Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#1045 2020-11-10, 16:57
Kungsgarden
Ursprungligen postat av Sqeptisk


Tyvärr ser nu sas ut att få monopolställning på vissa rutter. Förhoppningsvis bara tillfälligt. För såväl prisnivån som sas dryghet gentemot sina kunder kommer att öka med kvadraten på den tid som sas är ensam operatör på rutten.

Wizz, snart även på en svensk inrikesrutt nära dig?


Vi kan hoppas det. SAS är ensam om Stockholm Bryssel nu pga belgisk lockdown, priserna tiodubbla, få avgångar, obekväma tider...
#1046 2020-11-10, 20:34
DjPutte
Tror då mer på att Finnair ger sig in på dessa linjer som Norwegian flyger på åtminstone på Norra Sverige, Att inte Norska staten går in med mer kapital är mer en gåta för mig men dem gynnar SAS före ett Norsk bolag....
#1047 2020-11-10, 20:53
zipperventura
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Vi kan hoppas det. SAS är ensam om Stockholm Bryssel nu pga belgisk lockdown, priserna tiodubbla, få avgångar, obekväma tider...


Den rökhostande gamla kärringen till flygvärdinna ingår på köpet...
#1048 2020-11-10, 23:01
Snapcount
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror då mer på att Finnair ger sig in på dessa linjer som Norwegian flyger på åtminstone på Norra Sverige, Att inte Norska staten går in med mer kapital är mer en gåta för mig men dem gynnar SAS före ett Norsk bolag....


– Vi har sett på den finansielle strukturen: De har betydelig gjeld, 40 milliarder kroner totalt. Det er for risikofylt å gå inn med fellesskapets midler i et selskap som Norwegian.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KKa00/derfor-sa-regjeringen-nei-t...

Kan ju skrämma vem som helst..
#1049 2020-11-11, 07:45
OlleViero
Ursprungligen postat av zipperventura
Enda möjligheten jag ser är att Kineserna pumpar in pengar. Men tveksamt eftersom det handlar om så stora summor.

Norwegian har levt på övertid, det är synd att bli av med ett flygbolag i dessa tider men jag tycker det är dags att de ger upp. Det var inte ett friskt bolag innan corona, och nu har de i princip noll chans.


Norwegian haft en j-vla otur. Först så var det problem med Trent-motorerna i deras Dreamliners. Många inställda turer och förseningar och fortfarande problem. Sedan kom 737max katastroferna och dom fick ställa 19 plan på backen och på det Coronapesten.

Att inte norska staten går in med mera pengar är lite obegripligt. Pengar har dom hur mycket som helst av(nästan). Dom har ju även sålt av i stort sett hela sin del av SAS och den norska stoltheten brukar vara rejäl över inhemska bolag.

Men bara för någon vecka sedan så började storsatsande Wizz att flyga inrikes i Norge. Bergen-Oslo-Trondheim. Dom suger russinen ur kakan och flyger bara på dom "bästa" linjerna.
#1050 2020-11-11, 08:02
Madagascar
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror då mer på att Finnair ger sig in på dessa linjer som Norwegian flyger på åtminstone på Norra Sverige, Att inte Norska staten går in med mer kapital är mer en gåta för mig men dem gynnar SAS före ett Norsk bolag....

I jämförelse med t ex en tillverkningsindustri är det enkelt att starta upp ett flygbolag. Så det är inte heller så dyrt att släppa det.

En stats primära intresse för ett flygbolag bör vara att säkerställa inhemsk infrastruktur - att det går att resa till och från olika landsändar. Och om Norwegian konkar nu under en tid när vi inte bör resa så gör det inte så mycket. När vi vill och kan resa igen kommer det gå relativt snabbt för ett bolag att hyra in plan och piloter igen. Och om norsk inrikestrafik tas över av Finnair eller Whizzair så säkerställer ju de infrastrukturen. Och avseende jobben så är de flesta ändå på backen och norska. Dessutom brukar piloterna i utrikestrafik ändå ofta få sina intäkter i något slags lågskatteland.

Det är helt rätt att norska staten släpper Norwegian. De borde ha släppt dem redan i början av pandemin.

----

Vilka är Norwegians återstående destinationer från Arlanda (inrikes och utrikes)?
#1051 2020-11-11, 08:23
Madagascar
Ursprungligen postat av OlleViero
Norwegian haft en j-vla otur. Först så var det problem med Trent-motorerna i deras Dreamliners. Många inställda turer och förseningar och fortfarande problem. Sedan kom 737max katastroferna och dom fick ställa 19 plan på backen och på det Coronapesten.

Att inte norska staten går in med mera pengar är lite obegripligt. Pengar har dom hur mycket som helst av(nästan). Dom har ju även sålt av i stort sett hela sin del av SAS och den norska stoltheten brukar vara rejäl över inhemska bolag.

Men bara för någon vecka sedan så började storsatsande Wizz att flyga inrikes i Norge. Bergen-Oslo-Trondheim. Dom suger russinen ur kakan och flyger bara på dom "bästa" linjerna.

De där russinen kan inte vara värst söta nu. Pandemi pågår och folk, med rätta, reser inte så mycket nu.
#1052 2020-11-11, 08:50
zipperventura
Ursprungligen postat av OlleViero
Norwegian haft en j-vla otur. Först så var det problem med Trent-motorerna i deras Dreamliners. Många inställda turer och förseningar och fortfarande problem. Sedan kom 737max katastroferna och dom fick ställa 19 plan på backen och på det Coronapesten.

