Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#49 2011-08-30, 13:15
Coolcitte
Göteborg-New York.

Det är helt galet att det finns linjer till Teheran, Erbil, Århus, Birmingham och liknande, men inte en direktlinje till en världsmetropol. Så litet intresse för resor dit kan det ju inte vara, flygtiden är väl på runt 8 timmar? Ska man flyga dit idag så är det först 1-2 timmar till Stockholm, Frankfurt, Paris, München, Amsterdam eller liknande hub, sen vänta på sin connection i några timmar. Jag tänker att det måste vara förödande för affärsresenärerna, en hel dag som går åt bara på att resa.
#50 2011-08-30, 14:44
Tjaeng
Ursprungligen postat av Coolcitte
Göteborg-New York.

Det är helt galet att det finns linjer till Teheran, Erbil, Århus, Birmingham och liknande, men inte en direktlinje till en världsmetropol. Så litet intresse för resor dit kan det ju inte vara, flygtiden är väl på runt 8 timmar? Ska man flyga dit idag så är det först 1-2 timmar till Stockholm, Frankfurt, Paris, München, Amsterdam eller liknande hub, sen vänta på sin connection i några timmar. Jag tänker att det måste vara förödande för affärsresenärerna, en hel dag som går åt bara på att resa.


Både Delta och Continental/United har försökt sig på Göteborg-NYC förut, gick inte att få ekonomi i det (ens med B757, det minsta flygplanet som kan sättas in på sträckan). Det ska nämnas att Oslo fick sin New York-rutt så sent som förra året.
#51 2011-08-30, 14:46
HordeZla
Göteborg Landvetter - New York JFK och Arlanda - New York JFK med American Airlines.
#52 2011-08-30, 15:45
Coolcitte
Ursprungligen postat av Tjaeng
Både Delta och Continental/United har försökt sig på Göteborg-NYC förut, gick inte att få ekonomi i det (ens med B757, det minsta flygplanet som kan sättas in på sträckan). Det ska nämnas att Oslo fick sin New York-rutt så sent som förra året.


Hur länge sen var det då? Minns att Delta hade planer på en 757a för 2 år sedan ungefär, men det verkade rinna ut i sanden. Nu när dollarn är så låg borde det ju finnas underlag för en linje. Nu vet jag i och för sig inte vilken kabinfaktor Delta måste ha för att det ska gå med vinst, men runt 65 % borde väl räcka?
#53 2011-08-30, 15:48
DrGreenthumb
Arlanda - Delhi/Mumbai/Kolkata

Arlanda - Buenos Aires

Arlanda - Santiago

Arlanda - Sao Paulo

Arlanda - Sydney

Ängelholm - Amsterdam/London/Berlin
#54 2011-08-30, 16:59
Savoy
Ursprungligen postat av Coolcitte
Nu när dollarn är så låg borde det ju finnas underlag för en linje.


Fast vanliga reguljärflygbolag kan väl inte planera utifrån turister, det måste väl bygga på affärsresenärer i grunden? Kan iofs tänka mig att sådant du nämner skulle påverka för ett eventuellt lågprisbolag som kör över Atlanten.

Det finns inget så konstigt i mina ögon som SAS dissande av Arlanda till förmån för Köpenhamn på rutterna till det extremt expansiva och tätbefolkade Ostasien. Närmare =>kortare restid=>högre komfort/bättre ekonomi.
#55 2011-08-30, 17:19
Axell
Ursprungligen postat av Coolcitte
Göteborg-New York.

Det är helt galet att det finns linjer till Teheran, Erbil, Århus, Birmingham och liknande, men inte en direktlinje till en världsmetropol. Så litet intresse för resor dit kan det ju inte vara, flygtiden är väl på runt 8 timmar? Ska man flyga dit idag så är det först 1-2 timmar till Stockholm, Frankfurt, Paris, München, Amsterdam eller liknande hub, sen vänta på sin connection i några timmar. Jag tänker att det måste vara förödande för affärsresenärerna, en hel dag som går åt bara på att resa.

Instämmer också!

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ticket-privatresor/pressrelease/v...

Artiklar som denna får mig att undra varför de inte öppnar en sådan linje över sommaren iallafall. 91% är en ganska bra ökning. Visserligen är denna artikel 3 månader gammal och vi har gått in i lite sämre ekonomiska tider men känns ändå som att CO eller DL borde kunna ha haft en linje nu över sommaren åtminstone. Sedan får man ju inte glömma att det finns flyg från Newark och JFK till ett stort antal destinationer i övriga Nordamerika så alla som flyger dit behöver ju inte bara åka till New York givetvis utan de kan ju bara ha mellanlandnig där också.
#56 2011-08-30, 18:25
Coolcitte
Ursprungligen postat av Savoy
Fast vanliga reguljärflygbolag kan väl inte planera utifrån turister, det måste väl bygga på affärsresenärer i grunden? Kan iofs tänka mig att sådant du nämner skulle påverka för ett eventuellt lågprisbolag som kör över Atlanten.

Det finns inget så konstigt i mina ögon som SAS dissande av Arlanda till förmån för Köpenhamn på rutterna till det extremt expansiva och tätbefolkade Ostasien. Närmare =>kortare restid=>högre komfort/bättre ekonomi.


