Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#373 2010-04-18, 13:07
ErikJ
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, imorgon kl. 16.34 är all aska borta.
Då kommer flygtrafiken rulla på precis som vanligt.

Dummer, hur ska vi kunna veta mer än du?
Du tänkte inte innan du skrev ditt inlägg eller?

Kan tipsa dig om att göra det nästa gång.


Varför denna otrevliga attityd?

Jag kan själv ärligt säga dig att jag gärna kan fråga folk här eftersom det verkar vara en del som är piloter, en del som kollar på websidor för flygningar och andra kunniga personer sm troligen kan ge mig ett bättre svar än jag själv kan eftersom jag är helt grön.

De jag just nu förlitar mig på är enbart det som Aftonhoran och annan media skriver och deras info är inte direkt korrekt alla gånger.

Vidare kan jag upplysa folk om att dom öppnat flygplatsen i Kiruna och att ett plan från USA landat där (modell mindre) dock har jag ingen aning om det stämmer.

Så jag tycker att vi alla har rätt att fortsätta ställa frågan om hur läget ser ut eftersom det verkar finnas en hel del kunniga personer inom området som dessutom har lite inside information som skriver i denna tråd.

Frågor på det?
#374 2010-04-18, 13:09
jippoblade
Ursprungligen postat av MissAnnorlunda
Jag är rätt säker på att jag hör ett plan här ovanför Malmö just nu, men kanske hör jag i syne då Sverige inte testflyger något (iallafall inte vad jag vet)...


Det är möjligt att någon fritidsflygare flyger en Cessna eller annat kolvmotor plan, som inte tar skada av askan på kort tid.
#375 2010-04-18, 13:13
Familjestenen
Ursprungligen postat av jippoblade
Jag konspirerar inte alls, jag meddelar vad jag får för information och vilka rapporter jag får från min ledning.
Men visst, vill du sätta dig i en MD-80 och se vad som händer när du får motorbortfall önskar jag dig lycka till!


Då undrar jag vad det är för hemliga flygningar med motorskador du syftar på. KLM 737'an som steg till FL410 igår kom det fortlöpande info om under flygningen - skulle den flygningen ha mörkats om de råkat ut för problem?

Jag är inte pilot men har fullt förtroende för yrkeskåren och skulle inte ha något problem att följa med på en sådan flygning. Känner till en FlyNordic flygning mellan Arlanda och Landvetter som fick vända tillbaka i höjd med Örebro med en fungerande motor och som landade utan problem. Ser man till att flyga i gynnsamma väderförhållanden (VMC) och i närheten av en flygplats är jag övertygad om att fullständigt motorbortfall fortfarande skulle sluta i en någorlunda kontrollerad landning.

Men du kanske inte har samma förtroende för dina kollegor?
#376 2010-04-18, 13:14
SilentVictory
Ursprungligen postat av ErikJ
Varför denna otrevliga attityd?

Jag kan själv ärligt säga dig att jag gärna kan fråga folk här eftersom det verkar vara en del som är piloter, en del som kollar på websidor för flygningar och andra kunniga personer sm troligen kan ge mig ett bättre svar än jag själv kan eftersom jag är helt grön.

De jag just nu förlitar mig på är enbart det som Aftonhoran och annan media skriver och deras info är inte direkt korrekt alla gånger.

Vidare kan jag upplysa folk om att dom öppnat flygplatsen i Kiruna och att ett plan från USA landat där (modell mindre) dock har jag ingen aning om det stämmer.

Så jag tycker att vi alla har rätt att fortsätta ställa frågan om hur läget ser ut eftersom det verkar finnas en hel del kunniga personer inom området som dessutom har lite inside information som skriver i denna tråd.

Frågor på det?

Visst går det väl bra om ett par ställer frågan.
Men nu är det så att majoriteten av alla frågor i denna tråd handlar om, "kan jag flyga då?, när slutar vulkanen, hinner jag flyga nästa veckan, osv osv."
Har redan besvarats hundrasjuttioelva gånger.

Varför läser man då inte tråden Innan man ställer sin fråga?


Sen kan helt ärligt inte en enda människa svara på när vulkanen slutar spy upp massa aska.
Så det är bara tröttsamt att läsa samma jävla fråga varenda gång.

Det kan hålla på i dagar, veckor, månader eller år.
Flygtrafiken kan vara stilla i dagar, veckor, månader eller år.
INGEN VET!!!

Så länge det blåser västliga vindar så är det stängt i största delen av Europa.
#377 2010-04-18, 13:22
SilentVictory
Ursprungligen postat av jippoblade
Jag konspirerar inte alls, jag meddelar vad jag får för information och vilka rapporter jag får från min ledning.
Men visst, vill du sätta dig i en MD-80 och se vad som händer när du får motorbortfall önskar jag dig lycka till!

