Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#121 2010-04-16, 22:37
roggeee
Ursprungligen postat av dainai
Alltså, detta hände ju för ett par veckor sedan.


Som jag uppfattat det var det ett utbrott i mars som inte gav upphov till sådant här kaos, och ett utbrott nyligen som gav upphov till detta kaos.
#122 2010-04-16, 22:43
jippoblade
Ursprungligen postat av roggeee
Som jag uppfattat det var det ett utbrott i mars som inte gav upphov till sådant här kaos, och ett utbrott nyligen som gav upphov till detta kaos.


Du har förstått det rätt.
#123 2010-04-16, 22:45
tfvbhy9,82
Är det bara jetplan som kan drabbas av problem om de flyger i molnet eller kan man inte köra med propellerplan heller?
#124 2010-04-16, 22:46
fernebo
Ursprungligen postat av HonheterNelly
Meh. Jag vill inte ha några domedagsprofetior. Jag vill veta från nån som kan något om det här på riktigt.

Och sen undrar jag om det stämmer att färjebolagen höjt sina priser så mycket som varit sagt.
Källa?


Men inte ens experterna vet ju hur länge utbrottet håller på (sist höll det på i över ett år och det är ingen domedagsprofetia utan fakta) och väder och vind kan vi inte styra över. SMHI säger att de inte ser nån förändring av vindarna under den närmsta veckan. Jag kan lova dig att ingen här och att ingen på ansvariga myndigheter kan svara på din fråga. Nåt sånt här har inte hänt sen man påbörjade kommersiell luftfart över Europa.

Tyvärr måste jag säga att LFV invaggar folk i falska förhoppningar när de säger att trafiken kan starta tidigast på måndag. Det finns absolut ingenting som tyder på att trafiken kommer att komma igång på måndag eller ens senare under nästa vecka. För att den ska kunna komma igång på måndag så borde utbrottet redan ha upphört nu och det har det inte. Sen så kommer det ju att ta flera dagar bara från det att luftrummet har öppnats tills det att trafiken flyter igen.

Men som sagt: Det som avgör allt är hur länge utbrottet håller på och det är det ingen som vet. Såg nån svensk vulkanolog som studerat just denna vulkan och som nu begett sig till Island och han trodde att utbrottet skulle hålla på fram till hösten. Minst..
#125 2010-04-16, 22:49
dainai
Okidoki. Trodde det skedde redan i början. Men aja, bara hålla the thuuumbs
#126 2010-04-16, 22:50
fritte_n
Ursprungligen postat av fernebo
Men först av allt måste ju såklart utbrottet sluta..


eller att vindarna vänder
#127 2010-04-16, 22:50
jippoblade
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Är det bara jetplan som kan drabbas av problem om de flyger i molnet eller kan man inte köra med propellerplan heller?


Det beror på propellerplan.
Ett plan med turbin (stora plan, eller stora propellerplan) är dem som inte kan flyga i detta väder. Dom är för varma och för precisa.
Ett litet plan, typ Cessna, som kör på kolvmotor (som i en bil) fungerar, då dem inte blir lika varma, vilket gör att partiklarna inte smälter sönder och kloggar igen motorn.

Alltså, stora propellerplan (10 passagerare +) och stora passagerarplan kan inte flyga nu. Små propellerplan (som kör på kolvmotor) fungerar utan problem.

Varför använder inte alla plan kolvmotorer då?
Jo, det skulle dra alldeles för mycket bensin, inte ha tillräckligt med kraft för höga höjder, inte vara precisa nog m.m.

OT: Jag såg en Pawnee som en flygklubb satt in en V8 från en bil i häromdagen Den drar 0,7 liter per minut!
#128 2010-04-16, 22:51
jippoblade
Ursprungligen postat av fernebo
Men inte ens experterna vet ju hur länge utbrottet håller på (sist höll det på i över ett år och det är ingen domedagsprofetia utan fakta) och väder och vind kan vi inte styra över. SMHI säger att de inte ser nån förändring av vindarna under den närmsta veckan. Jag kan lova dig att ingen här och att ingen på ansvariga myndigheter kan svara på din fråga. Nåt sånt här har inte hänt sen man påbörjade kommersiell luftfart över Europa.

Tyvärr måste jag säga att LFV invaggar folk i falska förhoppningar när de säger att trafiken kan starta tidigast på måndag. Det finns absolut ingenting som tyder på att trafiken kommer att komma igång på måndag eller ens senare under nästa vecka. För att den ska kunna komma igång på måndag så borde utbrottet redan ha upphört nu och det har det inte. Sen så kommer det ju att ta flera dagar bara från det att luftrummet har öppnats tills det att trafiken flyter igen.

