Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#313 2010-04-17, 23:54
Lotrug
det där med tillstånd att få landa/starta kan väl inte vara några bekymmer nu väl?

e ju inte så många flyg i luften menar jag.
#314 2010-04-17, 23:55
Ursprungligen postat av Tystnad
jippoblade ! Har ni insatta piloter diskuterat eller fått någon info från metereologer om vad som kan hända om Katla får ett utbrott ?

Vulkanutbrott har ju inträffat på många andra ställen i Världen dem sista 25 åren hur har flygtrafiken påverkats då ? Tänker framför allt på Indonesien och Hawaii där det ju måste vara mycket flygtrafik.

Även Alaska, Kongo-Kinshasa och nordvästra USA.
#315 2010-04-18, 00:08
Cardinalen
Om man ska flyga till London den 6e Maj, finns det något att oroa sig över?

Kommer det vara kvar så länge?
#316 2010-04-18, 00:10
fritte_n
Ursprungligen postat av Cardinalen
Om man ska flyga till London den 6e Maj, finns det något att oroa sig över?

Kommer det vara kvar så länge?


ingen som vet
#317 2010-04-18, 00:12
fernebo
Ursprungligen postat av Alessandro
Även Alaska, Kongo-Kinshasa och nordvästra USA.


Ett av problemen med just det här utbrottet är ju att det har skett under en glaciär vilket skapar en annan typ av moln med finare stoft som sprids över större ytor. Utbrott under glaciärer sker i princip bara på Island och på Sydpolen. Dessutom så är det ju inte så ofta så här stora utbrott sker när så tätbefolkade delar av världen som Europa faktiskt är. Vi har också otur med att vindriktningen oftast ligger på åt det här hållet. Det är iofs inte ovanligt att man får dirigera om flyg i samband med vulkanutbrott, men konsekvenserna brukar normalt inte bli så stora.
#318 2010-04-18, 00:25
jippoblade
Ursprungligen postat av m99
Nej givetvis inte med full kapacitet, men nog alltid skulle man kunna få hem rätt många. I dagsläget är ju planen att flyga charterresnärer till Grekland och sätta dem på en buss hem..

Tror nog vi får se den lösningen under de närmaste dagarna. Törs du hålla emot?


Jag tror inget, jag lyder bara order från chefen och vidarebefodrar allt jag får reda på!

Ursprungligen postat av StarSucker
Du menar inte Luleå då? Och det tar cirka 5-6 timmar mellan Luleå - Kiruna med bil (enligt en vän, har aldrig åkt den sträckan själv.)


Jo, så var det säkert, det var många år sedan jag varit uppe i norr nu...

Ursprungligen postat av Tystnad
jippoblade ! Har ni insatta piloter diskuterat eller fått någon info från metereologer om vad som kan hända om Katla får ett utbrott ?

Vulkanutbrott har ju inträffat på många andra ställen i Världen dem sista 25 åren hur har flygtrafiken påverkats då ? Tänker framför allt på Indonesien och Hawaii där det ju måste vara mycket flygtrafik.


Låt oss säga såhär, om Katla får ett utbrott, blir det mer än 10 gånger så omfattande skador än vad denna vulkan orsakar, det skulle alltså betyda att hela Europa om inte mer stängs ner i flera veckor, om inte månader, samt att den askan skulle komma upp i stratosfären då Katla har mer tryck. Detta skulle i sin tur orsaka att temperaturen runt jorden kommer att sjunka med ca 5-10 grader de kommande 10 åren, innan temperaturen kommer tillbaka.

Det skulle orsaka ett så stort kaos att inte bara flygtrafiken skulle vara inblandad, hela världen skulle lamslås... Inte vidare kul, så vi får hoppas att vi klarar oss.


Det stämmer att det hela tiden pågår vulkanutbrott runt om jorden, och dessa är inte särskilt farliga, om man inte flyger rakt över med flygplan.
Varför är då vulkanerna på Island farligare? Jo, för att isen från glaciärerna blandas med lavan, vilket leder till att det sker nån explosionsartad reaktion som gör att askan kommer mycket högre upp och sprider sig därpå bättre.

