte på att Norwegian skulle lyckas interkontinentalt. Gardermoen är ju dessutom en rätt nybyggd flygplats. Det känns som om de har rätt välfylld plånbok också med tanke på ordern tråden handlar om.
#87 2012-01-25, 10:10
Koncentrerat
Hur kommer leveransen att ske? Kommer man få alla flygplan löpande, så man får en enda stor flotta, eller är det meningen att de nyare flygplanen ska ersätta de "äldre"?

Idag har Norwegian 63 flygplan i flottan (enligt wikipedia). Hur stor flotta är det meningen att de ska ha samtidigt? De kan ju inte flyga med 349 flygplan i Norden med det antalet resenärer vi har idag. Detta innebär ju att de måste expandera sig och antagligen ha nya hubar utanför Norden, men vilka kommer detta bli då?
#88 2012-01-25, 11:39
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
Vad jag vet går det bra för Finnair på den ännu mindre flygplatsen i Helsingfors, de är ju med och slåss med de riktigt stora flygplatserna när det gäller att vara hub för expansiva Ostasien.


Å andra sidan är det nästan bara Östasien som HEL och Finnair lever på. Finnairs shorthaul-trafik går på kryckor.

Gardermoen är dessutom rätt mycket större än Arlanda nuförtiden (ARN lyckas med nöd och näppe komma över 19 milj/passagerare per år, OSL spelar numera i samma liga som CPH med 21-22milj). OSL har dock en stor andel inrikestrafik jämfört med i synnerhet CPH men även i jämförelse med ARN.

Ursprungligen postat av Savoy

Så jag tvivlar inte på att Norwegian skulle lyckas interkontinentalt. Gardermoen är ju dessutom en rätt nybyggd flygplats. Det känns som om de har rätt välfylld plånbok också med tanke på ordern tråden handlar om.


Norwegians longhaulflotta kommer inte framstå som något större hot i det korta loppet. Lågprisnischen till Bangkok och New York fylls varken av Finnair eller SAS i dagsläget heller (se TG, UA). Sen har jag för mig att Norwegian inte heller tänker bygga upp en hubb för långdistans från OSL, utan kör på LCC-konceptet även med 787-orna. De första planen ska ju t.om vara baserade i JFK resp BKK, och åka till både OSL och ARN.

Sedan vill de väl göra en Ryanair och starta en seriös hubb i Rygge istället för att expandera på Gardermoen.


Sedan misstänker jag också som Alessandro att de är ute efter att sälja flygplansoptioner eller orderslots. Idén med en omsättning på 7 år i flottan är ju ekonomiskt vansinnig såvida man inte flyger med kärrorna 24/7 som Emirates eller säljer vidare snabbt.


Sedan är det också frågan om det kanske är dags för norska konkurrensverket att häva förbudet mot frequent-flyer-program på Norska inrikeslinjer nu när deras huvudmotivation när förbudet infördes (att SAS/Braathens då nästan hade monopol på marknaden) knappast längre gäller. Ett SAS som ställer upp små inrikeslounges (typ som T4 på Arlanda) och ger poäng på sträckor i Norge skulle vara enormt attraktivt för många resande.
#89 2012-01-25, 15:27
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Hur kommer leveransen att ske? Kommer man få alla flygplan löpande, så man får en enda stor flotta, eller är det meningen att de nyare flygplanen ska ersätta de "äldre"?

Idag har Norwegian 63 flygplan i flottan (enligt wikipedia). Hur stor flotta är det meningen att de ska ha samtidigt? De kan ju inte flyga med 349 flygplan i Norden med det antalet resenärer vi har idag. Detta innebär ju att de måste expandera sig och antagligen ha nya hubar utanför Norden, men vilka kommer detta bli då?

Nej, jag tvivlar, ta t.ex Ryanair dom har parkerat 80 stycken B737or i vinter pga att dom inte har lönsamhet att flyga dom. Dom flygplanen skall säljas med vinst.
Idag så tillverkas det 35 stycken B737 i månaden, http://boeingblogs.com/randy/archives/2012/01/35_reasons_to_celebrate.html
Med en väntelista på 2500 flygplan så är det uppenbart att det kommer ta lång tid innan Norwegian får alla sina och man hinner sälja av dom äldre med vinst.
A320 byggs i både Folkrepubliken Kina och Tyskland, därför har dom större möjligheter till att expandera, dom har också en stor väntelista.
http://en.wikipedia.org/wiki/A320 dom producerar runt 35 stycken A320 per månad.
Man räknar med att nya B737Max kommer kosta dubbelt så mycket som A320Neo att utveckla.
http://www.flightglobal.com/news/articles/737-max-development-cost-to-be...
#90 2012-01-25, 15:51
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng

Norwegians longhaulflotta kommer inte framstå som något större hot i det korta loppet. Lågprisnischen till Bangkok och New York fylls varken av Finnair eller SAS i dagsläget heller (se TG, UA). Sen har jag för mig att Norwegian inte heller tänker bygga upp en hubb för långdistans från OSL, utan kör på LCC-konceptet även med 787-orna. De första planen ska ju t.om vara baserade i JFK resp BKK, och åka till både OSL och ARN.

