Ursprungligen postat av Tjaeng
Märk väl att Lufthansa/Star Alliance har en hyfsat stor hubb i Düsseldorf också. Iallafall bra mycket större än den rätt misslyckade satsningen OneWorld har gjort i Hamburg.
Fast Düsseldorf är inte avsedd som riktig hubb, utan lever "bara" på sitt enorma upptagningsområde, där typ minst 10 miljoner kan ta sig till flygplatsen inom en timme dörr-till-dörr. Den stora andrahubben är ju München, med riktigt mycket interkontinentalsträckor (LH har bara 4 från DUS).
Intressant med Hamburg, kände inte till att Oneworld satsat där. Nåja, den satsningen försvinner väl med nya BER nästa år.
Ursprungligen postat av Tjaeng
Utöver det tillkommer Atatürk i Istanbul, som i framtiden säkert blir en rätt så viktig transferhubb mot öst.
Den är väl redan störst på Europa->Mellanöstern/Centralasien och rätt stor på Fjärran östern också vad jag vet. Imponerande antal destinationer faktiskt.
En sak jag får för mig som kanske kan ge ett visst hopp för t.ex. ARN är att efterfrågan på flyg till Kina/Indien etc. ibland verkar omättlig och dessutom kommer av affärsresenärer, så bara för att det finns hubbar här och där borde det finnas plats för ännu fler (lönsamma) hubbar. Tanken svindlar när man tänker på vilken potential ett välutvecklat Kina har, med en befolkning som Europa och Nordamerika tillsammans, plus några hundra miljoner till...