Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#385 2010-04-18, 14:15
SilentVictory
Ursprungligen postat av bob-marerly
Håll skillnad på att flyga och glida är du snäll. Tiden i luften förkortas avsevärt med motorbortfall.

Man flyger fortfarande ett flygplan även fast man inte har några fungerande motorer
#386 2010-04-18, 14:26
bob-marerly
Ursprungligen postat av SilentVictory
Man flyger fortfarande ett flygplan även fast man inte har några fungerande motorer

Glidflyger kan jag gå med på. Skillnaden på att flyga och glida är att du inte kan klättra i höjd på samma sätt när du glider. Speciellt inte med ett plan som inte är konstruerat för ändamålet. Är du inte i range för en landningsbana när motorerna dör är därför aspekten väldigt stor skillnaderna emellan.
Må så vara att jag är petig men rätt ska vara rätt.
#387 2010-04-18, 14:31
trsdctvsb
Vilken otrevlig attityd det blivit i tråden helt plötsligt. Gällande jippoblade kan jag säga att allt pekar på att han är "the real deal". Fackspråk och den information han ger verkar stämma väl överens med vad någon i hans position bör producera. Annars har vi ju det självklara testet som det flesta flygare i åtminstående min generation bör klara. Jippoblade, om jag säger "T V M D C", vad är då den manligaste utstavlesen?

Gällande att flyga på fredag så skulle jag tipsa att försöka omboka. I dag är det söndag, och även om flygtrafiken kommer igång imorgon så ser det nog ut att kunna bli stora problem i ett antal dagar och veckor med det logistiska. Kom dock inte och klaga om flygtrafiken flyter fint till helgen - vi kan helt enkelt inte veta hur pass bra det kommer gå. I dagens läge ser det dock mörkt ut - allt pekar mot det.

I övrigt verkar Aftonbladet vara den enda tidning som skriver att vulkanen lugnar ned sig. Någon som har bra källor på det?

Edit: Vill också påpeka att trådens tema är "När kommer flygtrafiken igång?". Det är således inte så konstigt att denna fråga upprepas gång på gång. Många undrar ju och här har de ju chansen att fråga Jippoblade om det.
#388 2010-04-18, 14:32
SilentVictory
Ursprungligen postat av bob-marerly
Glidflyger kan jag gå med på. Skillnaden på att flyga och glida är att du inte kan klättra i höjd på samma sätt när du glider. Speciellt inte med ett plan som inte är konstruerat för ändamålet. Är du inte i range för en landningsbana när motorerna dör är därför aspekten väldigt stor skillnaderna emellan.
Må så vara att jag är petig men rätt ska vara rätt.

Det går alldeles utmärkt att säga flyga också.
För det är precis det man gör.

Det är utan motorer man verkligen måste flyga sitt flygplan.

Om du vill så kan du väl säga glidflyga också.
Finns inga rätt eller fel.
#389 2010-04-18, 14:37
jippoblade
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Vilken otrevlig attityd det blivit i tråden helt plötsligt. Gällande jippoblade kan jag säga att allt pekar på att han är "the real deal". Fackspråk och den information han ger verkar stämma väl överens med vad någon i hans position bör producera. Annars har vi ju det självklara testet som det flesta flygare i åtminstående min generation bör klara. Jippoblade, om jag säger "T V M D C", vad är då den manligaste utstavlesen?

Gällande att flyga på fredag så skulle jag tipsa att försöka omboka. I dag är det söndag, och även om flygtrafiken kommer igång imorgon så ser det nog ut att kunna bli stora problem i ett antal dagar och veckor med det logistiska. Kom dock inte och klaga om flygtrafiken flyter fint till helgen - vi kan helt enkelt inte veta hur pass bra det kommer gå. I dagens läge ser det dock mörkt ut - allt pekar mot det.

I övrigt verkar Aftonbladet vara den enda tidning som skriver att vulkanen lugnar ned sig. Någon som har bra källor på det?


Antingen så säger man Tore Viktor Martin David Cesar eller om man snackar på riktigt: Tango Victor Mike Delta Charlie.

Jag har tyvärr inga källor på att vulkanen skulle lugna ner sig i nuläget. Det är bara aftonbladet som skriver det.
#390 2010-04-18, 14:53
Familjestenen
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Vilken otrevlig attityd det blivit i tråden helt plötsligt. Gällande jippoblade kan jag säga att allt pekar på att han är "the real deal". Fackspråk och den information han ger verkar stämma väl överens med vad någon i hans position bör producera. Annars har vi ju det självklara testet som det flesta flygare i åtminstående min generation bör klara. Jippoblade, om jag säger "T V M D C", vad är då den manligaste utstavlesen?

Edit: Vill också påpeka att trådens tema är "När kommer flygtrafiken igång?". Det är således inte så konstigt att denna fråga upprepas gång på gång. Många undrar ju och här har de ju chansen att fråga Jippoblade om det.


