Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#229 2010-04-17, 19:13
Dragon90
Ursprungligen postat av jippoblade
Vi får rätt mycket info faktiskt, får väl 2-3 samtal per dag ang. detta. Jadu, mina kollegor tror att det kan hålla i sig i några månader utan problem, men vi håller stämningen högt, vi är vad jag vet över 25 personer som är antingen piloter eller flygvärdinnor på detta hotell. Vi har det trevligt tills det lättar, det råder ingen nöd på oss.

Varför folk inte kan ta det lugnt förstår vi dock inte... Jag skulle njutit om jag flugit till egypten med fritidsresor, som nu bjuder kunder på hotell och mat tillsvidare, istället för att stressa upp sig?
Njut av situationen så länge den varar, mitt tips

Självklart kommer man ju inte hem, men sånt händer, kanske tur att man inte gift sig än?`

INFO: Som det ser ut nu så är det fortfarande så att vi inte kommer flyga innan måndag, vi sitter troligtvis till onsdag..
OT: Har det försvunnit massa info från tråden? Den verkar ha blivit kortare...



Varför inte stressa upp sig? För att man kanske har en resa planerad sen några månader tillbaka, (10 juni bär vi iväg) och är rätt orolig just nu hur det kommer gå.
#230 2010-04-17, 19:14
robo
adnanisH:

Ingen vet hur det ser ut den 2 juli. Förmodligen har denna dimma släppt, men den kan slå till igen, det handlar om vindriktningar etc.

Förutom detta, jag har flygit en hel del på Sarajevo i tjänsten:
Det är ett besvärligt resmål. Sarajevo ligger besvärligt mellan berg där det ofta blir besvärlig dimma. Förvisso generellt bättre på sommaren, men ofta blir det besvärligt som hindrar planen att lyfta/landa. Blir ofta omdirigeringar till Split eller Zagreb och då får man avnjuta bussresa ca 30-40 mil efter mindre bra vägar.
Rekommenderar Austrian som flygbolag på Sarajevo då de i min erfarenhet är de bästa. Exempel:
Flera dagars inställda flyg från alla flygbolag. Skulle iväg från Sarajevo och trodde inte det skulle gå. Såg hyggligt ut vädervämmisgt ut på morgonen men förstod ju samtidigt att inga kärror skulle stå på marken, ty morgonflighten byggde ju på att sista kärran på kvällen kommit in, vilket inte hade hänt för något bolag.
Nåväl, åkte iaf ut till flygplatsen med noll hopp.
Tro på fan om inte ett TOMT plan från Austrian dimper ner. Sen är det bara Jalla Jalla, kliv ombord så vi kan dra innan det mulnar på. Skeendet liknar nästan en militärevakuering men snabbt så är vi i luften mot Wien.
Hur gick det för övriga flygbolag mot Sarajevo?
Lokala flygbolaget BiH Airlines eller vad de heter: Inga flighter denna dag.
Lufthansa: Samtliga flyg inställda samma dag.
Jag personligen gillar Lufthansa men måste beundra Austrian för att de tomflög ner ett plan på vinst och förlust under den timme som Sarajevo sprack upp från den täta dimma som låg.
#231 2010-04-17, 19:15
Hammy
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Jo, det borde vara så att de inte fått flyga. Men förbudet gäller bara instrumenttrafik just nu, vilket innebär att ett flygbolag och en pilot kan ta beslut om att flyga visuellt. Då krävs bra väder och ganska mycket dumdristigt mod dock. Men det kan ju tänkas att denna 767'a var del av något av de mätprojekt som pågår just nu. Samma sak med Cessnan som snurrar över Frankfurt just nu.

