Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS - Föråldrad flotta?

#61 2011-06-20, 22:53
Mula
Ursprungligen postat av Goriot
Man borde ha en enhetsflotta med Airbus eller Boeing-plan.
...
Nu har man CRJ-900, Boeing 737 och Airbus 319/321/330/340
och MD-80.


Ja, det är ju det man (sent omsider) insett och jobbar emot. Enligt SAS ska A320 bli standard på CPH-basen från 2013, då alla kvarvarande MD80 ska ersättas med leasade 320 och i ett senare skede de nyss beställda planen.
På ARN ska alla MD80or ersättas med 737NG och de gamla 737classic kommer gå över till OSL, där de senare fasas ut mot 737NG någongång under 2014.
Det är väl planen i stora drag. Men att bara ha maskiner från en av "de stora" är nödvändigtvis inte det bästa, det finns ju också ett värde i att inte binda sig för hårt till en tillverkare. Jag är dock glad över att man inte var dumsnål och köpa billigare och oprövade modeller från mindre tillverkare. Man lärde sig nog nåt av Dash-8 fiaskot...

Ursprungligen postat av Tjaeng
Ska tydligen finnas en gömd spak under en plastkåpa under handtaget på isle-sätena som fixar detta enligt ett gäng vana C-resenärer på Flyertalk, men jag har aldrig prövat (är fan rädd för flygtanterna på SAS).


Ja, någon där rapporterade ju att han hade fått en utskällning när de märkt att han började mecka med sätet...
#62 2011-06-30, 12:44
marccusm
Sas la i dagarna en stor order på 30 stycken Airbus 320neo med första leverans andra halvåret 2016. Kan tänka mig att dem kommer att försöka byta ut sina gamla MD80 och sina 737er när dem nya A320 kommer
#63 2011-07-29, 01:37
Facade
Ursprungligen postat av Honco
Ja, det är ju inte Concordes fel att planet innan var i så dåligt skick att det tappade delar efter sig på startbanan.


Det är inte Airbus fel.
Det var en McDonnel Douglas DC-10 som hade tappat en metallbit där en tekniker hade lagat. Istället för att ha lagat med en titanium bit som det skulle vara hade han tryckt dit aluminium.
Concorden körde på det, däcken exploderade och slet sönder bränsletankarna som började brinna.
Hur mycket du än vill få det att vara Airbus fel så har dom inte ens något med det att göra.
Och hur mycket man än vill få det att vara DC-10ans fel så var det fortfarande dålig konstruktion i Concorden som inte klarade av att däcken small i hög hastighet.

Snälla, läs på gubben.
#64 2011-07-30, 09:23
Ursprungligen postat av Mula
Ja, det är ju det man (sent omsider) insett och jobbar emot. Enligt SAS ska A320 bli standard på CPH-basen från 2013, då alla kvarvarande MD80 ska ersättas med leasade 320 och i ett senare skede de nyss beställda planen.
På ARN ska alla MD80or ersättas med 737NG och de gamla 737classic kommer gå över till OSL, där de senare fasas ut mot 737NG någongång under 2014.
Det är väl planen i stora drag. Men att bara ha maskiner från en av "de stora" är nödvändigtvis inte det bästa, det finns ju också ett värde i att inte binda sig för hårt till en tillverkare. Jag är dock glad över att man inte var dumsnål och köpa billigare och oprövade modeller från mindre tillverkare. Man lärde sig nog nåt av Dash-8 fiaskot...


Tråkigt att höra. Flyger rätt ofta till ARN då jag arbetar utomlands. Har tidigare avskytt MD-80 pga av fullpackade charterresor men minimalt benutrymme. Men har nu på senare år börjat uppskatta MD-80n då den kan vara väldigt tyst ifall man får platser långt fram.
#65 2011-07-30, 15:21
Tjaeng
Ursprungligen postat av Grossen
Tråkigt att höra. Flyger rätt ofta till ARN då jag arbetar utomlands. Har tidigare avskytt MD-80 pga av fullpackade charterresor men minimalt benutrymme. Men har nu på senare år börjat uppskatta MD-80n då den kan vara väldigt tyst ifall man får platser långt fram.


