Ursprungligen postat av Blocket.se
Av totalt 1 194 byggda MD80, så är fortfarande 1000st kvar i trafik..
Inte så konstigt då om SAS fortfarande kör med dom.
Kanske beror på att MD-80-serien byggdes under 20 år 1979-1999 och MD90 fram till 2000?
SAS MD80-flotta enligt Airfleets:
http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-md80.htm
Alla plan i gruppen är allså minst 18-19 år gamla vid detta laget, genomsnittsålder 21,6 år. (nyare årtal på vissa plan är fortfarande gamla plan som man leasade ut till Spanair och sen fick tillbaks.)
De bolag som flyger med MD80or äldre än SAS dito tenderar till att antingen vara äckliga feeder-subsidiaries (kanske ditå SAS är på väg, iofs), budgetbolag i tredje världen eller zoo planes i amerikanska jättebolag (att ha en lika mumifierad flotta som American Airlines är nog inget man ska sikta på
.
Inget ont om MD80, de är najs att åka i. Men det är dags att fasa ut dem. De får väl köpa begagnade 717or om de vill ha likvärdiga alternativ. Att de ersätter MD80or med CRJ och 737NGor med lågprisflyg-sardinburk-konfiguration är iofs inte världens roligaste sak, men det är iaf bättre för de stackare som annars hade hamnat i sätesraderna gredvid sjärtmotorerna på MD80.