Jag säger som Thomas Di Leva;
http://www.youtube.com/watch?v=jrGOv7jkOko
Å ena sidan rapporteras om att det är extremt riskabelt att flyga genom det förmodade "askförgiftade" området till vilken slutsats man kommit genom datasimuleringar, å andra sidan har fysiska testflyg med passagerarflygplan inte visat några som helst avvikelser.
De enda skadorna har kommit på flygplan av typen militär som flyger rätt mycket fortare än vanliga passagerarplan och troligen har väl de en något annorlunda motor (??) än ett vanligt passagerarplan.
Vore det inte bra att på något sätt skicka upp väderballonger som mäter antalet partiklar i luften och ser om det stämmer överrens med datasimuleringarna? Känns som en sån här stor "grej" borde kontrolleras på annat sätt än enbart datasimuleringar.
Frågan kanske redan har besvarats tidigare, men hur påverkas propellerdrivna passagerarplan av ask-molnen? Eftersom deras motorer inte blir på när så varma som en jet-motor och de inte kommer upp i samma hastighet som en jet-driven enhet.
Hur kommer det sig förresten att även helikopters från ambulansenheten har flygförbud? Är de försedda med någon form av jet-drivning? Kan vanliga helikopters framföras utan komplikationer?