Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#397 2010-04-18, 15:10
Graasten
Ursprungligen postat av jippoblade
Tro mig, vi har 767or i flottan.


Om jag har förstått det rätt så äger Lufthansa själv inga 767, men har inlånade/inhyrda från andra flygbolag. Därav förvirringen.

Kan det stämma jippoblade?


EDIT: Någon annan hann tydligen före.
#398 2010-04-18, 15:13
SilentVictory
Ursprungligen postat av jippoblade
Tänker inte skriva det öppet, då jag ej har rätten att säga något av detta. Skicka mig ett PM.

Ahaaa, du är 18 år, och knappast trafikpilot.
Vilket du har gett sken av i hela tråden.
#399 2010-04-18, 15:15
solonik
När jag försöker boka på Ryanair så dyker följande skylt upp, varenda gång. Och jag har försökt sedan i fredags.

"An unknown error has occured with the form of payment you have chosen.
You have not been charged, but due to system failure we cannot accept this form of payment at this time.
Please try another form of payment or try again at a later time
".


Men resorna jag försökt boka har sakta med säkert blivit dyrare och sedan fullsatta. Någon som kan hjälpa mig? Det är "Visa Debit"-alternativet jag väljer.


Snälla hjälp mig!
#400 2010-04-18, 15:17
fernebo
Ash fell had earlier fallen across the Shetland Islands and residents reported sore throats after venturing outside. A coastguard rescue helicopter had to mount a risky mission to ferry a seriously ill patient from the Out Skerries islands to hospital in Lerwick through the ash cloud. The helicopter returned coated in the fine glass-like dust.


http://www.guardian.co.uk/world/2010/apr/17/volcano-in-iceland-ash-britain
#401 2010-04-18, 15:20
trsdctvsb
Ursprungligen postat av solonik
När jag försöker boka på Ryanair så dyker följande skylt upp, varenda gång. Och jag har försökt sedan i fredags.

"An unknown error has occured with the form of payment you have chosen.
You have not been charged, but due to system failure we cannot accept this form of payment at this time.
Please try another form of payment or try again at a later time
".


Men resorna jag försökt boka har sakta med säkert blivit dyrare och sedan fullsatta. Någon som kan hjälpa mig? Det är "Visa Debit"-alternativet jag väljer.


Snälla hjälp mig!


Jag känner konstigt nog igen detta problem från när jag bokade en Ryanbiljett! Men det måste vara snart sex år sedan! Kan inte hjälpa dig - kan dock tänka mig att de har problem med sin hemsida med tanke på allt som händer just nu.
#402 2010-04-18, 15:21
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Graasten
Om jag har förstått det rätt så äger Lufthansa själv inga 767, men har inlånade/inhyrda från andra flygbolag. Därav förvirringen.

Kan det stämma jippoblade?


EDIT: Någon annan hann tydligen före.


Antagligen är detta anledningen. Det är inte första gången det uppstår missförstånd på grund av dotterbolag och leasade kärror i den här branschen.
#403 2010-04-18, 15:24
jippoblade
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Det där måste ju till och med jag erkänna var lite intressant... Svar på fråga vore inte fel.


Jag håller med, intressant post. Återkommer när jag tagit reda på hur den kommer sig!
#404 2010-04-18, 15:28
m99
Tycker det ser riktigt hoppfullt ut inför morgondagen. Inrikestrafiken bör kunna gå igång med undantag för södraste Sverige. Östra europa, asien och atlanttrafiken ser också ut att kunna gå.

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271591498.png
#405 2010-04-18, 15:42
fernebo
Ursprungligen postat av m99
Tycker det ser riktigt hoppfullt ut inför morgondagen. Inrikestrafiken bör kunna gå igång med undantag för södraste Sverige. Östra europa, asien och atlanttrafiken ser också ut att kunna gå.

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271591498.png


Flygtrafik inom Europa lär ju fortsätta att vara lamslagen, men just det faktum att det klarnat upp över nordliga Sverige borde väl kunna innebära att fler flygningar dirigeras dit? Fast det lär väl inte bli aktuellt med att nån mer omfattande passagerartrafik dirigeras dit. Vare sig flygplatser eller bolag har ju personal eller resurser för att få nåt sånt att funka. Inte i det korta tidsperspektivet i varje fall.
#406 2010-04-18, 15:45
jippoblade
Ursprungligen postat av m99
Tycker det ser riktigt hoppfullt ut inför morgondagen. Inrikestrafiken bör kunna gå igång med undantag för södraste Sverige. Östra europa, asien och atlanttrafiken ser också ut att kunna gå.

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271591498.png


Ja, om prognosen har rätt så verkar det som om inrikestrafiken kommer igång. Det borde alltså även vara möjligt att flyga över FL250 för att kunna ta sig förbi askmolnet om man kommer från t.ex. Turkiet.
#407 2010-04-18, 15:50
m99
Ursprungligen postat av fernebo
Flygtrafik inom Europa lär ju fortsätta att vara lamslagen, men just det faktum att det klarnat upp över nordliga Sverige borde väl kunna innebära att fler flygningar dirigeras dit? Fast det lär väl inte bli aktuellt med att nån mer omfattande passagerartrafik dirigeras dit. Vare sig flygplatser eller bolag har ju personal eller resurser för att få nåt sånt att funka. Inte i det korta tidsperspektivet i varje fall.


Nja, delar av Europa. England, Frankrike, Tyskland och Holland ser det ju tufft ut för, men övriga länder ser det ju ok ut för.

i Sverige ser det ju ut som om Arlanda skulle kunna gå igång.

Dessutom ser det som om man ska kunna överflyga centraleuropa på FL200+ vilket innebär att alla som sitter fast i sydeuropa skulle kunna flygas hem.
#408 2010-04-18, 15:52
m99
Ursprungligen postat av jippoblade
Ja, om prognosen har rätt så verkar det som om inrikestrafiken kommer igång. Det borde alltså även vara möjligt att flyga över FL350 för att kunna ta sig förbi askmolnet om man kommer från t.ex. Turkiet.


Över FL200 över hela europa.