Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#625 2010-04-20, 00:20
hairgel
landade ett plan på kallax utanför luleå ikväll, så är då öppet här iallafall
#626 2010-04-20, 00:22
trsdctvsb
Vulkanen har bekräftats tagit fart igen - om än inte i samma utsträckning som förut. Naturligtvis är det en dynamisk situation och jag tror alla spådomar om att det skulle vara över på torsdag är lite för tidiga. Alla vulkanexperter har haft den generella meningen att aktiviteten kommer ha dalar och toppar under den närmaste tiden. Den som lever får se.

I övrigt har bråket mellan flygbolagen och luftfartsmyndigheterna fått en vändning till. Flygsäkerhetsorganisationen IATA ställer sig visst på flygbolagens sida. LFV har gått till motattack med ett pressmeddelande som har ett tämligen skarpt tonläge. Jag kvarstår på LFV:s sida och hävdar att de gjort rätt, men situationen verkar vara en som slits emellan åsikter och egentligen inte fakta.
Ursprungligen postat av Pressmeddelande från LFV
"Besluten om restriktioner är en gemensam riskbedömning”

Besluten om restriktioner i svenskt och europeiskt luftrum på grund av askmolnet från den isländska vulkanen är baserade på de senaste meteorologiska rapporterna samt de beslut som tas i samförstånd inom flygsäkerhetsorganet Eurocontrol. Besluten är således den samlade riskbedömningen för det berörda området och uppdateras fyra gånger per dag.
LFV bemöter det utspel som tidigare under dagen kom från den internationella flygorganisationen IATA:s generaldirektör Giovanni Bisignani. Bisignani kritiserade Europas regeringar för att ha agerat mer på teori än fakta när flygstoppen infördes.

Kimmy Bech, operativ chef på LFV:
– Besluten om restriktioner är definitivt baserade på fakta. Tillsammans med Eurocontrol fattas besluten utifrån de senaste meteorologiska prognoserna samt de rapporter som kommer från Metoffice (VAAC, Volcanic Ash Advisory Centre) i London. Detta är en samlad bedömning som säkerställer högsta möjliga flygsäkerhet. Vi följer det internationella reglementet och de beslut som fattas vid Eurocontrols samverkansmöten fyra gånger varje dag.
– Vi beklagar naturligtvis att stora delar av luftrummet har restriktioner och har förståelse för alla inblandade aktörers frustration. Vi följer hela tiden askmolnets utbredning och öppnar successivt de sektorer där reglementet så medger. Dessutom pågår kontinuerligt en europeisk samordning för att se över principerna för hur besluten fattas, säger Kimmy Bech.


Källa: http://www.lfv.se/sv/Nyheter/Nyheter-2010/PRESSMEDDELANDE-fran-LFV-Beslu...
#627 2010-04-20, 05:02
ICanHas
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Vulkanen har bekräftats tagit fart igen - om än inte i samma utsträckning som förut. Naturligtvis är det en dynamisk situation och jag tror alla spådomar om att det skulle vara över på torsdag är lite för tidiga. Alla vulkanexperter har haft den generella meningen att aktiviteten kommer ha dalar och toppar under den närmaste tiden. Den som lever får se.

I övrigt har bråket mellan flygbolagen och luftfartsmyndigheterna fått en vändning till. Flygsäkerhetsorganisationen IATA ställer sig visst på flygbolagens sida. LFV har gått till motattack med ett pressmeddelande som har ett tämligen skarpt tonläge. Jag kvarstår på LFV:s sida och hävdar att de gjort rätt, men situationen verkar vara en som slits emellan åsikter och egentligen inte fakta.


Källa: http://www.lfv.se/sv/Nyheter/Nyheter-2010/PRESSMEDDELANDE-fran-LFV-Beslu...

Jahapp, så mycket för min kortvariga lycka...
Nåja, restriktionerna lättas ju, och tittar vi på nattens prognosbild från Met Office (http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271721698.png) så ser vi att molnet FL200-FL350 verkar vara borta (vad jag kan förstå ikväll 18.00, så det känns ju bra i alla fall
I övrigt, intressant att LFV bråkar emot, jag vet inte riktigt vilka jag ska tro på.

