Ursprungligen postat av Axell
Jag förstår att Dubai är det resmål som lockar mer för merparten av svenskarna som vill turista/göra affärer i den regionen. Dock kör ju bara Emirates wide-body aircrafts vilket definitivt Göteborg inte har underlag för just nu. Qatar Airways har ju däremot ett gäng Airbus A319, A320 och A321 vilket isåfall hade varit ett mer lämpligt flygplansval på en destination såsom Göteborg. Transfermöjligheterna är ändå relativt jämförbara om man ser till Doha och Dubai som destinationer samt att Qatar Airways är med i One World tillsammans med Finnair och British Airways vilket skulle också kunna ses till dess fördel. Så jag vet inte om jag personligen håller en DXB-GOT mer osannolik än DOH-GOT även om jag verkligen inte tror att Göteborg ligger i pipen just nu för de bådas framtida flyglinjer.
Håller såklart med om att en linje mellan Göteborg och Hong Kong hade varit kul men håller med Neksnor i dennes svar. Av ren nyfikenhet tänkte jag bara om någon vet vilka destinationer i Kina som är viktiga för Volvo då de just nu är i kinesisk ägo? Jag har hört att flygningarna Göteborg-Helsingfors innehåller ett stort gäng affärsresenärer som har transfer i Helsingfors till Asien. Förmodligen inte en helt oviktig kundgrupp som säkert kan betala för sig.
Qatar tänkte jag inte på, men de borde väl kunna stjäla en del folk från Turkish 1-2 avgångar från Landvetter med en mindre maskin. Vad gäller Dubai så tänkte jag mest på Emirates och Qantas Australiensamarbete, som, sett till antal besökare i Australien, verkar ha en väldigt stor marknadsandel.
Volvo har någon fabrik i Chengdu, en stad som jag av geografiska skäl dessutom uppfattar som en ganska lämplig bytesflygplats om man kommer från norra Europa och ska byta till inrikesflyg, särskilt till södra Kina.