Ursprungligen postat av george.sthlm
Nu såg ju flygbranchen lite annorlunda ut på 70-talet. Jag garanterar dej att om det var lönsamt att
flyga B777/A330/A340 inrikes eller till London så skulle SAS ha gjort det för länge sedan.
Under jordbävningen i Japan så stälde ju SAS in alla japan flygningar och körde sina A340 på Milano,
London mm. För man hade inget bättre att göra med besättning planerad och klar.
Inte av lönsamhetsskäl direkt.
Svensk inrikes präglas av en massa turboprop flyg snarare än behov av widebody flyg.
Tillochmed över till Baltikum körs ju propellerflyg idag pga att efterfrågan inte är större.
BA flyger 767 till London från ARN, så helt olönsamt kan det inte vara med widebodies.
Satte SAS in A340 på de rutterna? Måste jag ha missat helt, åkte uppenbarligen fel sträckor då.
Att turboprop regerar inrikes är inte så konstigt, passagerarunderlaget är rätt skralt på de mindre flygplatserna. Minns en resa till Halmstad i vintras där vi var knappt 10 pax i en ATR, var ju inte så att jag klagade direkt..