Ursprungligen postat av Alessandro
Alessandro - det där är en guldskatt i informationsvärde! Varför läser inte tidningarna denna innan man lyssnar på IATA och flygbolag? För att ta några exempel ur texten för er som inte orkar läsa. Alltså var det en DC-8 från NASA som flög in i ett mycket upplöst askmoln. Rapporten berättar i detalj vad som skett med motorerna.
Ursprungligen postat av NASA
Even though this was a diffuse ash cloud, the exposure was long enough and engine temperatures were high enough that engine hot section blades and vanes were coated and cooling air passages were partially or completely blocked. The uncooled blades still performed aerodynamically but necessitated expensive overhauls. The insidious nature of this encounter and the resulting damage was such that engine trending did not reveal a problem, yet hot section parts may have begun to fail (through blade erosion) if flown another 100 hr.
Det viktiga här är att askmolnet var diffust och att motorn kunde gått sönder om flygningar skett i ytterligare 100 timmar. De testflygningar som skett har endast varit av det kortare slaget. Dessutom var det ytterst svårt att upptäcka de skador som uppstått, trots att motorn skulle sluta fungera om ett visst antal flygtimmar.
Ursprungligen postat av NASA
Upon landing there was no visible damage to the airplane or engine first-stage fan blades; later borescope inspection of the engines revealed clogged turbine cooling air passages. The engines were removed and overhauled at a cost of $3.2 million.
Det påpekas också att piloterna inte kunnat se molnet och att det endast förekommit små mängder aska i luften. Förekomsten av fukt i luften hade också försvårat för piloterna att upptäcka skador på grund av molekylära fenomen som gjorde att bara motorerna blev skadade av den vattenblandade askan. Hade flygplanet tagit stryk kanske fenomenet upptäckts fortare.