Flygtrafik avstängd - när kommer den igång?

#637 2010-04-20, 12:23
trsdctvsb
Dubbelpost, sorry. Men jag måste få posta denna. Vad var det jag sa om bråket mellan flygbolag och myndigheter?

Ursprungligen postat av SvD
– Det pågår stora påtryckningar från flygbolagen för att öppna trafiken och det måste vara mycket tydligt att det är luftfartsmyndigheterna som reglerar luftrummet. Det är upp till dem, och ingen annan, att bedöma när det är säkert att flyga, säger Martin Öhman, ordförande i pilotföreningens flygsäkerhetskommitté.

Enligt honom är detta även den bestämda uppfattningen hos den internationella pilotorganisationen IFALPA. Pilotföreningen är också kritisk till att flygbolag genomfört egna provflygningar.

–Det är rena vilda västern. Det är som att köra hem från krogen på fyllan och säga att det är ofarligt bara för att det gick bra den gången. Tio minuter efter att det där planet passerat kan det ha blåst in helt nya askmoln, säger Martin Öhman.


Piloterna står naturligtvis på myndigheternas sida. Flygbolagen vill köra över och låta dem riskera liv, lem och karriär för att inte riskera konkurs. Jag är glad att SvD äntligen skriver om det.
#638 2010-04-20, 13:31
Wideröe lyckades med konststycket att få motorstopp 2 flygningar på raken igår
med sin Dash-8, samma motor.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000318
#639 2010-04-20, 13:33
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu är IATA inte en flygsäkerhetsorganisation utan en sammanslutning av flygbolag. Därav att de ställer sig på flygbolagens sida.

Kanske ICAO som avses?
icao.int
#640 2010-04-20, 13:59
Arraksboll
Ska flyga mellan Arlanda och Luleå på fredag. Verkar bli en riktig rysare.
#641 2010-04-20, 14:16
Tydligen skall belgiska flygvapnet hämta hem strandade européer i Kongo-Kinshasa,
runt 1000 sitter fast på flygplatsen.
En A330 och en A310 har dom skickat.
Airbus kommer använda sina två testplan, en A380 och en A346 för att göra tester i
Frankrike och Tyskland.
#642 2010-04-20, 14:52
Inget bra läge att vara på Svalbard (norska delen), fisk, grönsaker, mjölk och frukt verkar
ha tagit slut.
#643 2010-04-20, 14:53
bijjer
Ursprungligen postat av Alessandro
Tydligen skall belgiska flygvapnet hämta hem strandade européer i Kongo-Kinshasa,
runt 1000 sitter fast på flygplatsen.
En A330 och en A310 har dom skickat.
Airbus kommer använda sina två testplan, en A380 och en A346 för att göra tester i
Frankrike och Tyskland.


Redan gjort:

Engine inspections carried out on the Airbus A380 and A340-600 sent up yesterday to assess the effects of the volcanic ash cloud did not uncover any problems.

Airbus used two previously-scheduled development test flights to fly into the ash cloud to monitor engine performance and to assess any potential damage caused by ash particles.

"The post-flight inspection showed no irregularities. We have passed the information to the engine manufacturers and the airworthiness authorities and it will be the role of the authorities to make a decision based on that," says an Airbus spokesman.

A380 MSN004, powered by Engine Alliance GP7200 engines, landed back in Toulouse at 18:00 local time yesterday after a 3hr 55min flight. A340-600 MSN360, powered by Rolls-Royce Trent 500s, landed at 19.40 after flying for five hours.

The A380 operated within French airspace, while the A340-600 operated in French and German airspace.

Airbus' spokesman says that during the test flight the two aircraft "would have visited altitudes that airlines would normally visit".



http://www.flightglobal.com/articles/2010/04/20/340840/ash-cloud-no-tech...
#644 2010-04-20, 15:02
Kitzbühel
Jag säger som Thomas Di Leva; http://www.youtube.com/watch?v=jrGOv7jkOko

Å ena sidan rapporteras om att det är extremt riskabelt att flyga genom det förmodade "askförgiftade" området till vilken slutsats man kommit genom datasimuleringar, å andra sidan har fysiska testflyg med passagerarflygplan inte visat några som helst avvikelser.

De enda skadorna har kommit på flygplan av typen militär som flyger rätt mycket fortare än vanliga passagerarplan och troligen har väl de en något annorlunda motor (??) än ett vanligt passagerarplan.