Sedan vill de väl göra en Ryanair och starta en seriös hubb i Rygge istället för att expandera på Gardermoen.


Jag förstår inte hur det inte kan finnas större efterfrågan i den lågprisnisch du nämner, det är helt obegripligt. Ta t.ex. Air Berlins bas här på Tegel, med allt fler långväga destinationer främst med betoning på turism - NYC och BKK såklart, men dessutom Phuket, Kuba och Dom.Rep i Karibien, Mombasa, Miami, Peking, Arabemiraten, snart LAX och troligen även Hong Kong snart - allt detta på ett upptagningsområde som i stort sett motsvarar Sveriges befolkning, MEN med skillnaden att i hela upptagningsområdet finns inte en enda ort som kan tävla med den genomsnittliga svenska köpkraften.

Det skulle förvåna mig om inte Norwegian kan driva samtliga sträckor som nämns här med vinst;
http://reise.bt.no/reise/nyheter/article4132767.ece

På tal om Rygge och Ryan fattar jag inte hur Norwegian får in tillräckligt med deg, de har ju Ryans priser, men på större (=dyrare?) flygplatser med gratis WLAN ombord och mer personal (ingen onlineincheckning).

Du verkar väldigt insatt/uppdaterad, kan du länka till det där du skriver om att planen ska vara baserade på JFK och BKK? Letat men inte hittat... Edit: Förlåt, det står ju t.o.m. i artikeln jag själv länkat...

Jaja, jävligt coolt med splitternya 787 i alla fall, nästan så jag skulle kunna köpa en biljett bara för att provåka
#91 2012-01-25, 19:26
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
Jag förstår inte hur det inte kan finnas större efterfrågan i den lågprisnisch du nämner, det är helt obegripligt. Ta t.ex. Air Berlins bas här på Tegel, med allt fler långväga destinationer främst med betoning på turism - NYC och BKK såklart, men dessutom Phuket, Kuba och Dom.Rep i Karibien, Mombasa, Miami, Peking, Arabemiraten, snart LAX och troligen även Hong Kong snart - allt detta på ett upptagningsområde som i stort sett motsvarar Sveriges befolkning, MEN med skillnaden att i hela upptagningsområdet finns inte en enda ort som kan tävla med den genomsnittliga svenska köpkraften.


TG flyger ju till flera orter i Thailand från Norden med rätt hög frekvens. Att det är så få andra resmål har väl kanske att göra med att skandinaver har dålig fantasi när de planerar semester.

Ska bli intressant att se hur det går för Berlin nu när nya flygplatsen öppnar och Lufthansa storsatsar för att hålla Air Berlin stången.

Ursprungligen postat av Savoy

På tal om Rygge och Ryan fattar jag inte hur Norwegian får in tillräckligt med deg, de har ju Ryans priser, men på större (=dyrare?) flygplatser med gratis WLAN ombord och mer personal (ingen onlineincheckning).


Vet ej, men det ska ju noteras att Norwegian har mycket lägre vinstmarginal än Ryanair.

Ursprungligen postat av Savoy

Jaja, jävligt coolt med splitternya 787 i alla fall, nästan så jag skulle kunna köpa en biljett bara för att provåka


Lite som att se senaste storfilmen på en porrbiograf? Om jag velat ha en riktig B787-upplevelse hade jag kört på ANA (787 launch customer) Frankfurt-Tokyo(Haneda) som skulle dra igång nu nångång nu i januari som codeshare med Lufthansa.

Norwegian lär väl på sin höjd ha halvmesyr-business class i stil med Air Berlins A330. Och precis som Air Berlin kommer de säkert att ha 30 tums pitch i ekonomiklass. Fyfan vad jag inte vill åka till Bangkok i en sådan stol.
#92 2012-01-25, 19:53
Ursprungligen postat av Savoy
Jag förstår inte hur det inte kan finnas större efterfrågan i den lågprisnisch du nämner, det är helt obegripligt. Ta t.ex. Air Berlins bas här på Tegel, med allt fler långväga destinationer främst med betoning på turism - NYC och BKK såklart, men dessutom Phuket, Kuba och Dom.Rep i Karibien, Mombasa, Miami, Peking, Arabemiraten, snart LAX och troligen även Hong Kong snart - allt detta på ett upptagningsområde som i stort sett motsvarar Sveriges befolkning, MEN med skillnaden att i hela upptagningsområdet finns inte en enda ort som kan tävla med den genomsnittliga svenska köpkraften.

