Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#193 2010-04-17, 15:58
Notera också den här tråden før den som behøver konkreta tips på alternativa resvägar/ressätt:

https://www.flashback.org/t1171914

/mod
#194 2010-04-17, 16:09
Snejana
Blir så himla orolig när jag läser det här, ska åka till Paris den 26 april och igen den 3 maj, vad tror ni?
#195 2010-04-17, 16:21
Tittutiskogen
Ursprungligen postat av Snejana
Blir så himla orolig när jag läser det här, ska åka till Paris den 26 april och igen den 3 maj, vad tror ni?


Du är körd, nej men va fan det måste ju vara borta till den 26:e annars är det ju nått konstigt..
#196 2010-04-17, 16:22
trsdctvsb
Jag är fortfarande väldigt intresserad av vilka industrier och samhällsorgan som kommer drabbas om flygstoppet fortsätter under en längre tidsperiod. Vad innebär det praktiskt för Europa och Sverige? Är det någon som har några gissningar?

Jippo: Hur mycket får ni veta via företaget? Sitter ni i limbo som alla andra just nu eller har ni någon sorts kontinuerlig kontakt med information? Jag gissar kanske fel, men stämningen och åsikter bland er professionella piloter kanske är lite annorlunda än tidningarnas, speciellt gällande hur det eventuell kommer lösa sig?

OT har du nu fått PM .
#197 2010-04-17, 16:34
fernebo
Ursprungligen postat av Snejana
Blir så himla orolig när jag läser det här, ska åka till Paris den 26 april och igen den 3 maj, vad tror ni?


Omöjligt att veta. Nu är inte jag nån auktoritet på området, men om jag ska gissa utifrån det vi vet så här långt så kommer utbrottet med varierande intensitet att hålla på i många månader framåt. Eftersom vindarna oftast ligger på åt det här hållet så kommer vi också ha stora problem i flygtrafiken för lång tid framåt. Till och från kommer säkert flygtrafiken att komma igång hjälpligt, men nån snar lösning på det här tvivlar jag på. Såvida inte vulkanen överraskar alla och slutar spy ut aska.

Jag skulle inte ta några flygresor för givna de närmsta veckorna.
#198 2010-04-17, 16:39
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Benny.Santini
Nu får fan flygbranchen lägga upp en samlad sida om vilka flygplatser som är stängda och hur länge! Någon som har någon uppdatering om vad som gäller just nu på de olika flygplatserna i Europa. Är ett rent helvete att gå igenom flygplats för flygplats.


För dig som undrade detta igår så har SvD nu öppnat en sida som försöker hålla uppdatering på stängda flygplatser:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/dessa-flygplatser-ar-stangda_4579557.svd
#199 2010-04-17, 16:48
TheBuster
Ursprungligen postat av trsdctvsb
För dig som undrade detta igår så har SvD nu öppnat en sida som försöker hålla uppdatering på stängda flygplatser:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/dessa-flygplatser-ar-stangda_4579557.svd


Det star pa länken att prat skall vara öppet men pa radion här säger de att den är stängd och jag har inte sett ett enda plan i luften och jag bor enda med balkongen mot el prat.
#200 2010-04-17, 17:05
jumpcut
Ursprungligen postat av HonheterNelly
Jag skulle vilja påstå att ALLA företag som är beroende av transporter utomlands ifrån kommer drabbas stort av detta. T ex bilindustrin, alla leverantörer och grossister av produkter utifrån, kolonialhandel mm. Alla större budfirmor använder sig av flygplan och det är många råvaror mm som kommer från bl a Asien.

Undrar om det kommer bli tomt i vissa butiker?
Undrar om man kanske skulle hamstra lite frukt och grönt som kommer utifrån?


Förövrigt: De som vet att de "ska resa om tio dagar"... jag vet inte om jag hade avbokat den resan alltså... Det ser inte bättre ut.

Nu ar det ju visserligen vanligare med transport med bat an flyg. Sa vitt jag vet ar det t ex bara express-paket som skickas med flyg over Atlanten med de stora budfirmorna, resten gar med fartygstransport...

Det ar mojligt att vissa farskvaror fran andra delar av varlden kommer bli bristvara och att det kan ta lite langre tid att skicka brev och paket, men i ovrigt ar varlden sa fruktansvart liten att jag inte tror att man kommer marka av det har sarskilt mycket alls om man inte flyger.

A andra sidan sa ar val inte flygbranschen den minsta branschen i varlden och skulle det halla i sig har vi ett ratt stort problem med arbetsloshet att ta hand om...
#201 2010-04-17, 17:14
trsdctvsb
Jag tror det är så, som många av er nämnt, att det är relativt få och tidsintensiva varor som fraktas via flyg. Alltså har vi inget problem att fortsatt få hit råvaror av det större och vanligare slaget. Lastbilar, båtar och tåg kommer ju fortsätta gå. Men problemet är när de tidsintensiva varorna, som tidigare fraktats på flyg, ska övergå till t.ex tågfrakt. Jag såg någon nämna transsibiriska. En resa med den järnvägen tar en vecka och jag gissar att linjen redan är proppad med andra tåg. Det är inte "bara att" i den här situationen. Jag gissar att många experter kliar sina huvuden och försöker lösa detta just nu. Vi kommer alltså att se en abrupt ökning på andra transportsätt som antagligen kommer sakna motstycke i modern historia - återigen OM vulkanen inte lugnar ner sig.

Om jag ska omformulera min fråga: OM vulkanen inte lugnar sig på veckor (vi bara antar det), VILKA industrier kommer drabbas av flygstoppet? Alternativt så undrar jag vilka industrier som använder ämnen som fraktas via flyg och är absolut beroende av detta?
#202 2010-04-17, 17:17
trsdctvsb
Ursprungligen postat av jumpcut
A andra sidan sa ar val inte flygbranschen den minsta branschen i varlden och skulle det halla i sig har vi ett ratt stort problem med arbetsloshet att ta hand om...


Arbetslösheten är nog ett av de största hoten. Om jag inte minns fel är Arlanda Sveriges största arbetsplats.
#203 2010-04-17, 17:21
thefourontour.com
Är ju lagom rättvist att Islands flygplats är öppen när det är deras jävla aska som pajar allt
#204 2010-04-17, 17:24
Island har inte alla sina flygplatser öppna, dom har fler än Keflavik. Dessutom så är södra huvudvägen stängd vad jag vet.
Angående arbetslöshet, SAS kan varsla alla anställda på måndag, http://e24.no/boers-og-finans/article3610558.ece
6 tusen som blir utan inkomst om dom inte har föräldradagar osv att ta ut.