Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#541 2008-10-27, 13:13
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Just "DHL L6W" låter konstigt, men det är vanligt att flightnummret slutar med en bokstav.

Som här. FIN649T = "Finair 649 tango".

Tittar man på flygradar.nu så ser du att ganska många har en bokstav på slutet.

En del bolag har det för att de har så många flighter och man inte vill ha nummer som låter för lika varandra. Andra kan ha en bokstav för norrgående, en annan för flygningar till ett visst land osv. Även bolag som normalt inte har bokstäver på slutet brukar lägga till t.ex. ett F på slutet om det är en ferryflygning.

Här är en lista över vad bolagen heter på radion: http://en.wikipedia.org/wiki/Airline_codes


Jag kan ha blandat ihop, han kan ha sagt 6LW, kommer inte ihåg. Det regnade och jag var trött
Ja, att vissa bolag lägger till bokstäver har jag både sett och hört, så det var jag inte så främmande för. Det jag undrade var mest Lufthansa som hade en helt annan kod än 3039.
Såg nu på flygradar en som var på väg från Arlanda mot Frankfurt. En airbus 321 som för vanliga människor heter LH3003 men på flygradion heter DLH9YY. 9YY har ju ingenting att göra med 3003, det är det som gör mig så förvirrad. Men då är det så att Lufthansa har nåt smart system för det där så att de inte ska blanda ihop varandra?
#542 2008-10-27, 14:18
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
En airbus 321 som för vanliga människor heter LH3003 men på flygradion heter DLH9YY. 9YY har ju ingenting att göra med 3003
Kanske är någon code sharing?
Det du ser på radarn är vad dom knappat in i transpondern, så det är också vad dom heter på radion och på färdplanen.
#543 2008-10-27, 17:45
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Kanske är någon code sharing?
Det du ser på radarn är vad dom knappat in i transpondern, så det är också vad dom heter på radion och på färdplanen.


Verkar konstigt med code sharing på sin egen kärra...
Ja att det är det namnet de använder har jag förstått, därför är det så underligt att de har ett "publikt" och ett "officiellt".
#544 2008-10-28, 02:46
lollarn
ksv

undrar vad du har för bil?
#545 2008-10-29, 04:11
Snidare
Ursprungligen postat av ksv
Kanske är någon code sharing?
Det du ser på radarn är vad dom knappat in i transpondern, så det är också vad dom heter på radion och på färdplanen.


Ursprungligen postat av sleinad
Men då är det så att Lufthansa har nåt smart system för det där så att de inte ska blanda ihop varandra?


Precis! Lufthansa använder "dubbla" flightnummer på vissa flygningar för att underlätta för piloter och trafikledning. Tänk er Frankfurt en fredageftermiddag med dussintals LH-plan på väg in och ut, och med många av dom med flightnummer som LH3031, LH3010, LH3130 osv. Det blir väldigt lätt förvirring kring deras stora hubbar i all stress och jäkt när mängder av kärror har liknande flightnummer, därav har dom andra prefix på den aktuella flighten än i bokningssystemen.

Här finns en lista som sägs vara för 2008:
http://home.arcor.de/edaj2/dlhatc2008.txt
#546 2008-10-31, 02:37
Hakkinen
Om ni missat denna sida.

http://www.geocities.com/apapele/

Mycket nöje!
#547 2008-10-31, 02:47
Hakkinen
Smyger in en fråga ja me.

Har ni ngn koll på vad en trafik kärra accelererar, säg 100-200?
Om inte så har kanske ngn en 767:a till sitt förfogande
#548 2008-10-31, 11:25
bijjer
Ursprungligen postat av Hakkinen

Har ni ngn koll på vad en trafik kärra accelererar, säg 100-200?
Om inte så har kanske ngn en 767:a till sitt förfogande


Hur fort man accelererar beror på en del yttre faktorer, främst vikt, temperatur och höjd över havet.
Värme, hög höjd och mycket vikt ger dålig prestanda och tvärtom. Dessutom har man möjlighet att reducera motorkraften när man kan för att spara in slitage på motorerna.
Jag har testat nån gång på skoj, med det plan jag flyger (23ton, 50 passagerare) och har för mig att det tog ca 5 sekunder innan vi var uppe i 100 km/h och knappt 12 sekunder innan 200. Men jag ska försöka föra lite statisktik på hur det ser ut om man har lite mindre vikt och återkommer med fältresultat

Ksv, du får ta och göra detsamma på 76an.
#549 2008-10-31, 11:58
ksv
Ursprungligen postat av bijjer
Ksv, du får ta och göra detsamma på 76an.
Får göra det.

Men det blir nog inte så spännande. En 76:a på maxvikt accelererar inte särskilt bra.

Ursprungligen postat av bijjer
Dessutom har man möjlighet att reducera motorkraften när man kan för att spara in slitage på motorerna.
Är vi inte på max startvikt reducerar vi nästan alltid effekten.

Däremot har jag startat på max thrust vid en kort tomflygning med 76:an en gång och det var det brutalaste jag varit med om!

Det tog inte många hundra meter innan vi var i luften. Trots att vi pitchade upp 20 grader accelererade den så snabbt att vi var tvungna att dra av för hinna få in klaffarna.
När vi passerade ytterfyren på väl över 10000 ft var variometern fortfarande i bott på 6000 ft/min, så jag har ingen aning hur snabbt vi steg.

Synd att man inte får uppleva något sådant som passagerare bara.
#550 2008-10-31, 12:03
sleinad
Ursprungligen postat av bijjer
Hur fort man accelererar beror på en del yttre faktorer, främst vikt, temperatur och höjd över havet.
Värme, hög höjd och mycket vikt ger dålig prestanda och tvärtom. Dessutom har man möjlighet att reducera motorkraften när man kan för att spara in slitage på motorerna.
Jag har testat nån gång på skoj, med det plan jag flyger (23ton, 50 passagerare) och har för mig att det tog ca 5 sekunder innan vi var uppe i 100 km/h och knappt 12 sekunder innan 200. Men jag ska försöka föra lite statisktik på hur det ser ut om man har lite mindre vikt och återkommer med fältresultat

Ksv, du får ta och göra detsamma på 76an.


Bijer, vad flyger du för nåt?
#551 2008-10-31, 12:07
bijjer
Ursprungligen postat av sleinad
Bijer, vad flyger du för nåt?


SAAB 2000.
#552 2008-10-31, 12:10
bijjer
Ursprungligen postat av ksv
Får göra det.

Däremot har jag startat på max thrust vid en kort tomflygning med 76:an en gång och det var det brutalaste jag varit med om!

Det tog inte många hundra meter innan vi var i luften. Trots att vi pitchade upp 20 grader accelererade den så snabbt att vi var tvungna att dra av för hinna få in klaffarna.
När vi passerade ytterfyren på väl över 10000 ft var variometern fortfarande i bott på 6000 ft/min, så jag har ingen aning hur snabbt vi steg.

Synd att man inte får uppleva något sådant som passagerare bara.


Ho ho ho! Ja, det lär ha varit bra drag. Jag har gjort några tomflygningar med SAABen, men det skiljer ju inte så mycket iom att vi som mest har med oss 4 ton soppa, det blir ju mycket större skillnad för dig som har longhaul.

Nu ska jag iväg och fältstudera, återkommer ikväll