Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS - Föråldrad flotta?

#49 2011-06-06, 12:06
Coolcitte
Var ska pengarna till A350 eller 787 komma ifrån, undrar man? Det kan ju omöjligt vara så att A330 och A340-planen är så slitna att de måste bort. SAS måste satsa på en enhetligare flotta, det är svindyrt att ha tekniker och piloter på både Boeing, Airbus, Bombardier och McDonnell Douglas.

Jag hoppas faktiskt att Lufthansa till slut köper SAS. Lufthansa är som bekant väldigt duktiga på att vända bolag i kris och SAS har varit i kris ganska länge nu. SAS är ju idag ungefär som att flyga med Ryanair, med enda skillnaden att man kommer till en bättre flygplats. Servicenivån är usel och man pissar på resenärerna i ekonomiklass.

Åkte med Air Berlin för några månader sedan, Göteborg-Berlin. Biljetten gick inte på mer än runt en tusenlapp och då flög man från Landvetter till Tegel (inga lågprisflygplatser alltså. På flighten fick man både kaffe och ett valfritt bakverk helt utan kostnad. Varför kan inte SAS ha samma modell? Att bjuda på en kopp kaffe och en bulle är inte så jävla dyrt och ger ett väldigt bra och välkomnande intryck.

SAS biljetter är oftast ganska dyra om man tänker på vad man får för pengarna. Förstår att folk inte vill betala 4000 för att åka Göteborg-London i en gammal MD-80 och inte ens få ett glas vatten. Med tanke på trafiktrycket och förseningarna på Heathrow lär man vara framme i centrala London innan SAS om man åker med Ryanair och landar i Stansted.
#50 2011-06-06, 16:24
Ursprungligen postat av Coolcitte
Var ska pengarna till A350 eller 787 komma ifrån, undrar man? Det kan ju omöjligt vara så att A330 och A340-planen är så slitna att de måste bort. SAS måste satsa på en enhetligare flotta, det är svindyrt att ha tekniker och piloter på både Boeing, Airbus, Bombardier och McDonnell Douglas.


Fast nu har ju SAS bestämt sig för att leasa B737 och A320 för att ersätta MD-80 som ska vara utfasad senast 2016. Ryktesvägen tittar man på A320NEO som lite mer långsiktig ersättare. Dvs där försvinner åtminstone en typ (den törstigaste dessutom) ur flottan.
#51 2011-06-09, 01:31
Nu har jag flugit tur till london några gånger det senaste halvåret så jag kan göra en liten personlig jämförelse.

Har flugit SAS tur och retur två gånger samt en gång hem.

Har flugit RYR tur och retur två gånger samt en gång dit.

Totalt fem resor alltså, två med varje och en som blev delad (av praktiska skäl).

Prismässigt är RYRs biljetter mycket billigare. Flyger man med en väska blir det dock extra kostnad, dessutom kostar Stansted express en del. Sammantaget har det blivit så att RYR konsekvent är cirka 200 kr billigare tur och retur. Detta är ingen exakt siffra utan ungefär utslaget på mina resor, självklart varierar det med när man reser, när man bokar, etc etc.

Har bara haft en stor försening, den var med SAS men berodde på ett enormt åskväder över Londonområdet. Detta gjorde att jag fastnade i Köpenhamn en natt, jag blev gratis ombokad på nästa flyg. Fick gratis taxi till och från hotellet och gratis hotell med frukost (SAS Radisson så rätt bra standard).

Jag har inget att jämföra med då RYR aldrig vart så här försenade när jag flugit med dom, baserat på deras rykte tror jag dock inte att dom bjuder på hotell, taxi och mat. Jag är inte ens säker på om dom bokar om dig till nästa flyg...

Planen då, jag har bara flugit MD80 med SAS, RYR flyger som bekant enbart B738.

RYRs plan är nyare, så visst känns dom fräschare. Dock tas det lite bort när dom är inklädda i vad som ser ut som gul galon. Dessutom går sätena inte att fälla ner och det finns ingen ficka i stolen framför (ingen plats för min pocketbok och mp3spelare alltså.

Jag har faktiskt inte vart på toa på SAS MD80s dock så där kanske finns mer poäng att hämta för ryan. Men sammantaget tycker jag att RYR har fräschare plan, men komforten är ändå sämre. Jag har heller inget problem med MD80ns motorljud då jag ser till att checka in tidigt och sitta långt fram.

Service då. SAS har inflight service som alla andra, jag flyger ekonomi och då ingår inget utan det är köpa som gäller. Jag har själv köpt Te och muffins någon gång, det kostar 40 spänn vilket faktiskt är billigare än på ett fik på stan. Smakar rätt bra och man får gratis påfyllning på te eller kaffe ifall man så önskar.

