Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#181 2016-12-17, 12:30
Axell
Ursprungligen postat av Neksnor
Tror att det minst otroliga är att Emirates kör till Göteborg. Vilket hade gett en liknande effekt.

Jag förstår att Dubai är det resmål som lockar mer för merparten av svenskarna som vill turista/göra affärer i den regionen. Dock kör ju bara Emirates wide-body aircrafts vilket definitivt Göteborg inte har underlag för just nu. Qatar Airways har ju däremot ett gäng Airbus A319, A320 och A321 vilket isåfall hade varit ett mer lämpligt flygplansval på en destination såsom Göteborg. Transfermöjligheterna är ändå relativt jämförbara om man ser till Doha och Dubai som destinationer samt att Qatar Airways är med i One World tillsammans med Finnair och British Airways vilket skulle också kunna ses till dess fördel. Så jag vet inte om jag personligen håller en DXB-GOT mer osannolik än DOH-GOT även om jag verkligen inte tror att Göteborg ligger i pipen just nu för de bådas framtida flyglinjer.

Ursprungligen postat av peter_pung
Qantas ska börja flyga direkt mellan London och Perth med en 787.

Själv hade jag gärna sett en direktlinje mellan Göteborg och Hongkong. Från Hongkong kan man ta sig nonstop till i princip vilken destination man vill i Asien och Australien.

Håller såklart med om att en linje mellan Göteborg och Hong Kong hade varit kul men håller med Neksnor i dennes svar. Av ren nyfikenhet tänkte jag bara om någon vet vilka destinationer i Kina som är viktiga för Volvo då de just nu är i kinesisk ägo? Jag har hört att flygningarna Göteborg-Helsingfors innehåller ett stort gäng affärsresenärer som har transfer i Helsingfors till Asien. Förmodligen inte en helt oviktig kundgrupp som säkert kan betala för sig.
#182 2016-12-18, 00:00
Ursprungligen postat av Axell
Jag förstår att Dubai är det resmål som lockar mer för merparten av svenskarna som vill turista/göra affärer i den regionen. Dock kör ju bara Emirates wide-body aircrafts vilket definitivt Göteborg inte har underlag för just nu. Qatar Airways har ju däremot ett gäng Airbus A319, A320 och A321 vilket isåfall hade varit ett mer lämpligt flygplansval på en destination såsom Göteborg. Transfermöjligheterna är ändå relativt jämförbara om man ser till Doha och Dubai som destinationer samt att Qatar Airways är med i One World tillsammans med Finnair och British Airways vilket skulle också kunna ses till dess fördel. Så jag vet inte om jag personligen håller en DXB-GOT mer osannolik än DOH-GOT även om jag verkligen inte tror att Göteborg ligger i pipen just nu för de bådas framtida flyglinjer.


Håller såklart med om att en linje mellan Göteborg och Hong Kong hade varit kul men håller med Neksnor i dennes svar. Av ren nyfikenhet tänkte jag bara om någon vet vilka destinationer i Kina som är viktiga för Volvo då de just nu är i kinesisk ägo? Jag har hört att flygningarna Göteborg-Helsingfors innehåller ett stort gäng affärsresenärer som har transfer i Helsingfors till Asien. Förmodligen inte en helt oviktig kundgrupp som säkert kan betala för sig.

Qatar tänkte jag inte på, men de borde väl kunna stjäla en del folk från Turkish 1-2 avgångar från Landvetter med en mindre maskin. Vad gäller Dubai så tänkte jag mest på Emirates och Qantas Australiensamarbete, som, sett till antal besökare i Australien, verkar ha en väldigt stor marknadsandel.

Volvo har någon fabrik i Chengdu, en stad som jag av geografiska skäl dessutom uppfattar som en ganska lämplig bytesflygplats om man kommer från norra Europa och ska byta till inrikesflyg, särskilt till södra Kina.
#183 2016-12-30, 00:02
Axell
Ursprungligen postat av Neksnor

Volvo har någon fabrik i Chengdu, en stad som jag av geografiska skäl dessutom uppfattar som en ganska lämplig bytesflygplats om man kommer från norra Europa och ska byta till inrikesflyg, särskilt till södra Kina.

