Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#553 2008-10-31, 12:14
Sunner
Ursprungligen postat av bijjer
Hur fort man accelererar beror på en del yttre faktorer, främst vikt, temperatur och höjd över havet.
Värme, hög höjd och mycket vikt ger dålig prestanda och tvärtom. Dessutom har man möjlighet att reducera motorkraften när man kan för att spara in slitage på motorerna.
Jag har testat nån gång på skoj, med det plan jag flyger (23ton, 50 passagerare) och har för mig att det tog ca 5 sekunder innan vi var uppe i 100 km/h och knappt 12 sekunder innan 200. Men jag ska försöka föra lite statisktik på hur det ser ut om man har lite mindre vikt och återkommer med fältresultat

Ksv, du får ta och göra detsamma på 76an.


Jag tycker alltid att accelerationen när ett plan startar känns avsevärt brutalare än den gör i en häftig bil.
T.ex 0-100 på 5 sec som du nämnde, jag brukar alltid känna mig avsevärt mer pressad mot stolen i ett plan jämfört med en likvärdig bil.
Vadan detta? Eller är det för att accelerationen kommer "ryckvis" i plan, de brukar ju köra ut i en ganska gemytlig hastighet, och sedan kommer ett jävla ryck när de ska lyfta.

Eller är det rent psykologiskt kanske, det känns ju onekligen lite "mäktigare" med en stor jävla jetmotor utanför fönstret, även jämfört med den mest högljudda V8'a
#554 2008-10-31, 12:59
ksv
Ursprungligen postat av Sunner
Jag tycker alltid att accelerationen när ett plan startar känns avsevärt brutalare än den gör i en häftig bil.
Och då handlar det ändå om ett flygplan med last och som bara använder 75% motorkraft.
Men det som är mest imponerande är väl snarare accelerationen efter 100 km/h.


Nu är har visserligen 757 mer överdimensionerade motorer än kanske något annat trafikflygplan, men här kommer ändå ett par smakprov på vilka resurser som finns om man gasar på för fullt med en tom maskin:
http://www.youtube.com/watch?v=E_F8G8YLy7o&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vNDoo7wf42o&feature=related
#555 2008-10-31, 13:10
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Och då handlar det ändå om ett flygplan med last och som bara använder 75% motorkraft.
Men det som är mest imponerande är väl snarare accelerationen efter 100 km/h.


Nu är har visserligen 757 mer överdimensionerade motorer än kanske något annat trafikflygplan, men här kommer ändå ett par smakprov på vilka resurser som finns om man gasar på för fullt med en tom maskin:
http://www.youtube.com/watch?v=E_F8G8YLy7o&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vNDoo7wf42o&feature=related


Hehe, jaså Fisken kan lyfta så snabbt.

Jävlar va chockad jag blev av första filmen. Lät ungefär så här när jag tittade.

"Jaha, den gasar väl snabbt men det går ju inte att se bara så här. Hur fort går det egeJÄVLAR!"

#556 2008-10-31, 13:13
Kromatoze
Här hade jag varit nervös iallafall :|

http://www.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE&feature=related

Jag ställer en fråga och hoppas att ingen ställt den förut..

Hur "djup" är en "vanlig" luftgrop? Och hur djupa är extremfallen?

Jag har hört att luftgropar bildas i havet av underjordiska gaser, som har ungefär samma egenskaper som vakuum? Stämmer detta?

Edit: Hahaha jag skratta så jag nästan svimma

http://www.youtube.com/watch?v=0EOBRd-7zrQ&NR=1
#557 2008-10-31, 14:04
ksv
Ursprungligen postat av Kromatoze
Hur "djup" är en "vanlig" luftgrop? Och hur djupa är extremfallen?
Det är ovanligt att med höjdförändringar på mer än 30 meter. Men det är ju inte fritt fall då, utan en förändring som sker över en sträcka på en kilometer eller mer.

I extremfall skulle jag gissa på vertikala rörelser på uppåt 300 meter, men då i samband med microbursts och sånt, där hastigheten är låg.

Ursprungligen postat av Kromatoze
Jag har hört att luftgropar bildas i havet av underjordiska gaser, som har ungefär samma egenskaper som vakuum? Stämmer detta?
Nej.
Luftgropar finns inte, det handlar om uppåt- och nedåtgående vindar i lufthavet.

