Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bästa/sämsta flygbolaget ni flygit med?

#301 2013-08-11, 18:54
Gtth
Bästa måste nog vara United Airlines.

Även fast vi var försenade och planet lyfte drygt 2 timmar efter planering, så kom vi ändå i tid.
Väldigt trevliga, vänliga flygvärdinor och helt okej mat.

Informativt, trevligt och lugnt. Så skulle jag nog sumera mina resor med dem.


Fråga; Är det en myt eller sant att alla inrikes flyg i USA (Som går till större städer) har en eller fler US marshals ombord? Skulle känna mig mycket säkrare med vetskapen om att en beväpnad, tränad soldat sitter ombord redo att skydda mig och resten från galningar.
#302 2013-08-11, 20:42
Koncentrerat
Ursprungligen postat av Mextreme
Troll????Har åtminstone 250 flygningar med MD82 då jag pendlat till Köpenhamn så lär mig inte ngt om den.
På vilket sätt är den mer bekväm än en splitterny Boeing 737-800?
Hur tycker du att SAS wifi fungerar? De få planen som har det fungerar betydligt sämre.
Norweigian vann som bästa uppkoppling in flight:

"Norweigian have won international acclaim for our in-flight WiFi during 2012. In September, we took home the prestigious Passenger Choice Awards 2012 in the category “Best Inflight Connectivity and Communications” and in November, CNN tested our in-flight WiFi. Click here to watch the report."

Edit': glömde din kommentar om flygvärdinnorna.....
"mycket bra service" jämför med vadå? SAS har de erkänt äldsta och grinigaste flygvärdinnorna. De gånger jag åker Star Alliance väntar jag hellre en timme och åker Lufthansa. Det gör fler av mina kollegor också. SAS är en dinosouriekvarleva från DDR-Sverige.


Om du nu har så många flygningar med maskinen bör du ju själv känna till komforten som att den är otroligt tyst inne i kabinen. Och när påstod jag att SAS MD82or skulle vara bekvämare än en splitterny 738? Sedan har SAS 5 stycken MD82or kvar, som jag precis sa ersätts av nya A320 samt några 737or under detta året. Så du kommer ändå slippa dem snart, om du ens hade lyckats med boka in en flight med dem.

Har jag påstått att SAS wifi är bättre eller? Lägg av med dina löjliga påståenden. Eftersom Norwegians wifi är gratis, är det fler personer som använder kontra SAS (där att dem tar betalt är till deras fördel). Desto fler personer på redan långsamt internet, desto segare blir det ju. Bättre blir det ju inte heller för att signalerna som skickas/mottages via en plåtburk som flyger i ca 900 km/h ofta genom dåliga väder går via satellit. Långa responstider och många användare får helt enkelt tekniken på fritt fall. Tur nog för Norwegian så skickade Row44 (leverantören av internet) upp en ny satellit för inte så länge sen för att avlasta, och det kanske har hjälpt något.

Ja du, bra service jämfört med vad? Vad tror du själv? BINGO, andra konkurrerande bolag! Och med ditt påstående så antyder jag att det är fel, för det stämmer inte alls är det är fullt av gamla griniga "kärringar" i kabinen. Jisses.. Av bedöma hade jag också valt Lufthansa före SAS, men vad har det med saken och göra..?
#303 2013-08-11, 21:37
Mextreme
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Om du nu har så många flygningar med maskinen bör du ju själv känna till komforten som att den är otroligt tyst inne i kabinen. Och när påstod jag att SAS MD82or skulle vara bekvämare än en splitterny 738? Sedan har SAS 5 stycken MD82or kvar, som jag precis sa ersätts av nya A320 samt några 737or under detta året. Så du kommer ändå slippa dem snart, om du ens hade lyckats med boka in en flight med dem.

Har jag påstått att SAS wifi är bättre eller? Lägg av med dina löjliga påståenden. Eftersom Norwegians wifi är gratis, är det fler personer som använder kontra SAS (där att dem tar betalt är till deras fördel). Desto fler personer på redan långsamt internet, desto segare blir det ju. Bättre blir det ju inte heller för att signalerna som skickas/mottages via en plåtburk som flyger i ca 900 km/h ofta genom dåliga väder går via satellit. Långa responstider och många användare får helt enkelt tekniken på fritt fall. Tur nog för Norwegian så skickade Row44 (leverantören av internet) upp en ny satellit för inte så länge sen för att avlasta, och det kanske har hjälpt något.

Ja du, bra service jämfört med vad? Vad tror du själv? BINGO, andra konkurrerande bolag! Och med ditt påstående så antyder jag att det är fel, för det stämmer inte alls är det är fullt av gamla griniga "kärringar" i kabinen. Jisses.. Av bedöma hade jag också valt Lufthansa före SAS, men vad har det med saken och göra..?


