Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#253 2010-04-17, 20:30
lantis60
Ursprungligen postat av m99
NO SIGNIFICANT ASH RISK ABOVE FL350

Då borde det faktiskt gå. Återstår att se vad flygbolagen tar för beslut.
#254 2010-04-17, 20:32
m99
Ursprungligen postat av robo
Hmm, och vilka säger det?

Och vem tar chansen?

Att "chansa" och flyga över molnet på 350+ och så går det åt helvete, vem tar skulden? Känns som att inget flygbolag vill prova den metoden.


Det är Metoffice i England som säger det, samma gäng som sätter alla andra varningar som man nu så stenhårt går efter.

I början så drar man naturligtvis i nödbromsen och stoppar allt flyg GND-UNL men ju mer man hinner analysera läget och göra mätningar desto mer kommer man att öppna upp. Min gissning är att man inom kort kommer tillåta flyg FL350+.
#255 2010-04-17, 20:36
Dragon90
Ursprungligen postat av m99
Det är Metoffice i England som säger det, samma gäng som sätter alla andra varningar som man nu så stenhårt går efter.

I början så drar man naturligtvis i nödbromsen och stoppar allt flyg GND-UNL men ju mer man hinner analysera läget och göra mätningar desto mer kommer man att öppna upp. Min gissning är att man inom kort kommer tillåta flyg FL350+.


Vad innebär FL350+?
#256 2010-04-17, 20:36
m99
Ursprungligen postat av robo
Hmm, och vilka säger det?

Och vem tar chansen?

Att "chansa" och flyga över molnet på 350+ och så går det åt helvete, vem tar skulden? Känns som att inget flygbolag vill prova den metoden.

EDIT: Jag såg att du fick källa, men likafullt så har många problem med landning och än värre, vem tar det fulla ansvaret för att det är säkert? Vilket flygbolag vill hamna i korselden ifall det går åt helvete och säga att vädertjänsten sa att det gick bra? Ytterst ansvariga torde flygbolagen vara och dess kaptener, och de lär inte vara sugna på en "chansning".


Ja många har problem med landning, men kan man landa i norra Sverige så är det ju en bit närmare målet jmf med nu när de avser att börja bussa folk ifrån Italien och hem.

Flygbolagen tar givetvis sina egna beslut men har met bedömt att det är ok att passera på FL350 så tror jag inte att ngt bolag kommer att låta bli.

Men framtiden får väl utvisa om min gissning var rätt eller inte :-)
#257 2010-04-17, 20:37
m99
Ursprungligen postat av Dragon90
Vad innebär FL350+?


Flygnivå 350 och däröver (dryga 10 000 meter)
#258 2010-04-17, 20:52
fritte_n
Ett Boeing - B737 befinner sig just nu över Nederländerna, ännu ett testflyg?
#259 2010-04-17, 20:55
FlightNAE
Ursprungligen postat av fritte_n
Ett Boeing - B737 befinner sig just nu över Nederländerna, ännu ett testflyg?



KLM 705? För då är det en testflygning beordrad av EU

http://newsolio.com/klm705-test-flight-over-europe-to-test-ash-from-icel...
#260 2010-04-17, 20:57
Dragon90
Men vadå? Håller de på att testa om askan kanske inte är så farlig som man tror/att vissa typer av flygplan går att flyga i askan?
#261 2010-04-17, 20:57
utforska
Någon som kan svara på hur helikoptrar påverkas av vulkanen?
#262 2010-04-17, 20:58
Red bull har en DC6:a i toppskick dom kanske skulle börja lotta ut resor med den?
#263 2010-04-17, 20:58
Ursprungligen postat av utforska
Någon som kan svara på hur helikoptrar påverkas av vulkanen?

Som propellerplan, kolvdrivna klarar sig bättre.
#264 2010-04-17, 21:01
fritte_n
Ursprungligen postat av FlightNAE
KLM 705? För då är det en testflygning beordrad av EU

http://newsolio.com/klm705-test-flight-over-europe-to-test-ash-from-icel...


Ja det var den

Ursprungligen postat av Dragon90
Men vadå? Håller de på att testa om askan kanske inte är så farlig som man tror/att vissa typer av flygplan går att flyga i askan?


edit