Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#133 2010-04-17, 00:17
trsdctvsb
Hej på er,

Nu råkar jag också vara flygare. Allt jippoblade säger är helt korrekt och reflekterar väl det som alla i branschen tycks slåss med just nu. Däremot har jag hört totalt andra rykten vad gäller kolvmotorer, och vill sträcka ut en varningens hand till dem som funderar på att flyga i Cessnor och Pipers imorgon. Alla de största tillverkarna (Lycoming, Rotax, Continetal) har gått ut med varningar om att även deras kolvmotorer kan skadas av flygning. Det finns ett viktigt meddelande på LFV (via NOTAM) som indirekt avråder från VFR-flygning i de drabbade områdena. Alltså är det INTE säkert att kolvmotorflygplan klarar av flygning i askan.

Under morgondagen kommer en ny "plym" eller "svans" att nå marknivå även i Norrland igen. Därför kommer hela luftrummet antagligen stängas ned imorgon förmiddag. Jag svarar också gärna på frågor medans jippo sover, men jag är dock inte som han anställd och har i dagens läge ingen "insiderinformation" om vad som händer just nu. Kan bara ge tekniskt information och komma med kvalificerade gissningar.
#134 2010-04-17, 00:20
raol
En artikel om de svårigheter som kommer uppstå när flyget skall igång igen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8625556.stm
#135 2010-04-17, 00:26
Fyrkantig_boll
Poängtera att detta kommer att ta ett tag, kommer det att påverkar flygpriserna framöver? Tänkte om dom kommer att ta ut hutlösa priser för att täcka förlusterna
#136 2010-04-17, 00:31
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Poängtera att detta kommer att ta ett tag, kommer det att påverkar flygpriserna framöver? Tänkte om dom kommer att ta ut hutlösa priser för att täcka förlusterna


Det handlar nog snarare om att många flygbolag i längden kommer drabbas hårt av nedskärningar och dylikt. Jag är ingen expert på ekonomi, men håller det i sig längre än någon vecka så kommer vi nog se en del bolag som trillar av pinnen. SAS är inne på sitt nådeår, som Flygrevyn skrev, och de kommer i längden inte klara av flygstoppet. Den riktiga katastrofen ligger i hur branschen kommer braka ihop, egentligen.
#137 2010-04-17, 00:36
raol
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Poängtera att detta kommer att ta ett tag, kommer det att påverkar flygpriserna framöver? Tänkte om dom kommer att ta ut hutlösa priser för att täcka förlusterna

Isåfall bara under den tid som problemen fortgår och leder till högre kostnader och lägre utbud, på en konkurrensutsatt marknad kan man inte höja priserna bara för att ta igen historiska förluster, isåfall hade man redan höjt priserna för att öka vinsten.
#138 2010-04-17, 00:38
trsdctvsb
#139 2010-04-17, 01:27
trsdctvsb
Den här hemsidan säger att det kan bli vanligare och vanligare med vulkanubrott på Island! Väl värd läsning om vart flygvärlden kan vara på väg i framtiden.
http://www.newscientist.com/article/dn18786-get-ready-for-decades-of-ice...
#140 2010-04-17, 02:16
Loyal
Det kommer väl igång nu i helgen vad jag hört? Eller?
Börjar uppriktigt bli orolig.
Tåg till Sverige? :'(
#141 2010-04-17, 02:24
fritte_n
Ursprungligen postat av Loyal
Det kommer väl igång nu i helgen vad jag hört? Eller?
Börjar uppriktigt bli orolig.
Tåg till Sverige? :'(


Ingen som vet hur länge, men innan måndag lär inget vara igång.
#142 2010-04-17, 02:26
Darude
Det är det ingen som vet, du kan ju lyssna på vinden har vänt med petter och hoppas på det bästa..
#143 2010-04-17, 02:45
Brigaderna
Varför inte följa nyheter där man får bättra svar för, eller är meningen att vi ska få veta att du är en resande människa ?
#144 2010-04-17, 02:47
gorbag
Ni kan glömma allt flygande imorgon i Sverige.
Det är kört i nästan hela norra europa.

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271463398.png