Att dollarn är låg påverkar ju inte bara turister och charterfolk. Dollarn är en världsvaluta och det finns alltid affärsmän som behöver resa till USA. Som Axell skriver så behöver man ju inte heller låsa sig på just New York, utan har man väl kommit till USA så når man flera stora städer med flyg på någon/några timmar. Att slippa en extra connection kan nog vara värdefullt för många som vill åka direkt från Göteborg. Det finns många internationella företag i Göteborg och företag som ägs av amerikanska koncerner så tycker det är konstigt att det verkar vara så dåligt underlag för en New York-linje. Tycker att Delta borde kunna skicka en 757a lite då och då med hyfsat resultat.
Ursprungligen postat av Axell
Instämmer också!

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ticket-privatresor/pressrelease/v...

Artiklar som denna får mig att undra varför de inte öppnar en sådan linje över sommaren iallafall. 91% är en ganska bra ökning. Visserligen är denna artikel 3 månader gammal och vi har gått in i lite sämre ekonomiska tider men känns ändå som att CO eller DL borde kunna ha haft en linje nu över sommaren åtminstone. Sedan får man ju inte glömma att det finns flyg från Newark och JFK till ett stort antal destinationer i övriga Nordamerika så alla som flyger dit behöver ju inte bara åka till New York givetvis utan de kan ju bara ha mellanlandnig där också.


Precis, en säsongslinje hade varit perfekt!
#57 2011-08-30, 18:50
Ursprungligen postat av Neksnor
Här finns ju destinationslistor http://www.swedavia.se/sv/Goteborg/Resenar/Destinationer/Destinationsguiden2/
(välj Arlanda)
Visar vilka linjer som finns, så man får ju tänka baklänges.


Den länken ger ju inget svar på min fråga.
#58 2011-08-30, 20:01
-Felix_
Ursprungligen postat av Coolcitte
Göteborg-New York.

Det är helt galet att det finns linjer till Teheran, Erbil, Århus, Birmingham och liknande, men inte en direktlinje till en världsmetropol. Så litet intresse för resor dit kan det ju inte vara, flygtiden är väl på runt 8 timmar? Ska man flyga dit idag så är det först 1-2 timmar till Stockholm, Frankfurt, Paris, München, Amsterdam eller liknande hub, sen vänta på sin connection i några timmar. Jag tänker att det måste vara förödande för affärsresenärerna, en hel dag som går åt bara på att resa.


Tyvär är det nog så att västra götalands regionen inte kan fylla ett plan till USA på egna meriter.
Dessutom skulle ju en ny linje GOT-EWR/JFK dränera dom redan etablerade rutterna från ARN och
CPH. Jiddret om att man kunde i alla fall skicka en 757 några gånger i veckan till Landvetter vittnar om bristande insikt, skulle besättningen lalla runt i göteborg en 3-4 dagar innan dom kunde åka tillbaka ? Lönsamt....
#59 2011-08-30, 20:11
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy

Det finns inget så konstigt i mina ögon som SAS dissande av Arlanda till förmån för Köpenhamn på rutterna till det extremt expansiva och tätbefolkade Ostasien. Närmare =>kortare restid=>högre komfort/bättre ekonomi.


Fast nu råkar ju Stockholm iofs ligga närmare de flesta storstäderna i Ostasien jämfört med Köpenhamn. Endast runt 400km skillnad till Beijing, Tokyo, Hong Kong, Seoul och Shanghai från ARN resp CPH, men ändå. "Bäst" läge utifrån endast geografiska förutsättningar har Helsingfors.
#60 2011-08-30, 20:45
Coolcitte
Ursprungligen postat av -Felix_
Tyvär är det nog så att västra götalands regionen inte kan fylla ett plan till USA på egna meriter.
Dessutom skulle ju en ny linje GOT-EWR/JFK dränera dom redan etablerade rutterna från ARN och
CPH. Jiddret om att man kunde i alla fall skicka en 757 några gånger i veckan till Landvetter vittnar om bristande insikt, skulle besättningen lalla runt i göteborg en 3-4 dagar innan dom kunde åka tillbaka ? Lönsamt....


Nu skrev jag ju dock aldrig att flygbolagen skulle skicka en 757a "några gånger i veckan", utan menade snarare att de borde prova den som en säsongslinje. Ska vara extra tydlig så att även Du förstår i fortsättningen.

Jag tror absolut att New York hade fungerat som just en säsongslinje, till att börja med.
Dollarn är låg (kommer antagligen att vara det ett tag till) och intresset för USA-resor verkar ha ökat i Sverige. Alla har inte New York som slutdestination utan ska vidare till andra städer, så man ska kanske inte låsa sig på antal resenärer som bara vill till New York.

Att åka till New York har dessutom blivit ganska billigt med åren. Senast jag kollade kunde man åka Stockholm-New York för runt 5500 T/R. Det priset gör givetvis att man kan locka fler resenärer.

Du säger att en linje från Göteborg skulle "dränera" de etablerade rutterna från Stockholm och Köpenhamn. Enligt ditt resonemang finns det ju då alltså ett så stort antal resenärer i Göteborg och Västra Götalandsregionen som vill åka till New York att det hade utgjort en betydande förändring i kabinfaktorn för avgångarna från Köpenhamn och Stockholm?