Att inte norska staten går in med mera pengar är lite obegripligt. Pengar har dom hur mycket som helst av(nästan). Dom har ju även sålt av i stort sett hela sin del av SAS och den norska stoltheten brukar vara rejäl över inhemska bolag.

Men bara för någon vecka sedan så började storsatsande Wizz att flyga inrikes i Norge. Bergen-Oslo-Trondheim. Dom suger russinen ur kakan och flyger bara på dom "bästa" linjerna.


Jag kan sträcka mig så långt som att hålla med om att de hade otur med deras dreamliners.

Men i övrigt är Norwegian ett illa skött bolag som expanderade alldeles för snabbt i hopp om att äta upp konkurrenter, istället misslyckades de katastrofalt. De borde ha insett detta för flera år sedan och dragit i handbromsen.

Att sedan några av deras max 8-plan blev ståendes på marken blir såklart extra besvärligt för dem med tanke på att de redan var i en knipa. Och om jag inte minns fel var det bara 18 stycken plan som blev ståendes.

Som jag skrivit tidigare, Norwegian hade i princip ingen chans att överleva redan innan corona, och sedan när corona kom så blev det 100% säkert att det inte skulle fungera.

Att skulderna omvandlades till aktier var enbart för att fordringsägarna inte hade något val, man kan välja mellan att få noll eller att få aktier som är värda nästan noll. Då väljer man det senare.

Det är helt rätt att norska staten inte ger Norwegian pengar, det är ett svart hål och vore i princip tjänstefel om man gjorde det. Särskilt efter att kineserna köpt in sig.

Lägg ner skiten och låt något annat växa fram istället.
#1053 2020-11-11, 19:38
DjPutte
Ursprungligen postat av Madagascar
I jämförelse med t ex en tillverkningsindustri är det enkelt att starta upp ett flygbolag. Så det är inte heller så dyrt att släppa det.

En stats primära intresse för ett flygbolag bör vara att säkerställa inhemsk infrastruktur - att det går att resa till och från olika landsändar. Och om Norwegian konkar nu under en tid när vi inte bör resa så gör det inte så mycket. När vi vill och kan resa igen kommer det gå relativt snabbt för ett bolag att hyra in plan och piloter igen. Och om norsk inrikestrafik tas över av Finnair eller Whizzair så säkerställer ju de infrastrukturen. Och avseende jobben så är de flesta ändå på backen och norska. Dessutom brukar piloterna i utrikestrafik ändå ofta få sina intäkter i något slags lågskatteland.

Det är helt rätt att norska staten släpper Norwegian. De borde ha släppt dem redan i början av pandemin.

----

Vilka är Norwegians återstående destinationer från Arlanda (inrikes och utrikes)?

men mot norr är det Umeå - Luleå - Kiruna vad jag har koll på sedan är det väl större orterna i Söder & mellan Sverige....
Men end a jag läst mig till är att det knorras bland dem som reser med Norwegian och att SAS får monopolet på dessa linjer utan att ngn kan konkurrera med dem, Där av gissar jag att Finnair kan vara ett bolag som har av intresse trafikera de linjer som Norwegian haft + dem kommer åt flygplatser för trafikera mot Helsingfors!
#1054 2020-11-12, 10:13
OlleViero
Ursprungligen postat av Madagascar
De där russinen kan inte vara värst söta nu. Pandemi pågår och folk, med rätta, reser inte så mycket nu.


Den där pesten tar väl slut någon gång och då är dom etablerade och tjänar både på Norwegians bortgång och SAS höga priser.
#1055 2020-11-12, 10:19
OlleViero
Ursprungligen postat av DjPutte
men mot norr är det Umeå - Luleå - Kiruna vad jag har koll på sedan är det väl större orterna i Söder & mellan Sverige....
Men end a jag läst mig till är att det knorras bland dem som reser med Norwegian och att SAS får monopolet på dessa linjer utan att ngn kan konkurrera med dem, Där av gissar jag att Finnair kan vara ett bolag som har av intresse trafikera de linjer som Norwegian haft + dem kommer åt flygplatser för trafikera mot Helsingfors!


Finnair flyger normalt direkt Helsingfors - Umeå i norr och till Arlanda. Bra om man ska till Asien då Finnair är stora på den marknaden.

Men det lär blir rejäla prisökningar på destinationer där SAS blir kvar utan konkurrens.
#1056 2020-11-27, 19:55
LYCKEHUSEN
Ursprungligen postat av OlleViero
Norwegian haft en j-vla otur. Först så var det problem med Trent-motorerna i deras Dreamliners. Många inställda turer och förseningar och fortfarande problem. Sedan kom 737max katastroferna och dom fick ställa 19 plan på backen och på det Coronapesten.

Att inte norska staten går in med mera pengar är lite obegripligt. Pengar har dom hur mycket som helst av(nästan). Dom har ju även sålt av i stort sett hela sin del av SAS och den norska stoltheten brukar vara rejäl över inhemska bolag.

Men bara för någon vecka sedan så började storsatsande Wizz att flyga inrikes i Norge. Bergen-Oslo-Trondheim. Dom suger russinen ur kakan och flyger bara på dom "bästa" linjerna.


Norwegian, SAS och Finnair borde förenas i ett nordiskt flygbolag. Tre konkurrerande aktörer på samma nordiska marknad är i princip vansinne. Ett nordiskt flygbolag uppbackat av fyra stater hade varit mer robust. Men istället ser vi tre flygbolag som lever på marginalerna. Vi får hoppas att samtliga statsministrar kan gadda ihop sig på nästa Nordiska rådet, för flygen är viktiga om vi vill hävda oss.