Möjligt att det är så hos vissa bolag. SAS MD-80-flotta har dock i genomsnitt en tum extra benutrymme (två tum på främre rader) jämfört med deras B737-NG. Jag antar att de A320-NEO som köps in nu också kommer att ha liknande high density-config.
#66 2011-07-30, 19:49
flutt
Ursprungligen postat av Tjaeng
Möjligt att det är så hos vissa bolag. SAS MD-80-flotta har dock i genomsnitt en tum extra benutrymme (två tum på främre rader) jämfört med deras B737-NG. Jag antar att de A320-NEO som köps in nu också kommer att ha liknande high density-config.



Ja, flygbolagen pitchar väl lite som de vill. Tycker ändå att SAS har ganska rimliga benutrymmen. Numera när man kan checka in och välja plats med mobilen redan dagen innan så är det väl bara upp till en själv om man hamnar längst bak i bullret.

Dra några vändor med kinesiskt inrikesflyg så ska ni få se på mysig pitch (där får man iofs tilltugg även i ekonomiklass, även om det inte alltid är sånt man har lust att äta) och skallrande. Jag brukade leta billigastebilliga flyg för privatresor förr men åker numera SAS privat också. Man vet vad man får.

Jag är - som synes - inbiten SAS-kramare och är alltid helnöjd. Eftersom jag är kvinna så bryr jag mig inte om personalens ålder (... ), tycker rentav att det känns mysigt och tryggt med alla tanter och farbröder (fast nu har de anställt en ny kull kabinpersonal för första gången på flera år) som myser runt. En av mina favvostewards på den tiden ARN-PEK gick sex ggr per vecka (i e man kände ofta igen personalen) brukade dyka upp med en trevlig calvadosfaska i näven och fråga "får det lov att vara lite bedövningsmedel"?

Tack för en underbar tråd. Alltid härligt med fler nördar.
#67 2011-07-31, 01:06
Tjaeng
Ursprungligen postat av flutt

Dra några vändor med kinesiskt inrikesflyg så ska ni få se på mysig pitch (där får man iofs tilltugg även i ekonomiklass, även om det inte alltid är sånt man har lust att äta) och skallrande.


Inte bara inrikesflyg. Air China ARN-PEK med sönderkörd B777-200 i ekonomiklass är bland det värsta jag varit med om i flygväg. Fördelen med kinesiska inrikesflyg är dock att de har proper short haul first class som inte heller är orimligt dyr. Dock ofta fullbokade nu när det finns så många rika kineser och standardkonfigurationen på inrikes narrowbodies endast har 8 sådana säten.

Ursprungligen postat av flutt

En av mina favvostewards på den tiden ARN-PEK gick sex ggr per vecka (i e man kände ofta igen personalen) brukade dyka upp med en trevlig calvadosfaska i näven och fråga "får det lov att vara lite bedövningsmedel"?


Detta hände väl, for reference, i Business class? Kan inte minnas att jag någonsin sett normalstora spritflaskor i E / E+ på SAS. För övrigt riktigt irriterande att SAS avskaffade ARN-PEK, som ersattes med codeshare genom ovan nämnda skämt till Air China-rutt.
#68 2011-07-31, 22:20
flutt
Detta hände väl, for reference, i Business class? Kan inte minnas att jag någonsin sett normalstora spritflaskor i E / E+ på SAS. För övrigt riktigt irriterande att SAS avskaffade ARN-PEK, som ersattes med codeshare genom ovan nämnda skämt till Air China-rutt.


Jo, det var Business class. Vi får åka bekvämt på resor utanför Europa (tack gode gud, inte sällan förväntas man vara redo för action samma dag som man landar) på mitt jobb.

Hörde också att man ska undvika Air China (men de påstås ha sjyssta kärror på större rutter - ARN-PEK är en fis i världsrymden för dem), så jag flög helt sonika SAS via CPH den sista resan. Mitt projekt därborta är tråkigt nog slut för denna gång, så nu blir det bara ekonomiflyg inom Europa ett tag (avd OT). Har t o m fått mina brittiska kollegor att börja älska SAS.
#69 2011-08-02, 12:26
Tjaeng
Ursprungligen postat av flutt
Jo, det var Business class. Vi får åka bekvämt på resor utanför Europa (tack gode gud, inte sällan förväntas man vara redo för action samma dag som man landar) på mitt jobb.