Hos RYR har jag också någon gång gjort slut på reskassan på fika, det enda jag minns av den upplevelsen var att förpackningarna var minimala och priserna höga, men det är ett tag sen nu så någon får gärna fylla i med exakta priser på något jämförbart (typ kaffe och kaka).

SAS erbjuder gratis Svenska tidningar i gaten för alla, RYR säljer någon engelsk tidning ombord (the Independent tror jag). Det som stör mig mest med RYR är nog all reklam dock, det dyker med jämna mellanrum upp små jinglar som ska sälja skraplotter, tågbiljetter och allt mellan himmel och jord.

Vad gäller personal så känner jag mig bättre bemött hos SAS, deras kabinpersonal är klart äldre i genomsnitt men jag tycker dom känns mycket vänligare och framförallt är dom inte stressade på samma sätt. RYR känner jag ofta stressar igenom för att hinna pracka på alla så mycket skräp som möjligt medan man på SAS faktiskt kan läsa sin bok och dricka te i lugn och ro.

Jag har dock pratat med många kabinvärdar och piloter på både SAS och RYR (har en tendens att prata med folk efter landning) och dom har alltid vart väldigt trevliga på båda bolagen, men i luften känner jag som sagt att SAS känns mer avslappnade.

Sammantaget då. Jag personligen flyger numera med SAS så ofta plånboken har råd. RYR kan dock bli riktigt billigt om man har flyt det ska inte förnekas. Men i många fall (framförallt om man reser med en väska och ser till att räkna in tågbiljett till och från Stansted) är SAS inte så mycket dyrare.

RYRs plan är nyare, men samtidigt har dom inga bekvämligheter (stolsryggar och fika i stolen framför) vilket finns på SAS plan.

Tidsmässigt så går det ungefär lika fort, men SAS har tagit väl hand om mig när jag blivit försenad. Något jag i ärlighetens namn inte litar på att RYR gör (dock utan personlig erfarenhet så en reservation här för det).

Jag själv väljer SAS när jag kan, det känns helt enkelt som att flyga för mig. RYR känns mer som att åka landsvägsbuss, man kommer fram, oftast i tid, men något bekvämt är det inte.

Så då fick man avsluta med en helt subjektiv kommentar på denna personliga jämförelse, sen om man håller med mig eller inte är en annan sak
#52 2011-06-13, 03:52
Tjaeng
Ursprungligen postat av Hefaiston

Service då. SAS har inflight service som alla andra, jag flyger ekonomi och då ingår inget utan det är köpa som gäller. Jag har själv köpt Te och muffins någon gång, det kostar 40 spänn vilket faktiskt är billigare än på ett fik på stan. Smakar rätt bra och man får gratis påfyllning på te eller kaffe ifall man så önskar.


Noterbart är att SAS alltid bjuder på frukost om planets takeoff är lagd före 0900 (0930?). Fralla, yoghurt, juice, kaffe.

Numera finns det väl inte en enda legacy carrier i europa som inte tillämpar BOB (buy on board) i ekonomiklass på korta rutter. I bästa fall får man gratis kaffe, men inte ens det är praxis. SAS är i linje med majoriteten i det avseendet, gnället som riktas mot SAS kommer snarare från frequent flyers som tycker att SAS ger färre fördelar till sina trogna kunder än vad vissa andra bolag gör. Vilket iofs stämmer i många avseenden.

Ursprungligen postat av LP-skiva
Till sommaren väntas ett beslut tas angående inköp av nya långdistansplan. Valet verkar stå mellan A350 och B787. Jag tycker det känns lite tidigt att bestämma sig nu då man gott kan vänta in alla testresultat från bägge typerna. A350 har ju inte ens kommit utomhus. Dessutom är det ju mycket liv kvar i nuvarande A330/340 som endast snittar tio år ungefär och hyfsat låga timtal.

http://www.takeoff.dk/news/21196


Jag kan inte se att de någonsin ska kunna få en såpass liten longhaulflotta att gå ihop rent ekonomiskt. Dessutom känns A350 för stor för att passa in på de flesta av SAS nuvarande långrutter. Fast vad vet jag, SAS verkar vara mer optimistiskt nu än för ett halvår sedan. Att de öppnar upp SK997/998 mot Shanghai-PVG nästa år är ju ett positivt tecken (att man aldrig borde ha lagt ner den rutten till att börja med är en annan diskussion).
#53 2011-06-19, 19:33
Det sägs att SAS ska beställa 30 stycken A320NEO med LEAP-X-motorn på Parismässan. Blir nog en välbehövlig sänkning av bränslekostnaderna om de nya motorerna håller vad de lovar.
#54 2011-06-19, 21:02
Mula
Det sägs även internt att SAS kommer ta ett beslut om nya widebody-plan till långdistansflottan inom några månader och kandidaterna är A350 eller B787.
Beroende på hur lång leveranstiden kommer bli kommer man också att satsa på en refurbishment av businessklasskabinen på de befintliga A330/A340-maskinerna, då den börjar kännas ganska sliten.
Kul att de satsar framåt!
#55 2011-06-20, 14:05
Tjaeng
Ursprungligen postat av Mula

Beroende på hur lång leveranstiden kommer bli kommer man också att satsa på en refurbishment av businessklasskabinen på de befintliga A330/A340-maskinerna, då den börjar kännas ganska sliten.