De ser så ensamma ut där - det är nog inte varje dag en Cessna är ensam på radarn över nordeuropa


okej.. trodde det var totalt flygförbud.. förklarar en del isåfall..

tänkte också att det var mätprojekt eller något men varför står då att destinationen är grancanaria?

tod en printscreen när han skulle landa..
http://img707.imageshack.us/img707/2641/plan1y.jpg

edit:

Cessnan övar iaf inför redbull air race http://img682.imageshack.us/img682/4565/redbullc.jpg
#232 2010-04-17, 19:19
trsdctvsb
Ursprungligen postat av jippoblade
767:an var uppe för att mäta askan, det har jag fått bekräftat.


Fan, ibland gissar man bättre än gud själv. Har du någon information om dessa mätflygningar som pågår?

Edit: Lite lite o-ödmjukt det där kanske? Jag menar naturligtvis att jag hade en djävulsk tur i mitt gissande för en gångs skull...
#233 2010-04-17, 19:21
robo
Ingen meteorlog på forumet?

Skall ned till Belgrad om ca 1 vecka i tjänsten, skall sen stanna 10 dagar.
Mitt önskescenario är ju att vinden vänder så jag kommer ner. Sen får ju gärna vinden vända tillbaka så jag inte kommer hem när det är tänkt. Fan, det är ju inte fel att sitta med lön+traktamente på ett 5-stjärnigt hotell i en trevlig och underskattad stad som Belgrad med 25+ grader några dagar extra. Pilla naveln och dricka Jelen Pivo vid poolen i sommarsolsken på arbetstid är ju lysande!

Hejja vulkanen och vinden!
#234 2010-04-17, 19:25
Hammy
Ursprungligen postat av jippoblade
Med tanke på att askmolnet ligger på 0-30 km höjd så har nog höjden ingen påverkan på om cessnan får flyga eller inte, det är så helt enkelt att de har kolvmotorer och får flyga VFR bäst det vill, även om det kan orsaka problem för flygmotorn i längden...

767:an var uppe för att mäta askan, det har jag fått bekräftat.



bekräftat varifrån? är du pilot? Jag tvivlar inte på dig, är bara intressedad
#235 2010-04-17, 19:27
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Hammy
bekräftat varifrån? är du pilot? Jag tvivlar inte på dig, är bara intressedad


Han är pilot. Läs lite tidigare i tråden så ser du!
Han sitter fast på Arlanda i tjänsten just nu
#236 2010-04-17, 19:27
Dragon90
Ursprungligen postat av Hammy
bekräftat varifrån? är du pilot? Jag tvivlar inte på dig, är bara intressedad


Japp han är pilot och vi har fått jävligt mycket inside information från honom hehe

heja jippoblade!
#237 2010-04-17, 19:32
Hammy
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Han är pilot. Läs lite tidigare i tråden så ser du!
Han sitter fast på Arlanda i tjänsten just nu


ah=) i see.. läst nästan hela tråden och även dom insiderinläggen men lägger sällan användarnamn på minnet.. får skärpa mig=)
#238 2010-04-17, 19:35
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Hammy
ah=) i see.. läst nästan hela tråden och även dom insiderinläggen men lägger sällan användarnamn på minnet.. får skärpa mig=)


Inga problem, alla här skriver nog med motivationen att informera. Men vi får försöka fokusera på flygtrafiken och när den kommer igång enligt modsens krav.

Nu landade Cessnan. Här ser ni flygrutten över centrala Frankfurt. Någon som överhuvudtaget kan informera sig om detta gäller mätflygning eller om det var nöjesflygning över stan bara?
http://img404.imageshack.us/img404/9990/cessnalandar.jpg
#239 2010-04-17, 19:37
fritte_n
En fråga till kunniga inom flygbranschen.

Om detta blir långvarigt, kommer det att vara mer frekventa transatlantiska avgångar från södra Europa jämfört med London och Köpenhamn eller är det i ställer mer torligt att i stort sett hela Europa kommer vara täckt av askmoln?
#240 2010-04-17, 19:49
Damp CPCP
Fan bokat biljetter med Ryanair, skall åka om två veckor.
Är det helt omöjligt att få pengarna tillbaka från det bolaget om vulkanen håller i sig?