Ursprungligen postat av flutt
Jo, det var Business class. Vi får åka bekvämt på resor utanför Europa (tack gode gud, inte sällan förväntas man vara redo för action samma dag som man landar) på mitt jobb.
Mjo. Hur bekvämt det är i SAS Business går dock att diskutera. 170 graders inte-helt-platt och rätt så stor lutning i förhållande till golvet ger sämre komfort än motsvarande kabin hos många av de bolag som flyger från kontinenten. SAS stora fördel ligger just i att man kan flyga från ARN och CPH. Samt att prissättningen reflekterar den något sämre hårdvaran. Service i C-kabin på SK995/994 har jag dock aldrig haft något att anmärka på.
Ursprungligen postat av flutt
Hörde också att man ska undvika Air China (men de påstås ha sjyssta kärror på större rutter - ARN-PEK är en fis i världsrymden för dem)
Air China har nyinredda plan på rutterna till LHR, CDG och FRA samt de flesta linjerna över stilla havet. Men på någon nivå förväntar man sig högre lyxfaktor hos asiatiska bolag än hos Europeiska legacys, och Air China kan fortfarande inte mäta sig med konkurrenter som Aseana och Cathay Pacific.
Ursprungligen postat av flutt
nu blir det bara ekonomiflyg inom Europa ett tag (avd OT). Har t o m fått mina brittiska kollegor att börja älska SAS.
SAS har bra punktlighet, men kritiken de får för undermåligt omhändertagande av frequent flyer-pax är i min åsikt rätt så berättigad. Fast å andra sidan kanske man inte borde förvänta sig allt för mycket när EBG är så lätt att få, om man flyger till London eller Bryssel på vardagar är säkert mer än hälften av resenärerna guldmedlemmar som packar sönder handbaggagehyllan med sina misstänkt stora rollonboards.
En intraeuropeisk business class i stil med lufthansas, där man kan flytta in de två mittersta armstöden på en 3-rad och fälla ner ett bord i mittsätet vore fantastiskt. Kanske något att tänka när man inreder de nya A320-planen.