Vore det inte bra att på något sätt skicka upp väderballonger som mäter antalet partiklar i luften och ser om det stämmer överrens med datasimuleringarna? Känns som en sån här stor "grej" borde kontrolleras på annat sätt än enbart datasimuleringar.

Frågan kanske redan har besvarats tidigare, men hur påverkas propellerdrivna passagerarplan av ask-molnen? Eftersom deras motorer inte blir på när så varma som en jet-motor och de inte kommer upp i samma hastighet som en jet-driven enhet.

Hur kommer det sig förresten att även helikopters från ambulansenheten har flygförbud? Är de försedda med någon form av jet-drivning? Kan vanliga helikopters framföras utan komplikationer?
#645 2010-04-20, 15:10
Scarce
Är det någon mer än jag som hade tänkt flyga till thailand den här veckan?
Jag flyger på torsdag men enligt Arlandas Timetable så är mitt flyg det enda
av typ hundra andra som är inställt den 22 Apr. skumt.
#646 2010-04-20, 15:11
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Jag säger som Thomas Di Leva; http://www.youtube.com/watch?v=jrGOv7jkOko

Å ena sidan rapporteras om att det är extremt riskabelt att flyga genom det förmodade "askförgiftade" området till vilken slutsats man kommit genom datasimuleringar, å andra sidan har fysiska testflyg med passagerarflygplan inte visat några som helst avvikelser.

De enda skadorna har kommit på flygplan av typen militär som flyger rätt mycket fortare än vanliga passagerarplan och troligen har väl de en något annorlunda motor (??) än ett vanligt passagerarplan.

Vore det inte bra att på något sätt skicka upp väderballonger som mäter antalet partiklar i luften och ser om det stämmer överrens med datasimuleringarna? Känns som en sån här stor "grej" borde kontrolleras på annat sätt än enbart datasimuleringar.

Frågan kanske redan har besvarats tidigare, men hur påverkas propellerdrivna passagerarplan av ask-molnen? Eftersom deras motorer inte blir på när så varma som en jet-motor och de inte kommer upp i samma hastighet som en jet-driven enhet.

Hur kommer det sig förresten att även helikopters från ambulansenheten har flygförbud? Är de försedda med någon form av jet-drivning? Kan vanliga helikopters framföras utan komplikationer?

Turbinmotorer suger in luft på ett annat sätt än kolvmotorer, därav problemen för
dom flesta propellerplan. Endast en minoritet som har kolvmotorer.
Sen har det hänt lite, två mindre plan har kraschat under nuvarande askmoln,
två dödsoffer i ena olyckan, dock vet man inte orsaken till krascherna.
Sen har Wideröe i Nordnorge haft två motortillbud på en av sina Dash-8 igår, samma motor
stannade på två flygningar.
#647 2010-04-20, 15:13
#648 2010-04-20, 15:20
fernebo
Ursprungligen postat av Scarce
Är det någon mer än jag som hade tänkt flyga till thailand den här veckan?
Jag flyger på torsdag men enligt Arlandas Timetable så är mitt flyg det enda
av typ hundra andra som är inställt den 22 Apr. skumt.


Det lär ställas in massor av flyg på torsdag, det är bara det att bolagen väntar in i det sista med att ge info. Det vore bättre om de var ärliga så att folk vet några dagar i förväg. Även om trafiken släpps på nu så lär det ta ett tag att få igång trafiken och jag har väldigt svårt att tro att man kan garantera några flygningar på torsdag.

Som det ser ut nu så stänger Arlanda redan ikväll och förblir förmodligen stängd under morgondagen också. Mer aska är ju på ingång:

15.03: Enligt de nya prognoserna ser det ut som att Arlanda och Bromma flygplats tvingas stänga igen klockan 20 på tisdagskvällen.

- Risken är överhängande men vi inväntar ett besked från Transportstyrelsen, säger Anders Bredfell, presschef på Swedavia, till DN.se.

Trafiken från Arlanda i dag har varit kraftigt reducerad. Även på de linjer som har gått har flygbolagen haft få resenärer.

- Det är svårt att nå ut med informationen för samtidigt vill man ju inte att resenärer vars plan inte kommer att gå ska åka till flygplatsen i onödan, säger Anders Bredfell.

Vid 16.30 väntas ett nytt besked om flygtrafiken. Om Arlanda och Bromma tvingas stänga är det troligt att man håller stängt i åtminstone ett dygn.

- Men prognoserna är väldigt osäkra så det är svårt att säga, säger Anders Bredfell.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/askmolnet-och-flygtrafiken-dag-6-dnse-f...