Aight, Chengdu alltså, förövrigt en trevlig stad om man vill kolla på gulliga pandor.

Nog för att Chengdu är en hyfsat stor stad men samt har en schysst location när det kommer till transfer så kan man nog glömma detta. British Airways droppar ju denna destionation till förmån för New Orleans. Tänkte om det fanns en mikroskopisk chans att Göteborg fick till någon jättenischad "volvolinje" likt Stavanger-Houston, men den är nog mindre än så dessvärre.
#184 2017-01-05, 08:50
RachelZane
Kul att SQ börjar köra ARN-SIN.

Nu kommer vi ju ändå till
SIN, BKK, HKG direkt (SQ landar i Moskva som nämnt).

QR och EK kompletterar bra med många flights världen över och bra priser och en mellanlandning.

Ge mig nu ARN-DPS!
#185 2017-05-08, 14:31
Axell
Ursprungligen postat av Neksnor
Tror att det minst otroliga är att Emirates kör till Göteborg. Vilket hade gett en liknande effekt.

Läste denna artikel förra veckan och kom då att tänka på denna tråd. Enligt analysverktyget de använder så hamnar Göteborg på 5:e plats på unserved markets när det gäller både O&D och connecting trafik till och från Dubai. Samt att man hamnar något lägre på listan när det gäller bara unserved indirect O&D trafik från Emirates destinationer (krånglig beskrivet men läs artikeln så fattar ni).

http://www.anna.aero/2017/05/03/end-2017-qatar-airways-will-serve-19-mor...
#186 2017-05-08, 15:27
Ursprungligen postat av Axell
Läste denna artikel förra veckan och kom då att tänka på denna tråd. Enligt analysverktyget de använder så hamnar Göteborg på 5:e plats på unserved markets när det gäller både O&D och connecting trafik till och från Dubai. Samt att man hamnar något lägre på listan när det gäller bara unserved indirect O&D trafik från Emirates destinationer (krånglig beskrivet men läs artikeln så fattar ni).

http://www.anna.aero/2017/05/03/end-2017-qatar-airways-will-serve-19-mor...

Intressant, måste krävas en jäkla massa siffertuggande för att få fram sådant.

Funderade på en linje som kanske borde vara möjlig, morgonflyg Köpenhamn - London City. Storcirkeln mellan flygplatserna fortsätter till Hongkong. Tyvärr verkar inte allt för många av Asienflygen till Köpenhamn flyga över natten, men min lilla fundering handlade om att LCY ligger inne i stan och att LHR, som ofta har kö, ligger väster om stan, så man borde kunna spara upp till en timme (som är ineffektiv) om man landar på LCY istället. Byte mellan två flyg som båda kör utanför Schengen är ganska smidigt i Köpenhamn, fixar man möjlighet att både uppdatera och uppfräscha sig under bytet så gissar jag att det hade kunnat vara intressant för en del asiater, samt kanske diverse balter och polacker.
Man kan sova hela vägen (hoppa över frukost) till landning i CPH, uppdatera sig med Asien (där det är mitt på dagen) och sedan äta frukost på väg till London.
#187 2017-10-04, 21:11
Axell
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12312

Den kinesiska flygbranschen är hårt reglerad och strikt uppdelad mellan olika kinesiska flygbolag. Civil Administration of China, CAAC, är den mäktiga organisation som beslutar om vilka kinesiska flygbolag som får flyga vilka rutter, inrikes och internationellt. De har just nu en ansökan inne om en direktlinje mellan Shanghai Pudong International Airport och Arlanda. Det är flygbolaget China Eastern, det nästa största flygbolaget i Kina och med en av sina två hubbar på Pudong, som lämnat in ansökan.

– Det är en jättebra destination för Arlanda och vi behöver mer trafik direkt till Kina. Men samtidigt finns inga beslut fattade, så vi vet i dagsläget inte vad som sker med ansökan, säger Elisabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia till Flygtorget


Kanske Shanghai-Stockholm alltså?
#188 2017-10-05, 00:22
Ursprungligen postat av Axell
Läste denna artikel förra veckan och kom då att tänka på denna tråd. Enligt analysverktyget de använder så hamnar Göteborg på 5:e plats på unserved markets när det gäller både O&D och connecting trafik till och från Dubai. Samt att man hamnar något lägre på listan när det gäller bara unserved indirect O&D trafik från Emirates destinationer (krånglig beskrivet men läs artikeln så fattar ni).

http://www.anna.aero/2017/05/03/end-2017-qatar-airways-will-serve-19-mor...