Nej, idag skiter jag i de här trådarna under dagen, ska iväg och jobba nu, men jag återkommer senare ikväll.
Vill passa på att tacka alla i den här tråden för otroligt bra och informativa inlägg
#628 2010-04-20, 05:24
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Vulkanen har bekräftats tagit fart igen - om än inte i samma utsträckning som förut. Naturligtvis är det en dynamisk situation och jag tror alla spådomar om att det skulle vara över på torsdag är lite för tidiga. Alla vulkanexperter har haft den generella meningen att aktiviteten kommer ha dalar och toppar under den närmaste tiden. Den som lever får se.

I övrigt har bråket mellan flygbolagen och luftfartsmyndigheterna fått en vändning till. Flygsäkerhetsorganisationen IATA ställer sig visst på flygbolagens sida. LFV har gått till motattack med ett pressmeddelande som har ett tämligen skarpt tonläge. Jag kvarstår på LFV:s sida och hävdar att de gjort rätt, men situationen verkar vara en som slits emellan åsikter och egentligen inte fakta.


Källa: http://www.lfv.se/sv/Nyheter/Nyheter-2010/PRESSMEDDELANDE-fran-LFV-Beslu...


Att vulkanen har fått fart igen, menas det att mer aska har börjat komma!?
#629 2010-04-20, 06:25
bangkokinfo
#630 2010-04-20, 08:00
suqa
Ursprungligen postat av jippoblade
Jag är knappast 17 år och trafikpilot är jag. Men det är upp till folk att välja vad dem skall tro på. Jag försöker bara vara vänlig och dela med mig av information som jag har.

Sedan vet jag ju mycket väl vad jag är eller inte är, och behöver inte massa personer som kommer med teorier om att jag är någon annan. Men det är ju upp till var och en att välja om de skall lyssna på mig eller inte.



Det jag meddelade igår var att i sammanhang med dåvarande inlägg inte var en upphittad historia, och att det var ren fakta. Sedan har jag ju alltid haft personliga åsikter om när jag tror eller inte tror att flygtrafiken kommer fungera igen.

Ja, det du säger är väldigt väl sagt, vad jag har hört så kommer man att öppna upp vid FL250+ när det finns tillräckligt mycket marginaler för att kunna landa på angiven flygplats. Det skulle som du säger underlätta väldigt mycket för trafiken, desto snabbare detta görs, desto snabbare blir allting normalt sedan.

Förklara trådstarten, annars kan vi lika gärna börja ta dina inlägg med en nypa salt. Kanske är det någon i din omgivning som är trafikpilot som vidarebefodrar information till dig? I vilket fall så bjuder du på bra information, men din tidigare trådstart får mig att fundera... Please explain!
#631 2010-04-20, 08:27
Dragon90
Ursprungligen postat av SoaG
Att vulkanen har fått fart igen, menas det att mer aska har börjat komma!?


Ja det undrar jag med! det var ju tydligen så att när lavan kom i kontakt med vatten så skulle aska komma eller vad var det?
#632 2010-04-20, 09:28
Wheelgunner
Ursprungligen postat av Dragon90
Ja det undrar jag med! det var ju tydligen så att när lavan kom i kontakt med vatten så skulle aska komma eller vad var det?


Tidningar skriver lite hur som helst så dom går inte att lita på.

Så här fungerar det kort:

Vanliga vulkanutbrott orsakar inte "farliga" askmoln. Det är när utbrotten kommer i kontakt med vatten som det bildas den här typen av aska.

Om utbrottet fortsätter på samma sätt så har snart all glaciäris smält och den "farliga" askan slutar produceras.

.
#633 2010-04-20, 10:52
fernebo
Uppenbarligen är det redan nu mindre vatten som kommer i kontakt med magman. Vulkanen har ju bolmat på rejält nu igen, men röken är mer brungrå, så vi får väl se vad det betyder för askmolnen. Det man hoppades har dock inte skett. Dvs att utbrottet skulle övergå i lavaproduktion.

Men mer moln är på väg och läget för det brittiska flyget har försämrats. Även Norge har börjat stänga ned för trafik i sydväst och Oslo riskerar att stängas kl 14. För svensk del är det fortfarande oklart hur mycket aska som driver in. Jag hörde att Arlanda räknar med att hålla öppet resten av dagen i varje fall, men att det blir högst begränsat med trafik. Ungefär 5% av den normala trafiken kommer att gå.

Danskarna ska kl 12 skicka upp ett plan för att ta prover på hur mycket aska det finns däruppe och hur farlig den kan vara. Besked kommer senare idag:

På tisdagsmorgonen utökade svenska Luftfartsverket den flygbara zonen något. För närvarande är luftrummet söder om en linje mellan Strömstad och Norrköping helt stängt.

