Ursprungligen postat av -Felix_
Tyvär är det nog så att västra götalands regionen inte kan fylla ett plan till USA på egna meriter.
Dessutom skulle ju en ny linje GOT-EWR/JFK dränera dom redan etablerade rutterna från ARN och
CPH. Jiddret om att man kunde i alla fall skicka en 757 några gånger i veckan till Landvetter vittnar om bristande insikt, skulle besättningen lalla runt i göteborg en 3-4 dagar innan dom kunde åka tillbaka ? Lönsamt....
Nu skrev jag ju dock aldrig att flygbolagen skulle skicka en 757a "några gånger i veckan", utan menade snarare att de borde prova den som en säsongslinje. Ska vara extra tydlig så att även
Du förstår i fortsättningen.
Jag tror absolut att New York hade fungerat som just en säsongslinje, till att börja med.
Dollarn är låg (kommer antagligen att vara det ett tag till) och intresset för USA-resor verkar ha ökat i Sverige. Alla har inte New York som slutdestination utan ska vidare till andra städer, så man ska kanske inte låsa sig på antal resenärer som bara vill till New York.
Att åka till New York har dessutom blivit ganska billigt med åren. Senast jag kollade kunde man åka Stockholm-New York för runt 5500 T/R. Det priset gör givetvis att man kan locka fler resenärer.
Du säger att en linje från Göteborg skulle "dränera" de etablerade rutterna från Stockholm och Köpenhamn. Enligt ditt resonemang finns det ju då alltså ett så stort antal resenärer i Göteborg och Västra Götalandsregionen som vill åka till New York att det hade utgjort en betydande förändring i kabinfaktorn för avgångarna från Köpenhamn och Stockholm?