Detta visar rätt bra vad som händer: http://www.youtube.com/watch?v=BnHR4cMXiyM
#319 2010-04-18, 01:31
trsdctvsb
Godkväll på er igen,

Är det någon som har ytterligare information på Aftonbladets påstående att molnet upphör när all is är smält - och att detta skulle ske inom en vecka eller två? Det skulle ju vara ett skönt besked för många.
#320 2010-04-18, 01:33
Beso
Ursprungligen postat av jippoblade







Låt oss säga såhär, om Katla får ett utbrott, blir det mer än 10 gånger så omfattande skador än vad denna vulkan orsakar, det skulle alltså betyda att hela Europa om inte mer stängs ner i flera veckor, om inte månader, samt att den askan skulle komma upp i stratosfären då Katla har mer tryck. Detta skulle i sin tur orsaka att temperaturen runt jorden kommer att sjunka med ca 5-10 grader de kommande 10 åren, innan temperaturen kommer tillbaka.

Det skulle orsaka ett så stort kaos att inte bara flygtrafiken skulle vara inblandad, hela världen skulle lamslås... Inte vidare kul, så vi får hoppas att vi klarar oss.


Det stämmer att det hela tiden pågår vulkanutbrott runt om jorden, och dessa är inte särskilt farliga, om man inte flyger rakt över med flygplan.
Varför är då vulkanerna på Island farligare? Jo, för att isen från glaciärerna blandas med lavan, vilket leder till att det sker nån explosionsartad reaktion som gör att askan kommer mycket högre upp och sprider sig därpå bättre.

Detta visar rätt bra vad som händer: http://www.youtube.com/watch?v=BnHR4cMXiyM



Intressant läsning jag som vill resa till Amerika till sommaren.
#321 2010-04-18, 02:49
Kimpzor
Enligt radarvirtuel.com finns det ett flygplan i portugal-området som går från Mexico till Arlanda just nu. Vet inte hur mycket detta stämmer då man planerat hålla luftrummet vid Arlanda stängt till 14.00.

Flight Number : VKG1932
Company : MyTravel Airways AS
ICAO Hex Code : 45D966
Reg Code : OY-VKF
Model : Airbus - A330-243
Departure : CUN - Cancun, International - Mexico (XA)
Arrival : ARN - Stockholm, Arlanda - Sweden
Last Message : 0:48:07 UTC
Latitude : 40.20392
Longitude : -6.64435
Altitude : 11582 m - 37999 ft
Ground Speed : 897 km/h - 557 mph - 484 knots
Squawk : 4725
Heading : 80º
#322 2010-04-18, 02:52
Graasten
Ursprungligen postat av jippoblade
Jovisst, problemet med vissa helikoptrar som t.ex. nödhelikoptern från Uppsala Akademiska Sjukhus är att dem är turbindrivna, de flesta moderna helikoptrar är det, därför får dem ej flyga.


Enligt BBC så får engelska försvaret flyga med sina helikoptrar om dom håller sig på under 1km höjd:

"The Ministry of Defence said it was under the same restrictions as for commercial aircraft, except for essential helicopter operations, such as search and rescue, below 3,000ft."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8627545.stm
#323 2010-04-18, 02:55
FlightNAE
Ursprungligen postat av Graasten
Enligt BBC så får engelska försvaret flyga med sina helikoptrar om dom håller sig på under 1km höjd:

"The Ministry of Defence said it was under the same restrictions as for commercial aircraft, except for essential helicopter operations, such as search and rescue, below 3,000ft."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8627545.stm



Måste varit någon sånt jag såg på flygradarn tidigare idag. En helikopter på mycket låg höjd flög österut från England för sedan flyga tillbaka igen och försvinna från radarn.
#324 2010-04-18, 03:01
Kimpzor
Ursprungligen postat av Kimpzor
Enligt radarvirtuel.com finns det ett flygplan i portugal-området som går från Mexico till Arlanda just nu. Vet inte hur mycket detta stämmer då man planerat hålla luftrummet vid Arlanda stängt till 14.00.

Flight Number : VKG1932
Company : MyTravel Airways AS
ICAO Hex Code : 45D966
Reg Code : OY-VKF
Model : Airbus - A330-243
Departure : CUN - Cancun, International - Mexico (XA)
Arrival : ARN - Stockholm, Arlanda - Sweden
Last Message : 0:48:07 UTC
Latitude : 40.20392
Longitude : -6.64435
Altitude : 11582 m - 37999 ft
Ground Speed : 897 km/h - 557 mph - 484 knots
Squawk : 4725
Heading : 80º


Flygplanet försvann, antagligen landade den i barcelona.