Uppenbart att du inte flyger mycket.
SAS Wifi är också gratis men få har upplevt det då det aldrig fungerar.
Komforten i MD82 har jag inte sagt ngt om men den är väl o.k. för ett 80-talsplan såvida du inte sitter i sista raden med örat 30cm från motorn. Fräscha är de ju inte.
Om du inte upptäckt det än så håller SAS, plågsamt långsamt på att förlora matchen mot sina konkurrenter. Därför har många blivit uppsagda och kvar blir de som varit längst anställda. Inte precis de yngsta och spänstigaste. SAS är oerhört överskattade och lever på gamla meriter. På long-haul är de något bättre men inom Europa är de direkt dåliga. Att de skör ner på service är direkt idiotiskt. De hamnar i facket dyrare än lågpris men inte bättre. De skulle självklart satsa på att profilera sig på högre service men vad gör man? Jo slutar med business-class.
Sen är de sig svinaktigt åt när de skryter hur punktliga de är och hur många avgångar men har men de är oerhört kvicka att ställa in flygningar när de lyckas klämma in alla på sista planet och skyller på tekniken. Har någonsin alla flygningar från London gått? Eftermiddagsflighterna är 50/50.
#304 2013-08-11, 22:58
Koncentrerat
Ursprungligen postat av Mextreme
Uppenbart att du inte flyger mycket.
SAS Wifi är också gratis men få har upplevt det då det aldrig fungerar.
Komforten i MD82 har jag inte sagt ngt om men den är väl o.k. för ett 80-talsplan såvida du inte sitter i sista raden med örat 30cm från motorn. Fräscha är de ju inte.
Om du inte upptäckt det än så håller SAS, plågsamt långsamt på att förlora matchen mot sina konkurrenter. Därför har många blivit uppsagda och kvar blir de som varit längst anställda. Inte precis de yngsta och spänstigaste. SAS är oerhört överskattade och lever på gamla meriter. På long-haul är de något bättre men inom Europa är de direkt dåliga. Att de skör ner på service är direkt idiotiskt. De hamnar i facket dyrare än lågpris men inte bättre. De skulle självklart satsa på att profilera sig på högre service men vad gör man? Jo slutar med business-class.
Sen är de sig svinaktigt åt när de skryter hur punktliga de är och hur många avgångar men har men de är oerhört kvicka att ställa in flygningar när de lyckas klämma in alla på sista planet och skyller på tekniken. Har någonsin alla flygningar från London gått? Eftermiddagsflighterna är 50/50.


Man ska inte uttala sig om sådant man inte vet om. I detta fallet irrar du med dina löjliga påståenden. Endast för jag säger emot dig, så är det tydligen uppenbart att jag inte flyger mycket? Som sagt, dina felaktiga påståenden fortsätter.

SAS har inte gratis Wifi för resenärer i ekonomiklass (eller GO som man nu kallar det för). Ifall du har Eurobonuskort så ja, andra klasser, ja. Men precis som Norwegian är det värdelöst och ens försöka, än värre på SAS ja (med deras GSM-anslutning istället för satellit). Inget annat har jag påstått.

Har jag då påstått eller sagt att du uttalat dig om komforten i SAS MD82or? Visa mig då gärna. Mig veterligen har jag endast tillfört som en notis att dessa maskiner är väldigt komfortabla utan att påstå att du sagt något annat. Precis som du har jag också en massa flygningar bakom mig i denna maskin, och jag är smart nog att välja plats längre fram (man får vad man betalar för). Och generellt ofräscha tycker jag då inte dem är jämfört med andra bolags maskiner. Har flugit med Norwegians nya 738or som också varit ofräscha, men även fräscha.

Just nu håller SAS på och nyanställer piloter, unga som gamla. Skönt nog för dig med, så är de äldre på väg ut från bolaget, vad du än säger. Dem gångerna jag flyger med SAS är jag supernöjd med ankomsttiden. Detta fenomen med ställa in flighter är inget SAS är ensamma om, verkligen inte.
Men vad har detta med allt det andra och göra undrar jag? Massa nonsens helt enkelt.

Ursprungligen postat av cyber_zeke
Flög med Icelandair till Island. Ett fantastisk bra bolag, det bästa som jag rest med faktiskt, och jag har flugit en hel del. Nästa gång jag skall till USA, skall jag flyga med dom, mellanlanda i Reykjavik och bada i den blå lagunen, för att sen fortsätta till LA, det blir ett trevlig avbrott på en lång tråkig flygresa. Trevliga flygvärdinnor, nya frächa plan, god mat, rejält med benplats, inget tjafs om övervikt gjorde detta till den bästa flygning som jag har gjort.


