Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#661 2010-04-20, 19:03
fernebo
Sannolikt så lär väl vulkanen till och från hålla igång nåt år framåt, så om jag vore som du skulle jag nog chansa. Det här första utbrottet lär lugna ned sig och flygtrafiken sätta igång, men risken är väl att det smäller fler gånger innan det hela är över.

Vid det senaste utbrottet 1821 som tog fart på allvar i december så lugnade ju utbrottet ned sig efter ett tag för att sen ta ny fart i slutet av juni. I mars 1823 så var utbrottet över, men då small Katla istället..
#662 2010-04-20, 19:53
trsdctvsb
Met Offices karta inför morgondagen 14:00 lokal tid är mycket positiv!
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271785386.png

Glada nyheter utan tvekan =)

Edit: Tabbe av mig, det gröna området sträcker sig fortfarande till marknivå. Det är bara det att områdena delat upp sig. Alltså, fortfarande ostabilt.
#663 2010-04-20, 20:31
Familjestenen
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Met Offices karta inför morgondagen 14:00 lokal tid är mycket negativ!
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271785386.png



När jag tittar på kartan så är det två saker som slår mig. Askan över Sverige har tagit en lång väg hit - en stor del har tagit vägen över norra Tyskland om man ser på de äldre kartorna - rimligtvis borde det påverka koncentrationen. Samtidigt har vi runt Stockholm idag haft instabil luft med tendens till åskmoln (åsk inte ask) med medföljande uppåtströmmar. Nu har jag ingen info om hur högt molnen sträckt sig under dagen men jag skulle gissa att aska kunnat stiga väl över FL200.

Vid instabil luft lär askan föras med uppåt, finns någon här som vet hur högt molnen nådde över södra Sverige idag? Om det är över FL200 är det en uppenbar brist i VAAC kartorna att bara räkna med horisontella vindar.

Jag får mindre och mindre förtroende för UK Met Office, kan vi välj VAAC Toulouse och kanske få lite mer detaljerade uppgifter.

(Eller kan ett KLM/Lufthansa flyg få ordentliga askproblem och visa att faran är reell, så jag blir mindre skeptisk)
#664 2010-04-20, 20:42
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Familjestenen
När jag tittar på kartan så är det två saker som slår mig. Askan över Sverige har tagit en lång väg hit - en stor del har tagit vägen över norra Tyskland om man ser på de äldre kartorna - rimligtvis borde det påverka koncentrationen. Samtidigt har vi runt Stockholm idag haft instabil luft med tendens till åskmoln (åsk inte ask) med medföljande uppåtströmmar. Nu har jag ingen info om hur högt molnen sträckt sig under dagen men jag skulle gissa att aska kunnat stiga väl över FL200.

Vid instabil luft lär askan föras med uppåt, finns någon här som vet hur högt molnen nådde över södra Sverige idag? Om det är över FL200 är det en uppenbar brist i VAAC kartorna att bara räkna med horisontella vindar.

Jag får mindre och mindre förtroende för UK Met Office, kan vi välj VAAC Toulouse och kanske få lite mer detaljerade uppgifter.

(Eller kan ett KLM/Lufthansa flyg få ordentliga askproblem och visa att faran är reell, så jag blir mindre skeptisk)


Dagens två Widerö-problem är ju intressanta annars. Det var ett starkt sammanträffande att de skedde samtidigt på samma flygplanstyp.
#665 2010-04-20, 20:43
fernebo
Var det inte samma plan?
#666 2010-04-20, 20:47
Samma plan, samma motor för Wideröe.
Dom som har svårt att sova kan ju läsa detta som hände för 10 år sen.
http://www.alpa.org/portals/alpa/volcanicash/03_NASADC8AshDamage.pdf
#667 2010-04-20, 21:20
Familjestenen
Ursprungligen postat av Alessandro
Samma plan, samma motor för Wideröe.
Dom som har svårt att sova kan ju läsa detta som hände för 10 år sen.
http://www.alpa.org/portals/alpa/volcanicash/03_NASADC8AshDamage.pdf


Angående NASA-incidenten så verkar det som om de flög in i ett askmoln som under dagtid skulle varit synligt, de kunde inte se stjärnhimlen under tiden de flög genom askan.

Sen är det ju lite skoj att motorernas effekt ökade (EGT minskade) av askan, oavsett om livslängden minskade. Kortsiktigt kan det alltså vara bra att flyga genom askmoln
#668 2010-04-20, 21:22
rob1234
Kanske inte det de flesta vill lasa, men JIPEEEEE, jag plockade SK903 till Newark pa mandag morgon efter att ha kort fran Goteborg pa natten! Hemma igen

Transatlant-delen pa Arlanda var rena spokstallet, fikastallena jobbade pa att oppna, det var en endaste personal i Taxfreen och allmant nerstangt i affarerna. SAS loungen serverade kokta agg, ost och brodet som var over sedan forra veckan, ingen farsk mat fanns att finna.

Stamningen var avvaktande uppsluppen i vanthallen och man behovde inte ens visa sitt boardingpass vid pastigningen.
Forsenad catering gjorde att vi i lyfte en timme sent och mot slutet av flygningen visade det sig att de missat att lasta lunch....

Som kuriosa sa satt jag pa babords sida av planet och vi gick norr om island. Trots att jag kikade flitigt sag jag inte sparet av ask moln.

Planet var bara halvfullt....
#669 2010-04-20, 22:19
pocki
#670 2010-04-20, 22:22
Moff .. e
Jag har letat och letat men hittar inget om hemresor från Gran Canaria. Har en kompis där som jag inte får kontakt med.
Någon som vet?
#671 2010-04-21, 00:13
trsdctvsb
Ursprungligen postat av Moff .. e
Jag har letat och letat men hittar inget om hemresor från Gran Canaria. Har en kompis där som jag inte får kontakt med.
Någon som vet?


När ska vännen komma hem? Allt vi vet är att luftrummet är stängt till imorgon bitti då nytt beslut ska tas.
#672 2010-04-21, 00:21
BlankningsMaja
På ett flygforum sitter folk och kommenterar att det kommer att ta mycket lång tid att passera gränskontrollen i vissa länder, pga köer, även om man äntligen kommer fram till destination.