Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#85 2011-09-09, 19:59
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nu såg ju flygbranchen lite annorlunda ut på 70-talet. Jag garanterar dej att om det var lönsamt att
flyga B777/A330/A340 inrikes eller till London så skulle SAS ha gjort det för länge sedan.

Under jordbävningen i Japan så stälde ju SAS in alla japan flygningar och körde sina A340 på Milano,
London mm. För man hade inget bättre att göra med besättning planerad och klar.
Inte av lönsamhetsskäl direkt.

Svensk inrikes präglas av en massa turboprop flyg snarare än behov av widebody flyg.
Tillochmed över till Baltikum körs ju propellerflyg idag pga att efterfrågan inte är större.


BA flyger 767 till London från ARN, så helt olönsamt kan det inte vara med widebodies.

Satte SAS in A340 på de rutterna? Måste jag ha missat helt, åkte uppenbarligen fel sträckor då.

Att turboprop regerar inrikes är inte så konstigt, passagerarunderlaget är rätt skralt på de mindre flygplatserna. Minns en resa till Halmstad i vintras där vi var knappt 10 pax i en ATR, var ju inte så att jag klagade direkt..
#86 2011-09-09, 20:26
Murder.Inc
Rinkeby till Mogadishu. Rinkeby till Erbil osv osv
#87 2011-09-09, 20:30
idioten500
landvetter - mars tor
#88 2011-09-09, 21:56
Powerless1
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag garanterar dej att om det var lönsamt att
flyga B777/A330/A340 inrikes eller till London så skulle SAS ha gjort det för länge sedan.
Och ändå skrev du i det förra inlägget att ett svenskbaserat bolag inte kunde göra så...
#89 2011-09-09, 22:01
Okej, letŽs shoot med några förändringar som jag vill se i flygnätet från Sverige/Danmark

Vinterlinjer
Stockholm/Köpenhamn - Miami Internatinal Airport (Lufthansa B747 alt. A340-600)
Stockholm/Köpenhamn - Los Angeles (LAX) (Lufthansa B747 alt. A340-600)
Stockholm/Köpenhamn - Vancouver (Lufthansa B747)
Stockholm/Köpenhamn - Singapore (Singapore Airlines B777-200ER)

Året runt linje
Malmö Sturup - Mogadishu
Stockholm - Mogadishu
#90 2011-09-09, 23:01
Hur som helst skulle det inte vara helt fel med lite fler widebodies på ARN. Just nu är de enda återkommande större besökarna jag kan komma på SAS A340(?), Thais B747, Air Chinas B777, BA:s B767 och Thomas Cooks A330.
Stockholm-Bangkok vintertid borde väl nästan kunna fylla en A380 regelbundet, vågar man tro på att Thai sätter in den när de får leverans nästa år?
#91 2011-09-09, 23:38
Ursprungligen postat av Cliffak
Hur som helst skulle det inte vara helt fel med lite fler widebodies på ARN. Just nu är de enda återkommande större besökarna jag kan komma på SAS A340(?), Thais B747, Air Chinas B777, BA:s B767 och Thomas Cooks A330.
Stockholm-Bangkok vintertid borde väl nästan kunna fylla en A380 regelbundet, vågar man tro på att Thai sätter in den när de får leverans nästa år?


SAS använder huvudsakligen A330 från ARN. I stort bara om en sån pajar ur som en A340 blir aktuell. Går det verkligen inga fler charters med WB längre? Vill minnas att nån körde en B747 i maxkonfiguration om +500 stolar.

Ryktet går bland önskedrömmarna att Thai ska börja trafikera med A380 men jag ser det som osannolikt. I alla fall i inledningsskedet. Nu utökar de ju avgångarna i stället till CPH och det är nog mer troligt att även ARN får ~10 per vecka. Thais A380 kommer flyga på LHR och FRA där det finns fler som är villiga att betala premiumbiljetter.
#92 2011-09-10, 00:34
FlightNAE
Ursprungligen postat av LP-skiva
SAS använder huvudsakligen A330 från ARN. I stort bara om en sån pajar ur som en A340 blir aktuell. Går det verkligen inga fler charters med WB längre? Vill minnas att nån körde en B747 i maxkonfiguration om +500 stolar.

Ryktet går bland önskedrömmarna att Thai ska börja trafikera med A380 men jag ser det som osannolikt. I alla fall i inledningsskedet. Nu utökar de ju avgångarna i stället till CPH och det är nog mer troligt att även ARN får ~10 per vecka. Thais A380 kommer flyga på LHR och FRA där det finns fler som är villiga att betala premiumbiljetter.


Har för mig att Tui Fly ska flyga med precis sådan konfiguration från Stockholm till Bangkok i vinter.
#93 2011-09-10, 09:53
Hugh.Hefner
Skulle gärna se att de asiatiska flygbolagen satsade på transatlantiska resor från Europa.
Föredrar de asiatiska flygbolagens Business Class, men brukar bara flyga med dom när jag ska österut. Flygbolag som Qatar Airways, Singapore Airlines, Malaysia Airlines osv. Västerut brukar det istället bli British Airways.

Så att Asiens flygbolag satsade på exempelvis London-New York eller Frankfurt-New York vore trevligt.
#94 2011-09-10, 11:30
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Skulle gärna se att de asiatiska flygbolagen satsade på transatlantiska resor från Europa.
Föredrar de asiatiska flygbolagens Business Class, men brukar bara flyga med dom när jag ska österut. Flygbolag som Qatar Airways, Singapore Airlines, Malaysia Airlines osv. Västerut brukar det istället bli British Airways.

Så att Asiens flygbolag satsade på exempelvis London-New York eller Frankfurt-New York vore trevligt.


Singapore Airlines flyger FRA-JFK
#95 2011-09-10, 11:55
Hugh.Hefner
Ursprungligen postat av Metroper
Singapore Airlines flyger FRA-JFK


Det är iofs sant.
Synd bara att Singapore Airlines connecting-lösningar från Stockholm är EXTREMT dyra jämfört med andra bolag.

Sedan tycker jag Singapore är lite dyra överlag jämfört med andra asiatiska som Qatar och Malaysia, inte upplevt något hittills som motiverar det priset över exempelvis Qatar.
Hur är Singapores lounger i Frankfurt och JFK? Flyger man med British Airways så har man ju deras "flaggskepps-lounger" i Heathrow och JFK.
#96 2011-09-10, 20:07
IC1
Skulle gärna vilja ha Skavsta (NYO) - Valencia (VLC) året runt. Just nu så får man antingen flyga till Alicante (ALC) och sedan ta kollektivtrafik i ca två timmar, eller mellanlanda på London Stansted (STN) och vänta där i cirka 5-6 timmar, likadant på hemvägen. Det suger!