Beskedet är en marginell förändring av det flygbara luftrummet men det nya beslutet innebär att Skvasta nu är öppen för flygningar i alla riktningar. Göteborg och Malmö är fortfarande stängda.

En uppdatering av det beslutet väntas under eftermiddagen. Enligt Björn Stenberg på LFV är det dock inte den nya askan västerifrån som är det största orosmomentet.

– Det vi är oroliga för är att askmolnet söderöver trycks uppåt. Men det är i så fall bara aktuellt senare i kväll, säger han till Aftonbladet.


I går trodde den europeiska myndigheten Eurocontrol att flygtrafiken skulle fungera normalt från torsdag. Vulkanaktiviteten hade då mattats av och enligt experter var den på väg in i en fas där askproduktionen bytts ut mot lava.

Men nya från den brittiska flygtrafiktjänsten Nats visade att vulkanens utbrott istället blev kraftigare under gårdagen och nu uppges ett nytt moln vara på väg mot Storbritannien.

Det betyder att läget över det brittiska luftrummet har försämrats och flygtrafiken kommer troligen inte igång i dag.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6983691.ab

09.54: Danmark skickar på tisdagen klockan 12 upp ett testflyg för att kontrollera vilken effekt askan kan ha på flygplanen, skriver Berlingske Tidende. Ett första resultat förväntas komma under eftermiddagen.

09.48: Det stora askmolnet ser ut att var på väg in över Arlanda igen framåt tisdagskvällen. Det säger meteorolog Linnéa Rehn på SMHI.

- Det vi utgår ifrån är brittiska Met Office kartor. På dem ser det ut som att molnet som drivit in under måndagskvällen och natten kan fortsätta upp en bit till, säger hon till DN.se.

Ett lågtryck är på väg in över Sverige och med det ser ut att följa en del nederbörd.

- Det kan hjälpa att få bort askan från luften, men det beror lite på vilka nivåer askan ligger på.

Det är främst Götaland och Svealand som kommer att beröras av nederbörden det kommande dygnet.

09.26: Flygplatsen Gardermoen i Oslo riskerar att stänga under tisdagen, säger flygplatsens informationschef till VG.no.

Flygplatsen hålls öppen till klockan 14 i dag, därefter väntas ett ytt besked.



http://www.dn.se/nyheter/varlden/askmolnet-och-flygtrafiken-dag-6-dnse-f...
#634 2010-04-20, 11:19
Powerless1
Ursprungligen postat av trsdctvsb
Flygsäkerhetsorganisationen IATA ställer sig visst på flygbolagens sida.
Nu är IATA inte en flygsäkerhetsorganisation utan en sammanslutning av flygbolag. Därav att de ställer sig på flygbolagens sida.
#635 2010-04-20, 11:23
fernebo
Uppdatering

11.04: De planerade testflygningarna över Danmark har ställts in, rapporterar TT. Anledning är att det danska luftfartsverkets tillstånd dragits tillbaka. Oklart om det beror på rapporterna om nya askmoln.
#636 2010-04-20, 12:19
trsdctvsb
Ursprungligen postat av SoaG
Att vulkanen har fått fart igen, menas det att mer aska har börjat komma!?


Ja. Enligt Met Office har vi nu mer aska men bara upp till 4000 meter och FL250. Lava syns dock i kratern så det är tecken på att åtminstående produktionen av aska gått ner.

Ursprungligen postat av Powerless1
Nu är IATA inte en flygsäkerhetsorganisation utan en sammanslutning av flygbolag. Därav att de ställer sig på flygbolagens sida.


Det har jag blandat ihop. Tack för rättelsen! Då är det ju inte särskilt konstigt att IATA bråkar vidare...

Ursprungligen postat av ICanHas

Nej, idag skiter jag i de här trådarna under dagen, ska iväg och jobba nu, men jag återkommer senare ikväll.
Vill passa på att tacka alla i den här tråden för otroligt bra och informativa inlägg


Gör så! Kanske är lika bra att släppa ämnet och inte oroa sig överdrivet. Tack själv för det trevliga sällskapet och den härliga diskussionen. Såg tidigare att du nämnde den andra tråden... det känns som den lite mognare diskussionen äger rum här. Nu när det är sagt riskerar det väl att ändras kanske, men men . Hoppas du tittar förbi ikväll igen!