Inte en minut för tidigt. SAS var iofs bland de sista som bytte från vanliga recliners till sleeper seats på sin business class, men det gjorde de samtidigt som asiaterna och emirates bytte till full pitch sleepers och satte ny standard för interkontinental business class.

Fast jag tvekar på att de tänker bygga om C-kabinerna inom de närmsta 5 åren. Något som skulle vara lättare att fixa till vore däremot det fullständigt usla AVOD-systemet hos på SAS A330/340.
#56 2011-06-20, 14:11
allemand
Ursprungligen postat av Tjaeng
Inte en minut för tidigt. SAS var iofs bland de sista som bytte från vanliga recliners till sleeper seats på sin business class, men det gjorde de samtidigt som asiaterna och emirates bytte till full pitch sleepers och satte ny standard för interkontinental business class.

Fast jag tvekar på att de tänker bygga om C-kabinerna inom de närmsta 5 åren. Något som skulle vara lättare att fixa till vore däremot det fullständigt usla AVOD-systemet hos på SAS A330/340.


SAS C-säten är värdelösa i liggande läge, eftersom de inte går helt ner till vågrätt betyder det att jag alltid vaknar längst ner ett antal gånger per flygning och måste hasa mig upp.
#57 2011-06-20, 14:39
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/15/6A/A5/wkr0005.pdf

Så har SAS lagt en beställning. 30+11 A320neo med leverans från 2016.
#58 2011-06-20, 20:03
Goriot
Ursprungligen postat av LP-skiva
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/15/6A/A5/wkr0005.pdf

Så har SAS lagt en beställning. 30+11 A320neo med leverans från 2016.


Man borde ha en enhetsflotta med Airbus eller Boeing-plan.
Motorerna är ju en separat historia som man väljer utanför
själva flygplansköpet men "karossen" skulle vara enheterlig.
Det tror jag på.
Nu har man CRJ-900, Boeing 737 och Airbus 319/321/330/340
och MD-80.
#59 2011-06-20, 22:34
Tjaeng
Ursprungligen postat av Goriot
Man borde ha en enhetsflotta med Airbus eller Boeing-plan.
Motorerna är ju en separat historia som man väljer utanför
själva flygplansköpet men "karossen" skulle vara enheterlig.
Det tror jag på.
Nu har man CRJ-900, Boeing 737 och Airbus 319/321/330/340
och MD-80.


Som jag uppfattat det kommer man att ha enhetliga flottor stationerade på respektive hubb, med A320 på CPH och B737NG på ARN och OSL. Att det sedan är galenskap att ha tre huvudhubbar är en annan historia.

Sedan är det inte alls tokigt att ha blandat Airbus/Boeing. De enda bolag som tjänar på att flyga med endast en av tillverkarna är de som är tillräckligt stora för att direkt kunna påverka framtida modeller, produktionshastighet och listpriser, få förtur vid beställningar etc. T.ex Southwest Airlines och Ryanair, som bägge flyger med enbart B737 (och då handlar det om en enda modell, inte en enda tillverkare). Den enda legacy carrier jag känner till vars flotta kommer uteslutande från en tillverkare än American Airlines som flyger all Boeing.

Egentligen kvittar det då nya narrowbodies i allmänhet är väldigt vassa och ekonomiska jämfört med de plan som ersätts. Widebodies är det lite kinkigare med. Valet av bränsletörstande A340 framför t.ex B777 när det begav sig var nog ett av SAS största misstag i modern tid.
#60 2011-06-20, 22:37
Tjaeng
Ursprungligen postat av allemand
SAS C-säten är värdelösa i liggande läge, eftersom de inte går helt ner till vågrätt betyder det att jag alltid vaknar längst ner ett antal gånger per flygning och måste hasa mig upp.


Jag brukar inte ha det problemet, men stör mig på att sätena bara reclinear till 170 grader = inte helt plan vinkel. Ska tydligen finnas en gömd spak under en plastkåpa under handtaget på isle-sätena som fixar detta enligt ett gäng vana C-resenärer på Flyertalk, men jag har aldrig prövat (är fan rädd för flygtanterna på SAS).