Det går att flyga en MD-80 utan motorer också.

Så du får gärna utveckla vad du menar om du påstår dig vara pilot.
#378 2010-04-18, 13:25
jippoblade
Ursprungligen postat av Familjestenen
Då undrar jag vad det är för hemliga flygningar med motorskador du syftar på. KLM 737'an som steg till FL410 igår kom det fortlöpande info om under flygningen - skulle den flygningen ha mörkats om de råkat ut för problem?

Jag är inte pilot men har fullt förtroende för yrkeskåren och skulle inte ha något problem att följa med på en sådan flygning. Känner till en FlyNordic flygning mellan Arlanda och Landvetter som fick vända tillbaka i höjd med Örebro med en fungerande motor och som landade utan problem. Ser man till att flyga i gynnsamma väderförhållanden (VMC) och i närheten av en flygplats är jag övertygad om att fullständigt motorbortfall fortfarande skulle sluta i en någorlunda kontrollerad landning.

Men du kanske inte har samma förtroende för dina kollegor?


Nej, 767:an som startade igår med Lufthansa var den som fick problem.
Jag har också fullt förtroende och vet att är man inom glidavstånd från en flygplats så är chansen att något går fel vid motorbortfall extremt liten.
Men det är inte alltid så enkelt som folk säger att det är, som när man säger "varför tar man bara inte", jo, för det chansen finns faktiskt att något går fel.
Så det är inte bara att göra det, det måste faktiskt planeras ordentligt.
#379 2010-04-18, 13:29
Ursprungligen postat av Familjestenen
En konspirationspilot !

Med tanke på vad du skrivit hittills i tråden så har jag svårt att ta dig på allvar. Skulle gärna se att ksv eller pilot (som garanterat är piloter på tung luftfart) skulle kunna komma med input till tråden.

Vad gäller ämnet så är jag övertygad om att flygindustrin snart kommer kräva åtgärder från myndighetshåll. Antingen måste steg tas för att kunna få igång trafiken, eller så får staterna gå in med massivt ekonomiskt stöd. Nuvarande dödläge håller inte länge till.

Jag undrar hur mycket verklig KUNSKAP som ligger bakom förbudet för flyg i nuläget. Att tydligen inget görs i Sverige för att ta reda på vad luften ovanför oss består av är skandal, nog borde väl Esrange och SMHI kunna skicka upp ballonger med utrustning för tester?

Varför inte skicka upp några i stort sett skrotfärdiga MD80 och se hur de påverkas?

BAe/Avro146 är nog bättre isåfall.
EDIT; Icelandair flyger till Trondheim, så den norra rutten är öppen till USA.
#380 2010-04-18, 13:47
m99
Ursprungligen postat av Alessandro
BAe/Avro146 är nog bättre isåfall.
EDIT; Icelandair flyger till Trondheim, så den norra rutten är öppen till USA.


Är det antalet motorer du är ute efter?

Dubbelt antalet motorer innebär ju också dubbel så stor risk att ngn ska gå sönder.
#381 2010-04-18, 13:53
Familjestenen
Ursprungligen postat av jippoblade
Nej, 767:an som startade igår med Lufthansa var den som fick problem.
// Så det är inte bara att göra det, det måste faktiskt planeras ordentligt.


Flyger Lufthansa med 767?

Självklart skulle en testflygning planeras ordentligt, bl.a. med avseende på väderförhållanden. Det gjordes när man testade glidflygning med 39:an ovanför Karlsborg i början på 90-talet.

För att återgå till "askmolnet" så är vad jag förstår vulkancentret i London ensamt ansvarig för alla prognoser. Och bakom prognoserna finns ett antagande att all aska som produceras hela tiden är lika farlig för flyget - och för spridningsmodellerna står en (förhoppningsvis jävligt välprogrammerad) dator.

Inga/ytterst få mätningar av luften genomförs.

Om nuvarande mentalitet/feghet får råda kan vi lika gärna ge upp
#382 2010-04-18, 13:58
Ursprungligen postat av m99
Är det antalet motorer du är ute efter?

Dubbelt antalet motorer innebär ju också dubbel så stor risk att ngn ska gå sönder.

Ja, det är väl det viktiga, kontrollera hur känsliga är motorerna och flyga med 3 motorer är ju möjligt.
EDIT; går att flyga Trondheim-Keflavik-New York, går lös på över 10 tusen enkel.
#383 2010-04-18, 14:08
jippoblade
Ursprungligen postat av Familjestenen
Flyger Lufthansa med 767?


Ja.
#384 2010-04-18, 14:12
bob-marerly
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det går att flyga en MD-80 utan motorer också.

Så du får gärna utveckla vad du menar om du påstår dig vara pilot.

Håll skillnad på att flyga och glida är du snäll. Tiden i luften förkortas avsevärt med motorbortfall.