Men som sagt: Det som avgör allt är hur länge utbrottet håller på och det är det ingen som vet. Såg nån svensk vulkanolog som studerat just denna vulkan och som nu begett sig till Island och han trodde att utbrottet skulle hålla på fram till hösten. Minst..


Det räcker med att det blir västgående eller nordgående vindar så kan vi flyga i Sverige. Dock kommer det att isåfall orsaka problem på andra håll i världen.
#129 2010-04-16, 22:56
fernebo
Ursprungligen postat av fritte_n
eller vindarna vända


Jo, fast vindarna ligger i regel på åt det här hållet. Det är väldigt ovanligt att det blåser mot Amerika från Island. Däremot så kan ju vindarna föra askan länge norrut eller längre söderut under temporära perioder om utbrottet fortsätter under längre tid, men variationerna är nog inte så stora att man skulle kunna få igång normal flygverksamhet igen. För att det ska ske så tror jag att utbrottet måste upphöra.

Askmolnet gick ju mer söderöver idag än igår vilket gjorde att det gick att flyga över Norrland, men redan inatt så täcker det hela Sverige igen. Vindarnas variationer ger för kort respit för att trafiken ska kunna komma igång igen i nån större omfattning.
#130 2010-04-16, 23:01
fritte_n
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, fast vindarna ligger i regel på åt det här hållet. Det är väldigt ovanligt att det blåser mot Amerika från Island. Däremot så kan ju vindarna föra askan länge norrut eller längre söderut under temporära perioder om utbrottet fortsätter under längre tid, men variationerna är nog inte så stora att man skulle kunna få igång normal flyverksamhet igen. För att det ska ske så tror jag att utbrottet måste upphöra.

Askmolnet gick ju mer söderöver idag än igår vilket gjorde att det gick att flyga över Norrland, men redan inatt så täcker det hela Sverige igen. Vindarnas variationer ger för kort respit för att trafiken ska kunna komma igång igen i nån större omfattning.


Jo jag är medveten om vindriktningarna och att de styrs mycket av golfströmmen, men det förekommer en vissa variation.
#131 2010-04-16, 23:03
jippoblade
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, fast vindarna ligger i regel på åt det här hållet. Det är väldigt ovanligt att det blåser mot Amerika från Island. Däremot så kan ju vindarna föra askan länge norrut eller längre söderut under temporära perioder om utbrottet fortsätter under längre tid, men variationerna är nog inte så stora att man skulle kunna få igång normal flyverksamhet igen. För att det ska ske så tror jag att utbrottet måste upphöra.

Askmolnet gick ju mer söderöver idag än igår vilket gjorde att det gick att flyga över Norrland, men redan inatt så täcker det hela Sverige igen. Vindarnas variationer ger för kort respit för att trafiken ska kunna komma igång igen i nån större omfattning.


Stämmer bra det, men bara man kan öppna upp luften i kortare perioder så kan man forsla ut och in plan under den tiden...
Det är så vi kommer få leva närmaste tiden om inte vulkanen slocknar, vilket den inte ser ut att göra... (Komihåg, förra gången var den igång 2 år)
Dessutom så håller denna vulkan på att väcka vulkanen vid namn "Katla" (passande va? ), och om den kommer igång, då får vi ett helvete!
#132 2010-04-16, 23:27
ICanHas
Ursprungligen postat av jippoblade
Det beror på propellerplan.
Ett plan med turbin (stora plan, eller stora propellerplan) är dem som inte kan flyga i detta väder. Dom är för varma och för precisa.
Ett litet plan, typ Cessna, som kör på kolvmotor (som i en bil) fungerar, då dem inte blir lika varma, vilket gör att partiklarna inte smälter sönder och kloggar igen motorn.

Alltså, stora propellerplan (10 passagerare +) och stora passagerarplan kan inte flyga nu. Små propellerplan (som kör på kolvmotor) fungerar utan problem.

Varför använder inte alla plan kolvmotorer då?
Jo, det skulle dra alldeles för mycket bensin, inte ha tillräckligt med kraft för höga höjder, inte vara precisa nog m.m.

OT: Jag såg en Pawnee som en flygklubb satt in en V8 från en bil i häromdagen Den drar 0,7 liter per minut!

Men DC-6 och DC-7 finns det ju onekligen ett antal av i trafik, de borde ju logiskt sett gå att flyga med?
Om man bortser från problem som blästrade rutor osvosv.