Håller verkligen med dig om Icelandair. Supernöjd med servicen, och flyger mer än gärna med dem igen. Även om jag flugit i ekonomiklass har jag fått både kuddar och filtar utdelade. Benplatsen kändes helt okej. Flygvärdinnorna supertrevliga. Liksom dig hade jag också övervikt (skulle vandra på Island), men inga problem alls!
#305 2013-08-11, 23:24
Mextreme
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Man ska inte uttala sig om sådant man inte vet om. I detta fallet irrar du med dina löjliga påståenden. Endast för jag säger emot dig, så är det tydligen uppenbart att jag inte flyger mycket? Som sagt, dina felaktiga påståenden fortsätter.

SAS har inte gratis Wifi för resenärer i ekonomiklass (eller GO som man nu kallar det för). Ifall du har Eurobonuskort så ja, andra klasser, ja. Men precis som Norwegian är det värdelöst och ens försöka, än värre på SAS ja (med deras GSM-anslutning istället för satellit). Inget annat har jag påstått.

Har jag då påstått eller sagt att du uttalat dig om komforten i SAS MD82or? Visa mig då gärna. Mig veterligen har jag endast tillfört som en notis att dessa maskiner är väldigt komfortabla utan att påstå att du sagt något annat. Precis som du har jag också en massa flygningar bakom mig i denna maskin, och jag är smart nog att välja plats längre fram (man får vad man betalar för).

Just nu håller SAS på och nyanställer piloter, unga som gamla. Skönt nog för dig med, så är de äldre på väg ut från bolaget, vad du än säger. Dem gångerna jag flyger med SAS är jag supernöjd med ankomsttiden. Detta fenomen med ställa in flighter är inget SAS är ensamma om, verkligen inte.
Men vad har detta med allt det andra och göra undrar jag? Massa nonsens helt enkelt.


Det är du som öppnade med nonsens. Att hylla SAS är typiskt för de som flyger 5-10 resor om året och mest kan jämföra med lågpris. Du låter som en pilotwannabe.
Det enda som håller SAS i luften är vi skattebetalare, inte deras egna meriter. Vilket har med tråden att göra då SAS är oerhört överreklammerat. Jag har varit kund i 30år och de sista 10 har de marscherat raskt utför. SAS är nu rankad 68 bland flygbolag och efter storheter som easyjet.
#306 2013-08-11, 23:46
Men hallå. Pojkar. Lugna ner er. Flame-wars kan ni väl hålla någon annanstans och sedan kan ni återkomma när ni kan uttrycka era åsikter lugnt och stilla?
#307 2013-08-12, 00:53
LFE
Ursprungligen postat av Mextreme
Det är du som öppnade med nonsens. Att hylla SAS är typiskt för de som flyger 5-10 resor om året och mest kan jämföra med lågpris. Du låter som en pilotwannabe.
Det enda som håller SAS i luften är vi skattebetalare, inte deras egna meriter. Vilket har med tråden att göra då SAS är oerhört överreklammerat. Jag har varit kund i 30år och de sista 10 har de marscherat raskt utför. SAS är nu rankad 68 bland flygbolag och efter storheter som easyjet.



Emirates som många idag hyllar samtidigt som de tappar i kvalité flög med förlust (direkt på skattebetalarnas/shejkernas nota) på flera av deras linjer för att marknadsföra sig och landet.

Sen när har dessutom SAS börjat tappa i kvalité precis som flera andra bolag inom Europa?
Jo, sen staten slutade att se det som ett bolag i nationens intresse, avreglerade den interna byråkratin, sålde bort en del av aktierna och i allmänhet (i likhet med andra statliga bolag) splittrade budgeten från den statliga till att bli egenhushållning och profitinriktat (dvs det skulle skapa avkastning för staten(erna)) - allt enligt brittisk modell.

Detta medförde att avkastningen och sedermera servicen minskade i ett lamt försök att höja avkastning / minska förlusterna. Löjligt, ja visst.

(PS: Detta betyder inte att helt privata bolag sköter sig sämre. Virgin som många nämner är ju riktigt bra. Bara att den nya modellen med halv-statliga pengarmaskiner inte funkar. Blir bara knas och prioriteringar som krockar. Det är bättre att i så fallt göra som Singapore med en institution emellan men det är en annan historia).

Men SAS är ändå rätt bra på längre resor och inrikes resor.
De har en del äldre plan och en del mindre service-inriktad personal men that's it.
De är väldigt punktliga och tillmötesgående när man behöver hjälp.

Sen räcker väl 10 resor om året för att få sig en uppfattning om saker och ting.
#308 2013-08-12, 02:19
JerryCotton
Ursprungligen postat av Mextreme

Edit': glömde din kommentar om flygvärdinnorna.....
"mycket bra service" jämför med vadå? SAS har de erkänt äldsta och grinigaste flygvärdinnorna. De gånger jag åker Star Alliance väntar jag hellre en timme och åker Lufthansa. Det gör fler av mina kollegor också. SAS är en dinosouriekvarleva från DDR-Sverige.


