Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa/sämsta flygbolaget ni flygit med?

#181 2011-11-12, 20:27
DjSteffo
[QUOTE=gusteno8]Det är väldigt många som klagar på flygbolag med anledningar som ibland inte alls är flygbolagens fel.
Det finns så otroligt många faktorer som påverkar. Så tänkt till lite innan ni ger flygbolag dålig kritik för saker de inte kan rå för.

Tycker du har så rätt så !!
sagt det förr men säger det igen
Tycker till exempel att BA är bland dom bättre på lång flygningar..trots att jag blivit av med bagaget på Heathrow vid en connection flight (ven fan har inte blivit det )
Tycker att det är skumt att KLM har som policy på alla flygningar "only one item of alcohol at the time" kommer från ett av dom drogliberaliska länderna i europa
#182 2011-11-12, 20:56
Knutte_Ninja
Ursprungligen postat av DjSteffo
[QUOTE=gusteno8]Det är väldigt många som klagar på flygbolag med anledningar som ibland inte alls är flygbolagens fel.
Det finns så otroligt många faktorer som påverkar. Så tänkt till lite innan ni ger flygbolag dålig kritik för saker de inte kan rå för.

Tycker du har så rätt så !!
sagt det förr men säger det igen
Tycker till exempel att BA är bland dom bättre på lång flygningar..trots att jag blivit av med bagaget på Heathrow vid en connection flight (ven fan har inte blivit det )
Tycker att det är skumt att KLM har som policy på alla flygningar "only one item of alcohol at the time" kommer från ett av dom drogliberaliska länderna i europa


Det man kan bedöma är hur man hanterar andras misslyckanden, om dit bagage försvinner vad gör bolaget? Om planet blir stående på marken eftersom flygplatsen är överlastad, bjuder de på dricka/snacks? Om bolaget sabbar maten får du typ middagskuponger på flygplatsen, prisavdrag, bonuspoäng m.m. m.fl. lösningar.

För att göra en analogi till tågtrafiken, dels skyller sj ifrån sig på populära sträckor då de har KRAFTIGA brister i personalförsörjningen, men framförallt är de fruktansvärda på kundvård. Blev sittande någon timme på Centralen i ett tåg - som redan var 2h försenat - det är inte som att de gör enkla grejer som att informera kunderna, skickar löpare till pressbyrån och delar ut dricka/godis/dagstidningar utan de meddelar, när tåget väl avgått, att "störningen berodde på en avgrävd kabel". Så de är sämst i världen på kundvård.

Så jag lackar inte på typ BA - som jag gillat - om flighten är sen för att ett plan fått tekniska problem men om personalen hanterar det illa, ja då suger bolaget.

Det är min syn på saken i vart fall.
#183 2011-11-14, 13:00
Nu har det gått en tid sedan jag startade tråden och har hunnit flyga med Emirates rätt många ggr under den tiden. Det har verkligen chanserat, pengarna och girigheten börjar ta över mer och mer och det märks tydligt på kvalitén.

Emirates är inte på långa vägar ensamma om den kvalitén på deras produkt i världen som de kanske tror, eller i alla fall har verkat tro under de senaste åren. Emirates ligger dock 1a på min lista fortfarande eftersom jag ännu inte provat flygbolag i samma klass som t.ex Singapore Airlines, Cathay Pacific, Qatar Airways etc etc. Tänkte pröva antingen Oman Air eller Qatar Airways nästa gång för att jämföra och jag skulle inte alls bli förvånad om det är bättre klass än Emirates.
#184 2011-11-14, 16:43
Mobiltelefon
Apropå bagagehantering: det beror på flygplatsen. Bl.a har jag väntat på bagage i Madrid då det strulade hos Novia i Köpenhamn. Jag flög med en morgonflight med Spanair och avgången blev ungefär 30 minuter försenad p.g.a bagagestrul (kabinpersonalen meddelade att det berodde på problem med bagagehanteringssystemet). Vid ankomst Madrid stod det klart att jag och ungefär 30 andra resenärer saknade väskor. Det var lite problem eftersom jag skulle iväg till Paris dagen efter men det ordnades slutligen upp.

Det luriga med bagagestrul är att flygplatsbolaget mycket väl kan meddela att "alla väskor har ankommit" till flygbolaget, därmed uppstår överraskningen för resenären först hos destinationen.

Jag upplevde också problem med bagaget då jag flög från JFK med Delta.

Det jag personligen "förväntar" mig av flygbolaget är mer eller mindre kompensation om flighten blir kraftigt försenad, t.ex genom måltidskuponger och liknande. Överlag är min uppfattning att förseningshanteringen fungerar avsevärt bättre då man flyger än då man åker tåg (i Sverige). Flygbolagen är överlag mer alerta med att komma med någon form av lösning eller kompensation inkl ombokning eller uppgradering.

