Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#169 2014-02-17, 09:36
Kaspersky
Skulle gilla om det gick direktflyg mellan Stockholm (ARN) till Sydney (som någon annan postade). Tyvärr är Sverige inte ett sådant stort populärt resmål. Men jag hoppas ändå att det sker någongång i framtiden.

Och om det händer, så hoppas jag Emirates eller Qantas trafikerar den sträckan!
#170 2014-02-17, 11:16
Ursprungligen postat av Neksnor
Låter trevligt, men finns det någon flygplats i Europa som har direktflyg till Sydney, som inte direkt är en jättestad och ungefär så långt bort man kan komma i ett land med runt 20 miljoner invånare? Stockholm har idag direktflyg till Bangkok och Peking, så man kommer till Sydney med ett byte redan idag, Jag tycker annars Stockholm - Hongkong låter som en vettig kompromiss, Hongkong ligger nästan halvvägs från Stockholm till Sydney, samtidigt skulle man få bättre kontakt med södra Kina.

Själv skulle jag, som mest ser Stockholm som en omväg, gilla ett Bangkokflyg från Landvetter några gånger i veckan, gärna något liknande till New York. Swedavia verkar tro att de linjerna kan bli lönsamma. Ett alternativ skulle vara att förlänga SJs snabbtåg till Kastrup.


Så vitt jag vet finns det ingen direktlinje från Europa till Sydney. Jag har inte räknat på det men det ligger nog på gränsen för vad som är teoretiskt möjligt att flyga direkt. Att flyga så långt innebär då att man får otroligt mycket mer bränsle bara för att bära med sig extra bränsle, vilket är väldigt dyrt för bolaget. Man blir också begränsad i vikt eftersom man ska ha så mycket bränsle, vilket minskar intäkterna.

Om jag minns rätt har vi idag lite olika varianter, du kan flyga EK och QF via Dubai. Du har BA via Hong Kong (tror jag det är) och SQ via Singapore. Skulle misstänka att du kan få till betydligt fler bolag (CX borde ju också flyga vi Hong Kong rimligtvis t.ex.) men jag har inte bra koll nog för att kunna dom i huvudet.

Direktlinje tror jag dock inte det kommer att bli, men som Svensk kan man ju flyga Stockholm (eller Köpenham, eller från Augusti Oslo, om man bor nära gränsen) till Dubai och sen till Sydney därifrån så det borde ju funka för dom flesta, och om du bor nära nog till en storflygplats så blir det bara ett byte i Dubai vilket inte är illa alls för att ta sig runt halva jorden.
#171 2014-02-17, 11:56
RachelZane
Ursprungligen postat av Hefaiston
Så vitt jag vet finns det ingen direktlinje från Europa till Sydney. Jag har inte räknat på det men det ligger nog på gränsen för vad som är teoretiskt möjligt att flyga direkt. Att flyga så långt innebär då att man får otroligt mycket mer bränsle bara för att bära med sig extra bränsle, vilket är väldigt dyrt för bolaget. Man blir också begränsad i vikt eftersom man ska ha så mycket bränsle, vilket minskar intäkterna.

Om jag minns rätt har vi idag lite olika varianter, du kan flyga EK och QF via Dubai. Du har BA via Hong Kong (tror jag det är) och SQ via Singapore. Skulle misstänka att du kan få till betydligt fler bolag (CX borde ju också flyga vi Hong Kong rimligtvis t.ex.) men jag har inte bra koll nog för att kunna dom i huvudet.

Direktlinje tror jag dock inte det kommer att bli, men som Svensk kan man ju flyga Stockholm (eller Köpenham, eller från Augusti Oslo, om man bor nära gränsen) till Dubai och sen till Sydney därifrån så det borde ju funka för dom flesta, och om du bor nära nog till en storflygplats så blir det bara ett byte i Dubai vilket inte är illa alls för att ta sig runt halva jorden.


TG och QR borde vara heta kandidater till SYD. TG med en splitterny 777 och QR med en 787
#172 2014-02-17, 12:11
Kaspersky
Ursprungligen postat av RachelZane
TG och QR borde vara heta kandidater till SYD. TG med en splitterny 777 och QR med en 787


A380 är bättre!
#173 2014-02-17, 13:12
Ursprungligen postat av RachelZane
TG och QR borde vara heta kandidater till SYD. TG med en splitterny 777 och QR med en 787

Varför skulle ett bolag baserat i Bangkok eller Doha engagera sig i en direktrutt mellan två städer i andra änden av världen? Vettigare vore väl att landa halvvägs, vid respektive bas, och få ökad tillgänglighet till fler och större städer?