Det skulle förvåna mig om inte Norwegian kan driva samtliga sträckor som nämns här med vinst;
http://reise.bt.no/reise/nyheter/article4132767.ece

På tal om Rygge och Ryan fattar jag inte hur Norwegian får in tillräckligt med deg, de har ju Ryans priser, men på större (=dyrare?) flygplatser med gratis WLAN ombord och mer personal (ingen onlineincheckning).

Du verkar väldigt insatt/uppdaterad, kan du länka till det där du skriver om att planen ska vara baserade på JFK och BKK? Letat men inte hittat... Edit: Förlåt, det står ju t.o.m. i artikeln jag själv länkat...

Jaja, jävligt coolt med splitternya 787 i alla fall, nästan så jag skulle kunna köpa en biljett bara för att provåka


Efterfrågan är säkert gigantisk, men om alla ska betala minipriser för att åka över Atlanten så kommer det aldrig att gå runt och bli en ren förlustaffär. Long-haulsen finansieras ju direkt av paxet längst fram och dessa passagerare riktar inte Norwegian in sig på. Det är bara att titta på hur det ser ut nu när Air Asia lägger ner från London och att kalla Air Berlins priser över Atlanten för lågpris är jag inte mycket för.

Nej, jag är synnerligen tveksam till detta.
#93 2012-01-25, 21:59
Lowtech
Ursprungligen postat av Landsfadern
Long-haulsen finansieras ju direkt av paxet längst fram och dessa passagerare


Nu vet jag inte precis hur stor del det är, men frakten på dessa linjer står nog för en hel del omsättning med. Samt att det kommer bli mer omkostnader i inköp / inhyrning av ny utrustning, underhåll, utbildning osv
#94 2012-01-26, 05:36
De öppnar mer och mer flyglinjer från Sverige till olika delar av Sverige (räknar med Kastrup när jag säger Sverige).
Norwegian håller på att etablera sig som Skandinaviens bästa lågprisbolag med flest flyglinjer. Samtidigt går bolaget med väldigt mycket i plus, till skillnad från tex. SAS.

Hursomhelst, jag har bara rest med Norwegian en gång och då hade jag bara handbagage. Denna gången kommer jag ha med mig ett lättare huvudbagage också. Kostar det extra på Norwegian, även om de kommer väga under 10 kg med största sannolikhet?

I övrigt är jag ganska lyrisk över Norwegian.
Ryan Air var kanske först, men ska man ta sig lite varsomhelst så är det på www.norwegian.se man ska kolla in, deras lågpriskalender slår det mesta.
Förstår knappt hur de går ihop med resor till Amsterdam, Barcelona, Prag och allt för under 500 SEK (enkel resa). Är det den norska oljan som de äntligen sätter sprätt på som vi svenskar också får nöje av eller?

BTW, läste på ett reseforum om en person som var missnöjd över Norwegian för att deras största hub (flygplansflotta) inte fanns i Oslo, men de hette ändå "Norwegian". Han ville inte åka med dem pga. det. Det var nog den roligaste anledningen jag hört någonsin! :-)

Sen ska man komma ihåg att Norwegian är ett lågprisbolag.
De tar dig från plats A till plats B för så lågt pris som möjligt. SAS, KLM, AirFrance, Lufthansa och alla andra stora flygbolag kanske gör de med bättre service och bättre kundkontakt, men ska man resa inom Europa så spelar väl inte det någon roll? I Europa tar du dig från punkt A till punkt B inom max 3 timmar, ofta mindre.
Huvudsaken är att man kommer fram - sen börjar äventyret!
#95 2012-01-28, 20:20
MilkywayBob
En fortsättning till frågan: http://www.dn.se/ekonomi/norwegian-vill-fylla-lucka-efter-spanair

Storhetsvansinne eller ytterst intressant?
#96 2012-01-29, 00:55
Ursprungligen postat av MilkywayBob
En fortsättning till frågan: http://www.dn.se/ekonomi/norwegian-vill-fylla-lucka-efter-spanair

Storhetsvansinne eller ytterst intressant?

Intressant, absolut. Iberia verkar inte vara nämnvärt intresserade av att få pax att flyga på solsemester via Madrid, inte heller Vueling, som visserligen erbjuder anslutning till bl.a. Gran Canaria, Mallorca m.fl. via Barcelona, men som inte flyger på särskilt attraktiva tider. Bättre vore om man flög en morgonflygning söderut och en kvällsflygning hem som Spanair gjorde. Skulle dock inte förvåna mig om Vueling utökar nu när Spanair inte finns som konkurrenter på Arlanda.

Malaga är en attraktiv destination för många svenskar och att göra det möjligt att dels ha det som faktiskt destination kombinerat med bas för destinationer i Spanien t.ex. de lite mindre öarna tycker jag låter rätt intressant.

EDIT: I skrivandes stund är det precis detta jag nämnde om Vueling som man gjort.