True Virgins Make Dull Companions

Jag är som sagt ingen pilot men kan slänga mig med en hel del facktermer

Enligt de senaste kartorna ser det lovande ut för norra Sverige imorgon, kanske kan SAS flyga in från Chicago och Newark till Östersund om inte hela vägen till Arlanda. Nu i eftermiddag skall det tydligen gå en del flyg från Island till Trondheim.

Och jippoblade, enligt Lufthansas hemsida flyger de inte med 767.
#391 2010-04-18, 14:53
Graasten
Lite info om provflygningarna från BBC:

KLM genomför just nu teknisk undersökning av planet dom var uppe med. KLMs VD var med på planet under testflygningen.
Lufthansa har gjort 10 testflygningar mellan Frankfurt och Munchen.
Air France skall genomföra en testflygning under söndagen.
Det skall även göras testflygningar över England och Italien under söndagen.

Dutch airline KLM said it flew a Boeing 737-800 up to the usual maximum altitude of 13km (8 miles) on Saturday and Germany's Lufthansa said it flew 10 planes to Frankfurt from Munich at altitudes of up to 8km.

KLM chief executive Peter Hartman, who was on board the plane, said there was "nothing unusual" about the flight. "If the technical examination confirms this... we then hope to get permission as soon as possible to partially restart our operations," he added.

The tests were conducted at the request of the European Union to see whether travel disruption could be alleviated. More trials are due to take place later on Sunday in countries including Britain, France and Italy.

...

Air France is to conduct a test flight over south-western France later on Sunday.


EDIT: Citerade en bättre artikel
#392 2010-04-18, 14:57
jippoblade
Ursprungligen postat av Familjestenen
True Virgins Make Dull Companions

Jag är som sagt ingen pilot men kan slänga mig med en hel del facktermer

Enligt de senaste kartorna ser det lovande ut för norra Sverige imorgon, kanske kan SAS flyga in från Chicago och Newark till Östersund om inte hela vägen till Arlanda. Nu i eftermiddag skall det tydligen gå en del flyg från Island till Trondheim.

Och jippoblade, enligt Lufthansas hemsida flyger de inte med 767.


Ja, True + Variation = Magnetic & Magnetic + Deviation = Compass, stämmer fint. Jag trodde endast att han menade hur man uttalar det. Luddig fråga minst sagt.

Morgondagen ser mycket lovande ut för norra Sverige, bara att hoppas på det bästa.

Tro mig, vi har 767or i flottan.
#393 2010-04-18, 15:07
supreme100
Ursprungligen postat av jippoblade
Ja, True + Variation = Magnetic & Magnetic + Deviation = Compass, stämmer fint. Jag trodde endast att han menade hur man uttalar det. Luddig fråga minst sagt.

Morgondagen ser mycket lovande ut för norra Sverige, bara att hoppas på det bästa.

Tro mig, vi har 767or i flottan.


Svaret är tyvärr nej, lufthansa har inte längre kvar sina 763'or.
Huruvida ni har 767'or i ditt bolag låter jag vara osagt.

Vill bara poängtera att jag tycker du har hållit en god ton och bidragit med informativa inlägg, men du kan inte vara överdrivet senior på din post?
https://www.flashback.org/sp21900472
#394 2010-04-18, 15:08
trsdctvsb
Ursprungligen postat av jippoblade
Ja, True + Variation = Magnetic & Magnetic + Deviation = Compass, stämmer fint. Jag trodde endast att han menade hur man uttalar det. Luddig fråga minst sagt.

Morgondagen ser mycket lovande ut för norra Sverige, bara att hoppas på det bästa.

Tro mig, vi har 767or i flottan.


Frågan var klart luddig, gjorde väl inte saken bättre nu kanske . Sanningen är ju den att vi alla lärt oss den där ramsan annorlunda.

Kan meddela att Norrland i dag har en del flygaktivitet, men främst mindre kärror som snurrar runt.
#395 2010-04-18, 15:09
trsdctvsb
Ursprungligen postat av supreme100
Svaret är tyvärr nej, lufthansa har inte längre kvar sina 763'or.
Huruvida ni har 767'or i ditt bolag låter jag vara osagt.

Vill bara poängtera att jag tycker du har hållit en god ton och bidragit med informativa inlägg, men du kan inte vara överdrivet senior på din post?
https://www.flashback.org/sp21900472


Det där måste ju till och med jag erkänna var lite intressant... Svar på fråga vore inte fel.
#396 2010-04-18, 15:10
Inhyrd
http://investor-relations.lufthansa.com/en/fakten-zum-unternehmen/fleet.html

På den sidan listas att Lufthansa har Boeing 767 inom gruppen, men att dessa tilllhör Austrian Airlines som nu är ett dotterbolag till Lufthansa.