Apropå bagagehantering: det beror på flygplatsen. Bl.a har jag väntat på bagage i Madrid då det strulade hos Novia i Köpenhamn. Jag flög med en morgonflight med Spanair och avgången blev ungefär 30 minuter försenad p.g.a bagagestrul (kabinpersonalen meddelade att det berodde på problem med bagagehanteringssystemet). Vid ankomst Madrid stod det klart att jag och ungefär 30 andra resenärer saknade väskor. Det var lite problem eftersom jag skulle iväg till Paris dagen efter men det ordnades slutligen upp.
Det luriga med bagagestrul är att flygplatsbolaget mycket väl kan meddela att "alla väskor har ankommit" till flygbolaget, därmed uppstår överraskningen för resenären först hos destinationen.
Jag upplevde också problem med bagaget då jag flög från JFK med Delta.
Det jag personligen "förväntar" mig av flygbolaget är mer eller mindre kompensation om flighten blir kraftigt försenad, t.ex genom måltidskuponger och liknande. Överlag är min uppfattning att förseningshanteringen fungerar avsevärt bättre då man flyger än då man åker tåg (i Sverige). Flygbolagen är överlag mer alerta med att komma med någon form av lösning eller kompensation inkl ombokning eller uppgradering.
Det är en natt och dag-skillnad mellan flygbolagen och SJ när det gäller hantering av problem. Andra exempel från järnvägen är att brutna anslutningar p.g.a förseningar kan resultera i stort bekymmer, detta då "icke-ombokningsbar biljett" inom järnväg tydligen tolkats som att ansvaret för att vidarebefordra resenären med nästa tåg bortfaller. Det innebär att resenären förväntas köpa en ny biljett till delsträckan om anslutningen bryts. Det går att köpa en avsevärt dyrare biljett (ombokningsbar) för att få s.k "komma-fram-garanti".
Flyger man och anslutningen bryts p.g.a försenad flight har jag i.a.f inte hört talas om ett flygbolag som i det läget krävt nya biljetter. Enda undantaget är bolag som Ryanair OM de INTE säljer en genomgående biljett utan hanterar det som separata flighter.
Jag har dock aldrig hört talas om att "icke-ombokningsbar biljett" där flygplansbyte ingår skulle tolkas som "köp ny biljett om flighten är sen och anslutningen bryts". Det SJ kallar "komma-fram-garanti" ingår nämligen. Troligen hade inte resenärerna accepterat att tvingas köpa nya biljetter då anslutningsflighten blev försenad..........
Vad det gäller bästa bolaget jag flugit med placerar jag Malmö Aviation högt och jag måste också erkänna att jag finner Economy Comfort hos Icelandair vara utmärkt inom segmentet "transatlantisk narrowbody-flygning". Sämsta bolag får bli Delta, deras IFE-lösa B757 är INGEN höjdare att korsa Atlanten med. Plus att terminal 4 på JFK är riktigt deprimerande enligt min uppfattning (jag talar nu om Deltas del av den, iövrigt är det en relativt OK terminal).
Jag har också haft goda erfarenheter av ČSA vid flygningar till Prag. Iberia är också ett bolag som jag haft god erfarenhet med. Riktigt fräsch A320 med bra benutrymme.
Spanair åker ner på min lista, det är väl stor skillnad mellan dem och Iberia. Ryanair är inte heller riktigt min stil, det kan dock bli intressant i framtiden om de beställer Comac C919. En "luftbuss" som Ryanair erbjuder är inte riktigt min melodi även om det varit en intressant upplevelse att prova detta hypade bolag.
Jag föredrar istället en "airbus" (inte tillverkaren i detta fall utan ordets ursprungliga betydelse, d.v.s en widebody för korta- medellånga distanser) för Europa-flygningar
.