Det är en natt och dag-skillnad mellan flygbolagen och SJ när det gäller hantering av problem. Andra exempel från järnvägen är att brutna anslutningar p.g.a förseningar kan resultera i stort bekymmer, detta då "icke-ombokningsbar biljett" inom järnväg tydligen tolkats som att ansvaret för att vidarebefordra resenären med nästa tåg bortfaller. Det innebär att resenären förväntas köpa en ny biljett till delsträckan om anslutningen bryts. Det går att köpa en avsevärt dyrare biljett (ombokningsbar) för att få s.k "komma-fram-garanti".

Flyger man och anslutningen bryts p.g.a försenad flight har jag i.a.f inte hört talas om ett flygbolag som i det läget krävt nya biljetter. Enda undantaget är bolag som Ryanair OM de INTE säljer en genomgående biljett utan hanterar det som separata flighter.

Jag har dock aldrig hört talas om att "icke-ombokningsbar biljett" där flygplansbyte ingår skulle tolkas som "köp ny biljett om flighten är sen och anslutningen bryts". Det SJ kallar "komma-fram-garanti" ingår nämligen. Troligen hade inte resenärerna accepterat att tvingas köpa nya biljetter då anslutningsflighten blev försenad..........

Vad det gäller bästa bolaget jag flugit med placerar jag Malmö Aviation högt och jag måste också erkänna att jag finner Economy Comfort hos Icelandair vara utmärkt inom segmentet "transatlantisk narrowbody-flygning". Sämsta bolag får bli Delta, deras IFE-lösa B757 är INGEN höjdare att korsa Atlanten med. Plus att terminal 4 på JFK är riktigt deprimerande enligt min uppfattning (jag talar nu om Deltas del av den, iövrigt är det en relativt OK terminal).

Jag har också haft goda erfarenheter av ČSA vid flygningar till Prag. Iberia är också ett bolag som jag haft god erfarenhet med. Riktigt fräsch A320 med bra benutrymme.

Spanair åker ner på min lista, det är väl stor skillnad mellan dem och Iberia. Ryanair är inte heller riktigt min stil, det kan dock bli intressant i framtiden om de beställer Comac C919. En "luftbuss" som Ryanair erbjuder är inte riktigt min melodi även om det varit en intressant upplevelse att prova detta hypade bolag.

Jag föredrar istället en "airbus" (inte tillverkaren i detta fall utan ordets ursprungliga betydelse, d.v.s en widebody för korta- medellånga distanser) för Europa-flygningar .
#185 2011-11-14, 17:01
From.Scratch
Oj åkt en hel del i mina dagar, men på rak arm är det nog följande
Sämsta = norwegian air shuttle
Bästa = Singapore Airlines
Mest griniga personal är uteslutet äldre kvinnor inom SAS, mycket märkligt beteende. Nästan som det är mitt fel att de måste göra sitt jobb...Förlåt att jag flyger med er, det var inte min mening
#186 2011-11-14, 17:05
MegaSkurt
Det enda flygbolag som gjort mig förbannad på allvar, är Ryan Air, så dem har jag helt slutat åka med, jävla svin!!

Ett flygbolag jag frekventerar ofta nuförtiden är Air France, har hittills faktiskt inget att klaga på där öht. Åkte mycket med SAS förr och det brukade också fungera väldigt bra!

Föredrar Airbus framför Boeing och MD, alla gånger (i synnerhet när det gäller ekonomiklass).
#187 2011-11-22, 23:36
hoboken
Bästa: Jag gillar SAS transatlantiska flygningar mycket, att flyga i Europa med SAS är däremot ganska mediokert. Då föredrar jag helt klart att byta i Tyskland och flyga Lufthansa, som är bättre på alla sätt och vis. Trevligare, dryck och enklare mat ingår, bättre benutrymme osv. Allt fungerar perfekt, som det brukar i Tyskland. Nu ska jag flyga med dem Frankfurt-Denver om en månad, får se om de är lika bra på långa flygningar.

Sämsta: Alitalia och Czech Airlines, prickade in båda på samma flygning (Milano-Stockholm via Prag).
#188 2011-12-02, 02:25
M4RK-5
Sämsta: Air France

Bästa: Qatar Airways


Nu tog jag inte med flygbolag Ryan Air osv. Har inte flugit med dem på 10 år men jag har hört att det är riktigt jävligt där nu för tiden...

Air France. De har lyckats göra mig förbannad två ggr på de senaste två månaderna. Båda transatlantiska rutter, Paris - NYC samt Paris-Miami. Först och främst så hatar jag att de utgår ifrån att alla talar franska. Flybolaget heter väl inte Le Petit France? Har svårt att tro att SAS värdinnor skulle säga "Hej, välkommen ombord" till alla som har andra pass än svenska/norska/danska. Det är ju därför de står där och kollar flygsäte och även pass.. Skit i det nu...

Överlag är deras största Airbuses gamla som gatan och det känns att man är tillbaka i 80-talet. Jag tycker att rutter över 8-9 timmar bör ha nyare flyg.