Kan bara hålla med. Maken av surkärringar både i luft och på land har jag sällan stött på! Noll servicekänsla.
#309 2013-08-12, 02:26
x0m
Sämsta: RyanAir
Hade inte förväntat mig nån service för dom pengarna, och det fick jag inte heller. Skabbiga flygplan och otrevlig personal.

Bästa: British Airways
Sjukt bra service, trevlig personal, bra mat (fick annan mat då jag inte gillade det som serverades), snålade inte med spriten (fick totalt 11 st små vodka under resan, 16 timmar)
#310 2013-08-12, 03:22
JerryCotton
Ursprungligen postat av ElSilencio
Upplevelsen styrs av många saker, en crew med en dålig dag kan sänka betyget för hela bolaget.

Jag struntar i att kommentera lågprisbolag, man får vad man köper.

Mästare på problemlösning och samtidigt mycket sällan själva orsak till problem - Qatar. Har imponerat sedan de drog igång sin "vi skall bli bäst" i början av 2000.

Totalt fiasko, sönderstressat och dryg attityd generellt - SAS och Alitalia på gemensam pallplats.

Softast, mest kyligt effektiva - BA, de bara kan sina long hauls utan att blinka, oavsett väder, fyllon eller hjärtattacker.

Bäst humor och humör - Quantas,vad röker de egentligen? :-)

Och, sist men absolut värt att nämna, Finnairs piloter. Där de inte kan landa, dit vill vi inte. I storm och åska, med en turboprop, nosen tvärs runway och ylande instrument i cockpit, talar kapten lugnt i högtalarna på finnklingande engelska om var vi senare kan finna bagaget.

Har aldrig, aldrig, känt mig orolig på en "Funnair" flygning.



Håller med dig på alla punkter!

Alitalia har jag bara flugit med ett par ggr. fick på något sätt en öststatskänsla.

BA är bra på långdistanserna, inget märkvärdig men inget att klaga på heller. De gör sitt jobb.

Senast jag flög med Quantas var från Singapore till Sydney. Var jag så jäkla efter mitt schema och helt sönderstressad. Och visst, när man har bråttom, då är det givetvis något som skiter sig. Planet skulle komma iväg en timma för sent. Flygvärdinnan märkte att jag var i overdrive när jag pratade med chefen i mobilen. Så hon kom fram till mig direkt när jag satt mig med en våt handduk och frågade vad hon kunde göra för att få mig att varva ner! Sen drog piloten lite roliga historier i högtalarsystemet! Stressen försvann. Aussies är softa helt enkelt! Sen är inte sätena i business något att hurra för. De nyare ska dock vara bra.

Flög 3-4 ggr/ vecka mellan Sverige och Finland ett tag. SAS Bombardier Dash 8-Q400 plan var en katastrof. Nu finns de ju inte mera i flottan.

Finnair hade ATR-72 som var mer pålitliga, dock bullrigare upplevde jag det som. De var visst det första flygbolaget som tog detta planet i bruk. Nu är de leasade till Flybe Nordic. Annars så har väl inte Finnair några turboprop kvar i flottan?

Har flugit med Finnair till Vasa, Tammerfors och Helsingfors i åska, snöoväder och under andra otroligt dåliga väderförhållanden. Aldrig några problem! Luftens rallyförare? Om jag kunde så valde jag alltid Finnair före SAS när jag skulle till Finland.
#311 2013-08-12, 03:25
Jag förstår inte riktigt alla som klagar på SAS. Jag åkte sjukt mycket med dem för något år sedan då jag veckopendlade inrikes större delen av året. Mitt favoritplan var just MD-80 eller vilken variant av den flyplansfamiljen de använder. Det är ju en egentligen en modernare DC9. Ett grymt snyggt flygplan med twin-aktermotorer. Att sitta i främre delen av planet är en nästan magisk upplevelse, den branta stigningen och sedan nästan total tystnad förutom vindbrus.

Passa på att testa en MD-8x innan det är för sent, flygplanshistoria!

Personalen kanske är lite äldre men det är inte en nackdel, de vet vad de gör och har man bara rätt attityd så får man utmärkt service.

http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_md80_en.php
#312 2013-08-12, 06:25
mentos-fruit
Det sämsta flygbolaget är nog AirBerlin utan tvekan, förseningar samt bagage som aldrig kommer fram, deras landningar är bara skrämmande då de landar oproffsigt och får passagerarnas hjärta dunka snabbare.

Det bästa hittills har varit Turkish Airlines, bra service och väldigt god mat.