Mjo. Hur bekvämt det är i SAS Business går dock att diskutera. 170 graders inte-helt-platt och rätt så stor lutning i förhållande till golvet ger sämre komfort än motsvarande kabin hos många av de bolag som flyger från kontinenten. SAS stora fördel ligger just i att man kan flyga från ARN och CPH. Samt att prissättningen reflekterar den något sämre hårdvaran. Service i C-kabin på SK995/994 har jag dock aldrig haft något att anmärka på.

Ursprungligen postat av flutt

Hörde också att man ska undvika Air China (men de påstås ha sjyssta kärror på större rutter - ARN-PEK är en fis i världsrymden för dem)


Air China har nyinredda plan på rutterna till LHR, CDG och FRA samt de flesta linjerna över stilla havet. Men på någon nivå förväntar man sig högre lyxfaktor hos asiatiska bolag än hos Europeiska legacys, och Air China kan fortfarande inte mäta sig med konkurrenter som Aseana och Cathay Pacific.

Ursprungligen postat av flutt

nu blir det bara ekonomiflyg inom Europa ett tag (avd OT). Har t o m fått mina brittiska kollegor att börja älska SAS.


SAS har bra punktlighet, men kritiken de får för undermåligt omhändertagande av frequent flyer-pax är i min åsikt rätt så berättigad. Fast å andra sidan kanske man inte borde förvänta sig allt för mycket när EBG är så lätt att få, om man flyger till London eller Bryssel på vardagar är säkert mer än hälften av resenärerna guldmedlemmar som packar sönder handbaggagehyllan med sina misstänkt stora rollonboards.

En intraeuropeisk business class i stil med lufthansas, där man kan flytta in de två mittersta armstöden på en 3-rad och fälla ner ett bord i mittsätet vore fantastiskt. Kanske något att tänka när man inreder de nya A320-planen.
#70 2011-08-18, 21:58
carljoakim
"En intraeuropeisk business class i stil med lufthansas, där man kan flytta in de två mittersta armstöden på en 3-rad och fälla ner ett bord i mittsätet vore fantastiskt. Kanske något att tänka när man inreder de nya A320-planen."


Tyvärr blir det nog inte så. Sas hade det så på A321 innan de byggde om dom. Man valde att ta fler stolar och slängde ut de gamla. Förr kunde man göra om en 3 stolsrad till 2 stolar. Nackdelen var att det sköttes mekaniskt och därav vägde en del. Även att färre stolar gick in. Dock var det positivt som resenär. Att de återigen skulle välja det tror jag inte.

Vad gäller C- stolarna på A330-340 så finns det en plastkåpa mellan alla paren. Dra bort kåpan så ser man 6 små pedaler. 3 till resp stol. Tryck ner dessa och stolen rör sig fritt. Dock är det tungt så man bör vara två.
#71 2011-09-16, 03:45
GP hade för någon dag sedan en TT-artikel om SAS. Handlade bland annat om att 26 MD-80 skulle bort och ersättas med lite större Boeingmaskiner. Det skulle tydligen ge ökad flexibilitet i flottan.
#72 2011-09-16, 04:42
Tjaeng
Ursprungligen postat av Neksnor
GP hade för någon dag sedan en TT-artikel om SAS. Handlade bland annat om att 26 MD-80 skulle bort och ersättas med lite större Boeingmaskiner. Det skulle tydligen ge ökad flexibilitet i flottan.


Alla kvarvarande MD80-kärror (och B737 classic) ska ersättas, ja. Däremot har SAS inte mer än ca 15 leveranser av B737NG att vänta inom de närmsta åren, så någon komplett utfasning lär inte kunna ske förrän ordern SAS la på 30 stycken A320NEO så sent som i somras börjar fyllas framåt 2015-2016.