Men värst av allt är ändå personalen ombord. Jag trodde inte mina ögon när jag ser en flygvärdinna stå och hälla tillbaka champagne till Bollinger flaska som ngn business class resenär inte hade druckit upp. Hon glömde att dra för skynket mellan klasserna och jag satt mitt framför henne. När hon upptäckte att jag såg själva händelseförloppet så hoppade hon till likt att hon sket på sig.

Maten är absolut inget att hurra för + de har alltid sina sura rötjut från Bordeaux. Om ni är nu så jävla duktiga på mat och vin, varför serverar ni då det billigaste skiten...? Värst är ankomstflygen på 2 timmar från Sthlm el. CPH, där får du knappt kaffe och vatten. I matväg blir det ofta salta pinnar. Fint som fan...

Värst var den senaste flighten då en steward packar upp en barnsäng och fäster den vid väggen framför flabben på mig. No questions asked liksom... Tog det för givet att jag skulle sitta där och glo. Gjorde såklart ett mindre upplopp, vilket resulterade i taskig franskengelska och jag ansågs vara ett asshole för jag ville kunna äta normalt samt sträcka på mig. Tänk på att informera att just sådana säten kan innebära spädbarnsäng i flabben nästa gång!

Sist men inte minst.. Charles de Gaulle är en hemsk flygplats. Fyfan ... Tråkigare får man leta efter. Krånglig kontroll, ful interiör. Nyinvandrade "fransmän" och "fransyskor" som vill att du skall helst dö.

Kommer aldrig att flyga med dem mer. Lägger hellre till två tusenlappar och flyger ...

Nu till den bästa:

Qatar Airways

Bättre ekonomiklass får man leta efter. Servicen är helt enastående. Underbart vackra och sympatiska flygvärdinnor tilltalar dig vid efternamn. Maten utsökt. Vid långa flygningar (en gång Melbourne, andra Tokyo) så får du en necessesär med allt du kan önska dig + parfymer.

De är till och med så smarta så att när jag satt och kollade en thriller så kom flygvärdinnan fram med en kall öl och snacks. Tack liksom...

Flygplatsen i Doha kan vara dock lite tråkig. Den är ganska liten. Förra gången så körde en neger cateringbussen rakt in i bakre delen av planet så att vi fick byta plan och blev försenade till våra flyg i Doha. Qatar bjöd självklart på uppehället. Men som sagt... Om du hör namnet Grand Hotel i arabvärlden så innebär det gamla hotell. Helt ok ändå.. Air France skulle dock gett en torr baguette och bett oss sova under en bro (förhoppningsvis utan spädbarnsbädd)
#189 2011-12-21, 00:15
hoboken
Ursprungligen postat av hoboken
Bästa: Jag gillar SAS transatlantiska flygningar mycket, att flyga i Europa med SAS är däremot ganska mediokert. Då föredrar jag helt klart att byta i Tyskland och flyga Lufthansa, som är bättre på alla sätt och vis. Trevligare, dryck och enklare mat ingår, bättre benutrymme osv. Allt fungerar perfekt, som det brukar i Tyskland. Nu ska jag flyga med dem Frankfurt-Denver om en månad, får se om de är lika bra på långa flygningar.

Sämsta: Alitalia och Czech Airlines, prickade in båda på samma flygning (Milano-Stockholm via Prag).

Det var sådär alltså. Flög en gammal 747:a vars inredning kändes allmänt smutsig och förpassad till det tidiga 90-talet. Ingen in-flight entertainment. Medioker mat. Dåligt benutrymme i economy.

Mest prisvärt över Atlanten är och förblir SAS economy extra.

Däremot har jag fått ett nytt favoritbolag, United Airlines. Bekvämt, fräscht och trevligt. Ryanairs piloter borde få en lektion i hur man landar ett plan av deras piloter.
#190 2011-12-21, 22:14
Ursprungligen postat av hoboken
Det var sådär alltså. Flög en gammal 747:a vars inredning kändes allmänt smutsig och förpassad till det tidiga 90-talet. Ingen in-flight entertainment. Medioker mat. Dåligt benutrymme i economy.


Surt att höra. Jag trodde de hade hunnit färdigt att uppdatera kabinen på B744. Jag åker nämligen ARN-FRA-DEN T&R i feb/mar och hade hoppats på lite nytt.

Drömmen vore i och för sig att LH hinner få 748 i trafik och att de sätter in den på rutten men det känns som ett riktigt långskott...
#191 2011-12-21, 22:30
Ursprungligen postat av hoboken
Mest prisvärt över Atlanten är och förblir SAS economy extra.


Tycker du det är slöseri med poäng att uppgradera till Business eller ska man nöja sig med Y+ och spara poängen till något annat? Kanske bara flyga Business på hemvägen för att få bättre sömn?
#192 2011-12-21, 23:35
Rytve
Emirates och Etihad Airways är dom absolut bästa i min mening. Har inte flugit med Qatar Airways men skulle gärna vilja.