Ursprungligen postat av Soleils
Har man någon tid på sig innan man måste börja gå ner för landning/slänga iväg ett Mayday call.
Det finns flera olika typer av nödlägen, och de allra flesta har man tid på sig att ta det lugnt och försöka få hela bilden klar för sig innan man agerar.
Dock finns det några lägen som kräver nästan omedelbar reaktion. Skulle man få en s.k.
explosiv decompression måste man snabbt på med syrgasmask för att inte tappa medvetande. Just det här är exremt ovanligt, i nära alla fall som flygplan tappat trycket har det varit en "pysläcka" eller som värst en rapid decompression.
Ursprungligen postat av Soleils
Såg någon flygkrasch (som dock slutade med många överlevande) där de började pipa, piloterna satt ett bra tag "måste vara fel på mätaren" i den vevan, men efter ett tag började de gå ner (nu var det dock inte fel på mätarna).
Nu vet jag inte vilken incident du såg, men det låter som att det skulle kunnat vara
Air Transat som fick slut på bränsle över Atlanten och gledflög till Azorerna.
I just det här fallet kan man nästan säga att piloterna agerade lite för snabbt, då de fick en varning för att bränslet i tankarna var ur balans (ett flygplan måste ha hyfsat lika mycket bränsle i vardera vingtank för att inte ena sidan ska bli för tung) istället för att ställa sig frågan; Varför var bränslet ur balans? Hade man gjort det istället för att börja skicka soppa från vänster till höger motor hade man sluppit besväret med att glidflyga hela vägen
Ursprungligen postat av Soleils
Man kan väl inte sitta för länge och fundera ut vad det kan vara för något om man inte riktigt vet säkert? Är det inte säkrare att börja gå mot närmaste flygplatsen, och försöka klura ut under tiden vad felen på displayerna kunde bero på?
Helt klart kan det vara bättre att ta det säkra före det osäkra, men man kan inte heller börja landa på flygplatser efter vägen hipp som happ för att man trodde att det var ett allvarligt fel.
Här är dock ett exempel på att piloterna verkligen tagit det för lugnt och inte landat så fort som möjligt. Numera tror jag alla piloter som upptäcker rök ombord väljer att landa omgående, vare sig de behöver dumpa bränsle eller inte.