Men sök på "turbulens" i tråden så kommer du finna detaljerade förklaringar.
Här är några poster där det diskuterats:
https://www.flashback.info/showpost.php?p=11878823&postcount=11
https://www.flashback.info/showpost.php?p=11885332&postcount=13
https://www.flashback.info/showpost.php?p=12326535&postcount=128
https://www.flashback.info/showpost.php?p=12341389&postcount=152
#558 2008-11-09, 09:03
Schnitzel Fritz
Hur tar jag reda på vad för plan jag ska åka med när jag ska till USA i januari? ÄR nyfiken på ifall det är en DC-3 eller en 737 eller nått. Testade den där sajten amadeus.net men får inte fram något vettigt där.

på NWA:s hemsida kunde jag söka fligt men bara nån dag fram och bak. slog iallafall in mitt 4 siffriga flightnummer där ändå och fick fram att ner till Amsterdam så vart det en 737:a och amsterdam-US var det en 74m?? Uh?

Är flightnumret bundet till det fysiska planet så samma flightnummer dyker upp varje dag typ? Alltså, den träffen jag fick var en flight idag, men jag åker inte förrens om 2 månader.

Här sökte jag, "Enter flightnumber" http://www.nwa.com/cgi-bin/flifo2.pro
#559 2008-11-09, 11:08
ksv
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Hur tar jag reda på vad för plan jag ska åka med när jag ska till USA i januari?
Ibland står det på biljetterna. Har man inte fått dem kan man titta på vad de brukar flyga med på den rutten.
Helt säkert kan du inte veta, eftersom flygbolaget kan välja att sätta in ett annat plan.

Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
på NWA:s hemsida kunde jag söka fligt men bara nån dag fram och bak. slog iallafall in mitt 4 siffriga flightnummer där ändå och fick fram att ner till Amsterdam så vart det en 737:a och amsterdam-US var det en 74m??
NWA samarbetar ju med KLM, så det verkar rimligt att du åker till Amsterdam med dem i en B737 och vidare över Atlanten med en B747 tillhörande KLM, NWA eller Air France.

Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Är flightnumret bundet till det fysiska planet så samma flightnummer dyker upp varje dag typ?
Nej, det tillhör biljetter på en viss rutt.
Olika passagerare på samma flight kan alltså ha olika flightnummer på sina biljetter.
Några poster tidigare i tråden kom vi ju fram till flightnummret som piloterna använder dessutom kan vara ett helt annat.
#560 2008-11-09, 11:22
Coolcitte
På Seatguru kan man kolla en preliminär rapport där det står bl a flygplanstyp. Bara att skriva in rutt och flightnr, så får man upp en hel del information. Man kan även registrera sig (gratis) för att få ännu mer detaljer om flighten. Om du ska till Amsterdam kommer du med största sannolikhet flyga en Boeing 737 eller en Fokker 70/100.
#561 2008-11-09, 11:37
Schnitzel Fritz
När/var/hur vet man vilket plats man har i planet? kan man välja själv? FÖnsterplats vill jag verkligen ha...
#562 2008-11-09, 11:43
Schnitzel Fritz
Ursprungligen postat av ksv
Ibland står det på biljetterna. Har man inte fått dem kan man titta på vad de brukar flyga med på den rutten.
Helt säkert kan du inte veta, eftersom flygbolaget kan välja att sätta in ett annat plan.

NWA samarbetar ju med KLM, så det verkar rimligt att du åker till Amsterdam med dem i en B737 och vidare över Atlanten med en B747 tillhörande KLM, NWA eller Air France.

Nej, det tillhör biljetter på en viss rutt.
Olika passagerare på samma flight kan alltså ha olika flightnummer på sina biljetter.
Några poster tidigare i tråden kom vi ju fram till flightnummret som piloterna använder dessutom kan vara ett helt annat.


Jag har en E-ticket och där står det bara flightnummer... ett nummer till Amsterdam från CPH och ett nummer Amsterdam ---> LAX...
#563 2008-11-09, 11:58
BesserWisser
Kan ett flygplan starta helt själv utan extern strömkälla eller liknande? Satt och funderade på det när jag såg filmen "Langoliers". Där landar de ju på en flygplats och går av planet och tittar runt lite, planet är då avstängt. Sedan när de ska fly så startar de planet igen och eftersom det inte finns något i den "världen" som fungerar så måste de ju ha startat planet på egen hand utan extern hjälp? Eller?
#564 2008-11-09, 15:44
bijjer
Ursprungligen postat av BesserWisser
Kan ett flygplan starta helt själv utan extern strömkälla eller liknande? Satt och funderade på det när jag såg filmen "Langoliers". Där landar de ju på en flygplats och går av planet och tittar runt lite, planet är då avstängt. Sedan när de ska fly så startar de planet igen och eftersom det inte finns något i den "världen" som fungerar så måste de ju ha startat planet på egen hand utan extern hjälp? Eller?


Jadå, de flesta flygplan är utrustade med en APU. Denna kan man starta med batterierna och den ger sedan tillräckligt med ström och bleed air för att starta motorerna.

Alla flygplan har dock inte en APU, och då kan det krävas att man har extern ström inkopplad för att kunna starta motorerna.

Mindre plan klarar dock av att själv starta motorerna med enbart batterierna.