Skulle någon ägna sig åt en sådan rutt så borde det väl vara Qantas, SAS eller kanske Norwegian, förutsatt att lämpliga maskiner finns tillgängliga.

Jag tvivlar på att några kandidater är heta, men just Thai och Qatar är nog ganska svala.

Hefaiston: Har för mig BA kör någon flight går London - Singapore - Bangkok, tror den heter BA16 på hemvägen.
#174 2014-02-17, 14:02
Det är c.a 9188 nm från LHR till SYD om man flyger raka spåret.
Det är bara 777-200LR som har den räckvidden (9380nm) men det är nog ändå
lite för tight i och med att man bör ha i åtanke att de ibland måste flyga till en annan
flygplats om det t.ex. är dåligt väder eller om det inte går att landa i SYD av annan orsak.

Jag vet inte exakt vilka flygplatser i sydöstra Australien förutom SYD som kan ta emot
en 777 men Melbourne kan det i alla fall men dit är det nästan 400nm vilket innebär
att flygplanet kanske inte har tillräckligt med bränsle för att nå dit.

Sedan så får man tänka på hälsoaspekten också, det är rätt olämpligt att sitta
still i en flygplansstol så pass länge då det ökar risken för att drabbas av t.ex. blodproppar.

http://www.gcmap.com/mapui?P=LHR-SYD-MEL&MS=wls&DU=nm&SG=.80...
#175 2014-02-17, 17:24
RachelZane
Ursprungligen postat av Neksnor
Varför skulle ett bolag baserat i Bangkok eller Doha engagera sig i en direktrutt mellan två städer i andra änden av världen? Vettigare vore väl att landa halvvägs, vid respektive bas, och få ökad tillgänglighet till fler och större städer?

Skulle någon ägna sig åt en sådan rutt så borde det väl vara Qantas, SAS eller kanske Norwegian, förutsatt att lämpliga maskiner finns tillgängliga.

Jag tvivlar på att några kandidater är heta, men just Thai och Qatar är nog ganska svala.

Hefaiston: Har för mig BA kör någon flight går London - Singapore - Bangkok, tror den heter BA16 på hemvägen.


Sorry, det var inte alls så jag menade. Tänkte mer på vettiga sätt att ta sig ned öht till SYD.
Du har såklart rätt i det du skriver också.
#176 2014-02-28, 00:28
M.Zazzio
Sverige-Australien fort som fan
Sverige-USA fort som fan
Ja, alltså kortare flygtid.
#177 2016-12-15, 13:07
http://www.singaporeair.com/en_UK/se/media-centre/press-release/article/...
https://www.swedavia.se/om-swedavia/press-och-nyheter/nyheter/singapore-...
Singapore Airlines Arlanda - (Moskva) - Singapore 5 dagar i veckan från 30 maj 2017 med A350-900.

Stockholm 10.25 - Singapore 06.25 +1
Singapore 02.00 - Stockholm 08.25

Ungefär samma tider som Thais Bangkokflyg, men med en mellanlandning Moskva.
#178 2016-12-16, 11:25
peter_pung
Qantas ska börja flyga direkt mellan London och Perth med en 787.

Själv hade jag gärna sett en direktlinje mellan Göteborg och Hongkong. Från Hongkong kan man ta sig nonstop till i princip vilken destination man vill i Asien och Australien.
#179 2016-12-16, 12:47
Ursprungligen postat av peter_pung
Qantas ska börja flyga direkt mellan London och Perth med en 787.

Själv hade jag gärna sett en direktlinje mellan Göteborg och Hongkong. Från Hongkong kan man ta sig nonstop till i princip vilken destination man vill i Asien och Australien.

Tror att det minst otroliga är att Emirates kör till Göteborg. Vilket hade gett en liknande effekt.
#180 2016-12-16, 12:57
peter_pung
Ursprungligen postat av Neksnor
Tror att det minst otroliga är att Emirates kör till Göteborg. Vilket hade gett en liknande effekt.


Du har nog rätt tyvärr. Personligen undviker jag bolagen från Mellanöstern. Eftersom de i princip inte betalar något för flygbränslet håller de på att konkurrera ut europeiska flygbolag på ett osunt vis. Europeiska flygbolag lyder i sin tur under lagstiftning som förbjuder subventioner.

Så nej, jag flyger inte med bolag från Mellanöstern om jag kan undvika det.