Vet inte om jag tänkte rätt, men de där 429472 passagerarna från Göteborg, innefattar det även alla som flyger exempelvis till Bangkok, Singapore och Delhi från Göteborg?
För om man antar att det handlar om passagerare i olika riktningar och delar med 2 och sedan med 365 så ser det ut som att en A380 om dagen skulle kunna köra GOT-DXB. 429472/2/365=588.
#189 2017-10-06, 14:57
Eagleoffreedom
Ursprungligen postat av Neksnor
Intressant, måste krävas en jäkla massa siffertuggande för att få fram sådant.

Funderade på en linje som kanske borde vara möjlig, morgonflyg Köpenhamn - London City. Storcirkeln mellan flygplatserna fortsätter till Hongkong. Tyvärr verkar inte allt för många av Asienflygen till Köpenhamn flyga över natten, men min lilla fundering handlade om att LCY ligger inne i stan och att LHR, som ofta har kö, ligger väster om stan, så man borde kunna spara upp till en timme (som är ineffektiv) om man landar på LCY istället. Byte mellan två flyg som båda kör utanför Schengen är ganska smidigt i Köpenhamn, fixar man möjlighet att både uppdatera och uppfräscha sig under bytet så gissar jag att det hade kunnat vara intressant för en del asiater, samt kanske diverse balter och polacker.
Man kan sova hela vägen (hoppa över frukost) till landning i CPH, uppdatera sig med Asien (där det är mitt på dagen) och sedan äta frukost på väg till London.


Låter intressant men funderar ändå på om det verkligen är värt att lägga den tid som krävs för ett byte istället för att flyga direkt bara för att tjäna den där timmen. Ett flygbyte som tar mindre än en timme efter en långflygning hade iallafall jag aldrig vågat mig på med rädsla för förseningar. Visst kan man utnyttja bytestiden till, som du säger, att uppdatera sig via telefon osv men den möjligheten finns ju också i en taxi från Heathrow. Dessutom gör LCYs kapacitet mig tveksam då deras bana väl enbart tillåter mindre flyg vilket innebär att endast ett fåtal resenärer per dag kan utnyttja detta.
#190 2017-10-06, 18:46
Ursprungligen postat av Eagleoffreedom
Låter intressant men funderar ändå på om det verkligen är värt att lägga den tid som krävs för ett byte istället för att flyga direkt bara för att tjäna den där timmen. Ett flygbyte som tar mindre än en timme efter en långflygning hade iallafall jag aldrig vågat mig på med rädsla för förseningar. Visst kan man utnyttja bytestiden till, som du säger, att uppdatera sig via telefon osv men den möjligheten finns ju också i en taxi från Heathrow. Dessutom gör LCYs kapacitet mig tveksam då deras bana väl enbart tillåter mindre flyg vilket innebär att endast ett fåtal resenärer per dag kan utnyttja detta.

Tänkte ungefär så här:

LCY = diverse affärsfolk
Affärsfolk ska vara på kontor på morgonen, tidig förmiddag.
LCY fixar flyg upp till A318, men mer normalt är väl ca 70 passagerare.

Räkna bakåt från Londons kontorstid och se hur lång tid som finns tillgänglig i Köpenhamn om man lämnar Sydostasien sent kvällen innan. Givetvis måste bytet fungera väldigt smidigt.
#191 2017-10-26, 21:12
bigleg77
Jag skulle vilja se LHR-PER och har hört det ska bli verklighet 2018. Tveksamt om jag har råd att åka själv dock.
#192 2017-11-28, 11:50
Axell
Ursprungligen postat av bigleg77
Jag skulle vilja se LHR-PER och har hört det ska bli verklighet 2018. Tveksamt om jag har råd att åka själv dock.

That's right, i mars 2018 drar de igång.
https://www.ausbt.com.au/qantas-melbourne-perth-london-boeing-787-flight...