Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#325 2010-04-18, 07:31
Wheelgunner
Ursprungligen postat av Kimpzor
Enligt radarvirtuel.com finns det ett flygplan i portugal-området som går från Mexico till Arlanda just nu. Vet inte hur mycket detta stämmer då man planerat hålla luftrummet vid Arlanda stängt till 14.00.

Flight Number : VKG1932
Company : MyTravel Airways AS
ICAO Hex Code : 45D966
Reg Code : OY-VKF
Model : Airbus - A330-243
Departure : CUN - Cancun, International - Mexico (XA)
Arrival : ARN - Stockholm, Arlanda - Sweden
Last Message : 0:48:07 UTC
Latitude : 40.20392
Longitude : -6.64435
Altitude : 11582 m - 37999 ft
Ground Speed : 897 km/h - 557 mph - 484 knots
Squawk : 4725
Heading : 80º



Alla dom där sidorna är på gränsen till att kollapsa på grund av alla som tittar.

Massor av de fakta som normalt stämmer är helt fel ända sedan molnet kom! Likadant på Flightradar. Det enda du kan lita på är planens callsign och regnummer. Jag har sett plan på väg västerut över Portugal som enligt flightdatan ska gå från Dublin till Milano! Antagligen den "sista" rutten innan molnet och sedan flög dom över Atlanten runt molnet tillbaka till Irland.

De som verkar stämma är den trafik som aldrig påverkats. Flighter mellan USA/Sydamerika och södra Europa, Israel och mellanöstern går fortfarande som vanligt.

.
#326 2010-04-18, 08:02
Wheelgunner
Ursprungligen postat av jippoblade
Nja, det är inget som kan garanteras, då det är Nordeuropa som askmolnet befinner sig över. Tro mig, han kan omöjligt ha preliminärbokat tills på lördag.

Och hur ofta kan man lita på aftonbladet?

Det stämmer att dem övre luftrummen öppnas, men att det är fortfarande omöjligt att både starta och landa på de flesta flygplatser i nordeuropa. Om man inte hittar en glugg i askmolnet, men det finns inga möjligheter att hitta den gluggen och kunna passera genom den.



Vad de flesta inte tänker på är att när det väl går att flyga igen så är det en logistisk mardröm att få det att fungera igen!

Besättningar och plan är på helt fel ställen och att få det att rulla på som "vanligt kommer att ta lång tid. Även om planen börjar gå kommer det att vara förseningar och inställda flyg i massor. Det är ett gigantisk pussel att få en flygplansflotta på kanske hundra plan, besättningar, service och massor med flighter åt alla håll att fungera felfritt.

Bara för att luftrummen öppnas så är det inte bara så att "ja, nu kan vi åka igen"..

Som exempel kan ett vanligt SAS-plan starta på morgonen från Kiruna och under dagen besöka både Stockholm, Oslo, Ronneby, London, mm för att landa sent på kvällen i Paris. Det är alltså inte samma plan som går fram och tillbaka mellan destinationerna hela tiden.

Situationen nu är som att pusslet ligger i en stor hög på golvet. Var är planen, vart ska dom först, var ska dom sedan, var är besättningarna, vilka ska hem och ha ledigt, vilka är "hemma" och vart ska dom? Det finns besättningar som varit borta hemifrån med än en vecka nu och dom ska ha ledigt osv.

Jävlar vilken magsyra logistikplanerarna måste ha nu..

.

.
#327 2010-04-18, 08:49
D Roger.
Ursprungligen postat av jumpcut

A andra sidan sa ar val inte flygbranschen den minsta branschen i varlden och skulle det halla i sig har vi ett ratt stort problem med arbetsloshet att ta hand om...

Ngt är bra fel när vi är så bundna till arbete. Produktion är inte viktigt numer, arbete är, även om det inte producerar mkt.
#328 2010-04-18, 08:59
RichOnVitamins
Haha, nu börjar flygbolagen bli desperata, vilket märks på testflygningarna som de ägnar sig åt.
De talar om att börja återuppta vissa flighter, trots att forskare varnar för det. Uppenbarligen är de beredda att riskera människoliv för att slippa konka.

Ursprungligen postat av D Roger.
Ngt är bra fel när vi är så bundna till arbete. Produktion är inte viktigt numer, arbete är, även om det inte producerar mkt.


Fast transport kan anses vara en del av produktionsledet i många fall.
#329 2010-04-18, 09:08
Tropicmadness
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli

vulkanen ser ut att ha slutat spotta ut rök nu, så flygtrafiken drar väl igång snart igen antar jag
#330 2010-04-18, 09:32
jippoblade
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Godkväll på er igen,

Är det någon som har ytterligare information på Aftonbladets påstående att molnet upphör när all is är smält - och att detta skulle ske inom en vecka eller två? Det skulle ju vara ett skönt besked för många.


Alltså, utbrottet kan fortsätta även när all is är smält, men det blir inte samma reaktion, vilket gör att askan bara skulle orsaka problem runt Island. Däremot går det ej att förutspå när isen tar slut, allting beror på hur varmt det är, hur snabbt vulkanen kommer med ny lava osv.

Ursprungligen postat av Wheelgunner
Vad de flesta inte tänker på är att när det väl går att flyga igen så är det en logistisk mardröm att få det att fungera igen!

Besättningar och plan är på helt fel ställen och att få det att rulla på som "vanligt kommer att ta lång tid. Även om planen börjar gå kommer det att vara förseningar och inställda flyg i massor. Det är ett gigantisk pussel att få en flygplansflotta på kanske hundra plan, besättningar, service och massor med flighter åt alla håll att fungera felfritt.

Bara för att luftrummen öppnas så är det inte bara så att "ja, nu kan vi åka igen"..

Som exempel kan ett vanligt SAS-plan starta på morgonen från Kiruna och under dagen besöka både Stockholm, Oslo, Ronneby, London, mm för att landa sent på kvällen i Paris. Det är alltså inte samma plan som går fram och tillbaka mellan destinationerna hela tiden.

Situationen nu är som att pusslet ligger i en stor hög på golvet. Var är planen, vart ska dom först, var ska dom sedan, var är besättningarna, vilka ska hem och ha ledigt, vilka är "hemma" och vart ska dom? Det finns besättningar som varit borta hemifrån med än en vecka nu och dom ska ha ledigt osv.

Jävlar vilken magsyra logistikplanerarna måste ha nu..

.

.


Exakt, det är där problemet ligger, vad jag har hört är att jag kommer få sitta på hotellet till exakt samma dag som vi egentligen skulle flyga, för att på så sätt kunna starta upp alla tidtabeller enligt schema direkt...
#331 2010-04-18, 09:37
The-Festis
Ursprungligen postat av RichOnVitamins
Haha, nu börjar flygbolagen bli desperata, vilket märks på testflygningarna som de ägnar sig åt.
De talar om att börja återuppta vissa flighter, trots att forskare varnar för det. Uppenbarligen är de beredda att riskera människoliv för att slippa konka.


Fast transport kan anses vara en del av produktionsledet i många fall.


Enligt vissa tester påverkas inte planen av askmolnen. Känns läskigt att de är så stressade att de kanske skickar upp plan trots tidigare varningar om hur farligt det är. Frågan är ju vem som vågar flyga i testplanen och vilka passagerare som vågar åka med planen om de flyger ändå.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6973821.ab
#332 2010-04-18, 09:39
YusufAmir
Ursprungligen postat av Tropicmadness
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli

vulkanen ser ut att ha slutat spotta ut rök nu, så flygtrafiken drar väl igång snart igen antar jag



Varför rapporterar inte media detta?
#333 2010-04-18, 09:47
The-Festis
Ursprungligen postat av YusufAmir
Varför rapporterar inte media detta?



Det gör de, på sätt och vis.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6974055.ab

Jippoblade, inga nya rapporter?
#334 2010-04-18, 09:50
jippoblade
Ursprungligen postat av YusufAmir
Varför rapporterar inte media detta?


För att vulkanen faktiskt inte slutat spotta ut rök. Den är fortfarande aktiv.

Ursprungligen postat av The-Festis
Enligt vissa tester påverkas inte planen av askmolnen. Känns läskigt att de är så stressade att de kanske skickar upp plan trots tidigare varningar om hur farligt det är. Frågan är ju vem som vågar flyga i testplanen och vilka passagerare som vågar åka med planen om de flyger ändå.


Jag fick reda på att totalt 2 av testplanen fick problem med en eller flera motorer. Detta skrivs dock inte i media, för att inte folk ska bli rädda.
Jag tror själv att pga. detta kommer dom ej att komma igång idag.
#335 2010-04-18, 09:53
YusufAmir
Ursprungligen postat av jippoblade

Jag fick reda på att totalt 2 av testplanen fick problem med en eller flera motorer. Detta skrivs dock inte i media, för att inte folk ska bli rädda.
Jag tror själv att pga. detta kommer dom ej att komma igång idag.



Är det där information du har fått från din ledning? Eller via andra källor?
#336 2010-04-18, 09:57
jippoblade
Ursprungligen postat av YusufAmir
Är det där information du har fått från din ledning? Eller via andra källor?


Allt är info jag får från ledningen i bolaget.